Filmer som passar småbarn

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag tror att vi kan ha haft en liknande tråd förut, men jag hittar inte någon så jag testar på nytt. På fredagar brukar vi ha "biomys" hemma, och jag skulle behöva tips på filmer som kan uppskattas av vår 3- och 4-åring.

Här är några som jag tyckt passat bra:
Aristocats
Emma & Totte
Lady och Lufsen
Bilar
Bamse
Paw Patrol
Sing
Hitta Nemo
Pelle Svanslös
Mamma Mu
Oliver och gänget

Jag är sugen på 101 Dalmatinerna men tänker också att det är så brutalt att någon vill göra päls av valparna 😅 Frost och Toy Story har också funkat bra, men tycker egentligen att de kanske passar 6+ ännu bättre.

Har ni några favoriter för barn i 3/4-års åldern?

Ehh mitt stora barn såg Jurassic Park på repeat i den åldern tror jag :o
Oklart om det är en rekommendation dock, och tänker skylla allt på pappan :p

Haha, det där är nog väldigt individuellt. Jag träffade en 5-åring som tittade på Harry Potter-filmerna i somras. Han hade dock stängt av när Voldemort återuppstod på kyrkogården..

Våra barn är inte allt för hariga när det kommer till läskigt (inom ramarna för vanliga barnfilmer då). Däremot märker jag att vissa handlingar är lite väl komplexa, och hänger de inte med på varför saker händer så är det roligare med något på deras nivå.

Tack för tips! Aristocats vill jag se med mina barn!
Förutom de du redan nämnt ser vi lite Astrid Lindgren filmer. Förra helgen var det någon Pippi på Nordpolen.

Den var bra! Könsstereotyp, dock, som de flesta så gamla filmer. Men eftersom det är en så liten del av vad de konsumerar så tycker jag att det är okej. Den hade lugnt tempo, var gulliga katter, en lagom elak "skurk" och lätt att länga med i handlingen.

Nu har jag inget barn i den åldern (och har aldrig haft), men hur är det med inte-tecknade familjefilmer? T.ex. Mr Bean, Jönssonligan och liknande?

Nu har jag inget barn i den åldern (och har aldrig haft), men hur är det med inte-tecknade familjefilmer? T.ex. Mr Bean, Jönssonligan och liknande?

Jag tror just dessa filmer kan vara lite vuxenhumor! Men däremot finns det ju många otecknade typ Pippi, Mio min Mio, Nils Karlsson pyssling, Karlsson på taket, Madicken osv.

Mio min Mio tror jag nog att mina skulle gilla! Jag har haft funderingar på om det skulle vara för läskig dock, så vi har väntat lite. Ibland blir jag lite ivrig att jag vill se många av mina egna favoriter med barnen, men får påminna mig om att tiden går snabbt och att det inte finns något skäl att skynda på saker.

Är det någon som har sett Lassemajas Detektivbyrå-filmerna? De kanske är för äldre barn?

Jag tycker min 3 åring har svårt att sitta så länge och tittar med på avsnitt ur serier. Pippi serien är bra att se ett avsnitt ur och bamsefllmerna är bra. Annars bolibompas serier med draken är bra. Vissa är för otäcka. Min granne totoro är toppen. Svårt med nivån. Min är känslig och även spöket laban är för otäckt.

Mina fyraåring är ganska skraj men Nalle Puh-filmerna, några av Tingeling-filmerna och Min granne Totoro funkar. Alice i Underlandet gillade hon konstigt nog. Kikis expressbud gick bra men istället blev hon uttråkad så jag fick titta färdigt själv.

Jag tycker min 3 åring har svårt att sitta så länge och tittar med på avsnitt ur serier. Pippi serien är bra att se ett avsnitt ur och bamsefllmerna är bra. Annars bolibompas serier med draken är bra. Vissa är för otäcka. Min granne totoro är toppen. Svårt med nivån. Min är känslig och även spöket laban är för otäckt.

Våra sitter som klistrade, däremot delar vi ibland upp en film på fredag och lördagskvällen om den är lång! Dels är det roligare för oss föräldrar att titta på en film än serierna, men sen tänker jag också att jag gärna vill träna på förmågan att hålla intresset uppe över en längre och lite mer djupgående berättelse. Men serierna är ju jättebra, tycker jag. Vi har tittat på Bluey, alla Bolibompa-varianterna, Tjejer, Killar, Karsten & Petra, Gabbys dockskåp är väl några av mina favoriter.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21
  • Stora shoppingtråden IIII