Feminism, jämställdhet och jämlikhet (BSF är OT)

Det har upprepats gång på gång, men feminismen som rörelse kan sammanfattas i två konstateranden:
  1. Man ser att det finns en ojämlikhet mellan de båda könen
  2. Man tycker att det borde vara annorlunda, och vill förändra detta så att det råder jämställdhet mellan könen.
Grunden är strävan efter jämställdhet.

QED.

Tänk nu kanske vi slipper diskussionen i båda trådarna eftersom det var ganska lätt att utreda.
 
@Ploki
bygga ett stabilt liv med familj och vänner. Samhället lägger många krokben nu för tiden så det är svårt att nå dit.
Vad innebär ett stabilt liv med familj och vänner och på vilket sätt hindras det av samhället?

Har det blivit svårare att behålla fru och vänner? Är det feminismens fel?
 
Jag är väldigt intresserad av att få reda på alla rättigheter kvinnor har, som män saknar.

Det finns ju massor! :o Rätten till abort, rätten till gratis mödravård (tänk, kvinnan får bo gratis på BB medan mannen måste betala), och... och... Nåja, det fanns i alla fall två. :D

Skämtåsido.

Väldigt många av de rättigheter vi har, ner på den mest grundläggande nivån, är skrivna av män för att skydda främst män från hemskheter som drabbar främst män. Många av våra grundläggande mänskliga rättigheter har sin grund i det femtiotal som var svårt sargat av ett världskrig med alla de hemskheter som hände då. Förbuden mot tortyr täcker inte en hel del av de aktiviteter som används när kvinnor torteras eftersom samma metoder inte används mot män.

Eftersom kvinnoperspektivet lyser med sin frånvaro även i den absoluta grunden och givetvis märks det när man sedan klättrar lite högre upp på stegen.
 
Jag vidhåller det jag skrev i Bonde-tråden, att det enda som jag kan komma på oftast döms till kvinnans fördel i så fall är vårdnadstvister. Jättetråkigt för de pappor som drabbas, men samtidigt måste felet åtgärdas på ett annat plan först. För familjer som förlorar för mycket på att mannen stannar hemma, då hans lön generellt är mycket högre än kvinnans, är det nog ganska självklart vem som blir hemma med barnen. Det blir en ond cirkel när en förälder tar huvudansvaret.
 
Jag vidhåller det jag skrev i Bonde-tråden, att det enda som jag kan komma på oftast döms till kvinnans fördel i så fall är vårdnadstvister. Jättetråkigt för de pappor som drabbas, men samtidigt måste felet åtgärdas på ett annat plan först. För familjer som förlorar för mycket på att mannen stannar hemma, då hans lön generellt är mycket högre än kvinnans, är det nog ganska självklart vem som blir hemma med barnen. Det blir en ond cirkel när en förälder tar huvudansvaret.
Ja, del 2 där förklarar ju del 1 ditt resonemang. Barnet bedöms få det bättre hos mamman för att det är hon som tagit hand om det hittills. Jag tycker att "orättvisan vid vårdnadstvister" ofta får alldeles för stort fokus i jämställdhetsdebatten.
 
Ja, del 2 där förklarar ju del 1 ditt resonemang. Barnet bedöms få det bättre hos mamman för att det är hon som tagit hand om det hittills. Jag tycker att "orättvisan vid vårdnadstvister" ofta får alldeles för stort fokus i jämställdhetsdebatten.

Det finns, absolut, men om man inte bekämpar grundproblemet kommer man inte till någon lösning med delen med att fäder generellt anses vara "mindre" förälder än mödrarna, nej.
 
Det finns ju massor! :o Rätten till abort, rätten till gratis mödravård (tänk, kvinnan får bo gratis på BB medan mannen måste betala), och... och... Nåja, det fanns i alla fall två. :D

Skämtåsido.

Väldigt många av de rättigheter vi har, ner på den mest grundläggande nivån, är skrivna av män för att skydda främst män från hemskheter som drabbar främst män. Många av våra grundläggande mänskliga rättigheter har sin grund i det femtiotal som var svårt sargat av ett världskrig med alla de hemskheter som hände då. Förbuden mot tortyr täcker inte en hel del av de aktiviteter som används när kvinnor torteras eftersom samma metoder inte används mot män.

Eftersom kvinnoperspektivet lyser med sin frånvaro även i den absoluta grunden och givetvis märks det när man sedan klättrar lite högre upp på stegen.

*sssssscchhhhhh* :cautious:

Var tyst och lyssna istället nu, Mannen talar kanske snart igen. :grin:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
49 200
Senast: vallhund
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Äldre Jag anser inte att feminism är samma som jämställdhet Zara Larsson skrev på sin blogg detta exempel Och här är en artikel skriven...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 360
Senast: Hyacinth
·
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 229
Senast: Sander
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp