Filma träning eller tävling

Emelei

Trådstartare
Hej!

Hur många av er där ute filmar sin träning/tävling? Vad gör ni med filmen sen, tittar ni på den tillsammans med tränare eller hamnar den i samlingen? Tycker ni att ni har haft nytta av att titta på filmen i efterhand?

Att filma sig själv förekommer ju inom flera sporter men det vore intressant att veta hur tankarna kring filmning går inom ridsporten.

Em
 
Sv: Filma träning eller tävling

Jag vill gärna ha filmer när jag rider, är ett bra sett att se vad man gör bra eller dåligt. Ofta känns det mycket värre än vad det egentligen är:p Sen är det jättekul att gå tillbaka och se hur man utvecklas, är jättestor skillnad på mina filmer nu och de jag har sedan 2 år tillbaka, coh det är ju kul att man gör framsteg:)
 
Sv: Filma träning eller tävling

Försöker du filma varje träning/tävling då eller är det bara vid speciella tillfällen? Tittar du själv på filmerna i efterhand eller har du tränare med som också tittar?

Em
 
Sv: Filma träning eller tävling

Jag försöker få någon att följa med iaf på alla tävlingar, där får man ju ingen feedback av någon från marken och är svårt att veta vad man gör rätt och fel, därför tycker jag det är bra att kunna gå tillbaka och se det på film sen. "Aha, vi fick det frambensfelet för att jag va före i språnget" osv...

Oftast kollar jag på det själv. Min mor brukar oxå kolla på dem och ge mig ltie feedback. Förut jobbade jag hos min tränare och då kollade alltid hon på dem oxå, men nu orkar jag inte ta med datorn till träningarna, och hon är inte så haj på datorer :p Men annars tycker jag det är jättebra att kolla på det med tränaren!
 
Sv: Filma träning eller tävling

Jag filmar mig själv så fort jag har möjlighet (nästan alla tävlingar och många träningar) jag tittar på dem och analyserar dem själv och ibland med vänner. Dock aldrig med tränare finns inte riktigt möjlighet till det. Jag tycker det är jättebra och man lär sig väldigt mycket om sig själv.
 
Sv: Filma träning eller tävling

Filmar inte lika ofta numera, men det är jättekul att ha om man har sedan många år tillbaka! (som jag har, har en video när jag är 9 år och rider på min b-ponny, nivån låg ibland godkänd LC, beroende på om galoppfattningen blev rätt och om jag rättade till det eller ej : P)

Filmar träning (för tränare, sällan hemmaträning) om det går och tävlingar (också om det går). Bra att se ritterna i efterhand, jag går in i det så mkt, så jag vet inte alltid den egentliga orsaken, eftersom jag då bara vill lösa det/komma ur det. Bra att se t.e.x när jag tyckte att jag tappade flytet i skänkelvikningen, för att det var för att jag tog bak skänkeln för mkt och red inte hela hästen åt sidan utan bara baken - därför försvann flytet. Tadaa. då vet jag det till både träning och tävling. Nyttigt om man kan se dom där smågrejerna som du inte vet om att du gör.

Så filmerna hamnar både i samlingen och jag tittar (analyserar) dom, oftast tillsammans med min mamma (som ju är och varit min tränare sedan barnsben och är duktig tränare själv).
 
Sv: Filma träning eller tävling

Jag filmar alla tävlingar (har hittills förmånen att alltid ha någon eller båda mina föräldrar med) och efteråt analyserar jag dem och sparar. Är det något speciellt så visar jag min tränare.

Jag tycker det ger jättemkt att filma, dels är det kul att ha och se på och så är det bra att man ser vilka förtjänster/brister man har och även hur man utvecklas.
 
Sv: Filma träning eller tävling

Filmar alla tävlingar och brukar alltid titta direkt när vi kommer hem ihop med mamma och pappa. Tycker det är jättebra att titta och jämföra med tidigare ritter och se sin utveckling. Sen är det jätteroliga minnen att ha och att kunna gå tillbaka och se på dom ritterna man är extra stolt över :)
 
Sv: Filma träning eller tävling

Det är jättebra att filma. Dels för att det är en kul grej, att se hur det faktiskt ser ut och sen att också kunna spara och plocka fram senare. Men det är också ett jättebra sätt att få syn på sina egna brister.

Jag har nyligen tagit upp ridningen efter ett uppehåll och skulle gärna vilja att någon filmade mig, får se om jag kan få med mig någon frivillig till stallet.
Förr filmade jag på tävling + när jag tränade om jag hade någon med mig som kunde filma. Hände inte så jätteofta dock..

Dels tittar jag själv och sen har det hänt att jag lagt ut film här på bukefalos, det är roligt och kan vara ganska givande :)
 
Sv: Filma träning eller tävling

Jag försöker få alla tävlingar filmade och när jag har möjlighet (tyvärr inte så ofta) få nån med på träning då och då som filmar. Jag tycker ofta det ger mer att filma en träning än en tävling, dock så åker jag aldrig ensam på tävling ( = ofta någon som kan filma) medan jag så gott som alltid åker ensam o tränar o min tränare förstår sig inte riktigt på min kamera.
Det har hänt att jag fått felaktig bedömning på tävling som varit "mätbar", dvs jag har t ex fått en 4 med kommentaren "avbrott" trots att min häst inte brutit av. Då har vi kunnat visa videon och fått det korrigerat, ännu en anledning till att gärna filma även om det inte alltid fungerar så.

Alla filmerna studerar jag själv noga och kollar om det är något speciellt vi har problem med, då visar jag gärna min tränare och så pratar vi om det. Ibland ser hon en hel tävlingsritt. Dock så finns hon ganska regelbundet på plats när jag tävlar och då försöker hon när hon har möjlighet att se min ritt live och det är ju alltid det bästa.
Tillsammans med min förra tränare la vi regelbundet in "videoträningar", där vi istället för att rida helt enkelt satt i soffan och kollade på film och gick igenom mina senaste tävlingar och ibland träningar, kollade protokoll o diskuterade fram och tillbaka. Mycket nyttigt!

Nu rider jag unghäst vilket gör att det händer mycket i perioder och då är det otroligt nyttigt för mig att få se ridningen för att se hur vi utvecklas tillsammans, känslan är inte alltid den samma. På senaste träningen fanns ingen kamera till hands, då slängde tränaren istället upp en annan ryttare för att jag skulle få se samtidigt som hon förklarade hur hon menade med vissa saker, det funkar också. På mästa träning hoppas jag kunna få med en "kameraman" eller muta tränaren att filma några sekvenser..
 
Sv: Filma träning eller tävling

Kul att läsa att flera verkar använda filmning regelbundet för att förbättra ridningen. Blev lite inspirerad efter ett program på svt där en lektor i biomekanik gick igenom hur man åker skidor mest effekivt. Tänk om man kunde hitta en sån för sin ridning :bow:

Mumin: Verkar smart att lägga ett helt "träningspass" på att bara gå igenom filmer, övar du på något specifikt efter att ni har gått igenom filmerna?

Em
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 213
Senast: Lobelia
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
705
Senast: Emmi
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp