Felaktig tilläggsavgift från Västtrafik

Bukefalos 30 år!

Ett bankkonto liksom bankkort och annat kring betalningar och sparande är idag helt nödvändigt för att överhuvudtaget kunna klara sig i samhället, det är inte som en tjänst man kan klara sig utan.

Sen att man håller på såhär är väl ett samhällsfenomen i tiden, det har i princip aldrig varit lättare för de med stora resurser att fiffla men de åtgärder som införs är symboliska saker som drabbar alla andra utan att komma åt skurkarna.

Fast riktigt så logiskt är det ju inte. Har du fått frågor kring dina pengar på banken någon gång? Jag har t.ex. varit kund hos samma bank sedan urminnes tider och de kör "intressanta" frågor med jämna mellanrum trots att jag inte har gjort något speciellt alls. DET känns väldigt märkligt. Det är liksom inte så att det helt plötsligt trillar in några hundra tusen kronor från okänd avsändare på mitt konto lite då och då... :rofl:
En gång frågade de mig var mina sparpengar kom ifrån. Tja, det är väl från de pengarna som trillar in från mitt jobb varje månad på lönekontot som jag också har hos er... 🤪

Jag har faktiskt inte fatt sa mycket fragor, men jag bor i UK sa antar kanske att det ar svensk eller EU lagstiftning som inte ar lika strikt har.
Skillnaden ar ju dock att banken inte tjanar nagot pa att stalla dessa fragor, snarare kostar det dem pengar i personaltid, men de ar tvugna att gora dessa kontroller pa grund av lagstiftning.

Vasttrafik har ju bara gatt "hej dar, du har brutit mot vara regler, sa nu far du betala". De skulle ju rent teoretiskt kunna skicka sadana till tusentals manniskor och bara hoppas pa att tjana lite pengar for att folk betalar for att det verkar lattast typ

Jag frågade Copilot nu om Västtrafik får göra så här. Copilot (AI så lita inte på det till 100%) svarade så här.

"Det korta svaret är: nej – Västtrafik kan inte kräva att en privatperson ska bevisa sin oskuld utan att själva presentera någon som helst bevisning för att personen faktiskt stoppats vid en kontroll.
Och personen har starka rättigheter i en sådan situation."

Det ska tydligen finnas ett liknande fall med just Västtrafik men artikeln Copilot refererar till är låst:

https://www.dagensjuridik.se/nyhete...sin-id-kapad-tidigare/?utm_source=copilot.com

Jag har faktiskt inte fatt sa mycket fragor, men jag bor i UK sa antar kanske att det ar svensk eller EU lagstiftning som inte ar lika strikt har.
Skillnaden ar ju dock att banken inte tjanar nagot pa att stalla dessa fragor, snarare kostar det dem pengar i personaltid, men de ar tvugna att gora dessa kontroller pa grund av lagstiftning.

Vasttrafik har ju bara gatt "hej dar, du har brutit mot vara regler, sa nu far du betala". De skulle ju rent teoretiskt kunna skicka sadana till tusentals manniskor och bara hoppas pa att tjana lite pengar for att folk betalar for att det verkar lattast typ

Jag har Swedbank och minns inte senast de frågade mig. Där jag har mitt sparkonto frågar däremot regelbundet. Inget jag tycker är konstigt. Standardfrågor bara.

Det Västtrafik gör är en helt annan sak. Där kräver de att en person som inte har nåt avtal med dem ska bevisa att hen inte befann sig där de, utan att presentera sina bevis, påstår att hen befunnit sig. Jag tycker (obs! Inte jurist!) att de först borde presentera sina bevis och sen tar man det därifrån.

Jag råkade ut för något liknande för många år sedan. Jag bestred och krävde då bevis från deras sida att jag faktiskt varit på plats. Jag var i Linköping och dom påstod att jag varit i Göteborg. Då när jag krävde bevis från deras sida och vägrade vika mig så rev dom fakturan snabbt.

Fast riktigt så logiskt är det ju inte. Har du fått frågor kring dina pengar på banken någon gång? Jag har t.ex. varit kund hos samma bank sedan urminnes tider och de kör "intressanta" frågor med jämna mellanrum trots att jag inte har gjort något speciellt alls. DET känns väldigt märkligt. Det är liksom inte så att det helt plötsligt trillar in några hundra tusen kronor från okänd avsändare på mitt konto lite då och då... :rofl:
En gång frågade de mig var mina sparpengar kom ifrån. Tja, det är väl från de pengarna som trillar in från mitt jobb varje månad på lönekontot som jag också har hos er... 🤪
Det är lag för bankerna att fråga sådan information och du måste svara om du vill vara kund där. Så det är inte något dom bara hittat på.

Det är lag för bankerna att fråga sådan information och du måste svara om du vill vara kund där. Så det är inte något dom bara hittat på.
Nej, det är väl självklart att det inte är något som de har hittat på? Det handlar ju om penningtvättslagen. Däremot verkar det som om olika banker har olika rutiner kring detta, så en del verkar de ju faktiskt kunna styra över.

Men det är inte lag på att de ska begära in detaljerade underlag på varifrån man fått pengarna inför en "normal" överföring eller kontanthantering. Idag händer det ju att folk blir avstängda som bankkunder för att banken tycker att något i deras beteende är misstänkt (tex att sätta in/ta ut cash) och det finns ingen möjlighet att få insyn i beslutet eller få det överprövat.

En del av bankens tjänster är ju väldigt nära myndighetsutövning eftersom man inte kan fungera i samhället utan bankkonto och bank-id, men de har ingen av de skyldigheter som myndigheter har i sitt beslutsfattande.

IMG_20260608_183905.webp

Jag hade uppskattat en ursäkt och en förklaring på hur det kunde bli som det blev. Den första punkten ger jag nog upp på, men den andra fortsätter jag tjata om!

Visa bifogad fil 186364

Jag hade uppskattat en ursäkt och en förklaring på hur det kunde bli som det blev. Den första punkten ger jag nog upp på, men den andra fortsätter jag tjata om!

Vi stryker härmed DIN tilläggsavgift, så DU behöver inte betala DIN avgift ???

nej det är ju inte DIN avgift, för du var aldrig där.

De kunde (skulle) definitvt ha tänkt över formuleringen där...

Hmm... Lite osäker på hur man går vidare här? Jag vet inte ens vem som på rak arm skulle kunna svara på dylika frågor om mig? 🙈

IMG_20260610_194224.webp

Kanske bara slarv från en kontrollant som gjorde att det gick igenom?

Hmm... Lite osäker på hur man går vidare här? Jag vet inte ens vem som på rak arm skulle kunna svara på dylika frågor om mig? 🙈

Visa bifogad fil 186463
Kan det inte helt enkelt vara så att en siffra förväxlats "på vägen"?
Dvs att den person det gällde uppgett sitt eget personnr och svarat rätt på frågorna och att det senare i handläggning blivit fel och då blivit ditt?

Alt att kontrollanten struntat i följdfrågorna då.

Visa bifogad fil 186463
Kontrollanterna hos västtrafik är ju goddag yxskaft och detta bevisar ju det ännu mera, dom är inte kloka på något vis och gör gärna lite som dom vill. Givetvis finns det säkert bra och trevliga sådana också såklart. Vet dock inte hur man ska agera. Antagligen är det någon som gett ditt personnr till dom av "misstag", du hade otur helt enkelt och som så ofta vill inte gärna västtrafik ta ansvar för sina kontrollanter och vad dom gör.

Jag hoppas du går vidare med det på något vis för dom får inte så enkelt bara ta pengar från vem som helst utan att kunna bevisa någonting alls.

Kan det inte helt enkelt vara så att en siffra förväxlats "på vägen"?
Dvs att den person det gällde uppgett sitt eget personnr och svarat rätt på frågorna och att det senare i handläggning blivit fel och då blivit ditt?

Alt att kontrollanten struntat i följdfrågorna då.
Personnummer är konstruerade så att det inte går att byta ut bara en siffra. De 4 sista består av ett löpnummer plus en kontrollsiffra som räknas fram genom att använda alla de övriga siffrorna.

Personnummer är konstruerade så att det inte går att byta ut bara en siffra. De 4 sista består av ett löpnummer plus en kontrollsiffra som räknas fram genom att använda alla de övriga siffrorna.
Jo, jag vet men rent teoretiskt skulle det faktiskt gå. 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12