Finns det boende för ”psykisk sjuka? ”

AbsolutEnsam

Trådstartare
Jag undrar om det finns ”psykiskt sjuka” boende med personal dygnet runt? Funderar mycket på framtiden och inser att jag inte kommer kunna bo själv ens med boendestöd. Jag kommer inte ha hundarna med mig utan i så fall tar föräldrarna över dom. jag klar inte av att ta hand om dom själva.

Jag lider av kraftiga ångestattacker dagligen som jag medicineras mot. Tar mediciner i apodos flera gånger per dag på utsatta tider. Får inte hantera alla tabletterna själv pga. Övernmedcinering. Jag har Depressioner Och haft i många år. Social fobi som att inte kunna handla mat själv, åka buss eller köra bil längre, klarar ej promenader själv längre. Ex. Jag klarar inte av att vara ensam i längre perioder utan ångest.

Har hört talas om boende för människor med psykiska problem och undrar hur det funkar? Hur lever man? Hur är människorna där? Aggressiva? Måste man vara på sin vakt hela tiden? Hur funkar ekonomin? Tackram för svar!
 
@AbsolutEnsam
Det brukar vara så att man har en egen lägenhet i huset och så finns det gemensamma utrymmen och personalutrymmen. En del ligger i vanliga hyreshus och andra i enskilda hus som är byggda för gruppboende.
Har inte erfarenhet av gruppboenden själv så vet inte så mycket mer. Det är kommunerna som ansvarar för såna boenden fast en del drivs av företag på uppdrag av kommunerna.
Har du nån vårdkontakt du kan ta upp detta med? Nån som vet hur det funkar på din ort.
 
Jag undrar om det finns ”psykiskt sjuka” boende med personal dygnet runt? Funderar mycket på framtiden och inser att jag inte kommer kunna bo själv ens med boendestöd. Jag kommer inte ha hundarna med mig utan i så fall tar föräldrarna över dom. jag klar inte av att ta hand om dom själva.

Jag lider av kraftiga ångestattacker dagligen som jag medicineras mot. Tar mediciner i apodos flera gånger per dag på utsatta tider. Får inte hantera alla tabletterna själv pga. Övernmedcinering. Jag har Depressioner Och haft i många år. Social fobi som att inte kunna handla mat själv, åka buss eller köra bil längre, klarar ej promenader själv längre. Ex. Jag klarar inte av att vara ensam i längre perioder utan ångest.

Har hört talas om boende för människor med psykiska problem och undrar hur det funkar? Hur lever man? Hur är människorna där? Aggressiva? Måste man vara på sin vakt hela tiden? Hur funkar ekonomin? Tackram för svar!
Tror inte det finns det faktiskt, dom la ju ner allt sådant för längesen. Det enda jag vet att det finns är gruppboende med för dom som har LSS, men det är ju inte för psykiska problem på det sättet.

Låter ju hopplöst men det bästa är nog att försöka få en behandling som passar.
 
Tror inte det finns det faktiskt, dom la ju ner allt sådant för längesen. Det enda jag vet att det finns är gruppboende med för dom som har LSS, men det är ju inte för psykiska problem på det sättet.

Låter ju hopplöst men det bästa är nog att försöka få en behandling som passar.
Ts nämner att hen inte kommer kunna bo själv ens med boendestöd, så har hen boendestöd bör LSS även kunna gälla här.
 
@AbsolutEnsam
Det brukar vara så att man har en egen lägenhet i huset och så finns det gemensamma utrymmen och personalutrymmen. En del ligger i vanliga hyreshus och andra i enskilda hus som är byggda för gruppboende.
Har inte erfarenhet av gruppboenden själv så vet inte så mycket mer. Det är kommunerna som ansvarar för såna boenden fast en del drivs av företag på uppdrag av kommunerna.
Har du nån vårdkontakt du kan ta upp detta med? Nån som vet hur det funkar på din ort.
Tack för ditt svar! Det låter ju jättebra med egen lägenhet och gemensamma utrymmen! Hoppas det finns inom min kommun bara. Har iofs biståndshandläggarens nr inom socialpsykiatrin. är Bara lite jobbigt med kontakt bara. Men ska försöka kolla upp det.
 
Tror inte det finns det faktiskt, dom la ju ner allt sådant för längesen. Det enda jag vet att det finns är gruppboende med för dom som har LSS, men det är ju inte för psykiska problem på det sättet.

Låter ju hopplöst men det bästa är nog att försöka få en behandling som passar.
Tack för ditt svar! Ah, jag får kolla upp det med biståndshandläggaren inom min kommun. Har ju sysselsättning 2/ggr/v men det går inte så bra bara. Det är toppen där all är snälla och omtänksamma! Bara Jobbigt med ångesten bara.

har fått kbt behandling med det funkar inte på mig tyvärr. Är inte inom LSS utan socialpsykiatri.
 
Ts nämner att hen inte kommer kunna bo själv ens med boendestöd, så har hen boendestöd bör LSS även kunna gälla här.
Tack för ditt svar! min känsla säger attjag inte kommer klara av att bo själv med boendestöd. Är rädd för att vara ensam också. Får så mycket panikattacker då. Tänkte boende med andra i närheten skulle kanske funka då.
 
Jag berättar hur det är i min hemkommun bara så du får en till bild av hur det kan funka:

Det finns en liten loftgång i ett hyreshus där alla lägenheterna är till för personer som pga psykisk ohälsa behöver närvaro av personal dygnet runt. I samma loftgång har boendestödjarna i kommunen sitt kontor och det är alltid en personal där (24 timmar/dygn, alla årets dagar) som är till just för de som bor där. De har bestämda tider när personalen kommer hem till de som bor där för saker de behöver hjälp med, men andra tider går det också att ringa till eller knacka på personallägenheten för att få sällskap eller hjälp.
 
Jag berättar hur det är i min hemkommun bara så du får en till bild av hur det kan funka:

Det finns en liten loftgång i ett hyreshus där alla lägenheterna är till för personer som pga psykisk ohälsa behöver närvaro av personal dygnet runt. I samma loftgång har boendestödjarna i kommunen sitt kontor och det är alltid en personal där (24 timmar/dygn, alla årets dagar) som är till just för de som bor där. De har bestämda tider när personalen kommer hem till de som bor där för saker de behöver hjälp med, men andra tider går det också att ringa till eller knacka på personallägenheten för att få sällskap eller hjälp.
Tack snälla för din förklaring om hur det kan se ut! Låter jättebra! Hoppas det finns något liknade inom min kommun också! Jag är långtidssjukskriven och har bara sjukpenning, tror du man måste ha sjukpension för kunna bo i denna form? Någon som vet?
 
Tack snälla för din förklaring om hur det kan se ut! Låter jättebra! Hoppas det finns något liknade inom min kommun också! Jag är långtidssjukskriven och har bara sjukpenning, tror du man måste ha sjukpension för kunna bo i denna form? Någon som vet?
Det vet jag tyvärr inte. Kanske någon annan här vet. Det säkraste svaret får du från kommunen. Antingen växeln eller biståndshandläggaren.

(Men jag tycker det vore mycket märkligt att boendet skulle bero på inkomstform. Såklart kan det heta något om att boendet är för personer med långvariga psykiska besvär, och att det då styrks av en beviljad sjukersättning (det nya ordet för sjukpension), men att behovet är långvarigt bör kunna styrkas på andra sätt än enbart genom beviljad sjukersättning. Men det är bara mina gissningar. Bättre att fråga. Menar bara att det definitivt är värt att fråga även utan sjukersättning!)
 
Det vet jag tyvärr inte. Kanske någon annan här vet. Det säkraste svaret får du från kommunen. Antingen växeln eller biståndshandläggaren.

(Men jag tycker det vore mycket märkligt att boendet skulle bero på inkomstform. Såklart kan det heta något om att boendet är för personer med långvariga psykiska besvär, och att det då styrks av en beviljad sjukersättning (det nya ordet för sjukpension), men att behovet är långvarigt bör kunna styrkas på andra sätt än enbart genom beviljad sjukersättning. Men det är bara mina gissningar. Bättre att fråga. Menar bara att det definitivt är värt att fråga även utan sjukersättning!)
Tack snälla för ditt svar! Får kolla med biståndshandläggaren om jag vågar ringa henne.
 
Någon som vet en bra app för psykisk ohälsa? Där man kan få behandling genom nätet ( ej videosamtal) om det kostar mycket? Kanske värt testa behandling igen.
 
Tack snälla för din förklaring om hur det kan se ut! Låter jättebra! Hoppas det finns något liknade inom min kommun också! Jag är långtidssjukskriven och har bara sjukpenning, tror du man måste ha sjukpension för kunna bo i denna form? Någon som vet?
Socialtjänstlagen som används när man beviljar särskilt boende till personer som faller utanför LSS personkrets säger att man ska titta på hur personens behov av insatsen ser ut. Det gäller oavsett vilken sorts insats det handlar om, så hur du får din inkomst ska inte spela roll.
Däremot kan det behövas att t.ex. läkare, psykolog, arbetsterapeut eller liknande uttalar sig om hur du fungerar, vad du kan själv, vilket stöd som kan göra nytta m.m. Exakt vad som behövs kan handläggaren tala om ifall du gör en ansökan. Troligen kan hen även kontakta de som behöver lämna uppgifter. Eller som du har lättare att tala med vården först så kan de nog också hjälpa till med att söka hos kommunen.
 
Ts nämner att hen inte kommer kunna bo själv ens med boendestöd, så har hen boendestöd bör LSS även kunna gälla här.
Tror inte LSS är för dom som "bara" mår psykiskt dåligt, det finns inte här iallafall. Annars hade ju sådana hem varit perfekta för det är otroligt många som hade behövt bo på sådant ställe.
 
Tror inte LSS är för dom som "bara" mår psykiskt dåligt, det finns inte här iallafall. Annars hade ju sådana hem varit perfekta för det är otroligt många som hade behövt bo på sådant ställe.
Man får skilja på om man talar vilken lagstiftning som kan användas och vilka insatser som är möjliga att bevilja. Det som avses är väl insatsen "boende med särskild service" som kan ges enligt LSS?
Det finns boenden som är liknande men som kan beviljas enligt SoL, även om de kanske kan kallas för något annat då.

Vet att det finns i alla fall några boenden som tar emot personer med beslut enligt olika lagstiftningar, så länge deras behov passar inom verksamhetens målgrupp. Men där kan det ju skilja hur de olika boendena är organiserade beroende på vilken kommun man är i.
 
Ts nämner att hen inte kommer kunna bo själv ens med boendestöd, så har hen boendestöd bör LSS även kunna gälla här.
LSS gäller bara personer som hör till de tre personkretsarna.

Från 1177 vårdguiden:

”I LSS beskrivs vilka personer som omfattas av lagen. De delas in i tre grupper utifrån olika bedömningsgrunder, så kallade personkretsar. Du kan ansöka om stöd om du har något av följande:

1. Utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.

2. Betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning efter en hjärnskada i vuxen ålder som har orsakats av yttre våld eller kroppslig sjukdom.

3. Andra stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som gör att du har stora svårigheter att på egen hand klara daglig livsföring som att klä på dig, laga mat, förflytta dig eller kommunicera med omgivningen”
 
Tror inte LSS är för dom som "bara" mår psykiskt dåligt, det finns inte här iallafall. Annars hade ju sådana hem varit perfekta för det är otroligt många som hade behövt bo på sådant ställe.
Varje kommun har ansvar för sina medborgare och det är behovet som avgör insatsen så om det inte finns boende för de som har behov av det så bryter din kommun mot lagen. Psykiska problem kan precis som fysiska göra att man hamnar inom LSS men om inte så står man inte utan hjälp utan då går SOL in.

@AbsolutEnsam i min kommun finns det olika typer av boende, allt efter behov. Det finns boende som kallas utslussningsboende där människor som har haft behov av inneliggande vård under lång tid kan bo tills de, om de blir så friska, klarar av att bo själva. Vi har också andra boende för den som precis som du inte klarar av sin ADL själv men som inte har varit inneliggande under längre perioder utan "bara" behöver hjälp och stöd i större utsträckning än vad boendestöd och/eller hemtjänst kan hjälpa till med. I min kommun får (iallafall var det så för ett par år sedan men det kan såklart ha ändrats) man erbjudande om sådant boende om ens vårdbehov överstiger 12 timmar i veckan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 351
Senast: Nepenthe
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 266
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 906
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 320
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp