(Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Sv: (Fd) Djurskyddsmyndigheten..

Vi som har våra hästar ute i hagar har inga problem med att de skadar sig, konstigt. kanske är det de som inte är vana vid att gå ute som blivit svaga i lederna? :idea:

Haha!

Du har inte träffat min häst! Hon gör sej illa var och varannan dag i hagen.. Fast hon skulle troligtvis göra sej lika illa i boxen (rulla fast, slå huvudet i krubban, sparka sönder nån vägg eller vad hon nu skulle kunna hitta på), så hon får vara ute dygnet runt iaf och vara häst.. Och jag blev en ännu fattigare matte med högre och högre vet.räkning.. Hoppas stenhårt att dom inför klippkort hos vet. snart..

/ Lavinia, vars hästär värd miljoner för mej, men ändå aldrig skulle bli heltidsinlåst i låda.

ja det är ju ingen som förespråkar att vi skall ha dåliga hagar till hästarna så det kan du sluta ta upp och jämföra med nu.
Vaför då? Det är ju många hästar som fått uppleva det i vinter. Och säkerligen kommer det fler.
gulan

Du ser fortfarande allt i svart och vitt och påstår att ALLA här tycker någonting som du inte kan hitta ett bevis för i ett enda inlägg.

Att jag anser att hästar ska ha daglig utevistelse innebär inte att jag tycker att den ska vara ute i alla väder - varför väljer du att tolka det så?

Varför väljer du medvetet att dra min åsikt till sin spets och mena att det är omöjligt då det kan finnas vissa förhållanden som talar emot det?

Jag pratar generellt och du tolkar lite som du vill och som passar dig bäst.

Vad säger du om dem (inte du, inte du, inte du!!!!) som alltid har sina tävlingshästar inne - oavsett bra hagar osv. Tycker du inte att det är dålig hästhållning? För det är de förhållandena jag pratar om - när det är NORMALT, inte vid UNDANTAGEN som du väljer att fokusera på.

Capice?

/Camilla

Men vi har inga dåliga hagar i år, faktiskt är det så att halva Sverige säkerligen har snö i hagarna nu så vad surrar du om?

/Camilla

För att visa dig vad jag tolkar som ett svart-vitt seende så har jag plockat ut ett antal meningar ur din text:

Ni är för att hästarna ska gå ute i vått och torrt oavsett om det blåser storm ute och faktiskt
Är vi? Läs igen. Om man vill ha hästen ute - innebär det då alltid (svart-vitt) eller vid normala fall med undantag (nyanserat)

När jag då är med i sånna här trådar och läser anklagelser att brist på daglig utevistelse är bevis på dålig hästhandtering så...........ja jag är beredd att döma ut den personen på direkten, för denne fattar NADA.
Återigen - en person som anser att brist på daglig utevistelse (som även DSM anser) är dålig hästhantering fattar ingenting... (svart-vitt). Det kan inte vara så att personen kan ha en poäng (nyanserat).
Sen allt snack om att se till hästen naturliga sida och hästens naturliga beteende. Jaha.......men då ska det även ingå allt vad vi gör med våra hästar.
'
Gör man det ena ska man göra det andra - svartvitt.

Så en sak till.........ibland sägs -hästar är inte gjord av bomull, den tål både det ena och det andra. Sen i samma andetag så nämns klippa hästar och täcke hit och dit och vindskydd. Hur var det nu? Bomull eller tåliga djur?
Det måste vara det ena eller det andra, alltså svart-vitt!!

/Camilla

Du ser fortfarande allt i svart och vitt och påstår att ALLA här tycker någonting som du inte kan hitta ett bevis för i ett enda inlägg.
Ok jag ser i svart och vitt.
Att jag anser att hästar ska ha daglig utevistelse innebär inte att jag tycker att den ska vara ute i alla väder - varför väljer du att tolka det så?
Ok jag ber om ursäkt att det bara blev riktat till dig.
Varför väljer du medvetet att dra min åsikt till sin spets och mena att det är omöjligt då det kan finnas vissa förhållanden som talar emot det?
Jag inser jag skulle använt mig av kapplån. Mitt långa inlägg (förlåt men fingrarna vill inte sluta) var mer till alla i tråden
Vad säger du om dem (inte du, inte du, inte du!!!!) som alltid har sina tävlingshästar inne - oavsett bra hagar osv.
Inget jag skulle praktisera. Som jag sagt tidigare så anser vi att hagen är ett kompliment till vår träning vi inte skulle kunna vara utan. Men jag är övertygad om att våra tävlingsryttare är fullt kapabla att se till så hästarna har det bra och TRIVS med livet, utan hage. Jag VET att en häst inte presterar om den är ledsen och inte trivs. Det har jag fått bevisat för mig många gånger. Många tror att en tävlingshäst kan göra sitt bästa på tävlingsbanan och inte trivas med sitt liv eller ryttare. Det är så FET fel det bara kan bli. Det kan mycket väl vara så att en tävlingshäst får gå i hage hos sin ägare och har halvdåliga resultat, flyttar och får inte gå i hage och blommar ut och visar hela sin kapacitet. Det beror inte på att den senare ryttaren tvingar hästen att bli bra. Det kan man aldrig göra. Och givetvis tvärtom.
Enligt mig är det många aspeker som ska vägas in innan man snackar om dålig resp god hästhållnig. (men då ser jag ju bara i svart eller vitt.....eller hur?)

Jag hoppade in i tråden då man började glida in på att inte släppa ut sina hästar i hagen varje dag var dålig hästhållning. (svart eller vitt kan jag tycka. För här tar man inte hänsyn till hur hästen har det i övrigt)
Är vi? Läs igen. Om man vill ha hästen ute - innebär det då alltid (svart-vitt) eller vid normala fall med undantag (nyanserat)
Mina argument för att inte släppa ut varje dag är vädret. Ösregnar det vill inte jag släppa ut. Då har jag (inte i denna tråd) blivit överöst med mot argument att lite regn dör ingen häst av, och det är inga porslinsdockor osv. Jag har ochså gett min syn på att släppa ut hästarna i geggiga hagar...(som det blir av mycket regn)...då blir det liv i luckan.....efter ett antal ingående beskrivningar hur deras hagar ser ut och de tycker inte aaaalls att geggahagar är godtagbart och att man som hästägare är tvungen till att se till så det är torrt på vissa ställen i hagen och bla bla bla. Mmmmmm......hur mycket har det hjälpt vissa hästar som i höstas 2006 och en bit in på Jan 2007 fick gå i.....ja de vidrigaste av de vidrigaste hagar (någon med försvar att bättre ute än inne). Det spelar ju ingen roll hur mycket vi sitter här och dividerar om hur en hage BÖR se ut om det i realiteten inte gör det. Att stifta en lag som säger daglig utevistelse......och genom den sådan tro att man förbättrar livet för MÅNGA hästar så anser jag att man.............silar mygg och sväljer elefanter....för.....
för sista gången.......daglig utevistelse säger ingenting om hurvida hästen har god omvårdnad och att god häst hållning uppfyllts.
gulan

för.....
för sista gången.......daglig utevistelse säger ingenting om hurvida hästen har god omvårdnad och att god häst hållning uppfyllts.
gulan

Säger du ja. Jag mfl säger något helt annat.

Vi som förespråkar daglig utevistelse för en normal, frisk häst har studier och forskning att luta oss på, du lutar dig på att det finns folk som gör så som du förespråkar..

Exakt. Gjorde en intervju med en bonde som tyckte att de inspektörer han hade träffat var oerfarna och de hade inget öga för djuren direkt.

Alltså jag är inte tjurig och jämmt måste ha sista ordet.....men det är ju min sista mening som jag i hela den här tråden har hävdat.
Efter att fått höra att jag bara ser i svart-vitt, och nu börjar se nyanserat....blir lite förvirrad då.
gulan

Men varför har du då hakat upp dig på en sak? Att leriga hagar inte är bra och därför kan man inte kräva daglig utevistelse?

/Camilla

*kl*
Förresten såg jag i tidningen H&R att ny djurskyddslag kommer samma dag som DSM läggs ner, dvs 1 juli. Remissrundan har tydligen gett ett gediget material som tar lång tid att gå igenom men tills dess ska det vara helt klart.

/Camilla

Alltså jag är inte tjurig och jämmt måste ha sista ordet.....men det är ju min sista mening som jag i hela den här tråden har hävdat.
Efter att fått höra att jag bara ser i svart-vitt, och nu börjar se nyanserat....blir lite förvirrad då.
gulan

Om vi nu försöker att inte se saker och ting svart och vitt. jag försökte öppna för en kompromiss innan men du verkade inte intresserad ens av det.

En kompromiss kulle kunna ta hänsyn till leriga hagar vid etremt väder osv. Det skulle då kunna vara ok att ha hästarna inne viss del av året pga dåliga hagar. Det vore inte optimalt enligt meg men ändå en kompromiss som är en bit på väg.

Är du verkligen inte ens villig att diskutera olika kompromissser där grunden förvisso är krav på utegång men ändå inte alltför strikt?

Sen var jag inne och läste på DSMs hemsida och där har de skrivit ett svar till snabbutredningen av omorganisationen/nedläggningen vilket var rätt intressant att läsa även om jag bara skummade den lite. Finns länk från första sidan.

/Camilla

Det gick bra efter en rätt lång diskussion där jag lovade att endera ha någon av de 4 stora portarna öppen, och om det var blåsväder ha någon av 'dvärgdörrarna' öppna istället (det blåser in via jätteportarna annars).

Dvärgdörrarna = små dörrar, ca 1 m höga som finns på tre ställen i stallet, på kortsidorna. Påverkar övht eg inte ljuset mer än synnerligen marginellt.

Ok...bra att veta menar jag...
Eftersom jag vet om en del stall som också fungerar så...

// M

..jag tycker de fokuserar på lite fel frågor eller rättare sagt de lägger ned stort engagemang i vissa frågor men när det gäller tunga frågor gällande hästars primära behov så lyser lagstifningen med sin frånvaro.

Jag tänker på tjatet om spiltor, boxars storlek, ligghallar m.m.

Varför fokusera på utrotningen av spiltor och storleken på inhysningen, hästarnas rätt till tak och schysst liggunderlag utomhus (ligghallar) NÄR det finns (min uppfattning) ett gigantiskt problem i att många hästar knappt får vistas utomhus övht?

1. Många hästar går i minimala hagar/rastfållor.
2. Många hästar går alltid själva i sina hagar/fållor.
3. Många hästar kommer bara ut 1-6timmar/dag.
4. På många ny anläggningar är dessutom boxarna helt slutna och går hästarna dessutom själva så får de aldrig kontakt med annan häst. - - -> Gud vilken sund hästhållning - not.

Nä, jag tycker det fokuseras helt åt skogen då problem som direkt är kopplade till hästens primära behov undviks.

Lagstifningen borde väl inte koncentreras till stora boxar utan för utevistelse och att hästen får möjlighet att ingå i en flock på fler individer än 1??
Bättre att hästen får vara ute mer än halva dygnets timmar och stå på spilta än stå i box och bara vara ute ngra timmar.

Satt å letade efter ett bra ställe att skriva något liknande..men hittade då din.. Vill bara säga att du har mig med dig till 150%..
För några år sedan så va jag jätte emot spiltor pga av okunskap. Har de senaste året haft mina hästar i spilta (dock ett högdräktigt sto i föl box nu) varav en som kom direkt ifrån täby galopp och var ett NERVVRAK! Hon blev "botad" av att stå i spilta.
Jag har en hund som varit ganska tokig när jag lämnat henne hemma ensam i hela huset, men "tokigheten" försvann då jag satte henne i ett rum bara så hon inte hade så stort omkring sig att hålla reda på, och det blev jätte stor skillnad på henne. Det är precis samma med hästar. De blir lugnare och harmoniskare när det står i spilta och får vistas utomhus större delen av dygnet, samt att det har fri tillgång på grovfoder vilket gör att de slipper stressa och hettsäta.

Tillbaka till hästen från Täby... Hon var alltså fyra år gammal när jag hämtade henne ifrån banan. Hon hade aldrig gått i en hage! När vi va där å tittade på henne så gick hon i walken för att värmas upp, de tog sedan in henne och ställde upp henne på gången där hon reste sig hela tiden så grimskaften flög i luften! Kastade sig fram och tillbaka. Ägaren la på "läderlappen" på ryggen och slängde sig upp och for ut som ett skållat troll. Där ute försökte ägaren stå stilla med henne men hon for runt och reste sig.. så bar de av ner till banan, stoet tacktade hela tiden och när de kom ner så var det fullt ös medvetslös!! därefter in i stallet utan att skritta av, sedan duscha,och in i walken en stund sedan därefter in i boxen igen!!! Är detta verkligen ett värdig liv för en häst?? hon hade dessutom stora skador i kroppen, krossad manke samt gaffelbands skador som hon gick hård träning och löp med!! Men det va ju ingen fara med henne enligt ägaren, - hon är ju inte halt!!!
varför reste hon sig tror ni??
Detta är under all kritik!! hur kan man låta hästar få leva så här? Så tjatar djurskyddsmyndigheten om dessa spiltor m.m.
Tänkte skriva ett mail eller liknande ang detta.. Finns de några nadra som är med??:idea:

Bara som en liten upplysning så är det ingen ny djurskyddslag på gång utan en ny hästförfattning grundad på djurskyddslagen o djurskyddsförordningen.
PL

Okej, då har jag antingen läst tokigt i tidningen eller så har H&R missuppfattat det hela.

/Camilla

Satt å letade efter ett bra ställe att skriva något liknande..men hittade då din.. Vill bara säga att du har mig med dig till 150%..
För några år sedan så va jag jätte emot spiltor pga av okunskap. Har de senaste året haft mina hästar i spilta (dock ett högdräktigt sto i föl box nu) varav en som kom direkt ifrån täby galopp och var ett NERVVRAK! Hon blev "botad" av att stå i spilta.
Jag har en hund som varit ganska tokig när jag lämnat henne hemma ensam i hela huset, men "tokigheten" försvann då jag satte henne i ett rum bara så hon inte hade så stort omkring sig att hålla reda på, och det blev jätte stor skillnad på henne. Det är precis samma med hästar. De blir lugnare och harmoniskare när det står i spilta och får vistas utomhus större delen av dygnet, samt att det har fri tillgång på grovfoder vilket gör att de slipper stressa och hettsäta.

Tillbaka till hästen från Täby... Hon var alltså fyra år gammal när jag hämtade henne ifrån banan. Hon hade aldrig gått i en hage! När vi va där å tittade på henne så gick hon i walken för att värmas upp, de tog sedan in henne och ställde upp henne på gången där hon reste sig hela tiden så grimskaften flög i luften! Kastade sig fram och tillbaka. Ägaren la på "läderlappen" på ryggen och slängde sig upp och for ut som ett skållat troll. Där ute försökte ägaren stå stilla med henne men hon for runt och reste sig.. så bar de av ner till banan, stoet tacktade hela tiden och när de kom ner så var det fullt ös medvetslös!! därefter in i stallet utan att skritta av, sedan duscha,och in i walken en stund sedan därefter in i boxen igen!!! Är detta verkligen ett värdig liv för en häst?? hon hade dessutom stora skador i kroppen, krossad manke samt gaffelbands skador som hon gick hård träning och löp med!! Men det va ju ingen fara med henne enligt ägaren, - hon är ju inte halt!!!
varför reste hon sig tror ni??
Detta är under all kritik!! hur kan man låta hästar få leva så här? Så tjatar djurskyddsmyndigheten om dessa spiltor m.m.
Tänkte skriva ett mail eller liknande ang detta.. Finns de några nadra som är med??:idea:

Hallå?? vart tog alla människor vägen???:confused:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 419
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 927
Senast: svea
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 880
Senast: Monifa
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025