(Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Sv: (Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Det är klart att man inte vill att hästen ska skada sig. :cool:
Ingen häst är en skrothäst men om man jämför med de hästar som går VM osv, visst det finns undantag av de dyrare hästarna som klarar sig i hage, men jag tror inte de släpper hästen om det är isgata i hagen eller halt och sliskigt.

Det är klart att man inte vill att hästen ska skada sig. :cool:
Ingen häst är en skrothäst men om man jämför med de hästar som går VM osv, visst det finns undantag av de dyrare hästarna som klarar sig i hage, men jag tror inte de släpper hästen om det är isgata i hagen eller halt och sliskigt.

Att de inte släppt ut är ju ingen tvekan om, men att du FÖRSVARAR det? Med hänvisning till att människan satt ett ekonomiskt högt värde på hästen. Det får mig att må illa, för där är det ultraegoism från djurägaren.

Vi står bara på två olika sidor och jag har diskuterat ämnet oerhört med min arbetsplats( ej ligger i Sverige) ägare och min tränare. De anser att visst hästens naturliga behov för frihet, måste tillgodoses under förutsättningar att hagen är bra, ingen isgata och bra väder. Annars kan de bli sjuka eller halta och det mår de inte heller bra av. När de inte kan gå i hagen måste de gå i skrittmaskinen och stället har stora hagar och stora boxar. Stället har enbart boxar!! :bow:
Chefen och min tränare som har levt och jobbat i Sverige, anser att många av de där myndighetspersonerna har just en sådan dubbelmoral och att de många gånger inte vet vad de snackar om. :devil:
Men jag vet att många här inne inte håller med mig i det jag skriver. Men det är ett diskussionsforum och jag har också rätt att säga vad jag anser och tycker om olika saker.

Senast ändrad av en moderator:

Vi står bara på två olika sidor och jag har diskuterat ämnet oerhört med min arbetsplats( ej ligger i Sverige) ägare och min tränare. De anser att visst hästens naturliga behov för frihet, måste tillgodoses under förutsättningar att hagen är bra, ingen isgata och bra väder. Annars kan de bli sjuka eller halta och det mår de inte heller bra av. När de inte kan gå i hagen måste de gå i skrittmaskinen och stället har stora hagar och stora boxar.

Snacka om att göra porslinshästar av dem? Vad gäller dåligt väder så finns det täcken i alla möjliga och omöjliga varianter, så sjuka av dåligt väder ska de inte behöva bli, vilket gör att det argumentet enligt mig faller platt.

Om jag slänger ut min frusna valack utan täcke och det är kallt och snöar kommer han frysa, bli nedkyld och i förlängningen sjuk. Men om jag slänger ut samma häst med täcken anpassade efter väderleken kan han BÅDE vara ute OCH mår bra.

Vad gäller isgata så finns det som sagt broddar. Är man orolig att hästen ska få skador av brodden så finns det skydd.

Så, det finns enligt mig ingen anledning att hålla hästarna inne för de anledningar du påpekar. och om det är lera så håll hästarna inne tills man åtgärdat hagarna etc.

Sen, var bor din utomlands stationerade tränare, jag tänkte på de har isgata, och undrar var det är?

Sen är det bra att personen ändå i vis smån är för utevistelse, och att de går i walker när de inte kan gå ut. Det kunde varit mycket värre. Men jag anser fortfarande att argumenten faller platt!

Men jag vet att många här inne inte håller med mig i det jag skriver. Men det är ett diskussionsforum och jag har också rätt att säga vad jag anser och tycker om olika saker.

Ja och vi har rätt att ifrågasätta det du skriver. Är det för hästens eller människans skull du tycker det är onödigt med hagvistelser?

Sen tror jag att en häst som inte lär sig att hålla rätt på sina ben utan att skada sig inte är den optimala tävlingshästen:devil:

Tränaren har även bott i Sverige och jag har sett så många hästar som sträckt sig och skadat sig i Sverige i sk hagar som rent av är farliga. Där tex i en allldeles för liten hage har 15 hästar gått ut och hela hagen varit typ is.
Jag vet vad jag pratar om. Jag tror inte Europas elitryttare som Willi Melliger eller Marcus Fuchs eller liknande släpper sina dyra hästar i hagen även med skydd och broddar och täcken. Jag vet att Marcus inte gör det, då min tränare har varit hos honom under lång tid.

Ja och vi har rätt att ifrågasätta det du skriver. Är det för hästens eller människans skull du tycker det är onödigt med hagvistelser?

Sen tror jag att en häst som inte lär sig att hålla rätt på sina ben utan att skada sig inte är den optimala tävlingshästen:devil:
Naturligtvis för hästens skull!! :cool:
Visst är det viktigt att hästen är ute, men då ska den vara ute i en flera hektars hage med en kompis, inte mer och efter att man har ridit den. Inte före. Vilket blir då det bästa för hästen och för ägaren. Jag är förespråkare för utevistelse, men hagarna måste vara enorma, annars kan man lika gärna vara utan. :cool::devil:
Nu måste jag till stallet för att rykta ordentligt mina hästar jag ska rida efter lunch och jag ryktar dem ordentligt, precis som man ska. :cool:
Kanske tittar in i den här diskussionen en annan gång!! :cool: :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet vad jag pratar om. Jag tror inte Europas elitryttare som Willi Melliger eller Marcus Fuchs eller liknande släpper sina dyra hästar i hagen även med skydd och broddar och täcken. Jag vet att Marcus inte gör det, då min tränare har varit hos honom under lång tid.
Vad har det för relevans för diskussionen om svenska djurskyddslagar om de har sina hästar ute eller inne?

Tränaren har även bott i Sverige och jag har sett så många hästar som sträckt sig och skadat sig i Sverige i sk hagar som rent av är farliga. Där tex i en allldeles för liten hage har 15 hästar gått ut och hela hagen varit typ is.

Nu är du där och jämför äpplen och päron. Ingen här har rek att släppa ut 15 hästar i en underdimensionerad hage. Det är ett nästan garanterat sätt att skaffa sig skador, oavsett prislappen på hästen.

Utan ut med hästarna i ANPASSADE hagar värda namnet.

Jag har ALDRIG haft en underlagsrelaterad skada på broddade hästar, trots ren blankis, jag har kuperade hagar som skulle få de du nämner att falla död ner i hjärtsnörp bara av åsynen av dem.. Däremot har jag haft skada pga oskodd häst på ren is, och jag har haft en skada pga lera. Inget av dem är anledning att hålla hästarna inne, utan i första fallet blev det skoning + broddning, i andra fallet byte av hage till en som inte var lerig.

Sen vad Marcus Fuchs osv sysslar med, det hör inte hit. Vi VET att de inte erbjuder sina hästar daglig utevistelse. Och jag anser det är PRECIS lika fel som när 'Anna Andersson' inte erbjuder sin 'skrothäst' utevistelse!!

Varför är det så att det bara är "dyrbara" (håller med de som anser att en häst är en häst - den har ingen aning om sitt ekonomiska värde) ridhästar som hålls på stall och anses skada sig lättare i hagar?

Rent logiskt är detta helt galet av flera anledningar:
* En bra tävlingshäst i god kondition har bra balans och god styrka och borde klara vilket underlag som helst bättre. Hur kan man relatera detta till att hoppa en 1,50 bana på gräsunderlag där vrickningar och halkningar mycket väl kan hända? Men se då är det i människans intresse och DÅ bryr man sig plötsligt inte alls om skaderisken!!
* De dyrbaraste travhästarna går i hage på dagarna. Och nu pratar jag INTE om stallarna på travbanorna för de hyser en minoritet av Sveriges travhästar. Men titta på hästreportage på sportTV - ridhästen porträtteras i stallet medan ryttaren lindar benen, travhästen porträtteras busande i den stora kuperade hagen.

Så visst handlar det om attityder och kultur och INTE om kunskap om hästens bästa?

/Camilla

Knapplån
Så när man tjänar pengar på sin häst och inte vill ta onödig risker med den så den skadar sig........då är det lika med dålig hästhållnig?
gulan

Du vill verkligen formulera dig så att det hela blir svartvitt och stämmer med dina åsikter?

Jag skulle vilja uttrycka det så här istället:
INGEN vill ta onödiga risker med sin häst (oavsett ekonomiskt värde) så att den skadar sig. Men att när man PÅ GRUND AV det eknomiska värdet hindrar hästen att leva ett för hästen naturligt liv (förhindrar den att tillfredställa sin flockinstinkt och rörelsebehov i frihet) DÅ anser jag att det är dålig hästhållning.

/Camilla

Knapplån
Så när man tjänar pengar på sin häst och inte vill ta onödig risker med den så den skadar sig........då är det lika med dålig hästhållnig?
gulan

Vi som har våra hästar ute i hagar har inga problem med att de skadar sig, konstigt. kanske är det de som inte är vana vid att gå ute som blivit svaga i lederna? :idea:

Tomas
Vi kan ta kontakt med klinikerna och höra hur många hästar som gått i hagen som fått en hagskada, och de som stått inne och har fått en hagskada.
Jag säger det igen:Jag är för hage då goda omständigheter råder vad gäller väder och hagens beskaffenhet. Jag ville bara ställa frågan då Tomas nu antyder att hästar som regelbundet får gå i hage inte skadar sig där......vilket absolut inte stämmer.
gulan

ops Förlåt. Jag läste inte ordentligt.
FÖrlåt igen och jag tar tillbaka mitt inlägg
gulan

Tomas
Vi kan ta kontakt med klinikerna och höra hur många hästar som gått i hagen som fått en hagskada, och de som stått inne och har fått en hagskada.
Jag säger det igen:Jag är för hage då goda omständigheter råder vad gäller väder och hagens beskaffenhet. Jag ville bara ställa frågan då Tomas nu antyder att hästar som regelbundet får gå i hage inte skadar sig där......vilket absolut inte stämmer.
gulan
ja det är ju ingen som förespråkar att vi skall ha dåliga hagar till hästarna så det kan du sluta ta upp och jämföra med nu.

Och ja vi kan fråga veterinärer om det är vanligt med skador för att hästarna går ute. Vi kan fråga våra veterinärer om det är ett problem.

*KL*

*IRONI*

Jag vetefan var jag ska göra av hästarna för att vara säker på att de inte skadar sig. I hagen går ju uppenbarligen inte, jag har haft hagskador, inkl allvarliga sådana. I boxen går inte heller, jag har haft boxskador, allvarliga sådana. Och transportskador har jag också haft..

Så, kanske bäst jag leder runt hästarna dygnet runt, för de kan ju SKADA sig annars!!!

Och de är faktiskt värda massor för mig, det kostar massor när de är sjuka och jag har dem faktiskt för att rida på. Så jag ska genast börja sätta det främst, ska bara anställa en hästskötare som leder runt dem åt mig..

*suckar, vissa är verkligen så extremt inne i sitt eget la-la land att det är tragiskt*

Nej jag vill inte se svart och vitt. Utan nyanserat. Ni är för att hästarna ska gå ute i vått och torrt oavsett om det blåser storm ute och faktiskt.........oavsett hur hagen ser ut. Jovisst alla.......precis alla här intygar att -inte ska man släppa ut i geggamojja och berättar hur deras hagar ser ut och hur de tycker att en bra hage ska vara. Ja,ja,ja......det där har jag hört tusentals gånger. MEN för helvette.........varför ser inte hagar ut som de som alla beskriver att de ska göra då???? Varför ser de flesta hagar jag sett denna vinter ut som om ett jordskred varit framme?
Jag vill att mina hästar ska få gå i hagen varje dag. Vi släpper ut våra hästar då vädret tillåter. Vi släpper inte ut hästarna då det ösegnar. Två anledningar: 1) Gör vi det har vi efter några dagars användade gegga till knäna. 2) De flesta av våra hästar brukar då vi släpper ut dem och det börjar regna ställa sig vid grinden med kutad rygg och hänga, och står de inte vid grinden står de mitt i hagen och hänger, och ingen tittar oföstående på mig då jag kommer och ska ta in den.....alla kommer snabbt fram till grinden. JAG tolkar det som om de vill in, om inte NI gör det och har någon annan förklaring till det så OK. (och säkert kommer någon nu ochså att säga nääädå så gör inte mina hästar, de ääälskar ösregn och blir alldeles till sig och vill INTE gå in)
Hagen för oss är inte någon förvaring under dagen eller för att matte är lat eller inte har tid att motionera den. Våra hästar får rejält med träning och tävling. Många hästar dagen efter en tävling ligger mycket ner i sin box och vilar om den inte bli utsläppt (kanske för det regnar) och det gör den intei hagen. Men vi VIll att hästarna ska gå ut och få vara ute hela dagen efter en tävling och bara koppla av.....ändå är det många som ställer sig vid grinden 2 timmar efter det man släppt ut. Är det fint väder så säger vi vid lunch...nä,nä du får allt stå ut till EM och de bli fodrade i hagen. Så när vi kommer tillbaka från lunch står de där och häckar igen. Då har jag sett många som svarar.........jamen det är ju för de vet att det finns mat inne. Nej, de blir fodrade i hagen och det finns nästan alltid orört hö i hagen. (vi försöker muta och locka våra hästar att äta massor. Vi har ofta det omvända mot vad alla andra har. Vi tycker aldrig våra hästar äter tillräckligt och vill de ska äta mer) Och många hästar kommer in efter en dag i hagen,,,,,pinkar, tar några tuggor hör och ställer sig och sover. Men det finns säkert förklaringar till deras beteende här!
Själv tolkar jag det som.......... att det även är tröttande att gå i hagen.Våra hästar får massor av motion och stimulans nästan varje dag. Tänk på vad det tar på krafterna att först åka transport, sen tävla, sen hem. Jag förstår om de är trötta. Vi märker skillnad i pigghet om en häst fått gå i hagen innan den bli körd eller om den blir körd direkt på mogonen. Vi märker KLAR skillnad på hästarna på sommrarna då de alltid är inne hela dagarna och ute hela nätterna. De blir mycket mer lojja och för vissa piggelina hästar är det ju bra. JAG tolkar det som att det är tröttsammt för en häst att gå ute mycket. Den kan inte koppla av på samma sätt och måste vara mycket mer på alertten ute i hagen. Att då ochså bli tränad hårt........hur ska man orka??
När jag då är med i sånna här trådar och läser anklagelser att brist på daglig utevistelse är bevis på dålig hästhandtering så...........ja jag är beredd att döma ut den personen på direkten, för denne fattar NADA. JAG upprepar det FINNS ingen.....INGEN garanti för att en häst får en god hästhantering/ hästvård med daglig utevistelse.
Det finns inget försvar till att mota ut sina hästar i dynga!!
Sen allt snack om att se till hästen naturliga sida och hästens naturliga beteende. Jaha.......men då ska det även ingå allt vad vi gör med våra hästar. Vi gör massor av saker med våra hästar som HELT går MOT deras natur. Men då ylas det......-Ja men bortser man från det så ska man låta hästar få leva så naturligt det bara går . säger många! Mmmmm.......varför inte ta hela kittet då? Och bedöma hur naturligt vi behandlar våra hästar? Allt från tämja den till att tvinga den. Allt får att vänja den vid saker som är så onaturligt för den och till och med strider mot dess instinkt. Tex att låta en människa bli "ledare!. Som om en häst i vilt tillstånd skulle låta ett lejon leda flocken?? Det skulle vara lika onaturligt det.
Så en sak till.........ibland sägs -hästar är inte gjord av bomull, den tål både det ena och det andra. Sen i samma andetag så nämns klippa hästar och täcke hit och dit och vindskydd. Hur var det nu? Bomull eller tåliga djur?
gulan

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 419
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 927
Senast: svea
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 880
Senast: Monifa
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025