Bukefalos 28 år!

Finns det auktoriserade tränare i Akademisk ridning?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg "jag kan/vet inget om akademisk ridning".

Vad menar du med att det inte finns någon akademisk ridning utan bara barockuppvisningar med kostym? Ska jag förstå dig som att, det enligt din uppfattning, inte finns någon tränare inom akademisk ridning värd namnet?

Förklara också vad du menar med "lämnad för att utbildningsgången går för fort och för långsamt :confused:
 
Det finns ingen akademisk ridning :)
tränare som har ridning som yrke finns det många av.
Men om nån av dom som är bra kallar sig akademiska tränare låter jag vara osagt :)
Själv tex. så är jag bara en enkel horsebreaker som skulle ta det som en förolämpning om nån kallade mig akademisk ränare.
 
Tänk vad lätt det är att locka vissa i fällan.
Nu har du gjort ett klassiskt misstag. Översättningen är helt fel :)
Den visar på inskränkhet och annat mindre smickrande.
 
Hur ser dina annonser ut?
"Simpel horsebreaker lär gratis ut den enda sanningen om hur man kan göra vad som helst på nog bra hästar (araber och spanjorer). Allt som behövs är en repgrimma, två sittben och en gauchopinne. Tar bara emot elever som utan att ha ridit för nån annan tränare har ryttarkänsla nog för att rida med enhandsfattning på blankt kandar." Ähh, jag glömde, du annonserar såklart inte. Eleverna kommer förstås till dig som till Kabalah i Mecka.
Du är säkert duktig med hästar, men du har vansinnigt svårt att förlåta att folk velat kalla sin ryttarfilosofi någonting. Det är lite rödvinsflum och falsk blygsamhet över att kalla sig "simpel horsebreaker" när man har ditt självförtroende och så raskt dömer andra. Vad skall vi kalla det här med Xenophon och Guerinieres idéer tycker du? Otävlingsdressyr? Hästkunskapare? "Jag är hoppryttare, vad gör du? Jag ehh rider bara, inget speciellt faktiskt. Lite skolor ovan mark och förvända galoppslutor bara." Kan du inte ge oss ett av dig välsignat namn som vi kan använda så du slipper kräkas över orden barock och akademiskt mer???? Antti - din akademiska cowboy! / Katarina
:D
 
Det finns ingen akademisk ridning
Ridakademierna är i.o.f.s. nedlaggda.
Men det fanns bl.a. en i Uppsala.
Akademiridskolan, AKA, har behållit namnet.

Och man vet ganska så säkert genom olika studier vilken typ av ridning som var den "Akademiska".
Det finn många böäcker bevarade bl.a. i Livrustkammaren i Stottet, Stockholm.

Så man kan därför veta vad som är den Akademiska Ridläran.
Det finns liksom dokumenterat.
 
Tja, jag korresponderar väl med alla möjliga här?!? Just nu med dig? Är lite trög idag och förstår inte vad du menar. :confused:
Erkänn att den var lite, lite kul!
 
Antti har ingen humor :smirk:, han kan gärna håna andra men blir rasande när någon hånar honom.

Men det kanske var sant det där Kluck påstod :angel:
 
Jag håller faktiskt med Antti, tycker standarden och utbildningen inom AR är allt för dålig. Jag är mer åt klassisk dressyrhållet. Jag har inte sett så hiskeligt mycket av Bent för att uttala mig om honom , men man kan ju inte lägga skulden på honom att eleverna inte är bättre??

Jag har läst böckerna iallafall och i dom kan jag inte se några större fel iallafall.
 
Vad påstod Kluck? Kryptiskt?? Just när jag bestämt mig för att Annti nog mest är ironisk, slog han till med rekommendationen att vi skulle skrota ALLA TRÄNARE och ALLA GAMLA BÖCKER. Hahahahahahah. Och gå med i hans SEKT? Nej visst ja alla skall ju vara naturbegåvningar. Vad hände med att jämföra och tänka själv? Vad hände med att plocka russinen ur kakan? Vad hände med att det är vist att lära av andras misstag för att slippa upprepa alla själv? Menar han verkligen att han är BÄST I VÄRLDEN?!?!? (Oj detta var nog på den andra tråden.) Vad hände med att han pratade om gammal kunskap som inte var nåt att yvas över idag och kalla akademiskt. VI SKULLE JU BRÄNNA ALLA BÖCKER! Snälla Antti, svara och säj att det var på skoj, så kan vi låtsas som vi inte såg det inlägget.
Och till nåt allvarligare: Kvalitén! Är det konstigt att kvalitén (breddens kvalité) är lägre på något som är reltivt ungt (ja ja den moderna tillämpningen) och som expolderat så snabbt? Det är klart att det kommer att finnas en massa halvtaskiga ryttare (som jag) som plötsligt blir glada för att vi får prova att rida slutor och små tramp. Det har ju alltid funnits bra och dåliga ryttare. Nu får vi ju försöka, utan att behärska byten i vartannat först? Och jag tror inte hästarna mår sämre av att vi försöker rida samlat och i balans. Vad gjorde man förr? TRavade omkring i överilad trav och bar hästen i handen (nej nej inte alla, bra ridning är bra ridning oavsett gren). Nu skrittar vi troget i timmar och har förstått att det finns olika sätt att göra saker.
 
Har med egna ögon sett Antti rida, blev väldigt rädd, ska det verkligen gå så fort... och ska man verkligen sparka så hårt med skänklarna...Då vill jag inte rida mer...
 
Jo men det där med skritten är inte egentligen något som hör till akademisk ridning. Hästen skolas enligt DLG och Decarpentry tex bäst i trav.
Ryttaren å andra sidan - kan behöva jobba i skritt för att få allt rätt. Men sen tillämpningen, där finns det inget akademiskt måste skritta. - Jag vet inte vad Bent tycker - någon som frågat? Det verkar som om hans elever är de mest "skrittbenägna"./T_B
 
Jag rider för två av Bents elever. Och de och vi som rider för dem skrittar väl inte mer än någon annan. Om det inte behövs!

Klarar ryttaren inte hästen i skritt tycker iaf jag att det inte är ngn idé att trava.

Har även hört att Bent först vill att skritten ska vara bra innan man travar och samma med galopp. Men jag har inte personligen hört honom säga det. Så helt 100 är jag inte på att han tänker så.

Och varför hästen går fel beror ju oftast på den som sitter i sadeln. Kanske är därför det skrittas mkt. Man anser inte att ryttaren är redo för nästa steg, vare sig det är man själv eller någon elev.
 
Man kanske i sammanhanget bör diskutera och fundera över vilken skolning det är man pratar om - skolning av ryttare eller skolning av häst? Samt hur förutsättningarna ser ut för skolningen?

Situationen för tränare ser ju somewhat different ut idag än vad den gjorde för tex dlG.
Ofta ska häst och människa skolas samtidigt - båda är lika "okunniga". Så var knappast fallet för dlg. Idealet är ju givetvis alltid att ryttaren får lära sej på en välskolad häst - i ett sådant fall är det nog mycket möjligt att traven skolar allra bäst.
Och att den kunnige, erfarne ryttaren/tränaren ska skola de unga hästarna -och även där är säkerligen traven den bästa gångarten att skola i (även fast jag nog tycker det kan diskuteras).

Jag har samma erfarenhet som true blue att Branderup är en av de idag som allra mest förespråkar skritten. Men jag kan nog känna att det är väl underbyggt också.
 
Ja, visst är det skillnad på om ryttare och häst ska skolas samtidigt eller var för sig.

Det var ungefär det jag menade. Att vi skrittar mkt pga av att ryttaren ska skolas.

Och det jag skrev att skritten ska vara bra först så menade jag att ryttaren ska kunna rida hästen i skritt. Att både häst och ryttare måste vara klara för trav. Och där tycker jag att Bent gör rätt i att låta eleverna skritta tills de och hästen är redo för mer!

Jag missförstod nog true blue. Jag trodde h*n menade att folk satt och skrittade "i onödan". Att man trots att man behärskar andra gångarter(ryttare och häst) nästan enbart rider i skritt. Men om det var så h*n menade, att Bent och elever är noga med att eleverna och hästarna behärskar skritten innan de går vidare, så gör mina tränare så. Men det såg jag lite som en självklarhet. Alldeles riktigt i mina ögon.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 596
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 340
Senast: LiviaFilippa
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Ramona
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
22
· Visningar
1 595
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp