Bukefalos 28 år!

Fetma/övervikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fetma/övervikt.

Kolla lite längre upp, inlägg nr 89! Där har jag citerat info jag hittade på Risentas sida ang krossade/hela frön, vätecyanid och lämplig dosering. :)
 
Sv: Fetma/övervikt.

Visst är det skrämmande, jag har oxå börjat tänka mer och mer på det, särskilt nu när jag själv väntar barn som ska växa upp. Jag och kompisar har diskuterat om hur vi ska göra och bete oss för att våra barn ska få en så sund inställning till mat och motion som möjligt.

I mina skolår blev jag retad för att jag skulle vara tjock. Det hemska är att nu när jag ser kort från låg-och mellanstadiet då detta pågick så var jag lika smal och normalviktig som de andra klasskamraterna, det som stack ut var mina stora kinder och runda ansikte:crazy: . I min dåvarande klass på 15 elever hade vi en kille som verkligen var överviktig och han var oxå den enda på hela vår lilla skola med 6klasser med 15-20 barn i varje klass. 1 elev på ca 100..

Jag hade 2,5km till skolan i låg o mellanstadiet, vår och höst fick jag cykla och vintertid promenera eller ta sparken, det hände extremt sällan på dessa 6år att jag fick skjuts till/ från skolan. Vi hade gymnastiklektion 2-3ggr/vecka och på fritiden tränade jag friidrott (eller lekte friidrott kanske det mer är i den åldern) 2ggr/v, jag red lektion 1g/v och jag lekte alltid utomhus med kompisarna. Jag kan inte minnas någon kompis där vi fick hålla till inomhus om det inte var riktigt dåligt väder, ute skulle man vara.
Det verkar inte som om det riktigt är så man gör idag.... ..? Mina föräldrar var ofta ute med oss särskilt i snön, byggde kojor, åkte pulka, lekte mm.

Först i slutet av högstadiet, då buss blivit färdmedlet till skolan, friidrotten ersatts av moppe och andra kompisar, mer tid tillbringades inomhus både i skolan och hemma så steg antalet överviktiga elever i skolan och även jag la på mej mer hull. Från att ha varit bannlyst innanför skoldörren på rasterna så kunde man sitta i uppehållsrummen och softa, köpa godis och glass i skolkiosken och gå till Ica o köpa en ostbaguette istället för att äta den äckliga skolmaten. (I låg o mellan hade vi väldigt bra skolmat)

Jag tycker det syns tydligt vart det började slira iväg för min del iallafall.

I mitt fall kan jag verkligen inte skylla på min hemmiljö, min kära pappa som var ensamstående och jobbade mycket gjorde så gott han kunde och lagade mat som frystes in i portioner så det skulle vara lika enkelt att äta mat som att göra sej en smörgås när jag kom hem från skolan. Jag fick oxå tidigt lära mej laga riktig mat själv. Läsk dracks sällan, bullar och godsaker kom fram mest vid födelsedag eller dyl. firande.
Jag kan inte lägga all skuld på skolan såklart, men nog hade jag klarat mej bra utan skolkiosken iallafall. Visst, Ica där vi köpte våra goda baguetter låg bara 1km bort, men då fick man iaf göra sej besväret att promenera dit.

Med dålig kost i skolan/hemma, för lite motion, för lite frisk luft och för stora klasser/ lärare är det ju inte konstigt att oxå ordningsproblemen i skolan ökar. Ett sunt sätt och ett första steg att komma tillrätta med saken samt den ökande fetman bland barn borde väl vara att se över skolmaten, öka antalet idrottsaktiviteter varvat med skolarbete, dela upp eleverna i mindre klasser, få till mer utomhusvistelse och ta bort lättåtkomligt speedande socker i skolan? Eller? Men... det är väl en dyr åtgärd, bättre att införa ordningsbetyg som hälften av eleverna kommer strunta blankt i för de är redan skol tröttaoch bryr sej inte ett skit. Förlåt, sidospår.....
 
Sv: Fetma/övervikt.

Kolla lite längre upp, inlägg nr 89! Där har jag citerat info jag hittade på Risentas sida ang krossade/hela frön, vätecyanid och lämplig dosering. :)

Skulle ha gjort det kanske, ja. :o Jag missade hela sidan, faktiskt. My bad. Nå, då har väl budskapet gått fram, då.

Fny
 
Sv: Fetma/övervikt.

Ingen fara. :) Lätt hänt att missa, jag missar själv ofta hehe.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag måste hålla med!

Det är inte schysst varesig mot sin egen kropp eller emot sina barn. Barn väljer inte själva vad dom ska äta, därför måste vi ta ansvar som föräldrar.

Vad som är nyttigt eller ej finns det många meningar om, men själv äter jag inget kött förutom fisk. Jag äter aldrig ljust bröd, aldrig produkter som innehåller socker, eller dåliga fetter. Jag äter mycket linser, och bönor och mycket grönsaker..
Självklart äter jag gärna en påse chips på fredagkvällen, eller tar en Mc Donalds- meny efter bion, men till vardags äter jag bra.
Det handlar om att orka ta sig tid att laga ordentlig mat, men det handlar ju också om kunskap. Vad bör man äta och vad bör man låta bli? Diskutionen kan gå on and on.

Hänvisar till "Du är vad du äter" på Tv. Programledaren är en av Sveriges främsta dietister (diet innebär inte att man ska svälta, utan äta en bra kost) - Vill man förbättra sin hälsa och sitt leverna borde man verkligen ta råd ifrån henne.
 
Sv: Fetma/övervikt.

kan inget annat än att bara hålla med dig.....det du beskrev när du gick i låg-mellan så var det för mig med. man fick inte vara inne.....men sen när man blev äldre fick man tillgång till skolcafé och närbutiker osv....inte konstigt att man blir läskad av att köpa...:bow:
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jo det där konstaterar jag ofta när jag är på stan. En sak som jag tänkt på att även yngre personer som ser smala ut ofta har en eller ett par bilringar. I in klass var vi 19 st och en var mullig. Min 5 åriga dotter har flera kompisar som är mulliga, så himla tragiskt.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jo det där konstaterar jag ofta när jag är på stan. En sak som jag tänkt på att även yngre personer som ser smala ut ofta har en eller ett par bilringar. .


Ja det där har jag också uppmärksammat.


Läste för ett tag sedan att bh-storlekarna ökat.
Förr representerade 75 B genomsnittet och nu är det 80 C.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
3 962
Senast: Queen
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 434
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp