Bukefalos 28 år!

Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Ser en firmabil framför mig....för jag å exet hade en i firman. Den var nog ok...körde den så sällan.
Men den finns alltså med baksäte också?
Behövs med barn och det ska köras till träningar och tävlingar och andras ungar ska åka snålskjuss;)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Vår passat -99 drog mellan 0,85 till litern beroende på hur man körde, och om man drog någonting eller liknande. Under 0,8 kom jag nog aldrig, ens på långkörning. Dessutom han vi under våra 4 år vi hade den byta framvagnen 3 gånger... Ska vi ha passat igen är det ifrån 05 och framåt, tror jag det var. Mera framvagnskrångel vägrar jag!

V40 är väl kända för att krångla på de alla olika möjliga och omöjliga sätt.

Jag skulle i det fallet nog faktiskt lägga mina slantar på en golf kombi om jag ville byta, men då har vi fördelen att maken arbetar på rätt jobb och kan få ta in delar till inköpspris, och har kompetens att byta själv, även om han sällan har tiden...
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag har en Saab 9-5 Linear Sportcombi Biopower från 2006, köpte den för 39 000 kr. Kör nu på bensin och kan därmed inte uttala mig hur mycket den drar om jag skulle använda etanol istället, men nu drar den ca 0,8 - 0,9 l/mil i enbart stadstrafik. Har för mig att min motor egentligen ska ligga på ca 150 hk, men min är trimmad och ligger därmed på ca 185 hk.

Betalar 1370 kr/år i skatt och ca 4500 kr/år i helförsäkring.

Tycker stolarna är förbaskat sköna, speciellt för mig som har problem med ländryggen. Även jag har hund och hon trivs jättebra i kombiutrymmet då det är gott om plats.

Lycka till i bilsökandet!
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

En Toyota Corolla 1.6 åkte min 35 kg schäfer bekvämt i bagaget på och den drog 0.7 - alltså inte combi . Höll fantastiskt trots vår hemska grusväg - knappt en anmärkning på besiktningarna. Hade jag inte bytt till två 40 kg hundar hade jag behållit den tills den föll i bitar.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Kikade lite på Toyota nu när jag gluttade på blocket. Men jag kollade på Avensis. Något att ha?

Min hund är åksjuk och kräks ibland...så han måste åka i bur. Nu har jag buren i baksätet vilket gör att jag bara har en trång sittplats bak till sonen. Men jag har ju min gubbe också och åker han med så är det fullt. Nu på sportlovet hade vi packning upp till näsorna!

Vore gudaskönt att ha buren i kombi ihop med packningen och sonen kunde få ha baksätet och kunde ha med sig kompis ibland när vi åker iväg.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag har en Saab 9-5 Linear Sportcombi Biopower från 2006, köpte den för 39 000 kr. Kör nu på bensin och kan därmed inte uttala mig hur mycket den drar om jag skulle använda etanol istället, men nu drar den ca 0,8 - 0,9 l/mil i enbart stadstrafik. Har för mig att min motor egentligen ska ligga på ca 150 hk, men min är trimmad och ligger därmed på ca 185 hk.

Betalar 1370 kr/år i skatt och ca 4500 kr/år i helförsäkring.

Tycker stolarna är förbaskat sköna, speciellt för mig som har problem med ländryggen. Även jag har hund och hon trivs jättebra i kombiutrymmet då det är gott om plats.

Lycka till i bilsökandet!

Saabarna är grymt sköna! Exet jobbade på Saab så vi hade förmånsbil ett tag. Lite olika modeller. Jättesköna. Men törstiga tyvärr. Varför är alla sköna bilar törstiga?
Jag älskade de olika Volvoarna jag haft samt Audin.
Volvo kan man ju få ner till 0,80....samma som min Focus och skatt och försäkringen är iaf billigare och komforten bättre......Men de är gamla, men tåliga.
Fan vad svårt det är !!:arghh:
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Avensis är världens bästa bil!

Vi har en 05a som gått 23.000 mil. Används till att dra hästtransport bla och är aldrig något krångel, Aldrig!
Och den är helt ok på vintern i modd ( för att inte vara 4hjulsdriven) och tuffar på.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Du kan inte tänka dig en Opel? Vet att en Astra årsmodell 2005 kostar ca 1250 kr/år i skatt och drar ca 0,5 l/milen. Minuset? Det är en Opel. :angel:

Jag och ex:et hade en gammal, jävla Opel Astra som knappt orkade i uppförsbackarna, skramlade som en gammal plåtburk och var sjukt obekväm. Ful som stryk var den också. Men den behövde aldrig tankas, tror den gick på luft och tomma hot. :D Kommer dock inte ihåg årsmodellen men är ganska säker på att det var en 97:a.

Har ingen aning om hur Opel - modellerna som kom på 2000 - talet är, det får du fråga Google om!
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Ja hur den är på vägen är rätt viktigt då jag pendlar mellan västkustens bara vägar upp till Dalarnas vintervägar. Det hinner bli många mil i slask och modd innan jag når riktiga vintervägar ( de är lättkörda)

Drömmer om en bil med fyrhjulsdrift men det får bli när jag vinner på lotto ;)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Du kan inte tänka dig en Opel? Vet att en Astra årsmodell 2005 kostar ca 1250 kr/år i skatt och drar ca 0,5 l/milen. Minuset? Det är en Opel. :angel:

Jag och ex:et hade en gammal, jävla Opel Astra som knappt orkade i uppförsbackarna, skramlade som en gammal plåtburk och var sjukt obekväm. Ful som stryk var den också. Men den behövde aldrig tankas, tror den gick på luft och tomma hot. :D Kommer dock inte ihåg årsmodellen men är ganska säker på att det var en 97:a.

Har ingen aning om hur Opel - modellerna som kom på 2000 - talet är, det får du fråga Google om!

Min första bil var faktiskt en Opel Astra från 92. ( Vid namn Astrid)
Det var en grym bil. Hade en 2.0 liters motor i den så den var pigg och trevlig. Otroligt billig att äga och köra och bekväm var den. Tyvärr kom dagen när en man på bilprovningen sa till mig "Jag släpper igenom dig idag, men skrota den till nästa år för vi kommer aldrig att kunna släppa igenom dig igen"
Tydligen var den så rostangripen att de bärande balkarna höll på att ge upp :crazy:

Är de nyare Astrorna pålitliga? Min gamla startade i ur och skur som en klocka. Precis som den Focusen jag har nu...pålitlig motor...men rosten alltså. Tänk om man kunde byta karosser på dom!
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Min första bil var faktiskt en Opel Astra från 92. ( Vid namn Astrid)
Det var en grym bil. Hade en 2.0 liters motor i den så den var pigg och trevlig. Otroligt billig att äga och köra och bekväm var den. Tyvärr kom dagen när en man på bilprovningen sa till mig "Jag släpper igenom dig idag, men skrota den till nästa år för vi kommer aldrig att kunna släppa igenom dig igen"
Tydligen var den så rostangripen att de bärande balkarna höll på att ge upp :crazy:

Är de nyare Astrorna pålitliga? Min gamla startade i ur och skur som en klocka. Precis som den Focusen jag har nu...pålitlig motor...men rosten alltså. Tänk om man kunde byta karosser på dom!

Haha, oj där ser man! Fick Astrid ett värdigt avslut?

Av vad jag har hört ska inte de nyare Astrorna vara lika angripna av rost då Opel började rostskydda modellen ordentligt, men att det kan förekomma rostangrepp runt handbroms-området. Annars har jag bara hört pappa uppmana kunder att kolla att kamremmen är bytt som den ska då de har rådfrågat honom kring bilköp gällande Astra.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag skäms för vad jag gjorde mot Astrid.
Men när jag fick den besiktingsdomen så sålde jag henne så fort det bara gick. Några halvkriminella typer kom sent en kväll och sparkade på hennes däck och varvade hennes tappra motor. Jag tyckte de var lite puckade som gav mig 8 000 för henne. Då hade hon innan vandaliserats och fått motorhuven repad plus att jag provkrockade henne nere i Göteborg vid ett rödljus. Hennes framskärm var iaf tåligare än en fin mercca ;)

Några år senare så slog jag för skojs skull på regnumret och det visade sig att hon rullade ännu. Inte så troligt......antagligen hade skyltarna hamnat på en annan Astra :(

Just det där med kamremmen på nyare Astror har jag också hört. Den lär vara lite av ett problembarn. Annars är det helt klart en intressant bilmodell för mig.

Man kanske skulle kolla efter en "Asta" för att ersätta "Lilla Blå" ( alla mina bilar har fått namn)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag skäms för vad jag gjorde mot Astrid.
Men när jag fick den besiktingsdomen så sålde jag henne så fort det bara gick. Några halvkriminella typer kom sent en kväll och sparkade på hennes däck och varvade hennes tappra motor. Jag tyckte de var lite puckade som gav mig 8 000 för henne. Då hade hon innan vandaliserats och fått motorhuven repad plus att jag provkrockade henne nere i Göteborg vid ett rödljus. Hennes framskärm var iaf tåligare än en fin mercca ;)

Några år senare så slog jag för skojs skull på regnumret och det visade sig att hon rullade ännu. Inte så troligt......antagligen hade skyltarna hamnat på en annan Astra :(

Just det där med kamremmen på nyare Astror har jag också hört. Den lär vara lite av ett problembarn. Annars är det helt klart en intressant bilmodell för mig.

Man kanske skulle kolla efter en "Asta" för att ersätta "Lilla Blå" ( alla mina bilar har fått namn)

Skrattade så mycket så jag dreglade te i knäet på mig själv. :rofl:

Tycker definitivt att du ska kolla, om du hittar en bil som är skött som den ska, så varför inte?

Min bil heter Mr. Crowley, men kallas enbart för Crowley, så jag känner igen det där med att döpa bilarna. ;)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Det är klart att bilarna ska ha namn! Här har vi en skruttplutt och så nya då, mens monstret... :angel:
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag är sjukt nöjd med vår V40, men vet inget om hur de äldre är, mer än att de ska vara lite större i bagaget än vår. Ska du få in packning+hund i vårt bagage får du ha en jäkla liten hund! Hittade ingen bur som passade alls. Vet inte om det var lika svårt på äldre V40..men tror de också hade en kant som gör att det blev besvärligt med bur.

Avensis lutade det åt för oss också, hört mycket bra om den. Men gubben är Volvo nörd så det slutade med en sån tillslut ändå...
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

min erfarenhet av Renault är bra som ny men har den gått mer än 10.000 alt är över 8 år... KÖP DEN INTE..
Mamma har en megan 1,6 hatchback. Modell äldre. Den drar typ 0,5-0,6 blandad körning, när den startar. :meh:
Tyvär lider bilen av Renault sjuka = oidentifierbart el fel som inträffar när det är kallt eller fuktigt ute... men det är iaf en bra sommar bil.. :p

VW caddy och Golf är båda snåla säkra pålitliga, och detta ger dess värre ett högt andrahands pris. (letar själv Golf combi, caddyn är inte att tänka på ens:(.. och min budjet är något större än TS).

Av Volvos bilar är väll V50 mest bil för minst pengar med bäst bränsleförbrukning... Dock är dom än lite för nya och dyra.

kolla Peugeot 307 eller liknande... :)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Kl

Bara för att jag lovordat min bil så har temperaturmätaren gått bananas... Mitt tips, åk buss.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Min bil heter Mr. Crowley, men kallas enbart för Crowley, så jag känner igen det där med att döpa bilarna. ;)

Totalt OT men behandlar du din bil som han gjorde?! O_o för jag antar att du läst Gaimans/Pratchetts gemensamma bok? :D

TS: Funderat på en Berlingo? Den finns ju i en Family-variant med fönster runt om. Bättre hälften har en vanlig Berlingo och den drar ingenting (han hamnar 0,5 på långkörning med totalt fullastad bil). Den är helt ok att köra (fast jag tar personligen helst min 9-3 vilken dag som helst!).
 

Liknande trådar

Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 388
Senast: skerper
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 168
Senast: lillkillen
·
Utrustning Det som skulle ha blivit min förra dragbil hade tyvärr fel på ABS och en hel del andra saker, så den var vi tvungna att sälja...Men nu...
Svar
18
· Visningar
2 621
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 529
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp