Finns det hundraser som saknar jaktinstinkt?

Fast hur många finns det som utan större träning av hunden kan gå med hunden lös utan att den gör något den inte får? Och dessutom styra den effektivt och säkert från hästryggen?
Vardagslydnadsträning ser jag som något helt annat och är inte något jag uppfattar att TS inte vill syssla med, utan att det hon skrev om träning handlade om hundens aktivitetsbehov.
 
Vardagslydnadsträning ser jag som något helt annat och är inte något jag uppfattar att TS inte vill syssla med, utan att det hon skrev om träning handlade om hundens aktivitetsbehov.

TS nämner bara att den ska vara nöjd med att följa med på ridturer och vara med i stallet. Och flera gånger att träning inte är aktuellt eller önskvärt. Då återstår i min värld koppelpromenader, mys i soffan och springa lös på inhägnat område. Utan träning blir det nog svårt att få en hund så lydig att den kan följa med på ridturer. Om man inte råkar få tag på den perfekta individen för ändamålet. Jag vet hundar av jakthundsras (uppfödda av jägare) som haft noll jaktlust och jag vet sällskapshundar som jagar allt de ser om de får chansen.
 
TS nämner bara att den ska vara nöjd med att följa med på ridturer och vara med i stallet. Och flera gånger att träning inte är aktuellt eller önskvärt. Då återstår i min värld koppelpromenader, mys i soffan och springa lös på inhägnat område. Utan träning blir det nog svårt att få en hund så lydig att den kan följa med på ridturer. Om man inte råkar få tag på den perfekta individen för ändamålet. Jag vet hundar av jakthundsras (uppfödda av jägare) som haft noll jaktlust och jag vet sällskapshundar som jagar allt de ser om de får chansen.
Nja, lättare aktivering är ju aktuellt står det, men att hon inte vill ha en hund som behöver träna någon hundsport. Alltså tror jag inte att TS syftar på vardagslydnad när hon skriver träning. Det är ju en trist inställning att ta förgivet att folk som frågar om rastips helt saknar kunskap om hur hundar fungerar.
 
Nja, lättare aktivering är ju aktuellt står det, men att hon inte vill ha en hund som behöver träna någon hundsport. Alltså tror jag inte att TS syftar på vardagslydnad när hon skriver träning. Det är ju en trist inställning att ta förgivet att folk som frågar om rastips helt saknar kunskap om hur hundar fungerar.
Exakt jag vill inte ha en hund som behöver agility lydnad bruksarbete och allt som finns utan en hund som mest vill vara med. Men lättare aktivering är självklart det ska väl alla hundar ha? Tänker mig lite som att jag vill ha en familjehund och skogsmulle precis som att de flesta hästar är hobbyhästar och inte tävlas regelbundet :)
 
TS nämner bara att den ska vara nöjd med att följa med på ridturer och vara med i stallet. Och flera gånger att träning inte är aktuellt eller önskvärt. Då återstår i min värld koppelpromenader, mys i soffan och springa lös på inhägnat område. Utan träning blir det nog svårt att få en hund så lydig att den kan följa med på ridturer. Om man inte råkar få tag på den perfekta individen för ändamålet. Jag vet hundar av jakthundsras (uppfödda av jägare) som haft noll jaktlust och jag vet sällskapshundar som jagar allt de ser om de får chansen.
Jag vill som sagt helst ha en hund som kan vara lös hellre än att gå i koppel. Brukar powerwalka flera gånger i veckan runt milen. Och ridturer är inte promenadridning utan jag har en häst i full kondition. Så fysisk hade hunden fått en hel del:)
Men jag har varken tid eller intresse att gå på hundklubb och träna hundsport utan hjärngympan skulle isåfall bli hemma med hundspel och kanske dra ett spår med en boll genom trädgården och andra enkla övningar som kan passa. Men självklart ska jag gå på kurs när hunden är ung för att lära in basic kommandon.
 
Ja dom har dessutom en tävlingsgren som heter Road Trail som utföres från hästryggen allternativ en häst som drar en vagn. Tyvärr väldigt liten sport här i Sverige men väldigt rolig att träna :)

Det är helt enkelt lydnad till häst.
Så tufft :)
 
Jag vill som sagt helst ha en hund som kan vara lös hellre än att gå i koppel. Brukar powerwalka flera gånger i veckan runt milen. Och ridturer är inte promenadridning utan jag har en häst i full kondition. Så fysisk hade hunden fått en hel del:)
Men jag har varken tid eller intresse att gå på hundklubb och träna hundsport utan hjärngympan skulle isåfall bli hemma med hundspel och kanske dra ett spår med en boll genom trädgården och andra enkla övningar som kan passa. Men självklart ska jag gå på kurs när hunden är ung för att lära in basic kommandon.

Men träna med hunden gör man ju varje gång man är ute med den. I alla saker man gör så tränar man. Du kommer inte kunna ha den lös om du inte tränar. Och tränar bort de problem som kan uppstå: jakt, andra hundar, människor osv. Hunden måste kunna vissa saker innan du kan gå med den lös. Du måste dessutom anpassa detta till att du ska vara på hästryggen och inte på marken med ett koppel redo och godis i handen. Basic kommandon är bra att kunna men det tar en del tid och engagemang att få en hund så lydig att den kan gå lös.

Med den fysiska aktivering din hund kommer få hade jag valt en ras anpassad för det. Mastiffer är inte riktigt anpassade för det. Jag hade valt en mellanstor hund då de har bättre chans att ha de fysiska förutsättningarna för att orka och tycka att det är roligt att följa med på ridturer med en häst i full kondition. För tunga raser skulle tyvärr inte kunna hänga med så väldigt många år. Nåt lättare i typen och mellanstort är min rekommendation. Sen vilken ras som passar dig vet jag inte. Men de stora tunga raserna skulle jag inte rekommendera för ridturer. Gå i stallet och vara gårdshund absolut! Men inte för långa ridturer i högt tempo.

Prata med uppfödare av raserna du är intresserad av och beskriv vad du har att erbjuda och hör med dem om deras ras/hundar är lämpliga.
 
Oavsett vilken hund du skaffar så kommer det med största sannolikhet inte vara möjligt att ha den lös utan någon som helst träning. Det är en hund, inte en robot. Du vill ha en stor hund typ mastiff men du vill att den ska kunna hänga med på ridturer i högt tempo. Du vill ha en hund som kan gå lös medan du rider men du vill inte träna den. Det går inte ihop i mitt huvud. Du får nog fundera lite till och se om du är villig att kompromissa med något. Antingen har du med den i stallet och på ridturen men då måste du träna den. Eller så har du inte med den i stallet och lös på ridturen och då kan du gå koppelpromenader med den.
Ja. Oavsett om jag köper ett föl eller en valp så är det mycket jobb innan de är färdiga. Jag kommer att få öva vardagslydnad de första åren är jag väl medveten om :)
 
Jag dristar mig att påstå att de hundarna inte var helt rastypiska enligt standard. En rastypiska dalmatiner skall ha låg jaktlust och hålla sig nära sin människa/gård. Sen finns det alltid givetvis individer som kan ha mer jaktlust.

Alla mina tre har haft lite jaktlust.
Vad som var rastypiskt kanske inte är det längre. Uppenbarligen har många dalmatinrar förändrats från hur dom var förr.
 
En omplacering av en vuxen hund kanske är vettigt om TS vill vara säker på att jaktlusten är typ obefintlig och samtidigt inte behöva träna så mycket.

Jag håller med. Med en vuxen hund är det tydligare vad man får, så är vissa egenskaper speciellt viktiga så är det ett betydligt säkrare kort än att köpa en valp och hoppas på att den ska utvecklas till den typ av hund man önskat.
 
Har storpudlar mycket jakt? De känns ganska lätta att hålla kortklippta. Kan man klippa spetsar? Med klippmaskin?
Skaffa ingen spets om känner att du måste ha en hund som ska klippas! Spetsarna har en päls som skyddar alla typer av väder och temperaturer. Däremot så är spetspälsen betydligt lättsammare för de som inte gillar hundhår överallt i hemmet, då den päls som lossnar är mjuk och lägger sig i lösa tussar. Ju korthårigare hund, desto besvärligare hår som sticker in och fastnar i allt! Vi hade en mastiff i elva år, en underbar hund på alla sätt, men hennes päls var en mardröm jämfört med chowarnas.
Storpudel låter väl som ett bra val!
 
Jag dristar mig att påstå att de hundarna inte var helt rastypiska enligt standard. En rastypiska dalmatiner skall ha låg jaktlust och hålla sig nära sin människa/gård. Sen finns det alltid givetvis individer som kan ha mer jaktlust.

Alla mina tre har haft lite jaktlust.
Min Dalmatiner hade kanske inte så hög jaktlust, men den hade då verkligen ingen lust att stanna heller. Släpp lös den och den försvann som ett skott. :p
 
Har storpudlar mycket jakt? De känns ganska lätta att hålla kortklippta. Kan man klippa spetsar? Med klippmaskin?

Nej gör för all del inte det, pälsen är dubbel av en anledning! Den har sin funktion som man pajar om man tar bort täckhåren. Köp en korthårig ras då ist. Bättre för alla inblandade :)
 
Min Dalmatiner hade kanske inte så hög jaktlust, men den hade då verkligen ingen lust att stanna heller. Släpp lös den och den försvann som ett skott. :p
Det finns alltid individer som hittar på egna hyss. Min gissning är mat som lockade någonstans hos någon granne :rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 304
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Grana
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 869
Senast: Nizhoni
·
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 690
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp