Fibergi till hosthäst

E

Egonson

Min lilla goa häst får tyvärr ganska lätt hosta av "torrt" foder, som ex havre och hö.
Vi blöter höet innan vi ger det, det har fungerat jättebra.
Nu brukar vi blanda i lite vatten i havre/mineralerna före utfodringen,det går bra men då äter hon inte lika gärna.
Har funderat på att ge henne fibergi eftersom det inte dammar.
Är det ett bra foder?
Vi har ett bra hö med normalvärden,har dock inte analysen hemma.
 
Jag tycker Fibergi är ett bra foder, som passar bra till ett hö med "normalvärden". Min familj började använda Fibergi i slutet på 80-talet, just av den anledningen att vi hade en ponny med kronisk bronkit ("hosthäst"). Jag har inte upplevt något negativt med Fibergi, även om man naturligtvis alltid måste se över den totala foderstaten så att den är i balans. Alla hästar jag har gett Fibergi har dessutom tyckt att det varit mycket gott!
 
Fibergi funkar jättebra på hosthästen i vårt stall. Dessutom slipper man hålla på med extra mineraler, eftersom det redan finns i.
 
Jag tycker också att fibergi är ett bra foder. Jag brukar blanda i vitlökspulver och för att det då inte ska bli torrt och "pudrigt" så tar jag i lite vatten. Det kan du ju också göra om du tycker att det blir för torrt (fast bara fibergin är ju ganska fuktig).
 
Fibergi är ett bra foder pga att det är dammfritt. Själv ger jag müslifoder som oxå är dammfritt. Tidigare gav jag hippos müslifoder men ska testa det nya från Mustang nu. Visades på Globen och jag tror detta blir perfekt för min häst. www.mustangfoder.se för närmsta återförsäljare av müslifodret och www.svenskafoder.se för närmsta återförsäljare av fibergi. Själv handlar jag i STHLM på www.hastbutiken.se för de har alla sorterna och hjälpsam personal
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 428
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 273
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 120
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp