Philosophia
Trådstartare
Jag har köpt en vara (från företag med F-skattesedel) som det är fel på. Säljare och tillverkare är samma person. Varan är ett bord. Enligt Konsumentköplagen så kan man vid fel på varan ha rätt att:
kräva att felet avhjälps
kräva att du får en ny, felfri vara (omleverans)
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengar tillbaka
hålla inne betalning
få skadestånd
Jag känner till att det är den som har sålt varan som får välja om man t.ex. får prisavdrag eller att felet avhjälps. Men vem ska bekosta kostnaden för transport om säljaren erbjuder sig att avhjälpa felet?
kräva att felet avhjälps
kräva att du får en ny, felfri vara (omleverans)
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengar tillbaka
hålla inne betalning
få skadestånd
Jag känner till att det är den som har sålt varan som får välja om man t.ex. får prisavdrag eller att felet avhjälps. Men vem ska bekosta kostnaden för transport om säljaren erbjuder sig att avhjälpa felet?