Festivaler?

Jag syftade på ditt "det funkar att klaga till miljö ändå". Ja eftersom det enbart är de som hanterar klagomål på ljudnivåer så är de de ENDA man kan klaga till och få respons ;)

Då missförstod du nog hela innebörden av mitt inlägg. Jag svarar på femtioelva remisser från polisen så jag vet vad som gäller.
 
Det låter ju jättebra att du gör det @Manji , mina inlägg har samtliga berört vem som hanterar klagomålen. Vem som svarar på remisser femtielva gånger, det har jag aldrig uttalat mig om.
 
Det låter ju jättebra att du gör det @Manji , mina inlägg har samtliga berört vem som hanterar klagomålen. Vem som svarar på remisser femtielva gånger, det har jag aldrig uttalat mig om.

Vilket jag redan hade beskrivit. Jag tycker det är viktigt att belysa att även om polisen är den som ger tillstånd kan klagomål ändå framföras till kommun. Därför jag överhuvudtaget nämnde det. Många medborgare har svårt att förstå virrvarret av myndigheter där alla gör sin grej i samma fråga, tusan det är knappt man förstår det själv ens alla gånger.
 
Fast@manji det lät verkligen som att man ska klaga till polisen men att man kan klaga till kommunen. När man i själva verket väl ska klaga till just kommunen?
 
I ett akut skede medan en störning pågår (läs: utom kontorstid) är det i första hand polisen man vänder sig till rent konkret. De kan kontrollera om tillstånd finns, om eventuella villkor är uppfyllda, om ordning och säkerhet är under kontroll, och avbryta verksamheten om de finner det befogat. Handlar det om upprepade störningar och klagomålen är av mindre akut art är det kanske lämpligare att vända sig direkt till kommunens handläggare på kontorstid.
 
Vilket jag redan hade beskrivit. Jag tycker det är viktigt att belysa att även om polisen är den som ger tillstånd kan klagomål ändå framföras till kommun.

Fast det är det här som du förvirrar till det. Klagomål ska framföras till miljökontoret eftersom de är tillsynsmyndighet med avseende på buller. Inte "kan ändå" (min fetning). Även om inget tillstånd finns av polis, exempelvis svartklubbar, otillåten verksamhet, spontanfester, oanmälda demonstrationer osv ska sådana klagomål framföras till miljökontoret. Alltså oavsett polistillstånd eller inga tillstånd alls :)
 
Här har lokala mcklubben fest en helg om året. Dom festar i två dagar. Deras "gård" ligger fågelvägen tre kilometer från oss bredvid en järnväg så ljudet färdas i rälsen. Basen har dunkat non stop två nätter. Vid midnatt hade dom avslutningsfyrverkeri i 45 min - Bomber som small oavbrutet. Sen spelade dom musik i två timmar till. .
Jag bryr mig inte men kan tänka mig att småbarnsföräldrar och skotträdda djurs ägare nere i samhället tycker det är så lagom kul. Fattar inte att det är tillåtet. Ingen behöver spela musik så högt.
 
Vid rätt (läs: fel) vindförhållanden behöver det faktiskt inte vara särskilt hög ljudnivå vid källan för att musik skall vara störande på tre kilometer. En typisk Ullevikonsert, med strikt begränsad ljudnivå, behöver bara en gnutta medvind för att höras en dryg mil.

Haken är att ljudtrycket (styrkan) bara är en av flera variabler som avgör om ett ljud är störande eller inte. Klockan fyra på morgonen kan ju en dov bastrumma på avstånd vara oerhört mycket mer störande än vad ljudet av en regnskur eller hård vind är, fast det senare kan vara många gånger starkare. Utan att veckla in sig i facktermer så behövs egentligen bara att den nattliga bastrumman ligger precis i nivå med övriga miljöljud (vind, cirkulationspumpar, eventuell trafik etc) för att den skall bli störande genom sin karaktär.
 
Jo jag vet. Har jobbat med musikarr i många år. Men. Vi har en festplats 7 km norrut. Där hör vi ljudet från vid två lördagar på hela säsongen. När Björn Rosenström spelar och Ewa Eastwood. Från Björn bara det låter och jag har varit där och jobbat när han spelar och det är riktigt dåligt ljud - bara högt skrål även på plats. När Eastwood kör hör vi basgångarna och någon gång sång - och det låter bra. En bra ljudtekniker är guld. Bra ljud lagom högt.
 
Här har lokala mcklubben fest en helg om året. Dom festar i två dagar. Deras "gård" ligger fågelvägen tre kilometer från oss bredvid en järnväg så ljudet färdas i rälsen. Basen har dunkat non stop två nätter. Vid midnatt hade dom avslutningsfyrverkeri i 45 min - Bomber som small oavbrutet. Sen spelade dom musik i två timmar till. .
Jag bryr mig inte men kan tänka mig att småbarnsföräldrar och skotträdda djurs ägare nere i samhället tycker det är så lagom kul. Fattar inte att det är tillåtet. Ingen behöver spela musik så högt.
När det var dans i parken här var helg så kunde jag sitta hemma på trappen och lyssna på uppträdandet som brukar vara .Det var för 30-35 år sedan och jag bor 6 km därifrån .När vinden låg rätt så hördes det bra både musik och sång !Jag bor i en dalgång vid älven så ljudet färdades i dalgången !
 
Vid rätt (läs: fel) vindförhållanden behöver det faktiskt inte vara särskilt hög ljudnivå vid källan för att musik skall vara störande på tre kilometer. En typisk Ullevikonsert, med strikt begränsad ljudnivå, behöver bara en gnutta medvind för att höras en dryg mil.

Haken är att ljudtrycket (styrkan) bara är en av flera variabler som avgör om ett ljud är störande eller inte. Klockan fyra på morgonen kan ju en dov bastrumma på avstånd vara oerhört mycket mer störande än vad ljudet av en regnskur eller hård vind är, fast det senare kan vara många gånger starkare. Utan att veckla in sig i facktermer så behövs egentligen bara att den nattliga bastrumman ligger precis i nivå med övriga miljöljud (vind, cirkulationspumpar, eventuell trafik etc) för att den skall bli störande genom sin karaktär.
Ha. Jag har inte varit på Ullevi sedan "the big four". Det är mycket möjligt att de omkringboende hörde lika "bra" som vi som köpt biljett. Vi gav upp och gick halvvägs in i Metallica..
 
Mmm, den såg vi på TV... av en slump. Hade varit på High Chaparral och kollat tävlingar hela veckan, och pausade för kvällsmat på Stantons i Ullared på väg hem på söndagen. TV:n var igång på restaurangen, så när vi kom hem satte vi oss i soffan med varsin öl och projektor och riktigt bra ljud och fick en helkväll. :D

Sorry för OT. :angel:
 
Jag kan inte låta bli att undra varför man bosätter sig centralt i en stad som man rimligtvis vet har en festival som för inte alls många år sen var Sveriges största om man störs av det? Det säger ju sig självt att den är högljudd liksom och den har ändå varit på plats sen -99, förutom ett enda år när den konkade (och ersattes av en kärleksfest :love:).

Själv bor jag en bit utanför (Jax, är väl typ 1,5 km från festivalområdet tror jag?) och kan om jag har tur urskilja vilken spelning som hörs hem lite beroende på omständigheterna. Skulle gärna byta läge de år jag inte har råd att gå, älskar stämningen, ljuden och livet som blir när det är festival i stan :love:
//Zebra som inte riktigt kommit ur euforin än :D
 
TS och andra som stör sig på oljud : det finns faktiskt jättebra öronproppar att köpa på bla. Apoteket. :up:

Och påstå nu inte att det inte fungerar. Olika storlekar finns och tätningen på de flesta (om man sätter i de rätt) är helt fantastisk. Ger en en helt ljudlös miljö även på själva festivalområden, konserter och campingar, så borde fungera alldeles utmärkt i ett sovrum en bra bit ifrån själva ljudet..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 198
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 823
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 917
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp