Fick hem nya sadeln idag!!

Sv: Fick hem nya sadeln idag!!

Här är skillnaden enligt Trekker själva:

---
Differences Master I and II:

Master II:
- better (ecologically!) leather
- revised anatomically shape
- more and even better reinforcement (new leather-flex(c) tree)
- stainless steel rings and rivets
---

Jag fick min ST Dressage idag.. en svart. Märket baktill satt snett, bossorna fruktansvärt ojämnt stoppade :S, jättetrist. Köpt direkt från Tyskland. Skickar tillbaka omgående, tänker då byta till en islandmodell. Espaniolan (båda modellerna) och comforten har däremot varit jättebra, väldigt trist att den här var så mycket sämre. Dessutom fick jag vänta ett antal månader, ordern gjordes i början av juni.. Så kan det gå!

Hmmm, jag måste säga att t o m jag (som varit negativt inställd sedan jag fick hem version 1 av 3) är förvånad att de inte kan få till det bättre!

Man blir ju grymt besviken också, det är ju inga billiga sadlar precis :(

Om jag bara kunde vinna på lotto så skulle jag beställa en ST island
pronto :p :love:

Nåt som jag, efter min ordentliga ridolycka ifjol, är lite skeptisk till,
och halvrädd för, är att det inte är säkerhetsstigläderkrampor utan bara ringar..

Vet nån om det går att specialbeställa med vanliga krampor?

Nej, det har inte gått hittills, vad jag vet för att de inte kommit fram till någon lösning med säkerhetskrampor.

Ännu en fördel med Trekker Master, säkerhetskrampor är standard...

Tror det finns stigläder eller tillägg som gör att de löser ut nere vid stiglädret istället.

Kanske kan vara något?

Jag ska betala alla räkningar, konsultera plånboken (och bilskatten) och sen får vi se.

Får lägga ut annons på min kära Albion som bara räcker någon månad till.

Tror det finns stigläder eller tillägg som gör att de löser ut nere vid stiglädret istället.

Kanske kan vara något?

Jag ska betala alla räkningar, konsultera plånboken (och bilskatten) och sen får vi se.

Får lägga ut annons på min kära Albion som bara räcker någon månad till.

Vad är detta för stigläder?
Kan du berätta mer?

/Jenny - som väntar spänt på sin Startrekk Island.

"Knapplån"

Är det någon som fått hem en ST dressage som varit bra?
Provred i förra modellen och funderar skarpt på att beställa en, men om risken att få hem en som inte är ok är så stor som den verkar så är det kanske dags att tänka om.

Vad är detta för stigläder?
Kan du berätta mer?

/Jenny - som väntar spänt på sin Startrekk Island.

Har för mig att det finns en stigbygel som släpper från sitt fäste i stiglädret vid viss vinkel. Det kanske kan vara något att fundera på. Dock hittar jag den inte på nätet...

Undrar var jag såg den

/Lovis - som tuggar naglar och väntar på posten som idag bör komma med avi om nya Trekker Mastern

Har för mig att det finns en stigbygel som släpper från sitt fäste i stiglädret vid viss vinkel. Det kanske kan vara något att fundera på. Dock hittar jag den inte på nätet...

*Delvis knapplån*

Lite allmänt inlägg gällande stigbyglar. Här kommer exempel på säkerhetsstigbyglar som kan vara bra i kombination med bomlösa utan ordentliga stigläderkrampor.

Quick Clip - stigbygel m spänne som löser ut hela stigbygeln.
Letar just nu febrilt efter svensk ÅF som finns på internet. Det var inte lätt!
201_198_gd.jpg

Barnes Buckle - samma funktion som ovan, dock verkar det bara vara själva spännet dvs du kan sätta spännet på vilken stigbygel som helst. ca 600,- KEFLY www.kefly.se är den svenska kontakten på dessa. Så kolla deras hemsida för att se om de har ngn butik som är ÅF för dem i närheten av er!

Hittade nu att bland annat www.kungshastsport.se säljer dessa på internet!
newbucklea.jpg

Thor - svensk säkerhetsstigbygel ("Fotplattan, som kan rotera runt sin egen axel, gör att man under ridning får en helt annan rytm med hästen än vid fast fotplatta. Dessutom är fotplattan försedd med gummi på båda sidor för ett säkert grepp. Vid ett fall åker foten ur stigbygeln, man riskerar då inte att fastna, och bli släpad efter hästen. Vid speciell vinkel på foten kan även fotplattan ”lösa ut” som en extra säkerhet")
StigbygelnParts250250.jpg

SCS3 Quick Release
mh_quick_200.jpg

Kwik-Out
2_kwikout.jpg

SafeRider
SaferiderSafetyIronslg.jpg

X'Up stigbygeln (måste ha matchande stövlar till) :angel:
etrierdos.jpg

Och sen också givetvis vanliga ledade typ Sprengers är ju också bra, bättre än helt vanliga stigbyglar iaf! Och självklart även alla toe-stoppers modeller och flexride och allt vad det heter.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick min ST Dressage idag.. en svart. Märket baktill satt snett, bossorna fruktansvärt ojämnt stoppade :S, jättetrist. Köpt direkt från Tyskland. Skickar tillbaka omgående, tänker då byta till en islandmodell. Espaniolan (båda modellerna) och comforten har däremot varit jättebra, väldigt trist att den här var så mycket sämre. Dessutom fick jag vänta ett antal månader, ordern gjordes i början av juni.. Så kan det gå!

Då är det tre... :(
jag fick svaret från tyskland att de blir så i paketet eftersom de saknar bom (konstigt att inte islandsmodellen blev det då.. :angel:) och att man bara ska rida i den så blir den bra... :cool:
Jag ska sitta på en sadelbock i helgen och se om den mot förmodan skulle gå till sig, man vill ju inte rida i den, så kanske man inte kan skicka tillbaka den :(

Hittade förresten några smygtagna bilder från en kurs där jag rider i min Island...
Bortse från min konstiga sits, fula tröja och konstiga miner tack :angel: (de har alla sin förklaring ;) )

Tror de blev klickbara...

Snygg islandsponny!

Den ser ju inte alls lika flat ut "in action" som på bilderna utan ryttare.

Det ÄR verkligen en snygg sadel. Ser väldigt mycket ut som Dressage med ryttare i. Det är bara vulstren som skiljer eller?

Hm... kanske ska köpa islandssadeln :idea: Min häst är ju rätt överbyggd och då kanske det inte gör ngt att den är flatare, kanske bara hamnar perfekt på honom då? Ser ju fin ut under ryttare!! :d

Vad tror du om en sån till ett halvblod med stora gångarter? Typ alla sadlar glider fram på honom och jag behöver mkt stöd eftersom han som sagt har stora gångarter när man rider dressyr...

Också - vilken sätesstorlek har du på din? Är de små, stora el normala i sätet?

Senast ändrad av en moderator:

Är för det första inte tillåtet på dressyrtävling och för det andra inte skönt för hästen. Riktar hellre in mig på att hitta sadel som passar.

Liknande trådar

Ridning Tänkte att jag startar en ny tråd där jag lägger ut bilder och skriver vad jag tycker om sadeln som jag nu haft i en vecka och bestämt... 2
Svar
20
· Visningar
6 779
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31