Fem månaders betald ledighet

Bukefalos 30 år!

Om du fortfatande står som anställd hos arbetsgivaren är det bra att kontrollera att du får jobba hos en annan arbetsgivare och att det är avräkningsfritt. Jag tänker att det tex är uppsägning pga arbetsbrist. Så dubbelkolla vad som står i papperen.

Jag har hamnat i läget att jag efter sommaren har fem månaders betald ledighet. Därefter blir jag arbetslös (dock vårdutbildad så ej jätteorolig).

Är i valet och kvalet:

1. Unna mig själv att vara ledig dessa månader. Har aldrig haft en semester längre än 21 dagar och det var flera år sedan sist. Har alltid bara jobbat på då jag behövts på alla jobb jag haft. Fem månader att bara få vara hemma med hunden, pyssla och hänga i stallet 🦄

2. Bara kötta på: nytt jobb snarast möjligt och istället använda fem månaders dubbel lön till att få en rejälare buffert/investera.

Hur ska jag resonera tycker ni? Hur hade ni gjort?
Det handlar ju mycket om hur du funkar som person. Jag var i samma sits förra året. Det blev att jag var ledig tom januari och började jobba igen i februari. Detta då det inte var lika lätt att få ett nytt jobb som jag först trott då typ hela branschen bestämde sig för att dra ner.
Jag var väldigt orolig i situationen trots att jag inte behövde vara det rent logiskt pga mycket stabil ekonomi, antog att det bla var pga jag började komma in i klimakteriet och alla hormoner gick bananas, kämpar fortfarande med att finna rätt HRT.

Jag tänker du ska fundera på vad som ger mest värde för dig? Men sen samtidigt så är 5 månader lång tid. Det tog mer på mig än jag förväntat att börja jobba och inte ha min frihet längre som jag börjat vänja mig vid.

kanske två månader ledigt och sen jobba halvtid (eller några heldagar och ledig några dagar varje vecka)på timmar kanske också är rätt trevlig kompromiss? Med tanke på mörkret under vintern hade jag prioriterat att få dagsljus. Timjobb finns väl alltid inom vården där man kan välja själv hur många arbetspass man tar?

Jag har hamnat i läget att jag efter sommaren har fem månaders betald ledighet. Därefter blir jag arbetslös (dock vårdutbildad så ej jätteorolig).

Är i valet och kvalet:

1. Unna mig själv att vara ledig dessa månader. Har aldrig haft en semester längre än 21 dagar och det var flera år sedan sist. Har alltid bara jobbat på då jag behövts på alla jobb jag haft. Fem månader att bara få vara hemma med hunden, pyssla och hänga i stallet 🦄

2. Bara kötta på: nytt jobb snarast möjligt och istället använda fem månaders dubbel lön till att få en rejälare buffert/investera.

Ledighet alla dagar i veckan!

Jag gillar att vara ledig, är mitt i en flytt och har ett litet barn och är lite i samma sits, men jag har alltså låtit mig själv vara ledig iom mina omständigheter. Sökt några jobb, men unnar mig att vara ledig nu. Men annars skulle jag säga att 5 månader är rätt lång tid så jag skulle nog vara ledig 2-3 månader och sen jobba, förutsatt att du fått det avräkningsfritt som en kompromiss.

Jag har varit betalt ledig i över ett år när jag blev utköpt.
Då jag var satt i karantän med förbud att ta annat arbete i 6 månader och annat relaterat arbete i ytterligare 6 månader, så hade jag inte så mycket annat val än att vara "ledig".

Första 3 månaderna var trevliga. Jag var ordentligt slutkörd.
Efter 6 månader så var det dödstråkigt.
Och efter ett år mådde jag inte längre bra av vara ledig.
Då blev det jobbigt att försöka komma tillbaka till arbetslivet. Så det tog ytterligare 4 månader att både komma på vad jag ville göra och sedan hitta en anställning som passade.

(Jag hade bra försörjning även dessa månader och stannade i 17 år på det nya arbetet som jag trivdes fantastiskt bra med.)

Jag skulle därför rekommendera att inte vara ledig mer än max 3 månader.

Jag blev arbetsbefriad med sju månaders lön, jag satte direkt igång att söka nytt jobb, och det var tur, för det tog mig nästan hela den tiden innan jag lyckades hitta något nytt. Men, det verkar inte vara helt relevant i det här fallet*. Ta det lugnt över sommaren, och börja kolla på nya jobb därefter, skulle jag säga.

Jag har lätt att kunna ta dagen som den kommer, så i grunden är det inga problem att vara ledig längre perioder, det som blir problematiskt för mig är att även om jag inte är särskilt kontaktsökande, så mår jag heller inte bra av att bara vara hemma utan någon social kontakt (jag hade ju visserligen min dåvarande som jag ju bodde med, och då fick lite socialt, men kanske inte helt och fullt, eftersom hon ju var borta 11 timmar av dygnet, och sedan så behöver man ju sova också, så blev inte så mycket tid över under veckorna.

* Mina huvudsakliga problem att hitta nytt jobb var väl främst att jag dels är väldigt bra på att hävda att jag inte kan något, dels att jag kanske inte riktigt hade den bakgrund som var lämplig för de jobb jag sökte.

Jag hade sökt jobb snarast möjligt, för man vet aldrig hur långt tid det tar innan man får jobb. Och även om du skulle söka jobb idag så är det inte som att du börjar nästa vecka ändå. Oftast börjar man efter ett tag.

Däremot så hade jag i så fall bara sökt jobb som jag verkligen ville ha.

Är i valet och kvalet:

Jag är ju rädd för att eventuell lön skulle brinna inne om man tar anställning hos någon annan innan 5 månaders ledigheten tar slut. Gäller ju bla tex riksdagen där avgångs lönerna tar slut samma dag man har ett nytt jobb. (Fast olika granskningar har ju avslöjat att politiker är notoriskt dåliga på att anmäla ny anställning)

Vi är ju alla olika. Jag hade blivit knäpp av att bara vara hemma i 5 månader. Ut och resa? Absolut, men det skulle jag inte palla i 5 månader. Vore det jag skulle jag nog satsa på att vara ledig 1-2 månader, men efter det skulle jag vilja komma igång med jobb.

Vi är ju alla olika. Jag hade blivit knäpp av att bara vara hemma i 5 månader. Ut och resa? Absolut, men det skulle jag inte palla i 5 månader. Vore det jag skulle jag nog satsa på att vara ledig 1-2 månader, men efter det skulle jag vilja komma igång med jobb.

Det här är jag så fascinerad av! Människor som, enligt egen utsago, skulle bli knäppa av att inte jobba. Jag hade älskat det! Bara för att jag inte hade jobbat betyder inte att jag inte hade gjort något alls. Jag hade inte haft nåt problem att inte jobba. Jag har så mycket jag skulle kunna fylla dagarna med som jag hellre hade gjort än att just jobba.

Jag är ju lite av en trygghetsnarkoman (:o) och har en kompis som fick byta bana för att hon inte lyckades få jobb i ett annat yrke som sägs skrika efter personal när hon väl tagit examen (inte inom vården, dock, men förskola). Jag hade nog unnat mig att vara ledig ett tag, men börjat söka jobb direkt. Jag tänker att då skulle jag kunna söka i lite lugn och ro i början, utan "kniven mot strupen", och då måste en ju inte börja med att söka "vad som helst bara det är ett jobb" - vilket ju är skönt.

(Jag skulle för övrigt ha fullt upp om jag inte behövde jobba för min försörjning. Det skulle kräva en bra inkomst, men jag har absolut intressen nog för att fylla livet och ha rutiner. Om jag inte behövde tjäna pengar på det så skulle jag bygga en massa sadlar - för kul! Kreativt och hantverk och så roligt utan nån som helst press på tid eller pengar! - och så ha häst och tävla..plus mina andra, inte heller billiga, intressen. Skulle nog ändå få planera lite för att hinna med.. :D:angel: Så kan absolut förstå om en vill vara ledig de där månaderna. Men som sagt, jag har också ett stort behov av trygghet och tror att jag skulle ha lättare att njuta av ledigheten om jag visste att "jag börjar mitt nya jobb den x i xx".)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?