Bukefalos 28 år!

Fetma/övervikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fetma/övervikt.

Det tror jag också. Men det är rätt stor skillnad på att smaka lite nån gång då och då och nöja sig med det, eller att bli sockerberoende som liten parvel. Bebisar och barn äter det som föräldrarna stoppar i dem, de väljer inte själva i nån större utsträckning. Tids nog upptäcker de både kakor och godis etc. Men man behöver ju inte göra nån stor grej av det.

Varför tröstas och belönas det så ofta med godis tex? Man hetsar upp värdet av godis och snacks till närmast hysteri. :crazy:

Ja, sockerberoende vid ett års ålder är ju knappast okey. Dock kan jag tycka att det är mer okey som min son, ett år, får: en kaka eller något annat gott när vi "fredagsfikar" på stan, eftersom det är enda gången jag själv fikar med något sött. Än att göra som min väninna gör: hinkar i sin son halvlitrar med MER eller Festis under de övriga fikastunderna i veckorna, men sedan skulle hon aldrig någonsin bjuda sin son på något godis.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Ja lite sjukt är det. Fast jag tycker det är mycket värre när föräldrarna smackar i sig både det ena och det andra och proppar i sin bebis (under ett år!) både efterrätter, godis (mest choklad var det då) och läsk. Fast det var ju bara hälften cider, hälften cola gubevars! :crazy: Gissa vilka som har en sockerberoende, överaktiv, okontrollerbar, lite outvecklad avkomma? Jo, desamma! :devil: Det värsta är att de fattar inte ens varför h*n är som h*n är. Mamman beklagar sig alltsomoftast över vilket kakmonster till barn hon har. :eek:

Typexempel: Var hemma hos dem på Nyårsfest senast. Då hade barnet (2,5 år alltså) fått tillräckligt med kakor för att sysselsätta sig själv med i ca en halvtimme. Så att föräldrarna fick lite lugn och ro i köket och kunde duka etc i fred. Gissa vems unge var så sockerspeedad att h*n bokstavligt talat hoppade ur skinnet i över en timme? Stod och hoppade jämfota helvetiskt frentetiskt och tokskrek rakt ut, för h*n kunde inte kontrollera sig. Slängde saker omkring sig, sprang runt överallt och var närmast okontaktbar. Pappan bara urskuldade sig med att h*n tycker ju om kakor och de hade fått lite tidsfrist. Liksom. Typ. Suck. Dubbelsuck.

Japp, deras 2,5 åring väger redan för mycket, rör sig alldeles för lite och är motoriskt underutvecklad och klumpig.

Men FY vad hemskt :eek: Svårt att ens försöka ge råd när de gör sådar. Man vill inte lägga sig i, trots att det bara är av godo.

Själv är jag skyldig till det du skriver först. Jag har bjudit min son, snart ett år, på choklad. Och läsk. Men han får nästan alltid smaka på det jag äter själv, oavsett vad det är. Och eftersom min sockerkonsumtion är näst intill befintlig så har jag inga samvetskval över det. Men smaka, det får han.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jo, givetvis kan jag förstå föräldrarna. Jag skulle nog också kunna ha lite fredagsmys med popcorn och godis när ungarna somnat. Men då ska de vara med i myset innan, och ha del av det.

Jag vill kunna lära som jag lever, även om det är svårt.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Alla måste göra sina egna val. De få gånger jag (eller vi tillsammans) fikar med kakor etc (tex på födelsekalas eller liknande) så har sonen hitintills varit helnöjd med att sitta med och egenhändigt knapra på en vanlig, sockerfri skorpa. :idea: Eller som på ett kalas när han blev mer nyfiken på kanelbullarna, då fick han äta det urgröpta ur en vanlig fralla istället. Och var helt nöjd med det. :) Det finns alternativ, man får vara lite kreativ helt enkelt.

Och nåt jag avskyr att få höra, och hans farfar tjatar jämt om det när tillfälle ges, är "men han kan väl ändå få lite vispad grädde"! :eek: Varför i hela fridens namn ska man sitta och mata en välgödd bebis med sötad vispgrädde? :confused:
 
Sv: Fetma/övervikt.

Men måste fredagsmys (eller lördagsdito) tvunget handla om godis, chips och popcorn? Varför kan det inte handla om färsk ananas, mango etc utskurna i roliga figurer (om man nu vill pyssla till det)? Vill man gotta till det riktigt ibland så kan man ju doppa dem i lite smält (mörk!) fin kvalitetschoklad. ;)
 
Sv: Fetma/övervikt.

Alla måste göra sina egna val. De få gånger jag (eller vi tillsammans) fikar med kakor etc (tex på födelsekalas eller liknande) så har sonen hitintills varit helnöjd med att sitta med och egenhändigt knapra på en vanlig, sockerfri skorpa. :idea: Eller som på ett kalas när han blev mer nyfiken på kanelbullarna, då fick han äta det urgröpta ur en vanlig fralla istället. Och var helt nöjd med det. :) Det finns alternativ, man får vara lite kreativ helt enkelt.

Och nåt jag avskyr att få höra, och hans farfar tjatar jämt om det när tillfälle ges, är "men han kan väl ändå få lite vispad grädde"! :eek: Varför i hela fridens namn ska man sitta och mata en välgödd bebis med sötad vispgrädde? :confused:


Men varför inte låta din son smaka en bit av en kanelbulle om han var nyfiken? Att då gröpa ur en fralla och ge honom, vad tjänar du på det?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Men måste fredagsmys (eller lördagsdito) tvunget handla om godis, chips och popcorn? Varför kan det inte handla om färsk ananas, mango etc utskurna i roliga figurer (om man nu vill pyssla till det)? Vill man gotta till det riktigt ibland så kan man ju doppa dem i lite smält (mörk!) fin kvalitetschoklad. ;)

Jag råkar gilla popcorn, därav anledningen. Men skrev det mest som exempel. Har väl aldrig skrivit att det tvunget att vara just snacks, var principen bakom jag ville uppmärksamma.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Bara man är ärlig mot sitt barn. Att propagera MOT sötsaker ständigt, men sedan smacka i sig både läsk och chips när de sover är ju helt sjukt.
Fattar ett litet barn det? (2-3 år) Jag höll länge vår son borta från socker. Han var nog runt 2 när det började bli svårt. Lite kalas och på dagis fick de ibland kakor. Och jag har "snott" en jäkla massa karameller från mina ungar......Alla snälla ska ju ge så mycket jämt. En kola räcker väl om man vill vara snäll när man ska hälsa på en unge? Nej då, påsen full. Jag tog resolut påsen gav ungarna varsin kola (skämt... de kunde få lite mer men inte så mycket) resten la jag undan till annat tillfälle. Bara det att det ofta glömdes bort......tills mamma hittade det:angel: .
Jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag och min man smaskade i oss gotter då ungarna sov. Vi drack/dricker vin ochså, och vi har inte ett dugg dåligt samvete för vi inte bjuder dem....
gulan
 
Sv: Fetma/övervikt.

Nej, jag tycker inte det är så illa att lyxa till det utan barnen på kvällen, men det är just smygandet för att de inte ska veta något som jag ogillar. Dubbelmoralen. Att göra det ibland är ju okey, men att flera gånger i veckan moffa t.ex. chips när de lagt sig tycker jag är fel. Dessutom när man gör allt för att barnen inte ska få smaka på sötsaker. (Syftar på min väninna)
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag kan inte riktigt se vitsen med att medvetet inte introducera barn för godis, skillnad om det bara inte finns hemma. Så småningom kommer de ändå att vilja ha, ifrågasätta varför de inte får, och de kommer ju få smaka hos vänner.
Jag kan för min del inte se meningen med att introducera varken godis, läsk eller dylikt. Att försvara det med att de ändå kommer få smaka i framtiden är lite väl staplande tycker jag. Det är bättre att undvika det så länge det går. Finns ingen mening med att ge små barn varken godis, läsk, kakor eller annat sötslisk. Man kan precis som någon annan skrev äta frukter mm under fredagsmyset, varför grundlägga för dåliga vanor redan från början?

Resonerar du likadant gällande andra saker med? Kommer du ge dina barn alkohol i framtiden när de vill smaka bara för att de ändå kommer smaka någon annastans?

Bara för att andra "hinkar" i sina barn saft försvarar väl inte det att du ger din 10-månaders godis och läsk? Det är väl bra att de inte ger barnet godis också?

Jag tror inte att ett undvikande av sötsaker kommer göra att barnen blir överdrivet sugna på att äta det senare. Om man inte har fått smak för det så har man heller inget behov att äta det.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag kan för min del inte se meningen med att introducera varken godis, läsk eller dylikt. Att försvara det med att de ändå kommer få smaka i framtiden är lite väl staplande tycker jag. Det är bättre att undvika det så länge det går. Finns ingen mening med att ge små barn varken godis, läsk, kakor eller annat sötslisk. Man kan precis som någon annan skrev äta frukter mm under fredagsmyset, varför grundlägga för dåliga vanor redan från början?

Resonerar du likadant gällande andra saker med? Kommer du ge dina barn alkohol i framtiden när de vill smaka bara för att de ändå kommer smaka någon annastans?

Bara för att andra "hinkar" i sina barn saft försvarar väl inte det att du ger din 10-månaders godis och läsk? Det är väl bra att de inte ger barnet godis också?

Jag tror inte att ett undvikande av sötsaker kommer göra att barnen blir överdrivet sugna på att äta det senare. Om man inte har fått smak för det så har man heller inget behov att äta det.

Ja, jag har inte en så allvarlig syn på varken godis eller läsk, eftersom jag inte har någon speciell relation till det. Det finns nästan aldrig hemma hos oss. Vill inte ge mina barn någon hysterisk syn på det, utan som jag tidigare sagt gör jag ingen big deal av det.

Sedan jämför inte jag godis med alkohol, jag tror även att du inser att det är en viss skillnad.

Anledningen till att jag tog upp jämförelsen med min väninna är ju givetvis att jag tycker/tror att det är bättre att få smaka något sött någon gång, än att ständigt slödricka det bara för att få ungen att vara lugn.

Dessutom tycker jag det är skillnad på att ge och att låta smaka. Har jag någonstans skrivit att jag ger honom läsk? Han har vid ett par tillfällen fått smaka, likväl som han får smaka alla andra saker vi äter. Spelar ingen roll om det då har varit avocado, sill, choklad eller vad det nu är.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Du har uttryckligen påpekat att barnet får saft men inte godis, som om det vore dåligt av mamman att göra så. Vad är det dåliga med att hon undviker att ge barnet godis? Vore det inte ännu värre för barnet om det dessutom fick godis utöver saften?

Igen, vad är det för mening med att introducera sötsaker för ett litet barn? Varför inte vänta så länge som möjligt? Det finns inget gott i att ge dem sötsaker, alls.

Om man anser inte att det blir någon big deal för barnet bara för att man inte introducerar sötsaker. Lika lite som att barnet blir besatt av att äta makaroner om man inte äter det hemma.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Ja, det har jag ju skrivit. Jag tycker det är värre att ge och vänja barn vid att ständigt suga i sig söta drycker dagligen, än att vid ett par tillfällen smaka en liten bit choklad. Jag tycker att det är fruktansvärt motsägelsefullt, att bannlysa socker och ge det titeln livsfarligt och förbjudet, men sedan låta sin son dricka detta socker flera gånger per dag. Det är värre, ja.

Det sista du skriver kan du få förklara igen, för jag fattar inte vad du menar :confused:
 
Sv: Fetma/övervikt.

Japp det är där jag är och jag är chokad över hur dålig maten är här, det finns inprincip inte grovt bröd tex. Saknar lingongrova nåt enormt!

Den största boven för engelsmännen är deras förbannade chips, som de äter hela tiden till mellanmål lunch och middag. Små påsar som var för sig inte ser så farliga ut, men trycker man i sig 6 stycken om dagen så blir det en del...

Jag är en riktig godisgris, trodde jag, tom min tunga krullar sig av sötsakerna de delar ut här, det finns inget sådant som en vanlig jäkla bulle utan glasyr, och sockerlag överallt.

Det är inte konstigt att engelsmännen är fetast i Europa, med den dieten vore det konstigt om de inte var det! Och här är det verkligen skillnad i pris på bra mat och dålig och folk generellt tjänar så lite pengar att det är löjligt. En ensamstående mamma har inte råd att ge sina barn bra mat (och godiset är nästan gratis för den delen) staten delar ut kuponger för att ungstackarna ska få mjölk i sin start på livet, för ammar gör de inte heller.

Jag kan gå på och på i timmar om vilket U-land England är, men det blir ingen gladare av, konstaterar istället att de förtjänar sin sista plats på Unicefs ranking över hur barnen har det i de länder vi kallar välfärdsländer. Inte ens USA kom längre ner. Chokerande som sagt.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Får skylla på febern ;)

Det det ska stå är:
Jag anser inte att socker blir ngn "big deal" för barnet bara för att man inte introducerar det. Lika lite som att barnet blir besatt av att äta makaroner om man inte äter det hemma.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Du har fel antal "inte" i den där meningen ändå, tror jag. Men strunt samma, jag förstår vad du menar i alla fall.

Kan delvis hålla med dig, kanske blir det lika lite big deal om man struntar i att introducera det. Men nu har jag gjort det. Dock inte så förfärligt ofta, enligt dig låter det som om han är uppfödd på choklad och dricker läsk i nappflaska. Så är inte fallet. Även om det bär emot att ens försvara det, så kan jag förklara, eftersom du verkar tro att han är sockerberoende redan nu. Choklad har han fått smaka två - tre gånger, någon liten bit när jag blivit bjuden. Läsk har mina vänner bjudit honom på, någon tesked, när de druckit, eftër att kollat så det är okey med mig. (Själv köper jag så gott som aldrig läsk).

Man tycker så olika, och föräldraskap är ju baserat på vad man själv anser är bäst för sina barn. Jag gör det som jag tror är bäst, ingen, inte heller jag, vill ju skada ens barn.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Var och en blir ju saliga på sin tro. :) Jag ställer mig dock fortfarande kritisk mot att introducera sötsaker till småbarn, för jag ser ingen mening med det.

Det som är riktigt ledsamt är ju att man faktiskt ser barn som får läsk i nappflaskan och har en godis i andra handen, eller som blir alldeles till sig och gapar över mcdonalds när de ser loggan :(
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag kan poängtera att jag inte introducerat godis bara för att det är just godis, utan som jag skrivit säkert tio gånger, låtit honom smaka som jag låter honom smaka allt annat. Men det har jag upprepat många gånger just nu, och jag fortsätter tycka det är okey.

Läsk i nappflaska trodde jag bara var en myt. Men det är säkerligen lika mycket socker i det som i de här småtetrorna med Festis, och det ges ju gladeligen till barn, även i nappflaska. Kan jag däremot inte förstå.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Men varför inte låta din son smaka en bit av en kanelbulle om han var nyfiken? Att då gröpa ur en fralla och ge honom, vad tjänar du på det?

Därför att vi har bestämt oss för att följa rekommendationerna och undvika sötsaker, helst tills han är två (eller varför inte ännu längre?). Jag ser faktiskt ingen anledning att låta en bebis under ett år få smaka kakor etc, utan ger honom andra alternativ istället. Nu var det dessutom hembakade "frallor", dvs lite grövre mjöl. Jag ser ingen anledning att låta ett småbarn få kakor och sötsaker som mellanmål, bara för att. Och sonen tyckte "frallan" var jättegod, han var så nöjd att få vara med och smaska på något han med. ;)

Sött är ju något man inte behöver lära bebisar och barn att tycka om. Tids nog blir det både det ena och det andra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fetma/övervikt.

Blir inte din son hård i magen av grovt bröd? Min blir det, jag äter själv nästan bara grovt men kan inte alltid bjuda honom om det är stora frön i. Dock får han ju nästan 99% av gångerna frukt istället, det finns alltid i väskan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
3 958
Senast: Queen
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 432
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp