Finns det människor som saknar behållning av livet alls?

Fast han har en kommunikation - han kan kommunicera smärta. Möjligtvis kommer han såsmåningom att kunna le, det vet man inte. Vissa av dessa barnen utvecklar detta väldigt sent.
Gravt utvecklingsstörda personer kommunicerar på ett plan som kan vara svårt att uppfatta. Det kan tex vara att de ögonpekar, men det går på en millisekund. Flertalet EP-anfall under dagen är inte ovanligt bland utvecklingsstörda (på alla nivåer), och det är inget som gör deras liv odrägligt på något sätt.
Vet du det eller tror du det?
 
kort kommentar till assistansen - det är bara en fråga om vem som ska beetala. inte att barnet inte ska ha assistans alls.

FK har dragit ner på det de vill betala och lagt över ansvar på kommunerna.
Frågan handlar inte om assistans eller inte - bara om vem som ska betala den. (..vilket egentligen bara innebär en annan instans att bråka med. Övertyga FK eller kommunen.)

Inte bara vem som betalar.

Hjälp enligt socialtjänstlagen ger bara "skälig levnadsstandard" till skillnad från "gott liv" och "leva som andra" enligt LSS. I praktiken möjlighet till mer bemanning som kan täcka t.ex. fritidsaktiviteter och annat som är utöver nödvändigheter som mat och hygien.

Den största skillnaden är att assistans alltid kan fås i egna bostaden. Med stort vårdbehov kan det enda alternativet ofta vara att flytta till särskilt boende om du inte får hjälpen just i form av assistans.

Men just frågan om att bo med familjen innehåller ju andra aspekter när det gäller barn... inte insatt hur man i praktiken brukar göra då...
 
Finns det människor som saknar behållning av livet alls?
Jag tycker av princip att svaret på den frågan ska vara nej. Visst finns det enstaka fall där man kan fundera på hur det ligger till. Men oavsett hur det ser ut tycker jag att man alltid ska utgå från att alla kan ha något ut av att livet. Annars tycker jag att vi hamnar i en väldigt obehaglig gråzon.
 
Har arbetat med utvecklingsstörda barn och vuxna i tio år. Talar knappast ur brist på erfarenhet.

"Utvecklingsstörd" är ingen diagnos, och har inte en massa gemensamma kännetecken. Du kan ha intellektuella eller kognitiva funktionsnedsättningar av massa olika orsaker - varav vissa såklart innebär hjärnskador som ger ep eller liknande symptom.

Sedan har ju oftast de människor som beviljats LSS och/eller särskilt boende mer eller mindre grava nedsättningar av olika former. Det är ju därför du får LSS, och inte istället stöd via SOL exempelvis.
 
Finns det människor som saknar behållning av livet alls?
Jag tycker av princip att svaret på den frågan ska vara nej. Visst finns det enstaka fall där man kan fundera på hur det ligger till. Men oavsett hur det ser ut tycker jag att man alltid ska utgå från att alla kan ha något ut av att livet. Annars tycker jag att vi hamnar i en väldigt obehaglig gråzon.


Håller med.

Vem är det som ska besluta om att vissa människor inte har ett livsvärdigt liv? Hur ska det beslutet tas, och efter vilka premisser ska "livsvärdigt" bedömas?

Får starka -30-tals associationer som verkligen är obehagliga.
 
"Utvecklingsstörd" är ingen diagnos, och har inte en massa gemensamma kännetecken. Du kan ha intellektuella eller kognitiva funktionsnedsättningar av massa olika orsaker - varav vissa såklart innebär hjärnskador som ger ep eller liknande symptom.

Sedan har ju oftast de människor som beviljats LSS och/eller särskilt boende mer eller mindre grava nedsättningar av olika former. Det är ju därför du får LSS, och inte istället stöd via SOL exempelvis.
Jag förstår inte varför du skriver detta till mig? De jag har jobbat med har varit utvecklingsstörda, av varierande grader.

Jag har koll på SOL/LSS.

Och utvecklingsstörning är mig veterligen en diagnos. http://www.fub.se/utvecklingsstorning/diagnos-och-nivaer-av-utvecklingsstorning
 
Håller med.

Vem är det som ska besluta om att vissa människor inte har ett livsvärdigt liv? Hur ska det beslutet tas, och efter vilka premisser ska "livsvärdigt" bedömas?

Får starka -30-tals associationer som verkligen är obehagliga.
Vilket beslut? Det behöver inte fattas något beslut. Jag skrev att jag inte funderar på hur man ska hantera det eller göra, utan en öppen fråga om det finns de som saknas behållning av livet. Utefter premisser.. ja det är en filosofisk fråga så du sätter premisserna själv. Är inte frågan om en officiell gräns.
 
Vilket beslut? Det behöver inte fattas något beslut. Jag skrev att jag inte funderar på hur man ska hantera det eller göra, utan en öppen fråga om det finns de som saknas behållning av livet. Utefter premisser.. ja det är en filosofisk fråga så du sätter premisserna själv. Är inte frågan om en officiell gräns.

I Belgien kan barn idag få dödshjälp om föräldrarna anser att det är det ska ske. Vi har även i Sverige haft en lång historia av steriliseringar av människor med olika nedsättningar, eller "socialt missanpassade", delvis med argument att sådana människor lider och därför inte bör behöva leva.

Att prata om att vissa människor kanske inte får någonting ut av livet gör att jag associerar till detta. Är det så märkligt? Även om du inte skriver något sådant explicit, så gör jag en mental koppling till de historiska referenserna jag har, till WW2, och till eutanasidiskussionen i Europa som pågår just nu.

Om jag tror att Olof får, eller inte får, ut någonting av att bli smekt av sin mamma är omöjligt att veta. Liksom det är omöjligt att veta om en gravt funktionsnedsatt person som inte kan uttrycka verkligen njuter av sitt varma bad. Men jag tycker att resonemanget i sig är problematiskt eftersom det inte är vi som ska bedöma.
 
Men det heter utvecklingsstörd. Inget som helst nedsättande med det.

Jag är hårt inskolad av våra Grunden-tjejer och efter arbete i funktionshinderrörelsen i fler år. Intellektuell funktionsnedsättning om du har svårt att förstå, kognitiv funktionsnedsättning om du har svårt att hantera och processa information, sensorisk funktionsnedsättning om du har en nedsättning av sinnen och sinnesintryck, fysisk funktionsnedsättning om du har en kroppslig nedsättning.

Jag reagerar på ord som utvecklingsstörd, som håller på att bytas ut.



Bara en parentes för den intresserade:
Det fanns (han dog nyligen tyvärr) en underbar skribent som hette Adryan Linden som skrev massor om funkis-frågor, synen på kroppar, på normalitet, och på individ och integritet. Vet inte hur mycket av det som ligger ute (fick hans texter via FB), men om någon är intresserad av sådana frågor så sök på honom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
Kropp & Själ Vet inte ens i vilken ände jag ska börja.. Har skrivit några trådar om den här hösten och vintern tidigare, så vissa av er kanske har...
Svar
12
· Visningar
2 360
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 217
Senast: Jate Volim
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 136
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp