Sv: (Fd) Djurskyddsmyndigheten..
Nej jag vill inte se svart och vitt. Utan nyanserat. Ni är för att hästarna ska gå ute i vått och torrt oavsett om det blåser storm ute och faktiskt.........oavsett hur hagen ser ut. Jovisst alla.......precis alla här intygar att -inte ska man släppa ut i geggamojja och berättar hur deras hagar ser ut och hur de tycker att en bra hage ska vara. Ja,ja,ja......det där har jag hört tusentals gånger. MEN för helvette.........varför ser inte hagar ut som de som alla beskriver att de ska göra då???? Varför ser de flesta hagar jag sett denna vinter ut som om ett jordskred varit framme?
Jag vill att mina hästar ska få gå i hagen varje dag. Vi släpper ut våra hästar då vädret tillåter. Vi släpper inte ut hästarna då det ösegnar. Två anledningar: 1) Gör vi det har vi efter några dagars användade gegga till knäna. 2) De flesta av våra hästar brukar då vi släpper ut dem och det börjar regna ställa sig vid grinden med kutad rygg och hänga, och står de inte vid grinden står de mitt i hagen och hänger, och ingen tittar oföstående på mig då jag kommer och ska ta in den.....alla kommer snabbt fram till grinden. JAG tolkar det som om de vill in, om inte NI gör det och har någon annan förklaring till det så OK. (och säkert kommer någon nu ochså att säga nääädå så gör inte mina hästar, de ääälskar ösregn och blir alldeles till sig och vill INTE gå in)
Hagen för oss är inte någon förvaring under dagen eller för att matte är lat eller inte har tid att motionera den. Våra hästar får rejält med träning och tävling. Många hästar dagen efter en tävling ligger mycket ner i sin box och vilar om den inte bli utsläppt (kanske för det regnar) och det gör den intei hagen. Men vi VIll att hästarna ska gå ut och få vara ute hela dagen efter en tävling och bara koppla av.....ändå är det många som ställer sig vid grinden 2 timmar efter det man släppt ut. Är det fint väder så säger vi vid lunch...nä,nä du får allt stå ut till EM och de bli fodrade i hagen. Så när vi kommer tillbaka från lunch står de där och häckar igen. Då har jag sett många som svarar.........jamen det är ju för de vet att det finns mat inne. Nej, de blir fodrade i hagen och det finns nästan alltid orört hö i hagen. (vi försöker muta och locka våra hästar att äta massor. Vi har ofta det omvända mot vad alla andra har. Vi tycker aldrig våra hästar äter tillräckligt och vill de ska äta mer) Och många hästar kommer in efter en dag i hagen,,,,,pinkar, tar några tuggor hör och ställer sig och sover. Men det finns säkert förklaringar till deras beteende här!
Själv tolkar jag det som.......... att det även är tröttande att gå i hagen.Våra hästar får massor av motion och stimulans nästan varje dag. Tänk på vad det tar på krafterna att först åka transport, sen tävla, sen hem. Jag förstår om de är trötta. Vi märker skillnad i pigghet om en häst fått gå i hagen innan den bli körd eller om den blir körd direkt på mogonen. Vi märker KLAR skillnad på hästarna på sommrarna då de alltid är inne hela dagarna och ute hela nätterna. De blir mycket mer lojja och för vissa piggelina hästar är det ju bra. JAG tolkar det som att det är tröttsammt för en häst att gå ute mycket. Den kan inte koppla av på samma sätt och måste vara mycket mer på alertten ute i hagen. Att då ochså bli tränad hårt........hur ska man orka??
När jag då är med i sånna här trådar och läser anklagelser att brist på daglig utevistelse är bevis på dålig hästhandtering så...........ja jag är beredd att döma ut den personen på direkten, för denne fattar NADA. JAG upprepar det FINNS ingen.....INGEN garanti för att en häst får en god hästhantering/ hästvård med daglig utevistelse.
Det finns inget försvar till att mota ut sina hästar i dynga!!
Sen allt snack om att se till hästen naturliga sida och hästens naturliga beteende. Jaha.......men då ska det även ingå allt vad vi gör med våra hästar. Vi gör massor av saker med våra hästar som HELT går MOT deras natur. Men då ylas det......-Ja men bortser man från det så ska man låta hästar få leva så naturligt det bara går . säger många! Mmmmm.......varför inte ta hela kittet då? Och bedöma hur naturligt vi behandlar våra hästar? Allt från tämja den till att tvinga den. Allt får att vänja den vid saker som är så onaturligt för den och till och med strider mot dess instinkt. Tex att låta en människa bli "ledare!. Som om en häst i vilt tillstånd skulle låta ett lejon leda flocken?? Det skulle vara lika onaturligt det.
Så en sak till.........ibland sägs -hästar är inte gjord av bomull, den tål både det ena och det andra. Sen i samma andetag så nämns klippa hästar och täcke hit och dit och vindskydd. Hur var det nu? Bomull eller tåliga djur?
gulan