###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

@Murray Jättetrevlig :)
Vi har en QE-avkomma f.2007 i stallet (QE - Turban Rose -Feliciano) -en dam som har ett par rävar bakom öronen men hon börjar ju bli vuxen nu så är ändå sansad. Riktigt trevlig är hon och framförallt mjuk och smidig. Vinster tom MSVB:4 än så länge :)
 
Dressyrträning idag. Eller träning och träning, efter en godkänd första halvlek så lessnade hon efter att vi jobbat med bogen in i höger varv och att aktivera höger bak. Det är i höger bak som skadan sitter och hon är svagare där, och idag ville hon inte vara med och leka mer utan tyckte jag var skitjobbig, då är det bara att gilla läget och stryka medhårs.
Det kan väl knappast kallas ridning det jag gör där uppe i slutet, försöker mest hålla henne på gott humör och få henne att gå i den gångart jag vill. Nu när jag kollar klippen så ser jag att hon var inte med mig ens i början utan kröp ihop och var bakom från start. Bröt efter sista klippet och red en sväng ute istället för att komma ur hennes försvarsställning, hon ställde sig en gång men sen var det lugnt och hon gick super i bägge galopperna, så tror det mest sitter i huvudet på henne när det tar emot. Hade det varit på tävling hade jag fått utgå, men nu försökte vi tänja lite på gränserna, det går inte att alltid säga upp sig när något är jobbigt.

Funderar på att låta tränaren tömköra henne nästa gång för att komma ur back-läget, det är inte helt enkelt att sitta utan sadel när hon lägger i en nit och går uppåt eller kosparkar. Dessutom är jag inte så sugen på att bli medskyldig till att sargen sparkas sönder...


Början av passet

https://www.facebook.com/jennie.j.andreasson/videos/1351987534826921/

Slutet av passet.

Men HERREGUD vilken fin häst!:love::love: Och fantastiskt av dig att rida barbacka på det viset. Man ser ju verkligen vilken skillnad det är på hästen o hennes ryggverksamhet i slutet på passet mot början. Stor eloge till dig!:bow:
 
Men HERREGUD vilken fin häst!:love::love: Och fantastiskt av dig att rida barbacka på det viset. Man ser ju verkligen vilken skillnad det är på hästen o hennes ryggverksamhet i slutet på passet mot början. Stor eloge till dig!:bow:
Gud vad glad jag blev av ditt inlägg, tack snälla!! Detta var ett av hennes sämre pass tyvärr och det blev inte mycket till ridning för min del, men jag älskar hästen och hon gör alltid sitt bästa efter sina förutsättningar. Återigen - tack!
 
@Hedwig Desto mer jag ser av PFs träningar desto mer vill jag rida för henne! Jättekul att se er framridning och ni är som vanligt säkerheten själva i snygga byten:)
Får du möjlighet att rida för henne så gör det. Verkligen sympatisk och smarta tips!:) Själv inser jag att jag är mer än lovligt dement emellanåt o fick hjärnsläpp efter några skänkelvikningar i galopp..ööhh..vart ska jag??:eek::confused::angel:
 
Ska börja rida min stallägares senaste häst, samma ägare som den prickiga jag red förr. Detta är en femåring från Irland, men är faktiskt e Lux Z. Han är inte utbildad alls typ och är bara riden av stallägarens dotter på 12 år det senaste halvåret (duktig unge som nollat deras två starter i 90 cm!). Han är van att få göra lite som han vill och att gå inom en ram var inte jättepopulärt.

Här är iaf tre små snuttar på allra första passet på honom. Jag vet att jag är för instabil och för högt över honom. Till mitt försvar har jag bara ridit sporadiskt senaste två månaderna och har de senaste fem åren bara ridit ponny. Är inte så himla stark i kroppen som jag borde vara mao. Till nästa pass ska jag mata på bättre fram och få honom mer fram och igenom.

Början
Lite galopp på massor av spår
Trött på slutet
 
Senast ändrad:
@Fiorano Min senaste irländska har Lux Z som farfar, är e Olympic Lux. Är en väldigt vanlig stam på irland, dvs att de lägger på ID hästar med nån KWPN hingst. Han är väldigt söt men går precis som alla de 4 irländare vi tagit hem, dvs o kör in hela höger sidan. Prova med att ha honom betydligt rakare i höger varv, så du får ut honom på yttertygeln alltså. När det funkar så ha ett litet spö o hjälp innerskänkeln i det varvet, de är ovanligt smarta hästar o brukar lära sig det på nolltid! Grattis till att få rida en irländare, underbara hästar i mina ögon!:love:
 
@Novali01 Ja hela hästen är som en ostbåge. Tömkörde igår och det är verkligen högerbogen som är the issue. Är hyfsat lätt att rida honom rak när jag ridit på stora utebanan och bara kan mata på framåt, men han är rätt obalanserad och när balansen rubbas är det hej då högerbog. Men det är en trevlig häst som är kul att jobba med. Får se hur länge det varar bara. Har honom på heltid just nu men han ska lånas ut eller säljas efter att han tappat sin ordinarie ryttare häromdagen.
Jag är väldigt patriotisk när det kommer till hästar och jag föredrar nog allt mina svenskfödda med full dokumentation framför irländarna. Min stallägare har haft ett helt gäng irländare senaste åren och de är ofta väldigt osäkra men har en hård yta sas. Är många gånger jag undrar vad de hästarna faktiskt fått vara med om.
 
@Novali01 Ja hela hästen är som en ostbåge. Tömkörde igår och det är verkligen högerbogen som är the issue. Är hyfsat lätt att rida honom rak när jag ridit på stora utebanan och bara kan mata på framåt, men han är rätt obalanserad och när balansen rubbas är det hej då högerbog. Men det är en trevlig häst som är kul att jobba med. Får se hur länge det varar bara. Har honom på heltid just nu men han ska lånas ut eller säljas efter att han tappat sin ordinarie ryttare häromdagen.
Jag är väldigt patriotisk när det kommer till hästar och jag föredrar nog allt mina svenskfödda med full dokumentation framför irländarna. Min stallägare har haft ett helt gäng irländare senaste åren och de är ofta väldigt osäkra men har en hård yta sas. Är många gånger jag undrar vad de hästarna faktiskt fått vara med om.
Ok det är inte alls min erfarenhet, dvs att de har en hård yta? Tvärtom är ju mina väldigt mjuka och känsliga på ett bra sätt, både ponnyerna och hästarna som vi har. Sen behandlas de ju mer som hästar än gosedjur där på både gott och ont men jag har aldrig haft mer väluppfostrade hästar som gör det man säger till dom utan prut.
 
@Novali01 Kan säkert vara olika beroende på var de kommer ifrån. Detta har samtliga varit Munsboroponnier. Inte varit i Sverige mer än max nån månad innan de kommit till oss. Men det har verkligen varit mycket hård yta på dom och tagit ett tag innan de tinat upp och börjat släppa in folk.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 423
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 868
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp