Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Min första reaktion (som några andras) var borrelia som jag vet minst en häst haft. Han blev vinglig, ormig att både leda och rida... Blev segare än sitt vanliga (redan sega) jag.

Testades för borrelia, och detta var runt -99/-00 så redan då gjordes tester och konstateranden!
Att utländska hästar skulle kunna ha borrelia, men inte svenska rimmar Väldigt illa i mina öron eftersom det är konstaterat att borrelia finns i sverige... Så varför skulle inte svenska hästar kunna få det om utländksa kan det? Är svenska hästar per automatik naturligt vaccinerade vid födseln???
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Jo, jag reagerade ungefär såhär: :eek: när jag fick höra detta. Jag har ju själv haft hästar som fått diagnos samt behandlats för borrelios. Sanningen är den att man aldrig träffat på en häst med borreliabakterier över huvud taget, därför finns det inga vetenskapliga grunder för att behandla sjukdomen. Hästar kan ha antikroppar vilket tyder på att de stött på bakterien men eftersom de inte har den i blodet är de inte heller sjuka av den menar man. Jag är dålig på att förklara det eftersom jag inte själv är vet ;) Jag förstår däremot resonemanget själv även om jag funderar mkt över varför borreliosbehandlade hästar blivit friska. Dock kanske medicinen gör nytta på annat vis = man behandlar mot borrelios men medicinen har effekt på ngt annat. Hoppas att du förstår mitt luddiga inlägg :p


Sweep: Om du menar halskotepelaren så är den inte röntgad. Eftersom den här hältan dök upp så har vi varit tvungna att åtgärda den först innan vi eventuellt kan gå vidare med utredningen. Tack för ditt tips, jag har också funderat på den! Faktum är att vi talade om att röntga hals samt framkotor förra besöket men eftersom hältan var bättre fanns det inget som motiverade en sådan röntgen i det skede vi är i just nu utan det får vänta tills hästen är ohalt.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Idag har vi varit på återbesök så jag summerar problematiken lite.

2007: Hästen anländer ohanterad på vårvintern, 3 år gammal. På försommaren får han en hasledsgalla som inte försvinner. Någon/ett par månader in på inridningen (då endast riden i skritt + pyttelite trav) blir hästen halt. Besöker klinik och hittar lösa benbitar. Opererad för detta under hösten med god prognos och problemfri konvalescens. Röntgad båda bakknäna u.a. och sätts såsmåning om igång igen.

2008-2010 (3 år) rids hästen utan problem. Har haft svårt för galoppen i början och bekymmer med sadeltvång, osäkerhet och varit mkt rädd för det mesta. Utvecklas dock i stadig lugn takt och ser mkt lovande ut.

November 2010 tävlingsdebuterar han med godkänd procent. Hälsokontroll på klinik i aug samma år u.a. på ridprov, longerprov samt böjprov. Vilar december 2010.

Sätts igång i jan 2011 och känns mkt fin. I feb-mars blir han öm över ryggen och släpper inte vinterpälsen normalt. Vi är på gång att byta sadel då vi vill utesluta att problemet sitter där. Hästen blir skygg när man ska tränsa/ta på grimma. Veterinär ordinerar dubbel dos B-vit i fodret då ömheten kan bero på svårigheterna att släppa pälsen. Hästen blir bra på 14 dagar och sätts igång men strax därpå får han problem att galoppera. Galoppen har tidigare varit bra och problemen sedan innan är helt borta. Nu byter han till korsgalopp och är besvärad.

Tar prover för Borrelia/erlichios. Höga värden för borrelia, ingen erlichios.
Åker till klinik och upptäcker en liiiten ojämnhet i steget på kraftigt böjda spår. Osannolikt att denna orenhet skulle kunna skapa dessa problem.

Genomgången av fysioterapeut på kliniken som hittar en knöl i nacken som ska ha uppstått av yttre våld. Behandlar hasen + glidleder höger bak och åker hem.

Återbesök efter 2 veckor och hästen är sämre. Mkt halt (2,5) höger fram. Behandlar höger kota fram, höger has och vänster bakknä. Röntgar haser, bakknän + rygg u.a. Hästen arbetar under ridprov i en stadig och ärlig form och ser fin ut. Någon som inte känner igen hästen skulle inte se att ngt var fel på honom.

Återbesök efter 3 veckor och det är mkt bättre. Behandlar om höger framkota, höger has och vänster bakknä. Nu känns det som om vi är på rätt spår och hoppas på ohalt inför nästa besök.

Återbesök efter 2 veckor var idag och nu är han behandlad i båda bakknäna och inte ett dugg bättre. Nya prover tas för borrelios och erlichios.

VAD ska man göra? Bakkotor och framknän + kota vänster fram är de leder som INTE är behandlade hittills men hältan vandrar ju runt hela tiden… Hästen är jämnt musklad och vettigt riden. Nu vilat i ca 2,5-3 månader och blir inte bättre, snarare tvärtom.

Snälla kom med tips och funderingar! Vi har själva aldrig varit med om ngt liknande trots att vi har haft många hästar genom åren och de inblandade veterinärerna tycker också att det verkar märkligt.

Tipsa oss!
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Gud vad jobbigt :confused: Det enda jag hade velat tipsa om är en veterinär på "fel sida" Sverige, i Halmstad.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Det kan ju vara så att grundproblemet sitter högre upp i men inte nödvändigtvis i ryggen eftersom den är röntgad. Korsleden? Problem där kan ju ge inflammation i bakknän pga att hästen avlastar vilket i sin tur sen kan innebära att hästen avlastar vidare diagonalt fram. En kedjereaktion?

Min häst har ju konstaterad artros på SI-ledens högra sida vilket hade skapat en sekundär inflammation i höger bakknä. Symptomen som visades var bl a korsgalopp.

Det är iallafall mitt tips förutom det som redan nämnts dvs halskotpelaren.
Rena gissningsleken och jag avundas dig inte. :crazy:
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Tja...

En erkänt duktig kiropraktor o sen rida igång den. bete...

har inte så mkt att komma med:crazy:

det låter ju ändå som att det kan vara borrelian som spökar runt i många leder.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Jag har ju redan beskrivit min hästs borreliasymptom, och de påminde om din hästs. Han var först halt på två ben, sen på tre ben, sen på det fjärde men då fin i de tidigare tre. Han fick behandling med antibiotika under fem dagar, och är frisk sedan dess. Borreliatitrarna sjönk först till hälften efter fem dagars behandling, och tre månader senare blev de för "låga" för att ge utslag på blodprov.

Kan tillägga att min häst också behandlades i alla tänkbara kotor och haser, tror det blev 15 stick totalt. Inget av detta gav resultat, utan hästen gick fortfarande som om han hade handbromsen åtdragen.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Borrelia är lurigt,veterinärer tycker olika sinsemellan om behandling.
Jag är själv 110% säker på att hästar med Borrelia och som har symtom som är skumma skall behandlas för att få en chans att bli bra.Ju länge man väntar desto svårare att få bra resultat av behandlingen.
Försäkringsbolag ersätter inte behandlingen så jag bekostade själv behandlingen av min häst.(10dagar med tetracyklinbehandling...)Eftersom jag först lyssnat på fel veterinärer så blev behandling och konvalecensen längre än det hade behövts..
Har hästen borrelia är det dessutom helt meningslöst att anlita kiropraktor eller liknande eftersom sjukdomen gör att hästen blir svår/omöjlig att behandla,låsningarna är svåra att behandla eftersom hela hästen mår skit pga borrelian.Eftersom Borrelian vandrar runt och orsakar ont i leder,muskler och såvidare så går det inte behandla hästen eftersom hästens problem beror till stor del på just Borrelian!
Förstår ni vad jag menar?visst kunde hästen haft låsningar som är kvar från före borrelian,men borrelian i sig orsakar så mkt problem i hästen att den inte kan svara normalt på en behandling!!
Ev låsningar kan inte släppa "normalt"!!
Att behandla en borreliasjuk häst är meningslöst innan hästen fått behandling med stark antibiotika (Tetracyklin)
Borrelia kan även sätta sig på synnerven och hästen kan plötsligt reagera konstigt på saker i sin omgivning.
Hästen kan plötsligt tex skygga för saker den ej reagerat för tidigare osv.
Jag har sett det mer än en gång och på nära håll på en av mina egna.
Det du beskriver med ful päls kan också hänga ihop med Borreliainfektionen då hästen är så fruktansvärt ur balans i hela systemet..

En mkt erfaren Osteopat,kiropraktor el liknande som har huvet rätt påskruvat märker direkt om hästen har infektionen i kroppen och att då fortsätta behandla hästen innan medicinsk behandling gjorts är totalt meningslöst.
Däremot har jag använt akupunktör för att behandla hästen under tetracyklinbehandlingen för att hjälpa hästen klara av den starka medicinen,för att stötta immunförsvar och matsmältningssystemet!
Att ge hästen typ Probimin för tarmfloran är självklart.

Kanske din häst har andra allvarliga problem förutom Borrelian,men om borrelian finns där så orsakar den kaos för alla inblandade,och hästen mår skit under tiden! Lycka till och hoppas rätt hjälp dyker upp för din häst,så här kan ni ju inte ha det...
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Instämmer fullständigt av egen erfarenhet så är mitt enda råd till TS att behandla hästen med tetracyklin omgående och har det inte gått för långt så har du snart en ny häst jag fattar inte varför vissa veterinärer så envist fortsätter att hävda att borrelia inte finns på häst när det finns så många exempel på hästar som haft så mkt problem när de uppvisat antikroppar och som sedan blir helt bra efter en behandling. Tack o lov att man har en veterinär som har stor erfarenhet och kunskap om dessa jäkla fästingsjukdomar och inte tvekar en sekund utan behandlar dem.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Ok, skicka gärna pm om det! Vi behöver alla vinklingar som vi kan få. Vi har folk i Skåne som vi diskuterar med men ska på ett återbesök till på vår ordinarie klinik men sedan känns det meningslöst att åka tillbaka. Kan de inte göra ngt på fem besök så kommer det nog inte att bli bra på 10 heller.

Mvh JV
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Speedway: Ja, vi har också diskuterat kors/SI-led. Dock känns det mkt konstigt att han blir mer halt av att vila än vad han var från början. Ja, det känns verkligen som gissningsleken och det är inget vidare kul. Nu är vi snart uppe i maxbeloppet för hältor hos försäkringsbolaget också så resterande lär vi får ta ur egen ficka… Varför ska man betala för veterinärvård upp till 60 000;- när de endast ersätter upp till 15 k när man väl behöver hjälp? Sjukt!

Axel: Vi har haft på tapeten att börja skritta och låta det bero en period eftersom han faktiskt mådde bättre när han reds. Tyvärr är man ju lite rädd för det också när man inte vet grundproblemet, man är ju rädd att man förvärrar ngt. Att han ska kunna vila bort problemet känns osannolikt eftersom han nu har vilat i tre månader och snarare blivit värre. Kiropraktor, fysioterapeut samt sjukgymnast med hästutbildning (vet inte vad hon kallar sig till yrket men sjukt duktig) ska gå igenom hästen igen.
Jag tycker också att han har typsymptomen på borrelia. Det verkar faktiskt som om veterinären är beredd att behandla detta trots att det strider mot deras principer. NÅGOT är det ju medicinen har hjälpt mot när man behandlat borreliahästar med gott resultat. Om det sedan är borrelia eller ngt annat kan ju kvitta bara hästen blir bra. Kruxet är att han inte går att spruta… Måste sy fast kanyl, plegga varje gång han ska sprutas och då stå i tvångsspilta vilket vi såklart inte har ngn hemma.

Amk: Ja, som tidigare nämnt: Man har ju behandlat hästar för borrelia massor med gånger med positivt resultat. Om det är borrelian som försvinner eller om det är ngt annat som gör det spelar ju ingen roll. Man ger medicinen och hästen blir frisk, från vad är irrelevant för mig.

Lilla Skutt: Borreliabehandlingar har mig veterligen aldrig ersatts av försäkringsbolag eftersom det är medicin så det spelar ingen roll egentligen. Det vi oroade oss för är att om ngt händer under behandlingen (allergisk reaktion eller felstickning då han är dum att spruta) så riskerar vi att inte få ut ngt livvärde på hästen om behandlingen strider mot försäkringsbolagets rekommendationer. För övrigt håller jag med i det du skriver. Dock har den här hästen varken låsningar eller spänningar utan är jämnt musklad, jättefin att rida, mjuk och följsam. Sett spöken har han alltid gjort men min ponny som fick erlichios fick frispel titt som tätt och vågade inte gå in i boxen bl.a. bl.a.
Problemen med att tränsa/sätta på grimman, hältor som vandrar runt samt svårt att släppa päls är i min värld typiska symptom på fästingsjukdomar.

Gylle: Vi har också en vet som var beredd att behandla hästen trots att behandlingen skulle bli mkt svår. För vår del var det försäkringsbolaget som satte käppar i hjulet. Om vi inte skulle ha lyssnat på dem hade hästen troligen redan varit behandlad. Men nu vette tusan, vi får se vad de nya proverna visar men om han fortfarande har antikroppar blir det nog ändå behandling. Hur eller hur får vi ju betala ur egen ficka från och med nu och då kan vi ju lika gärna behandla som vi själva vill. Får vi inte ut ngt livvärde om ngt händer så kan det väl kvitta. Hästar att rida har vi ju ändå och häststackarn kan ju inte gå sjuk hela våren och sommaren för att försäkringsbolaget fattar trögt…

Tack snälla alla för era tips och råd! Har ni fler synpunkter får ni gärna upplysa mig, vi behöver verkligen all hjälp vi kan få!
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Men nu blir jag konfunderad...... Är det alltså konstaterat att den har Borrelia men att den inte blivit behandlad för det ? Eller har jag läst fel ??

Hej från Hambo
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Måste protestera mot påståendet att försäkringsbolagen inte täcker för kostnaderna vid borreliabehandling: Mitt bolag bekostade fem dagars uppstallning på Strömsholm inkl behandling, utan att säga knyst. Detta var förra året. Så visst händer det att de ersätter!
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Är hästen utlandsfödd eller har någon förälder som är utlandsfödd? I så fall kan det kanske vara idé att ta ett blodprov på Piro. http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...kdomar/Piroplasmos-Babesios-eller-Theilerios/
Annars håller jag med Speedway (och många andra också i o f s), de problemen som hästen visar kan mycket väl hänga ihop med en skada i korsryggen. Men är den testad positivt för Borrelia borde den väl få en kur mot det? Det vet jag andra hästar som har fått häromkring.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Hambo: Ja, han har höga värden av antikroppar mot borrelios i blodet (åtminstone hade han det runt mars). Vi bestämde oss omgående för att testa behandling trots att han är mkt svår att sticka. Vårt försäkringsbolag rekommenderade då en klinikutredning eftersom hästar inte kan ha borrelios vilket flera veterinärer instämt i. Vi har varit i kontakt med experter på området genom vår hemmaveterinär och gick med på att utreda på klinik först så att det inte var ngt annat som var fel på hästen. Nu är nya prover tagna och eftersom vi själva tycker att symptomen stämmer in på Borrelios och övriga behandlingar inte givit resultat så har vi bestämt oss för att behandla ifall proverna visar på antikroppar.

Amk: Ok, vad underligt. Vi har behandlat några hästar själva mot borrelios och/eller erlichios och vet många andra som gjort detsamma men ingen har fått medicinen ersatt. Vad hade du för bolag och hur såg omständigheterna ut? Varför stod han på klinik under behandlingen?

Kryddan: Hästen är svenskfödd och undan ett svenskfött sto e. Maraton – Unesco. Pappan är Bernstein. Det kan inte bli så mkt mer svenskt ;) Vi har som sagt funderat en del över korset och även halskotepelaren men själv tror jag att borreliosen orsakar symptomen. Veterinären har mkt svårt att tro att det skulle sitta i ryggen eftersom hästen arbetar mkt bra genom kroppen, använder sin rygg på ett bra sätt och är mkt positiv att rida. Hon menar att han borde var spänd eller påvisa smärta vid ridning om han hade haft ryggproblem. Ryggen är röntgad ändå för säkerhets skull från manken till korset u.a. och hästen är jämnt musklad och utan spänningar.

Mvh JV
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Är han även svårstucken intrevenöst, tetracyklin ges iv och även om de är svårstuckna im (vaccineringar, vanlig anitibiotika odyl ges im) så brukar de inte vara det iv det gör uppenbarligen inte lika ont har ett par riktigt svåra själv när det kommer till im men att sticka dem iv är inte alls samma krig.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Jag har If till min hästar. Hästen var ju redan noga utredd- röntgad samtliga ben, och från öron till kors. Han hade behandlats i alla fyra ben utan resultat, vila gjorde inte heller saken bättre.

Han stod på klinik för att få tetracyklin intravenöst. Anledningen till att det blev klinik istället för hemmaveterinär var jag dels eftersom jag ville att samma veterinär som utrett honom skulle kunna göra en bedömning över resultatet, och dels hade svårt att få hem en veterinär fem dagar i följd.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Han är bedrövlig att sticka oavsett om det är i ven, muskel eller led. Under klinikbesöken som varit har vi fått ställa honom i tvångsspilta för att ge lugnande i blodet för att kunna sticka i lederna och då har det ändå inte varit helt enkelt.

Tanken inför behandling är att vi får ställa honom hos ngn som har tillgång till tvångsspilta och sedan sy fast en kanyl som vi sedan tar bort efter 7-10 dgr. Detta innebär boxvila eftersom han inte kan gå ut med kanylen i halsen p.g.a. infektionsrisken.

Känns sådär men samtidigt är vi ju angelägna om att hästen ska bli frisk. Nu verkar det tack och lov som att han kommer att behandlas av vet som forskar på fästingsjukdomar och det känns desto bättre. Kanske kan man hjälpa forskningen framåt samtidigt som man vet att behandlande vet är väldigt ambitiös.

Mvh JV
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Ok, det låter som ett väldigt schysst bolag som bekostar klinikuppstallning inkl behandling när det egentligen ska gå att lösa hemma s.a.s. Nu vet jag ju inte alla exakta omständigheter kring din häst men vårt bolag hade mest sannolikt inte betalat det.

Skönt i alla fall att din häst blev frisk! Nu hoppas vi bara att vår blir det också!
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Ok, det låter som ett väldigt schysst bolag som bekostar klinikuppstallning inkl behandling när det egentligen ska gå att lösa hemma s.a.s. Nu vet jag ju inte alla exakta omständigheter kring din häst men vårt bolag hade mest sannolikt inte betalat det.

Skönt i alla fall att din häst blev frisk! Nu hoppas vi bara att vår blir det också!

Att de blir behandlade på klinik är faktiskt det som rekommenderas och nog det vanligaste, när det kommer till anaplasmos (fd erlichia) som ju ersätts fullt ut av försäkringsbolagen så är det ingen diskussion alls utan de ersätter innestående klinikbehandling. Iom risken som finns för cirkulationskollaps av medicinen så rekommenderas enbart hembehandling om man kan hålla mkt noggrann uppsikt över hästen och snabbt kan få in den till djursjukhus vid symtom.
Det är ju inte precis någon svag oskyldig medicin de får, tack och lov är det ändå enligt min vet relativt ovanligt med värre biverkningar speciellt om man ser till att även hjälpa magen med rejält med magtarm produkter.
De av mina som har behandlats (bor i mkt drabbat område) har alltid haft fölkameran på i boxen under perioden de blir behandlade.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 173
Senast: Sirap
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp