Bukefalos 28 år!

Fetma/övervikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fetma/övervikt.

Nej, tvärtom. Han behöver lite mer fullkorn för att *inte* bli hård i magen. Jag brukar även strö 1 tsk krossade linfrön i tex fruktpurén eller gröten ett par gånger per dag.

Gullungen äter också rätt mycket frukt, både puré på burk och olika sorters färsk. Han älskar att smaska själv på en bit färsk ananas! :)
 
Sv: Fetma/övervikt.

Linfrön äter jag själv, kanske kunde bussa sonen på det i hans morgongröt :idea:

Trots att de stora fröna är delade så passerar de rakt igenom och kommer ut hela :( Linfrön (hela) ska ju göra det, men stora korn som dessutom är delade vet jag inte :confused:

Apelsin är just nu favoriten här hemma, men det får inte bli så mycket, den kommer också ut hel annars :crazy:
 
Sv: Fetma/övervikt.

Krossade linfrön är bäst, då får man även nytta av omega 3-fettet. Det räcker nog inte att stora frön är delade, det är nog för mycket för bebistarmar att klara av? Krossade är nog bättre. Samtidigt gör de säkert någon nytta i alla fall.

Apelsin är ju ganska köttigt och trådigt, precis som ananas. Du kan kanske köra den i mixern, med banan tex?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Tänkte mer på hårda magar, då är väl hela linfrön bäst?

Jag brukar skära bort allt hårt på apelsinen, så det nästan bara är fruktkött kvar, då går det bra.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Vet inte vilket som är bäst mot hårda magar, jag har hört krossade linfrön och det funkar för sonen i alla fall.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Fast hur är det med krossade linfrön? Ska man inte vara försiktig med mängden pga förgiftningsrisken med vätecyanid?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Det ska man med linfrön över huvud taget, oavsett om de är krossade eller hela. Jag har för mig att rek maxdos är 2 msk/dag för vuxen. Krossade linfrön tar dessutom upp mer volym, så mängden blir mindre (om du förstår vad jag något krångligt menar).

Linfrö innehåller rejält med omega 3. Och via de krossade kan man tillgodogöra sig det! (Ifall man inte vill ta linfröolja, som smakar mysko).
 
Sv: Fetma/övervikt.

Som jag fattat det handlar det väl om just krossade eftersom de hela ju ramlar rätt igenom systemet? Någon som vet?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Det här hittade jag på Risentas hemsida:

"1-2 msk linfrö om dagen är ett bra och säkert naturmedel enligt Hans Rosling, docent vid akademiska sjukhusets enhet för internationell barnhälsovård i Uppsala.

Han har också undersökt förekomsten av linamarin som finns i linfrö. Detta ämne bryts ned till vätecyanid (blåsyra) i kroppen. "Chockkurer" med extremt högt intag av linfrö, spec. krossat linfrö kan vara riskabelt.

Hela linfrö går praktiskt taget oförändrade genom kroppen. De näringsvärden som finns inne i fröet, kan ej tas upp och saknar därför betydelse. Det är de gelbildande fibrerna som är verksamma."

"12 Finns giftet cyanid i linfrö?
Svar: Vätecyanid (blåsyra) finns i linfrö. Förgiftning riskeras vid intag av mer än 10 msk per dag, vilket motsvarar mer än 100 g linfrö per dag. Ett intag av upp till 4 msk per dag anses inte innebära någon förgiftningsrisk. Trots att cyanid är ett gift så behöver vi små mängder för att kroppen ska fungera normalt. Cyanid behövs t ex för att bilda vitamin B12. Cigaretter innehåller mycket cyanid. Symptom på förgiftning kan vara oro/ångest, svaghet, huvudvärk, illamående, yrsel."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fetma/övervikt.

Mycket nöjd! Särskilt som jag inte hade fel om vätecyaniden och att de hela fröna passerade igenom :)
 
Sv: Fetma/övervikt.

Men varför :smirk: ???
Jag bara undrade för jag visste inte hur jag skulle tolka det?
Men okej, det gäller att hålla sig utanför om man undrar någonting och bara glömma det istället.
 
Sv: Fetma/övervikt.

varför allt smirk gubbar? Känns rätt onödigt när jag bara frågar hur jag ska tolka texten?
jag är ofta inaktiv i FLERA dagar men jag tappar då inte hjärnan
 
Sv: Fetma/övervikt.

Men jösses, tagga ner. Det var inget påhopp mot dig, det är ju jag som har gröt i skallen och inte fattade/fattar vad du menar. Det var ingen ironi, smirken var en liknelse mot hur jag kände mig, orkade bara halvle nämligen.

Skitbra att du klarar att vara inaktiv i flera dagar och ändå vet vad du svarat, jag fixade det inte den här gången. Speciellt inte efter sjujävla jobbig dag som denna varit, har inte ätit någon lunch och middagen intogs för en kvart sedan :mad: Orkade inte leta tillbaka bland inläggen och bad dig då förklara vad du menade.

Men skit samma. Vi lämnar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Fetma/övervikt.

Men hade du nån aning om att vätecyanid hade en viktig uppgift i kroppen? För det hade inte jag! Man lär sig nåt nytt varje dag. :)

Jag blev glad och lättad när jag läste att det handlade om betydligt högre intag än jag hört. Dryga 10 msk är ju inget man normalt kommer upp i. Jag tror jag får i mig max 2 msk. Men det var intressant att läsa om för- och nackdelarna med hela och krossade frön. Vi har vår öppnade påse krossade frön i kylen. Och jag tror jag ska börja använda hela lite mer.

Men nu har vi nog hamnat lite på sniskan i tråden.... :D
 
Sv: Fetma/övervikt.

Du menar typ som han som svalde en glödlampa? *fniss fniss*
 
Sv: Fetma/övervikt.

Krossade linfrön är bäst, då får man även nytta av omega 3-fettet.

Tänk på att Omega-3 härsknar väldigt fort i syre. Krossa helst linfröna själv direkt innan de äts.

Sen innehåller linfröskal ett cyanid-liknande ämne. Se upp med småbarn då. Jag har själv ätit så mycket linfrö att jag fick neurologiska påverkningar (domnande och pirrande i armar och ben).

Fny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
3 962
Senast: Queen
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 439
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp