Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Ni var jätteduktiga! Det syntes verkligen inte att det var första gången!
Jag tyckte också att det var kul att han gillade hennes storlek. Jag gillar också dom lite mindre tikarna. Hoppas att Vilja inte blir så mycket högre :angel:

KL.

Vi var på samma utställning som Dafne och Johanna!
I Viljas klass var dom 10 tikvalpar. Hon gick i klassen 6-9 månader vilket inte direkt är till hennes fördel som 6 månader och 4 dagar gammal. Hon blev oplacerad men jag tycker att hon fick bra kritik!
"6 mån, mycket elegant och feminin. Kunde ha mer underkäke. Bra öron. Lång hals. Välvinklad fram och bak. Kunde vara mer parallell fram. Rör sig med bra drive från sidan men behöver bli stabilare. Trevligt temprament."

Här är en bild också
32746441.jpg
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Men oj, nu ser det ju inte ut som om det är en meter hund och en kilometer bakben :D ;) Så fin hon börjar bli! Ska bli riktigt spännande att se hur hon blir som vuxen.

Kul att både Vilja och Dafne fick fina kritiker :D
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Tack! Haha nä eller hur! Hon börjar bli fiiiiiiin :D
Måste bara få i henne mer mat. Suck! Hos hundvakten "äter hon som en labrador", för där är det konkurrens om maten. Här hemma är jag riktigt glad om hon äter en hel VoH-korv (500gr) / dag, men oftast så petar hon väl i sig ca 400 gr. Förutom det så får hon några pumpslag laxolja också.

Kan ju passa på att fråga om någon har något bra tips på att få upp henne i vikt?
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Vad roar ni er med på dagarna? Får hon röra på sig tillräckligt mycket för att faktiskt bli hungrig och har ni någolunda fast dygnsrytm när det gäller mattider osv? Och förresten? varför få i henne mer mat? hon ser ju ut att vara i bra hull på bilden ovan?
 
Senast ändrad:
Sv: Femte vinthundstråden!

Vad roar ni er med på dagarna? Får hon röra på sig tillräckligt mycket för att faktiskt bli hungrig och har ni någolunda fast dygnsrytm när det gäller mattider osv? Och förresten? varför få i henne mer mat? hon ser ju ut att vara i bra hull på bilden ovan?

En vanlig dag så är hon antingen med mig i stallet på dagen och luffar omkring och leker med andra hundar.
Jobbar både jag och sambon dag så är hon hos någon av hundvakterna. Där gör hon inte så mycket (vanliga promenader) förutom hos den ena som också har en whippet. Där är det nog fullt ös :p
Förutom det så är vi nästan dagligen över en sväng till min mamma där hon kan springa lös på tomten. Och ja, vad ska man säga, som hon springer! Där kör vi ibland lite släphare-gosedjursbanans-träning-light :D
Någon gång per vecka försöker vi komma iväg på antingen släpharen eller ringträning men det är inte alltid att det fungerar tidsmässigt.
Om man ser till hur hon beter sig hemma så verkar det vara fullt tillräckligt för henne. Hon är alltid lugn hemma och oftast så sover hon. Så hon är inte rastlös på något sätt.

Mat får hon på morgonen när vi går upp och på kvällen mellan 19-21 ungefär.

Bilden kan nog luras lite. Hon är tunn och behöver absolut få mer massa på kroppen.
Här är några andra bilder från utställningen.

32746414.jpg

32746415.jpg
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Kan du inte fota henne ovanifrån? :D Jag tycker nämligen inte att hon ser så farligt smal ut från sidan. Visst, det skulle inte skada om hon gick upp, men jag skulle absolut inte oroa mig i nuläget heller så som hon ser ut från sidan. Dock kan ju vissa hundar se okay ut från sidan på bild men när man tittar uppifrån så ser man att de verkligen är smala.

Det finns inget mer fett- och proteinrikt foder du kan ge annars?
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Haha jo det skulle jag kunna göra :p
Orolig är jag inte, men jag vill gärna ha upp henne nåt kilo till. Uppifrån känns hon bättre än tidigare och där ser hon okej ut. Ryggraden sticker inte upp som förut. Men känner jag längs med revbenen så finns det ett minimalt lager "hull" mellan skinnet och benen. Hon är även väldigt tunn framme vid bringan men det är nog snarare en muskel/utvecklingsfråga innan hon breddar sig där.

Jag vet inte vad jag skulle kunna ge som är ännu mer laddat än det jag ger nu?
Hon har fått VoH valpfoder fram tills nu men det var tillfälligt slut i butiken så nu köpte vi det med lax i. Det enda som skiljer dom nämnvärt är fetthalten som i valp är 16% och i den med lax 22%.
Protein 14% för valp och 12,5% i den med lax.
Tänk nu på att det här är % antal utan att det är omräknat i torrsubstans! TS i lax är 35,2% och valp 35,4%.

Vi har som sagt laxfodret nu och har precis börjat med det så vi får väl se hur hon ser ut om ett tag. Om det händer något när fetthalten i fodret ökar.
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Om VoH vore ett torrfoder med TS på 90% så innehåller

Hundmat med lax 32% protein och 56% fett
Valpfodret 36% protein och 41% fett
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Orolig är jag inte, men jag vill gärna ha upp henne nåt kilo till.

NÅGOT KILO!? :eek:

Titta här, här har du Wahidah vid 21kg som hon såg ut i april:
49977_1298292004.jpg


Här har du henne när hon väger 20 kg, alltså enbart 1kg mindre:
26619_1295992858.jpg


Här har du henne vid 20,5 kg, men med betydligt mindre mängd muskler än tidigare.
96695_1314712461.jpg



Du ser hur stor skillnad ett enda kg gör på en så stor hund som Waha? Och du har en liten whippet ;)

Dessutom, du har en vinthund och inte något annat. En vinthund SKA inte ha mer än ett minimalt lager underhudsfett. Har de mer än det så är de mer eller mindre tjockisar och precis som du säger så är jag övertygad om att hon breddar sig fram när hon blir äldre. En saluki är inte helt klar i kroppen förrän den är ca 3-4 år. Jag tvivlar på att en whippet blir klar väldigt mycket tidigare och Vilja är bara en valp.
 
Senast ändrad:
Sv: Femte vinthundstråden!

NÅGOT KILO!? :eek:

Du ser hur stor skillnad ett enda kg gör på en så stor hund som Waha? Och du har en liten whippet ;)

Dessutom, du har en vinthund och inte något annat. En vinthund SKA inte ha mer än ett minimalt lager underhudsfett. Har de mer än det så är de mer eller mindre tjockisar och precis som du säger så är jag övertygad om att hon breddar sig fram när hon blir äldre. En saluki är inte helt klar i kroppen förrän den är ca 3-4 år. Jag tvivlar på att en whippet blir klar väldigt mycket tidigare och Vilja är bara en valp.

Haha okej, kanske inte ett kilo men upptill 0,5 kg mer. Hon vägde 11,02 kg när vi vägde henne i tordags.
Det där med att dom inte ska ha mer än ett minimalt lager underhudsfett är något som jag personligen tycker är gällande för vuxna hundar. Jag tycker att valpar ska ha lite mer hull och om hon skulle skjuta iväg i nån växtfas nu igen så är det inte mycket hund kvar utav henne.
Men vi kanske tycker lite olika! Vi får väl se till att ses någon dag så får du klämma på henne istället :D

Halv knappis
Hursomhelst så vill jag få henne lite rundare än vad hon är nu. Och ser man till uträkningar som jag postade om mitt foder så är det rätt svårt att hitta något som är ännu mer laddat?
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Hon är så fin Vilja och kommer verkligen bli superfin när hon får lite massa! När ni satt framför oss och tittade på bedömningarna så fick hon många komplimanger av de som var i mitt sällskap.

Visst hade hon kunnat ha lite mer hull, men framförallt är det bredd hon ännu saknar. Hullet kommer att komma när tillväxtfasen planar ut. Ytterst få whippetägare har på sikt svårt att få upp sina hundar i hull.

Jag tycker att du ska lägga till ett extra mål om dagen och passa på att ge lite extra de dagar hon är hos hundvakten när det är matkonkurrens. Dvs. fokusera på att hon får i sig lite mer än vad hon får i sig idag. Jag tror att det är bäst att göra små justeringar och skynda långsamt.

Tack för berömmet förresten! Jag var så nervös att jag darrade om händerna när jag skulle ställa upp henne på bordet. :D
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Tycker Vilja ser fin ut i hullet, det man ser på bilderna, med tanke på att hon inte är fullvuxen.
Dem kan ju bli lite "rangliga" när dem växer.

Puma blir 2 år i januari o först nu jag tycker hon är klar i kroppen, och har hyfsat lätt att lägga på sig så då får man passa sig. När hon var yngre kunde hon oxå vara "benig" o se mager ut, men det var när hin växte.

Hon väger 11,2 kg o e perfekt där, när hon vart skendräktig vägde hon 11,8 o det var STOR skillnad på henne då....

Så oroa dig inte, det kommer när hon växt klart ;)
Tycker hon e skit snygg!!!!
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Hon är så fin Vilja och kommer verkligen bli superfin när hon får lite massa! När ni satt framför oss och tittade på bedömningarna så fick hon många komplimanger av de som var i mitt sällskap.

Visst hade hon kunnat ha lite mer hull, men framförallt är det bredd hon ännu saknar. Hullet kommer att komma när tillväxtfasen planar ut. Ytterst få whippetägare har på sikt svårt att få upp sina hundar i hull.

Jag tycker att du ska lägga till ett extra mål om dagen och passa på att ge lite extra de dagar hon är hos hundvakten när det är matkonkurrens. Dvs. fokusera på att hon får i sig lite mer än vad hon får i sig idag. Jag tror att det är bäst att göra små justeringar och skynda långsamt.

Tack för berömmet förresten! Jag var så nervös att jag darrade om händerna när jag skulle ställa upp henne på bordet. :D

Tack! Vad roligt att höra :D

Jag är osäker på om ett till mål mat skulle hjälpa. Hon är liksom inte så intresserad av maten ens när den är framme två gånger om dagen. Anledningen till att vi gick över till att endast ge två gånger per dag var för att få henne lite hungrig mellan målen så att hon åt ordentligt. Jag tror att ett mål mitt på dagen snarare skulle stjälpa än hjälpa. Dvs hon kommer hela tiden att vara ganska mätt och inte så sugen på att äta mer.

När hon är hos hundvakten äter hon sagt som en labrador och jag har sagt till henne att hon inte ska snåla på maten :p

Tycker Vilja ser fin ut i hullet, det man ser på bilderna, med tanke på att hon inte är fullvuxen.
Dem kan ju bli lite "rangliga" när dem växer.

Puma blir 2 år i januari o först nu jag tycker hon är klar i kroppen, och har hyfsat lätt att lägga på sig så då får man passa sig. När hon var yngre kunde hon oxå vara "benig" o se mager ut, men det var när hin växte.

Hon väger 11,2 kg o e perfekt där, när hon vart skendräktig vägde hon 11,8 o det var STOR skillnad på henne då....

Så oroa dig inte, det kommer när hon växt klart ;)
Tycker hon e skit snygg!!!!

Tack för ditt svar!
Jag är ju som sagt inte orolig för henne, men lite mer hull på kroppen vill jag ändå ha.
Och tack igen, jag tycker ju också att hon är snygg :D:love:
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Kl
Vi har roat oss på brukshundsklubben :)
6210286412_4d06381e81.jpg

6209771513_430286ec31.jpg

6209772241_16246bdf42.jpg

6210285588_1c5497ba45.jpg

6210285348_ed07fbae5f.jpg

6209769965_52058922c5.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Femte vinthundstråden!

Hon är så söt att det inte är riktigt klokt! Hur var det, skulle du ställa Rut i Vallentuna?
 
Sv: Femte vinthundstråden!

Hon är en sockertopp :D

Ja, eller uppfödaren kommer att ställa henne! Ska ni dit?
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 509
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 245
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 814
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp