Finns det hundraser som saknar jaktinstinkt?

Jag har bekanta som utbildar ledarhundar och har då egen labbeuppfödning till detta samt köper in enstaka storpudlar. De födde under många år upp även storpudel men la ner det då de anser rasen för spretig gällande jakt och livlighet samt aktiveringsbehovet. Många storpudlar kräver en hel del mental stimulans och kan vara rejält fartiga.
 
Hade funderat två ggr innan jag köpt spets med mkt päls om jag velat kunna rida i vettigt tempo sommartid- många blir ju lätt varma om man ska ha fart och inte rida sen kväll. Har dock ingen erfarenhet av eurasier.
 
Nu kan jag ju inte supermycket om hundar, men är inte Dalmatiner en ras som stämmer rätt väl med TS behov:
Rätt stor
Korthårig
Låg jaktinstinkt
Lämplig att ta med på ridturer
Sällskapshund, inte brukshund

Dom syns bra också med sin fläckighet...
 
Nu kan jag ju inte supermycket om hundar, men är inte Dalmatiner en ras som stämmer rätt väl med TS behov:
Rätt stor
Korthårig
Låg jaktinstinkt
Lämplig att ta med på ridturer
Sällskapshund, inte brukshund

Dom syns bra också med sin fläckighet...
Ja dom har dessutom en tävlingsgren som heter Road Trail som utföres från hästryggen allternativ en häst som drar en vagn. Tyvärr väldigt liten sport här i Sverige men väldigt rolig att träna :)

Det är helt enkelt lydnad till häst.
 
Man ska räkna med att det finns jakt i pudlar, oavsett storlek!

Min mellanpudel har missförstått det här med apportör. Han tror han ska fånga levande fåglar att bära på...

Bäst att tillägga att än har han inte fått fatt på någon fågl.
 
Nu kan jag ju inte supermycket om hundar, men är inte Dalmatiner en ras som stämmer rätt väl med TS behov:
Rätt stor
Korthårig
Låg jaktinstinkt
Lämplig att ta med på ridturer
Sällskapshund, inte brukshund

Dom syns bra också med sin fläckighet...
Dalmatinrarna jag träffat har haft otroligt mycket jakt i sig, kanske dom som köpt dom råkat få undandtagen men dom kan aldrig ha dom lösa pga av det.
 
Jag vill inte ha en hund som behöver träna någon hundsport utan som trivs med att få fysisk motion och få vara med bara. Kanske spela lite hundspel och gå balansgång på stockar. Som jag antar inte är någon krävande aktivering:)
Min erfarenhet är att mer eller mindre alla hundar oavsett mår bättre av lite mental stimulans också och behöver det nästan mer än fysisk träning. Annars en chow chow kanske, ifall du kan undvika att ta med den på ridturer. Det är väl den enda rasen jag hört om som faktiskt inte vill göra så mycket, perfekt hund att ha hemma bara och gå på promenader och som inte kräver något speciellt. Men då är det kanske en del pälsvård. Min mammas 80 åriga granne köpte en chow chow och den är nöjd och glad med ett lugnt liv. Iofs en i mitt tycke lite tråkig hund kanske.

Bättre att köpa en hund som passar energimässigt i ditt liv och satsa på att göra ett bra grundjobb med den så att även om den har en jaktinstinkt följer dig och lyssnar på dig. Jaktinstinkt betyder ju inte att hunden per automatik sticker på allt utom kontroll ifall man tränar den. Det är ju ett visst jobb med att få en vettig hund och dom flesta hundar kräver ju en del för att faktiskt må bra, även sällskapsraser kräver sin mentala stimulans av något slag. Visst finns vissa undantag i alla raser där jaktinstinkten är utom kontroll men det är väl ganska ovanligt med sådan hysterisk jaktinstinkt som inte går att kontrollera tror jag.
 
Fågelhundar är inte aktuellt för jag vill som sagt inte träna. Åtminstone inte som det ser ut nu. Att ta med hunden och rida är inget krav utan ser det bara som att det skulle vara mysigt de dagar jag rider ut men det går lika bra med en hund som bara är med i stallet och kan följa med på mina promenader istället. Men jag vill såklart inte att den ska vilja sticka ifrån mig då heller utan kunna gå lös på lämpliga platser

Oavsett vilken hund du skaffar så kommer det med största sannolikhet inte vara möjligt att ha den lös utan någon som helst träning. Det är en hund, inte en robot. Du vill ha en stor hund typ mastiff men du vill att den ska kunna hänga med på ridturer i högt tempo. Du vill ha en hund som kan gå lös medan du rider men du vill inte träna den. Det går inte ihop i mitt huvud. Du får nog fundera lite till och se om du är villig att kompromissa med något. Antingen har du med den i stallet och på ridturen men då måste du träna den. Eller så har du inte med den i stallet och lös på ridturen och då kan du gå koppelpromenader med den.
 
Dalmatinrarna jag träffat har haft otroligt mycket jakt i sig, kanske dom som köpt dom råkat få undandtagen men dom kan aldrig ha dom lösa pga av det.
Jag dristar mig att påstå att de hundarna inte var helt rastypiska enligt standard. En rastypiska dalmatiner skall ha låg jaktlust och hålla sig nära sin människa/gård. Sen finns det alltid givetvis individer som kan ha mer jaktlust.

Alla mina tre har haft lite jaktlust.
 
Men alltså, hur läser ni? :confused: Det står ju att hon inte har något större intresse för träning med hund (jag tolkar typ hundsporter eller mer krävande aktivering), men absolut kan tänka sig att aktivera på lägre nivå. Hur får man det till att hunden ska ligga på soffan hela dagarna och ha nån medfödd lydnad?

Utöver det skulle jag vilja påstå att det är alldeles tillräcklig aktivering för en lågkrävande hund att följa med till stallet och på ridturer flera dagar i veckan.

Jag uppfattar i alla fall TS som en med rätt bra koll på att det inte är önskvärt att skaffa en hund som inte passar aktivitetsmässigt eller mentalt, därför har jag också vågat ”sväva iväg” lite i mina tips då TS verkar noga med att kolla upp raserna och utseendet trots allt är sekundärt.

Jag har väldigt svårt att tolka det som skrivits som att TS förväntar sig en färdigtränad robot...
 
Jag dristar mig att påstå att de hundarna inte var helt rastypiska enligt standard. En rastypiska dalmatiner skall ha låg jaktlust och hålla sig nära sin människa/gård. Sen finns det alltid givetvis individer som kan ha mer jaktlust.

Alla mina tre har haft lite jaktlust.
Dalmatiner är väl en rätt spretig ras, speciellt efter att aveln gick bananas efter Pongo-filmen. Jag har fått för mig att det är lite samma med storpudel, dessutom, man behöver hitta rätt linjer och uppfödare för att få det man vill ha, helt enkelt.
 
Men alltså, hur läser ni? :confused: Det står ju att hon inte har något större intresse för träning med hund (jag tolkar typ hundsporter eller mer krävande aktivering), men absolut kan tänka sig att aktivera på lägre nivå. Hur får man det till att hunden ska ligga på soffan hela dagarna och ha nån medfödd lydnad?

Utöver det skulle jag vilja påstå att det är alldeles tillräcklig aktivering för en lågkrävande hund att följa med till stallet och på ridturer flera dagar i veckan.

Jag uppfattar i alla fall TS som en med rätt bra koll på att det inte är önskvärt att skaffa en hund som inte passar aktivitetsmässigt eller mentalt, därför har jag också vågat ”sväva iväg” lite i mina tips då TS verkar noga med att kolla upp raserna och utseendet trots allt är sekundärt.

Jag har väldigt svårt att tolka det som skrivits som att TS förväntar sig en färdigtränad robot...

Fast hur många finns det som utan större träning av hunden kan gå med hunden lös utan att den gör något den inte får? Och dessutom styra den effektivt och säkert från hästryggen?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 308
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Grana
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 874
Senast: Nizhoni
·
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 692
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp