Fick hem nya sadeln idag!!

Sv: Fick hem nya sadeln idag!!

Det låter ju lovande:). Tänkte åka och lämna några bomsadlar på försäljning i veckan och hoppas på det bästa.

Jag är ev. inne på att köpa en bomlös dressyrsadel, men tankarna går lite i kors hos mig. Ena stunden tycker jag bomlöst verkar toppen, nästa stund oroar jag mig för att det kanske inte är så bra som säljare får det att låta som.

Tex är jag lite fundersam på vad det är som hindrar en bomlös sadel från att "kollapsa" på mitten, dvs där man sätter sig. Vad är det alltså som hindrar sadeln från att sjunka ner mkt där man sitter och lätta i fram och bak?

Sen den du har, islandsmodellen, ser väldigt "baksutten" ut - som jag antar att islandssadlar ska vara... (varför, förresten :confused:) Det jag undrar är om dressyrmodellen är likadan? Någon som vet det? På en bild som jag sett så ser den inte ut att vara det. Ser mer "korrekt" ut - ja - som en vanlig dressyrsadel alltså.

Undrar också vad det var Lovisaeleonora_ menade med tankevurpan, fattar fortfarande inte? :o Läste i en annan tråd att det verkar som hennes ex gick direkt i retur? Vad var det som gjorde den nya Startrekken så dålig enligt henne?

Tacksam för svar till mig som har noll erfarenhet av bomlösa sadlar. :bow:

Jag är ev. inne på att köpa en bomlös dressyrsadel, men tankarna går lite i kors hos mig. Ena stunden tycker jag bomlöst verkar toppen, nästa stund oroar jag mig för att det kanske inte är så bra som säljare får det att låta som.

Tex är jag lite fundersam på vad det är som hindrar en bomlös sadel från att "kollapsa" på mitten, dvs där man sätter sig. Vad är det alltså som hindrar sadeln från att sjunka ner mkt där man sitter och lätta i fram och bak?

Den har ju två helt vanliga stoppade bossor under, och de är faktiskt ganska stabila, man kan inte vika ihop sadeln som en vojlock precis. Sedan har den ju som en liten minibom i fram som håller ihop formen så att den inte bara delar på sig och glider ner på var sida om ryggraden. Till detta har den två typ plastskenor som ligger längs med bossorna och hjälper dem med stabiliteten. Det är ingen risk att man klämmer ihop den här i första taget :p

Sen den du har, islandsmodellen, ser väldigt "baksutten" ut - som jag antar att islandssadlar ska vara... (varför, förresten :confused:)
Vi vill ha sadeln lite flatare eftersom vi vill kunna sätta oss lite längre bak vid passläggningar. Sen personligen vill jag kunna sätta mig lite som jag vill, och inte bli låst som jag upplever att vanliga dressyrsadlar blir.
Det jag undrar är om dressyrmodellen är likadan? Någon som vet det? På en bild som jag sett så ser den inte ut att vara det. Ser mer "korrekt" ut - ja - som en vanlig dressyrsadel alltså.
Jag har inte heller sett dressyren live (ännu) men den ska ju vara precis som en vanlig dressyrsadel med lite djupare sits.

Undrar också vad det var Lovisaeleonora_ menade med tankevurpan, fattar fortfarande inte? :o Läste i en annan tråd att det verkar som hennes ex gick direkt i retur? Vad var det som gjorde den nya Startrekken så dålig enligt henne?

Tacksam för svar till mig som har noll erfarenhet av bomlösa sadlar. :bow:

Lovisa kan ju förklara närmare om hon vill, men kort sagt måste hennes ex varit helt feltillverkat. Det såg inte bara ut som en "tankevurpa" utan snarare som ett måndagsexemplar. :crazy:
Vet inte om hon köpte den av ÅF eller direkt från tyskland, men jag kan tycka att en ÅF inte borde skickat ut en sadel som såg ut sådär.

Jag tycker att du borde prova en bomlös så får du se hur de funkar, är svårt att förklara... :idea:

TACK så hemskt mkt för ett bra svar! :bow::banana:
Jag har så mkt funderingar kring dessa sadlar eftersom jag inte har ngn ÅF i närheten så jag kan ju aldrig direkt se dem "live" utan det får isf bli i samband med köp. Och sånt är ju också alltid lurigt.

Men det lutar mer och mer åt att bomsadeln ska bytas ut mot en bomlös... :) Det svåra är ju bara att veta vilken. Islandsmodellen passar ju som sagt inte mig eftersom jag vill ha en "ren dressyr". Men eftersom Lovisaleonora_ blev så missnöjd med åtminstone det exet hon fick in så blir man ju lite rädd för att råka ut för samma sak själv... Hm... Får fundera vidare :p

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju alltid ta hem en provsadel först :idea: så förlorar du bara frakten om du inte gillar den. Jag tror nog att det finns flera ÅF som gör så.

Bor du i sundsvall eller utanför? :)

Jag kommer nämligen gärna ner och kikar på sadeln om jag får,
nån utav svängarna när vi åker ner på ikea,biltema, hööks och byggmax.
(blir en del nu när vi renoverar :angel: )

Funderar isåfall på att beställa en till våren/sommaren när ekonomin har fått hämta sig efter de här stora utgifterna och stoet börjar närma sig fölning :love:

Fast jag hoppas isåfall att den kanske kan ligga lika bra både på valacken och stoet. :)

Men jag är fortfarande i färgdilemmat.. :D

Jag gillar brunt, men tycker det är svårt att hitta likadana bruna nyanser speciellt på bruna islandsträns.

Jag har dock alla träns (runt 8 stycken) i svart,
samt alla stigläder -både mina och långa sambons.

Så det blir ju en massa annat som måste bytas med om jag beställer i brunt..
Fast det är en sååå snygg brunfärg!

svart vore ju dock så mycket enklare.. :cool:

Vad tycker ni? Så här ser mina hästar ut:

12073769.jpg
[/url][/IMG]

10648802.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

Ahhaa! :idea: Ja, det var ju ingen dum idé förstås! Ska kolla upp detta! Tack! :bow:

Sen den du har, islandsmodellen, ser väldigt "baksutten" ut - som jag antar att islandssadlar ska vara... (varför, förresten )
Vi vill ha sadeln lite flatare eftersom vi vill kunna sätta oss lite längre bak vid passläggningar. Sen personligen vill jag kunna sätta mig lite som jag vill, och inte bli låst som jag upplever att vanliga dressyrsadlar blir.

Glömde tacka speciellt för detta svar - har alltid undrat varför islandssadlar ser ut som de gör men liksom inte kommit för att fråga. Alltid roligt att lära sig nya saker! :banana:

Jag bor ju faktiskt i Härnösand nuförtiden (sen typ två år) borde kanske uppdatera min profil?? :crazy::o

Så då får du lite närmare :idea:
Du får gärna komma och kika, just nu har jag den utlånad till ett par tjejer som ville prova men jag får nog hem den i mitten på nästa vecka.
Annars ska jag väl upp till Övik med transporten för lite service snart...

Brunt är ju skitsnyggt på mörka hästar som din nedersta, men fuxar tror jag att jag tycker svart är snyggast på... Eller? Jag har en kompis med en fux, jag får väl ta dit den och färgprova lite :idea:
Jag har ett brunt islandsträns från Karlslund som jag tycker matchar bra, du får väl kika på det när du kommer :idea:

Jag ska få kika på en om ett par veckor... ska bli spännande med tanke på att Lovisas var så tokig...

Jag får återkomma med rapport :idea:

Ja!

Ponnyn ska skrittas igång och kommer börja travas om sisådär fyra veckor. Då skulle det sitta fint med en sadel.

Väntar ivrigt på rapport!

Jaha, det var ju ännu närmare å bättre :D

När ska du hit o serva den? Min sambo har firmagarage med smörjgrop å han är händig annars.. :idea: :D

Kanske kan få byta en servicetjänst mot en provning samt ett utlåtande om vad du tror passar mina hästar? :angel:

(typiskt öviksbor att alltid försöka byta tjänster.. :o :angel: )

Har du provat den på din kompis fux?
I värsta fall får man väl köpa en svart senare :o :D

Brunt träns från karlslund låter fint,
kan du maila bild? här eller på min vanliga:
linn.kristoffersson@hotmail.com

Igår vart jag mest besviken i hela världen :(
nästan iaf :crazy:

Fick kika på nya Dressyrvarianten från Startrekk... och den var precis som Lovisaleonoras helt galen :eek::cry::confused:

Skitsmal kanal, bossorna sitter inte fästade mot sadeln utan är som två nästan helt lösa korvar, jättetjocka bossor och dessutom är hela härligheten så sned att man inte tror sina ögon :eek:

Har de haft sommarvikarier i "Bregottfabriken" tro? :devil:

Jäklar, jag som trodde att detta skulle bli bra, hur kan Islandsmodellen vara så fin och så gör de dressyrmodellen helt tokig?
Kan det verkligen vara två som av en slump blivit så knäppa, eller är det sådär de tänkt att den ska se ut?? Måste ringa Kaupre och höra om de fått hem några och hur de har sett ut...

Tur att man har Islandshäst :banana:

Igår vart jag mest besviken i hela världen

Skitsmal kanal, bossorna sitter inte fästade mot sadeln utan är som två nästan helt lösa korvar, jättetjocka bossor och dessutom är hela härligheten så sned att man inte tror sina ögon :eek:

Har de haft sommarvikarier i "Bregottfabriken" tro? :devil:

Tur att man har Islandshäst :banana:

Ja det är en himla tur :love: ;)

Men vad säger du människa, hur kan de fela så oerhört? :eek:
Då förstår jag varför trekkern blev vald istället hos Lovisaleonora.

Jag är i vilket fall gryyymt sugen på en islandsmodell.

Fortfanade så vill jag ha en brun, men förnuftet säger svart, som båda passar i :crazy:

Öööö.. det kan tänkas att jag flyttat om lite på servern sen sist... PMa din mailadress så kan jag maila dem. :idea:

Antingen har du fått den sadel som jag hade hemma (du såg väl bilderna, är det samma?) eller så har ST ett allvarligt problem...

Men rätt skönt ändå att det inte är bara är jag som tycker det är skit, skit, skit (jag har ju haft alla tre versionerna hemma). Nä, jag blir bara mer och mer säker på mitt val att beställa ytterligare en Master.

Liknande trådar

Ridning Tänkte att jag startar en ny tråd där jag lägger ut bilder och skriver vad jag tycker om sadeln som jag nu haft i en vecka och bestämt... 2
Svar
20
· Visningar
6 791
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka