Bukefalos 28 år!

Jämställdhet inte lika med feminism

corzette

Trådstartare
Jag anser inte att feminism är samma som jämställdhet

Zara Larsson skrev på sin blogg detta exempel
En man har fyra kakor
En kvinna har två kakor
Det bakas två till kakor
Jämställdisten vill ge en kaka till kvinnan och en kaka till mannen
Så det ska bli rättvist
Feministen vill ge båda två till kvinnan
Så det ska bli rättvist på riktigt

Och här är en artikel skriven 2014
http://www.svd.se/feminism-ar-inte-lika-med-jamstalldhet

Så det jag vill påstå är att visst finns det "orättvisor" mot kvinnor som behöver rättas till MEN det finns massor med tillfällen där en man råkar ut för orättvisor och då faller ju feministtänket då det är en man som blir drabbad. Därav är jag hellre för jämställdhet än feminism.
 
För mig (!) är feminism att kvinnor ska samma rättigheter och möjligheter som män. Och vice versa. Så har det definierats för mig ända sedan jag hörde ordet för första gången.

Vad Zara Larsson säger är för mig mindre relevant. Hon är inte jag och hon är inte facit för feminism.
 
Senast ändrad:
Fast feminism är ju inte att män ska ha samma möjligheter som kvinnor, utan att kvinnor ska ha samma möjlighet som män..

Jämställdhet är lika oavsett kön...

Som en annan bloggerska skrev (Ladydahmer.nu)

Nej, feminism är inte lika med jämställdhet. Jämställdhet är däremot feminismens MÅL och feminismen är alltså VERKTYGET för att nå dit.

Jämställdhet = MÅLET
Feminismen = VERKTYGET

MEN Feminismen är tillkommen som ett "led" i att kvinnor vill ha samma rättigheter och lön som män..
Men det finns så många fler saker som är orättvisa att jag inte ställer mej bakom att BARA kvinnor ska ha det bättre...

Hur kan ni säga att feminismen även innefattar att gälla männen ? Då har ju ordet helt klart fel namn och det ni menar är ju jämställdhet och inte feminism...
 
Alltså, ditt inlägg är så märkligt att jag inte ens vet var jag ska börja. Du förstår förhoppningsvis att Zara Larsson t ex inte har ensamrätt på att definiera feminism? Vidare hoppas jag att du vet att det även finns män som är feminister, och att feminismen knappast bara inkluderar kvinnor. Att problematisera patriarkatets mansroll är t ex en del av många människors feminism.

Jag tycker den här beskrivningen från Unga Feminister är himla bra:
"I Svenska Akademiens ordlista från 2006 definieras feminism som en ”rörelse för kvinnors jämställdhet med män”. Feminism skulle även kunna beskrivas som en ideologi som erkänner att vi lever i ett ojämställt samhälle, och som genom en feministisk kamp vill nå en ekonomisk, politisk och social jämlikhet mellan alla kön och ickekön.

Feminismen är verktyget för att nå en jämlik värld. Feminismen är en rörelse ur vilken många feministiska inriktningar har utvecklats. Dessa inriktningar, eller feminismer, har genom åren fört den feministiska rörelsen framåt.

Unga feministers huvudideologi är intersektionell feminism, vilket synliggör hur olika maktordningar och identitetskategorier såsom exempelvis kön eller ickekön, sexualitet, etnicitet, klass och funktionsvariation är sammanflätade och samverkar. Detta är viktigt för att inte utestänga grupper från den feministiska rörelsen, som ska vara tillgänglig för alla och som behöver utvecklas av och i hela samhället."
 
Jag googlade på engelska och fann denna
"Feminism is the belief that all people are entitled to the same civil rights and liberties and can be intellectual equals regardless of gender."

Med "people" innefattas alla varelser som vi definierar som människor, man, kvinna, hen, alla. Feminism är för jämställdhet för alla.

Men du får gärna utveckla hur du definierar jämställdhet och feminism, och varför jämställdhet skulle vara att föredra framför feminism.
 
För mig är feminism också att flickor/kvinnor skall ha samma rättigheter och förutsättningar som pojkar/män.

Idéen om skillnaden mellan rättvisa och feminism startades (av män) som en protest mot feminism, för att visa på hur oresonliga feminister är. För det blir ju SKITORÄTTVIST om en man, vid nåt tillfälle, skall få stå till baka (inte få en kaka) för att en kvinna skall komma upp i samma mängd kakor som mannen hade från början. Argumentet användes tex vid ett förslag om att kvinnor skulle få större lönehöjning, så att de skulle komma upp i en lön mer lik männens, men det gick inte igenom, för det var inte rättvist.

Tyvärr verkar det som att fler och fler kvinnor köper rättviseargumentet (eller vi kanske skall kalla det orättviseargumentet) på det sättet som män lagt fram det.
 
För mig är feminism också att flickor/kvinnor skall ha samma rättigheter och förutsättningar som pojkar/män.

Idéen om skillnaden mellan rättvisa och feminism startades (av män) som en protest mot feminism, för att visa på hur oresonliga feminister är. För det blir ju SKITORÄTTVIST om en man, vid nåt tillfälle, skall få stå till baka (inte få en kaka) för att en kvinna skall komma upp i samma mängd kakor som mannen hade från början. Argumentet användes tex vid ett förslag om att kvinnor skulle få större lönehöjning, så att de skulle komma upp i en lön mer lik männens, men det gick inte igenom, för det var inte rättvist.

Tyvärr verkar det som att fler och fler kvinnor köper rättviseargumentet (eller vi kanske skall kalla det orättviseargumentet) på det sättet som män lagt fram det.

Fast livet handlar om så mycket MER än lönen... Så feminismen är alltså inte för lika värde ? Utan det är egentligen LÖNEN som är det viktiga som feminist ?
 
Jag anser inte heller att feminism (i alla fall den som framställs i media) är för jämställdhet. Däremot håller jag inte med citatet. För mig är jämställdhet i det exemplet att ge de båda kakorna till kvinnan, så det blir jämställt. För mig är feminism mer att om det bakas tre nya kakor ska alla gå till kvinnan, istället för 2 1/2 och kan man inte dela kakorna ska fördelningen ske enligt bäst lämpad/störst behov/bäst meriter eller vad som nu passar i sammanhanget. Jag tycker varken män eller kvinnor ska ha någon gräddfil, utan att de ska bedömas och belönas oavsett vilket kön man råkar tillhöra.
 
Fast livet handlar om så mycket MER än lönen... Så feminismen är alltså inte för lika värde ? Utan det är egentligen LÖNEN som är det viktiga som feminist ?

Det var meningen att det skulle vara ett exempel, inte hela filosofin.

Jag hoppas att jag inte på något sätt försökte påstå att det hela endast skulle gå ut på lönen. Tyckte att min första mening innehöll mer av den mer övergripande idén
 
Fast livet handlar om så mycket MER än lönen... Så feminismen är alltså inte för lika värde ? Utan det är egentligen LÖNEN som är det viktiga som feminist ?

Fast nu missförstår du ju med flit. Lönen är en enkel sak att peka på eftersom det uppenbarligen finns stora klyftor där som endast kan förklaras med kön, men det innebär ju enormt mycket mer att kämpa för feminism. Allt från mansplaining på jobbet ända upp till presidentsnivå (hint Trump hint hint) till hur kvinnor får annan vård/sjukskrivning för samma diagnos som en man till kvinnors sexualitet (läs Flickan och skammen m fl av Wennstam). Åh det finns så enormt mycket att göra.

(Och att det sedan finns kvinnor som missbrukar ordet feminism och förväxlar det med något obegripligt generellt agg mot män är enbart sorgligt men puckon kommer alltid finnas i alla läger.)
 
r%25C3%25A4tttvisa_j%25C3%25A4mlika.PNG




Den här bilden tycker jag så himla mycket om... På tal om det som skrivits ovan om privilegier, rättvisa, och feminism kontra jämlikhet.

Om målet är att alla ska ha samma möjligheter så kan inte insatserna vara detsamma för alla. Funkar precis lika bra i funkis-rörelsen också.
 
Jag har hittills inte hamnat i diskussion med speciellt många feminister (kan inte komma på någon faktiskt) som inte sett stora problem kring den traditionella mansrollen. De jag diskuterat med har dock inte tvekat att peka ut vad resultatet av det blir och lägger även ansvar på männen för att det är som det är.

Det är där, när kvinnor ska göra bara en del istället för allt, som folk verkar bli griniga som sjutton. Istället för att kvinnor ska agera mammor åt vuxna män så har de feminister jag diskuterat med allihop ansett att männen får ta lite eget ansvar, de vill att männen ska vara vuxna och kommunicera ordentligt istället för att ha en kvinna bakom som sopar mattan framför fötterna åt dem. Det tycker jag är sunt.

I mina ögon är det otroligt synd att folk slarvar med hur de uttrycker sig. Jag tror att många problem kommer därifrån. Som när folk säger "jag hatar män" och egentligen menar "Jag hatar stereotypiskt manliga män" eller "Jag hatar den traditionella mansrollen". För de som tänker till lite innan de själva uttrycker sig så blir det ganska tydligt vad som menas ändå, framförallt för de som låter bli att plocka ut enskilda ord och fraser här och där, för de som ser till helheten istället. Tyvärr fungerar inte saker och ting så, verkar det som. Det ska gå så jäkla snabbt med allt hela tiden, det ska komma små fyndiga citat, små enkla rader som vem som helst hinner snappa upp under tiden de tar upp mobilen för att kolla senaste händelsen på twitter när de springer från hemmet till bussen på morgonen...

Det är synd att folk inte lägger lite mer tid på att tänka till, faktagranska och vara källkritiska.
 
En "orättvisa" enligt många är tex Barn/studiebidraget.. Det är samma oavsett vad en familj tjänar.
Dvs kakorna delas ut efter principen 1 barn = 1 kaka...
Inte en familj med 2 vårdnadshavare = 0 kakor
ensamstående med barn = 2 kakor...
Det är inte "behovsanpassat" ..

I lönefrågan handlar det mkt om att kvinnor har lägre lön, där kan jag köpa feministernas kamp, men det finns yrken där lönen är för låg, Jämos hemsida skriver: "Generellt sett har de mansdominerade yrkena en högre medellön än de kvinnodominerade yrkena."
Och självklart ska de upp i lön och det är fackens uppgifter (nej inte med i facket heller då det kostar mer än det hjälper) Sen finns det även skillnader i lön för samma tjänst, som jag läst flera har tagit upp här i tex Buke...

Men som sagt det är lönefrågan... I övrigt då ? Våld i hemmet ? Ja kvinnor är överrepresenterade där men det HÄNDER att män blir utsatta för våld i hemmet. Bägge ska tas på samma allvar. Feminister ser bara "kvinnovåldet" för det är så mer utbrett..
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 603
Senast: Sander
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 983
Senast: pimy
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 996
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 267
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp