Om du fortfatande står som anställd hos arbetsgivaren är det bra att kontrollera att du får jobba hos en annan arbetsgivare och att det är avräkningsfritt. Jag tänker att det tex är uppsägning pga arbetsbrist. Så dubbelkolla vad som står i papperen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det handlar ju mycket om hur du funkar som person. Jag var i samma sits förra året. Det blev att jag var ledig tom januari och började jobba igen i februari. Detta då det inte var lika lätt att få ett nytt jobb som jag först trott då typ hela branschen bestämde sig för att dra ner.Jag har hamnat i läget att jag efter sommaren har fem månaders betald ledighet. Därefter blir jag arbetslös (dock vårdutbildad så ej jätteorolig).
Är i valet och kvalet:
1. Unna mig själv att vara ledig dessa månader. Har aldrig haft en semester längre än 21 dagar och det var flera år sedan sist. Har alltid bara jobbat på då jag behövts på alla jobb jag haft. Fem månader att bara få vara hemma med hunden, pyssla och hänga i stallet
2. Bara kötta på: nytt jobb snarast möjligt och istället använda fem månaders dubbel lön till att få en rejälare buffert/investera.
Hur ska jag resonera tycker ni? Hur hade ni gjort?
Ledighet alla dagar i veckan!Jag har hamnat i läget att jag efter sommaren har fem månaders betald ledighet. Därefter blir jag arbetslös (dock vårdutbildad så ej jätteorolig).
Är i valet och kvalet:
1. Unna mig själv att vara ledig dessa månader. Har aldrig haft en semester längre än 21 dagar och det var flera år sedan sist. Har alltid bara jobbat på då jag behövts på alla jobb jag haft. Fem månader att bara få vara hemma med hunden, pyssla och hänga i stallet
2. Bara kötta på: nytt jobb snarast möjligt och istället använda fem månaders dubbel lön till att få en rejälare buffert/investera.
Ja, den tanken har slagit mig också.Jag hade varit ledigt och tagit något extra pass istället och stoppat in de pengarna på buffertkontot.
Jag hade hellre jobbat lite under en längre tid, än att gå på och jobba mycket efter en ledighet.
Jag har varit betalt ledig i över ett år när jag blev utköpt.Hur ska jag resonera tycker ni? Hur hade ni gjort?
Jag har hamnat i läget att jag efter sommaren har fem månaders betald ledighet. Därefter blir jag arbetslös (dock vårdutbildad så ej jätteorolig).
Är i valet och kvalet:
Ja, jag är säker.Är du säker på att du har har 5 månader icke avräkningsbart? Dvs är du 100% säker att du får behålla lönen även om du får en ny inkom?
Vi är ju alla olika. Jag hade blivit knäpp av att bara vara hemma i 5 månader. Ut och resa? Absolut, men det skulle jag inte palla i 5 månader. Vore det jag skulle jag nog satsa på att vara ledig 1-2 månader, men efter det skulle jag vilja komma igång med jobb.