###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

En fin häst med goda förutsättningar.
Den är bara 5 som du skriver och om jag var du, skulle jag backa bandet lite- tänka unghästridning med utbildningsskalan då den blir trippig/släpper ryggen, och tappar takten pga att den inte arbetar lösgjort.

Tack! Vi är jättemedvetna om precis det du skriver och det är i princip nu som vi ens börjat plocka upp formen eller ens sitta ned i traven, den här sortens jobb gör hon kanske ett par minuter åt gången, annars går hon mest i låg form för att bygga styrka! Hon kvalade till Flyinge idag på 73% så hon är inte alldeles fel ute!
 
Oj oj oj! Det är liksom såhär det blir nu, sorry. :o Nu när man liksom är som nykär och knappt tänker på något annat än sin långbenta springare. Lyckan när man känner att man får en allt jämnare bjudning och kontakt, när nacken inte längre knäpps av bara och får huvudet att dingla :nailbiting:utan att han nu faktiskt visar att han kan bära sitt huvud. Jadå, då blir det filmbombning och enkelspåriga samtal här hemma. :angel::grin:

 
@super Så himla roligt att ni är på gång igen! Måtte nu äntligen proppen släppt och detta håller!

@Patricia Full förståelse att du är kär:D! Vad är det för stam på honom?

@Piaff Hon är vacker din tjej och så väldigt långt före min femåring haha:p. Å andra sidan tycker jag att det går lite för fort när en följer championatskraven. Då är en hela tiden på gränsen för vad hästarna faktiskt fixar och det känns som om de aldrig riktigt får njuta av att känna sig duktiga, utan kraven höjs hela tiden.
 
@super Så himla roligt att ni är på gång igen! Måtte nu äntligen proppen släppt och detta håller!

@Patricia Full förståelse att du är kär:D! Vad är det för stam på honom?

@Piaff Hon är vacker din tjej och så väldigt långt före min femåring haha:p. Å andra sidan tycker jag att det går lite för fort när en följer championatskraven. Då är en hela tiden på gränsen för vad hästarna faktiskt fixar och det känns som om de aldrig riktigt får njuta av att känna sig duktiga, utan kraven höjs hela tiden.

Tack så mycket! Vi har aldrig riktigt pressat henne, hon har väldigt lätt för sig och gjorde stadig fin förvänd galopp vid 4 månader totalt under sadel. Vi har bara jobbat med lite samling och mer schwung ett pat veckor och det märks ju lite att hon inte är kroppsligt stark där. Som exempel orkade hon bara trava "tävlingstrav" en dag av 2 förra helgen. Dag 2 var set träningsvärk och poängen gick från 73% till 66%. Mer kondition och styrka alltså, hem och backa bandet och fortsätta bygga. Hennes absoluta styrka är att hon är väldigt modig. Jag har aldrig behövt vara nervös över om hon kommer gå förbi läskiga saker eller så. Det plus att hon gör alla "tricks" väldigt enkelt gör också att hon inte behöver träna hemma på samma sätt som om vi behövde nöta in saker. Det är inte nödvändigt med miljöträning eller "nu måste vi lära oss xx". Hemma tränar hon nästan bara styrka och lösgjordhet. Jag vet ju att när hon väl ska tävla är det bara att ta med henne ut. Hon gjorde sin första start för året i Strömsholms röda ridhus och kommer göra sin första utomhusstart på slottsbanan. Har man väl ridit in och hälsat är det business och fokus. Bästa tävlingshäst jag haft.
 
@Patricia Full förståelse att du är kär:D! Vad är det för stam på honom?

hahah erkänner att jag var rätt skeptisk när vi åkte för att kika på honom första gången men kärade ner mig fullkomligt. :o Det sa klick bara.... var helt tyst i bilen på vägen hem.... mammas och min konversation var rätt outvecklad. Vi visste båda vad vi kände haha
Han är efter *trumvirvel* Blue Hors Zack- Métall :D :angel:
 
Från igår:
Gräddponny kändes jättefin igår. Själv kände jag mig ovanligt obalanserad. Såg efteråt att jag sadlat lite långt fram vilket säkert hjälpte till att störa balansen lite. Mycket nöjd med honom under passet i alla fall.
 
Från igår:
Gräddponny kändes jättefin igår. Själv kände jag mig ovanligt obalanserad. Såg efteråt att jag sadlat lite långt fram vilket säkert hjälpte till att störa balansen lite. Mycket nöjd med honom under passet i alla fall.
Och en film med några klipp från första månaden tillsammans:
 
Galoppvideo från vår senaste träning, fokus var mest på mig och min sits (Ni kan höra henne säga till mig att jag ska se mig omkring vilket är för att jag ska bli lite mindre stel och fast i sadeln, knäppt men superbra tips för mig) men jag tycker att hästen blev så fin. Jag har haft problem mina senaste starter med att kunna påverka och lösgöra inne på banan vilket resulterat i riktigt dåliga poäng (66-62 i unghästprogram) och nu jobbar vi med att få bort klämmigheten från min sida.

 
Kul att se henne, hon ser jätte fin ut!! :love:
Vi stod ju ett tag på samma gård (F..;)) innan du lämnade bort henne. Jag har oxå flyttat med Mysen blev lite för rörigt.. :cool:
Tack ! Men va!? hade ingen aning? Nu får jag skämmas, vilken häst var mysen? Lösdriften? Sågs vi?! Stor gård f...... :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 522
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 930
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp