Bukefalos 28 år!

Jämställdhet inte lika med feminism

Precis som inom alla idealistiska/religiösa/what ever grupperingar så finns det ju olika grader.

Man kan vara lite lagom vardags, man kan vara mer principfast, man kan vara radikal och man kan vara ultraradikal och eftersom de mer radikala/ultraradikala feministerna (religiösa/what ever) hörs mest så kopplar nog många av "vardagsfeministerna" själva ordet feminist till att det är så det är.

Jag definierar inte mig själv som feminist, men på något vis så är jag nog av naturen ändå delvis i vart fall en liten "vardagsfeminist" och på andra vis inte.
Jag definierar inte mig själv som kristen. Kan inte påstå på att jag tror på en gud allsmäktig, men jag är döpt, gifte mig i kyrkan, döpte mina barn i kyrkan, så nånstans finns det ändå en liten del av mig som kanske är lite delvis kristen.

Det är det som är det fina med att vara människa, man behöver inte gå All In och definiera sig som något även om man i teorin och praktiken stödjer vissa frågor/saker.
 
En "orättvisa" enligt många är tex Barn/studiebidraget.. Det är samma oavsett vad en familj tjänar.
Dvs kakorna delas ut efter principen 1 barn = 1 kaka...
Inte en familj med 2 vårdnadshavare = 0 kakor
ensamstående med barn = 2 kakor...
Det är inte "behovsanpassat" ..

Har detta med feminism att göra? Trodde diskussionen handlade om problematiken kring jämställdhet och feminism. Tror inte heller någon har påstått att barnbidraget är rättvist/behovsanpassat. Om det sen bör vara det, är en annan sak.

I lönefrågan handlar det mkt om att kvinnor har lägre lön, där kan jag köpa feministernas kamp, men det finns yrken där lönen är för låg, Jämos hemsida skriver: "Generellt sett har de mansdominerade yrkena en högre medellön än de kvinnodominerade yrkena."
Och självklart ska de upp i lön och det är fackens uppgifter (nej inte med i facket heller då det kostar mer än det hjälper) Sen finns det även skillnader i lön för samma tjänst, som jag läst flera har tagit upp här i tex Buke...

Ja? Vad vill du med detta inlägg? Förstår inte hur detta skall föra diskussionen frammåt? Speciellt biten "lönefrågan handlar det mkt om att kvinnor har lägre lön, där kan jag köpa feministernas kamp, men det finns yrken där lönen är för låg," Vad är sambandet mellan kvinnors lägre lön (i förhållande till män) och vissa yrkens för låga lön?

Men som sagt det är lönefrågan... I övrigt då ? Våld i hemmet ? Ja kvinnor är överrepresenterade där men det HÄNDER att män blir utsatta för våld i hemmet. Bägge ska tas på samma allvar. Feminister ser bara "kvinnovåldet" för det är så mer utbrett..

Nej. Feminister ser inte bara kvinnovåldet (eller, visst, det finns en del, precis som det finns puckon innom alla områden, men det är redan avhandlat). Denna form av bastardisering av feminism är ytterligare ett sätt på vilket feminism förlöjligas, genom att man (mestadels män) lägger fram löjliga exempel som dessa.

Jag förstår verkligen inte ditt inlägg. Om jag missförstått något får du gärna förklara dig närmare. Men mycket av det du skriver kan lätt läsas, i alla fall i nuvarande format, som att du har en väldigt snäv förståelse av vad en feminist är, och vad en feminist gör och vad en feminist vill.*

* Som i alla vida grupperingar skall man akta sig för att lyssna på dem som skriker högst, de är sällan representativa för de åsikter som den större massan har.
 
.

I lönefrågan handlar det mkt om att kvinnor har lägre lön, där kan jag köpa feministernas kamp, men det finns yrken där lönen är för låg, Jämos hemsida skriver: "Generellt sett har de mansdominerade yrkena en högre medellön än de kvinnodominerade yrkena."
Och självklart ska de upp i lön och det är fackens uppgifter (nej inte med i facket heller då det kostar mer än det hjälper) Sen finns det även skillnader i lön för samma tjänst, som jag läst flera har tagit upp här i tex Buke...

Men som sagt det är lönefrågan... I övrigt då ? Våld i hemmet ? Ja kvinnor är överrepresenterade där men det HÄNDER att män blir utsatta för våld i hemmet. Bägge ska tas på samma allvar. Feminister ser bara "kvinnovåldet" för det är så mer utbrett..

Det kommer förmodligen alltid att finnas puckon som misshandlar sin partner oavsett kön. Däremot, när det finns stor skillnad i vilket kön som misshandlar mest, kan det ju vara en god idé att fundera på varför just det könet är så överrepresenterat. Om det t.ex. skulle kunna bero på att det är accepterat i den manliga könsrollen att vara dominant och våldsam, så bör man rimligtvis jobba på att förändra den manliga könsrollen.
Just att se och vilja motarbeta könsroller upplever jag nog som den stora skillnaden mellan folk som kallar sig feminister och folk som "bara" är för jämställdhet.
 
Vad roligt att så många tycker nivån är så låg på den här diskussionen att den inte är värd att diskutera..
Säger mer om de än mej ... Ni undrade i en annan tråd hur jag kunde va för jämställdhet men inte va feminist... Well har svarat min del men den va tydligen "för låg" :confused:

Fast det är klart... Jag har ju bara gymnasieutbildning så det är nog min låga utbildningsnivå :up:
 
Jag tänker som du. Det är helt meningslöst att ge sig in i den här diskussionen. Förutsättningarna kunde knappt vara sämre, OM det nu åtminstone hade varit så att TS faktiskt var intresserad av det hen tar upp.

Precis. Jag tolkar TS kunskapsnivå inom ämnet som mycket lågt men ändå anser hen ha kunskap nog att bemästra en diskussion i ämnet. Jag upplever dock att det inte rör sig om en "diskussion" som sådan, utan snarare någon form av statement där TS inte är mottaglig för annan argumentation än hens egen. Det finns ingen uppriktig nyfikenhet kring andras syn på ideologin och hen reflekterar inte ens kring de andras inlägg. Och då vägrar jag ärligt talat att engagera både min tid och kunskap i tråden.
 
Uppenbarligen inte.

Måhända ni kanske har rätt med " O_o och :wtf: " popcornhintar och ditt inlägg här ovan, men vad tillför ni tråden?

Jag (m.fl) har svarat TS på första sidan, men det kanske du missade. Jag har mao tillfört mitt och ser ingen anledning till att fortsätta.
 
Jag (m.fl) har svarat TS på första sidan, men det kanske du missade. Jag har mao tillfört mitt och ser ingen anledning till att fortsätta.
Nejdå, jag ser bara inte vad som lyfter nivån i tråden med sådana inlägg som de jag avsåg. Vad är poängen liksom? Tvärtom är det ju såna inlägg som sänker nivån med ett antal pinnhål enligt min åsikt.

Har jag skrivit något och anser att jag inte har mer att tillföra eller för den delen att något svar är så lågt att det inte ens är värt att svara på, så skriver jag helt enkelt inget mer. Jag bemödar mig ju inte i det läget med att sitta och tota ihop nedlåtande inlägg direkt.
 
Vad roligt att så många tycker nivån är så låg på den här diskussionen att den inte är värd att diskutera..
Säger mer om de än mej ... Ni undrade i en annan tråd hur jag kunde va för jämställdhet men inte va feminist... Well har svarat min del men den va tydligen "för låg" :confused:

Fast det är klart... Jag har ju bara gymnasieutbildning så det är nog min låga utbildningsnivå :up:

Fast nu blandar du ihop vad andra tycker om diskussionsnivån med din personliga utbildningsnivå. De två har inget att göra med varandra. Du tar en invändning mot dina inlägg som ett personligt påhopp, på ett sätt som inte är menat.

Precis. Jag tolkar TS kunskapsnivå inom ämnet som mycket lågt men ändå anser hen ha kunskap nog att bemästra en diskussion i ämnet. Jag upplever dock att det inte rör sig om en "diskussion" som sådan, utan snarare någon form av statement där TS inte är mottaglig för annan argumentation än hens egen. Det finns ingen uppriktig nyfikenhet kring andras syn på ideologin och hen reflekterar inte ens kring de andras inlägg.

Freulein Leo förklarar här bra vad som menas med 'låg nivå'* Inte på något ställe står det att du har en låg utbildningsnivå, eller att denna på något sätt påverkar diskussionen. Personen nämner, vad hon uppfattar som, din låga kunskapsnivå i ämnet, men det är en annan sak.

*Finns fler former av låg nivå, tex smutskastning, svordommar, att skrika mm.
 
Nejdå, jag ser bara inte vad som lyfter nivån i tråden med sådana inlägg som de jag avsåg. Vad är poängen liksom? Tvärtom är det ju såna inlägg som sänker nivån med ett antal pinnhål enligt min åsikt.

Har jag skrivit något och anser att jag inte har mer att tillföra eller för den delen att något svar är så lågt att det inte ens är värt att svara på, så skriver jag helt enkelt inget mer. Jag bemödar mig ju inte i det läget med att sitta och tota ihop nedlåtande inlägg direkt.

Noterat.
 
Det är människor med den här typen av okunniga och inskränkta åsikt som hindrar jämställdheten.
Jag har aldrig någonsin stött på någon som kallar sig "humanist" eller "inte feminist men för jämställdhet" som inte varit antingen oinsatt och saknat kunskap alternativt väldigt fast i könsrollerna själv.

I det första fallet kan en ödmjukhet leda till att personen vill lära sig mer och förstå. Men det verkar ju saknas här.
 
Jag har aldrig någonsin stött på någon som kallar sig "humanist" eller "inte feminist men för jämställdhet" som inte varit antingen oinsatt och saknat kunskap alternativt väldigt fast i könsrollerna själv..
Kan bero på att man umgås i kretsar där feminist är ett skällsord, som gör att man då aktar sig för den etiketten - även om man kanske delar feministiska åsikter men inte kan "språket" (än).
 
Jag tycker det blir ganska konstigt när man inleder med att säga att man är för jämställdhet med tonvikten på att jämställdhet är allas lika värde och sen går hårt in för att trycka ner dom som kallar sig feminister. Visst kan man ha olika åsikter om vad feminism står för men att bara lägga ens egna påhittade egenskaper på alla feminister känns ju...
Orättvist
 
Kan bero på att man umgås i kretsar där feminist är ett skällsord, som gör att man då aktar sig för den etiketten - även om man kanske delar feministiska åsikter men inte kan "språket" (än).
Absolut, håller med!
Och då kan det ju antingen finnas en samtidig kunskapslucka (för att man inte fått till sig annan "kunskap" än från de som använder feminist som skällsord) eller att man har kunskapen men inte riktigt vågar stå upp för den.
 
Exempel ur min vardag..
Har en kollega (om jag tycker jättemycket om!) som kör med det där "humanist, inte feminist". Hon är dock också väldigt tydlig med att hon trivs ypperligt i en traditionell kvinnoroll och inte har någon som helst önskan om att det ska se annorlunda ut. Hon har inga problem med att sköta stora delar av hemmet, att hon har tagit typ all föräldraledighet, att mannens jobb gör att hon får sköta barn och hem helt ensam i perioder osv.
Hon trivs alltså ganska bra i den struktur som feminister generellt ser behov av att förändra. Självklart vill hon då inte kalla sig feminist.
Vi har dock många och intressanta diskussioner tillsammans :)
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 602
Senast: Sander
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 983
Senast: pimy
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 996
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 267
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp