Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Jate Volim

Trådstartare
Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga i hagen, klappa, o.s.v. så det tog några månader innan vi kunde påbörja inridningen.

Redan före inridningen reagerade vi på att häsen inte kunde galoppera, ALLS. Varken lös, i lina, inspänd eller ej så gick det inte. Jag har aldrig sett något liknande, våra travhästar har galopperat betydligt bättre än honom.

När inridningen väl kom igång hade hästen sadeltvång och blev dessutom halt efter ridning i enbart skritt och trav. Röntgades på klinik och konstaterades lösa benbitar. Eftersom hästens uppfödare inte hade försäkrat honom fick vi betala operation i hasorna båda bak ur egen ficka.

Fram till operationen red vi honom i skritt eftersom han då var ohalt och han behövde hanteringen. Givetvis i samråd med veterinären. Operationen gick bra och efter en ganska lång konvalescens kunde vi fortsätta utbildningen.

Sadeltvånget var kvar men hästen kunde nu galoppera även om galoppen var väldigt dålig. Mkt fin i skritt och trav och rör sig över medel. Det tog väl ungefär två år innan vi kunde sitta upp utan att longera först. Hästen har dåligt självförtroende och tycker inte om andra människor p.g.a. osäkerhet/avsaknad av tillit till människor. Dock är han aldrig aggressiv eller dum, bara skärrad och rädd. Med människor han känner är han en riktig kelgris.

Första sommaren hos oss tappade han inte all sin vinterpäls förrän i juli :eek: Vi trodde dock att det berodde på en blandning av dåligt foder/underhull/mask m.m. Han växte 10cm eller mer som fyraåring.

Problemet är att han fortfarande sätter mammutpäls med lååånga sträva hår på stora delar av kroppen som han har svårt att fälla.

I somras tränade vi massor och galoppen liksom övriga gångarter utvecklades väldigt mkt. Även galoppen var ungefär 8-mässig vid det här laget. Fantastiskt tyckte vi att det kan bli sådan skillnad. Framåt hösten började han kännas konstig men jag kunde inte sätta fingret på VAD som var konstigt. Ohalt (kollades på klinik under sensommaren), lösgjord och positiv men det kändes lite som att sitta på en orm som slingrar sig omkring och jag hade svårt att hålla full koll på alla kroppsdelar.

Hästen tävlingsdebuterade med över 60% och fick sedan vila ett par månader. Vid årsskiftet sattes han igång och kändes SÅ FIN! Han gick över förväntan och utvecklades massor igen. Efter ett tag blev han lite öm i ryggen så sadeln kollades och hästen fick vila 10 dagar samt insatt på dubbel dos B-vit av vet eftersom han besväras av fällningen och vi tänkte att det kanske var där skon klämde. När hästen blev bra i ryggen och skulle börja ridas försiktigt igen så har han jätteproblem i galoppen. Han byter till korsgalopp och kan inte samla sig, blir stretig, lång och tungriden. Vissa dagar är han KANONFIN och vissa dagar fungerar det inte alls.

Vi tar ut vet som tar blodprover. Dessa visar på Borrelia men ingen förekomst av Erlichios och vet kontaktar duktiga kollegor för att rådgöra om bästa tänkbara behandling. Planen var att imorgon sätta in honom på intravenöst penicillin men nu säger försäkringsbolaget att Borrelia inte finns hos häst. Man kan ju undra varför man i så fall en tar prover för det och vad de än väljer att kalla det så är det ju något som är fel när det ger utslag på blodprovet.

På tisdag ska vi in till kliniken och påbörja en utredning. Vad tror ni? Vi får ju såklart se vad vet säger men jag vill gärna höra om ni varit med om något liknande och vad det berott på samt era åsikter i Borrelios-frågan. Finns eller finns ej?

Fråga om ni undrar något som kan komplettera den info ni fått! Tyvärr kan jag inte få med precis allt, inlägget är ju långt som det är ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Tillägger att han under en period på ca 4 veckor fram tills nyligen varit väldigt rädd när man ska sätta på honom grimman, vilket han aldrig brytt sig om tidigare. Normalt sett är han inte huvudskygg för fem öre.

Han har även stått i stall med betongväggar och han är väldigt glad för att sparka i dem. Vi har diskuterat spänningar/låsningar i ryggen men vet kunde inte direkt hitta ngt att anmärka på. Jämnt och fint musklad, musklerna är mjuka och fina. Ingen ömhet.

Svansföringen är dock inte helt som den ska, svansen drar hela tiden lite grann åt vänster.

Mvh JV
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

vad gäller borrelia vet jag då 2 olika hästar som fått diagnos så nog finns det! :D

låter mer som dårligt informerad KT. kanske dom har det som undantag i vilkoren.. !kolla upp! :D man tjänar på att veta sina vilkor! och får hästen en DIAGNOS fr fler håll och vilkoren inte säger att dom har det som specifikt unantag så kan dom kyssa sig i arslet! :P (tåål inte försäkring bolag! :P hörs kanske?)

men du hur som helst lycka till! håller tummarna för att ni reder ut det! :D
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Har någon ET kollat honom ?
Det där med Borrelia är väldigt konstigt... jag har hört både att det finns och inte finns hos hästar . Min första tanke när jag läste ditt inlägg var just om något Erlischias/Borrelia prov tagits . En vet jag talade med sa att Borrelia inte finns på Svenska hästar, men har upptäckts på några importerade hästar .
Önskar nu att jag gått in lite mer i disskutionen ang detta .

Men om det finns möjlighet att ta prover på borrelia så måste det ju finnas även i Sverige ??

Jag förstår att du /ni kämpar och önskar att ni kommer på vad det är !

Hej från Hambo
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Kolla upp med en kiropraktor/equiterapeut kanske? Min häst hade svårt för galoppen och bytte gärna till korsgalopp när hon väl galopperade och hon hade en kraftig låsning i bäckenbenet.. Värt att kolla upp! Veterinären trodde inte på den teorin alls men vi valde att ändå kolla upp det.. Som tur var!

Läste ditt andra inlägg nu om svansföringen, min hade också den åt vänster (och har fortfarande) något som equiterapueten sa inte hade med låsningen att göra iofs. Min var också fint musklad och ömmade inte alls, reagerade dock på böjprov.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Borrelia är en liten spirochet som fästingar kan bära på och smitta andra (djur) med. Tror säkert att hästar också kan bli smittade. Det som är oklart, kanske är orsakssambandet?
Dessutom: när blev försäkringsbolag "medicinskt" kunniga?
De kan ha regler för ersättningar, som inte har så mycket med veterinärens bedömning att göra.
I deras regelsystem kan det vara så att Borrelia inte "finns".
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Blir bara lite nyfiken på varför man forstätter med en häst som redan från början har så mkt bekymmer?
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Jag har varit med om (allt för) många fall i min bekanskapskrets, där veterinären inte kan sätta fingret på vad det är för fel på hästen (rörelsestörningar av olika slag). Man provar div led behandlingar och annat t.o.m en artroskopioperation med spolning av led, där det sedan visar sig att hästen har kiropraktiska låsningar i överlinjen (nacke, bäcken SI-led mm). När en kiropraktor behandlat hästen blir den helt symtomfri...!!
Min erfarenhet är att veterinärer generellt sett inte kan uttala sig om kiropraktiska problem. Ja, undantag finns, men de är rätt få tror jag.
Så hugg tag i en BRA kiropraktor (kolla upp noga och ta referenser, så det blir en duktig person) och se vad som händer, är mitt råd...

Borrelia har jag inga åsikter om på häst. Men på människor orsakar det ju väldiga problem och man kan bli jätte sjuk. Om det nu inte finns på häst undrar man ju som sagt varför man tar provet då... Då borde det ju heller inte ge utslag eller finnas möjlighet att mäta det? Väldigt konstigt.

Heder åt dig som kämpar vidare med din häst och vill få den att fungera. Alldeles för många hästar avlivas alldeles för hastigt bara för att ägaren ska ha en högpresterande häst till varje pris året runt.

Att den skyggar för griman - kan den fått stötar? Nu på våren känns det som "allt" blir väldigt statiskt av nån anledning, speciellt om hästen eller den som hanterar den har fleecematerial på sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Vårt sto har fått diagnos på både borrelia och erlichia flera gånger, ibland ena ibland båda två. Samtliga gånger har hon betett sig väldigt underligt (stel, stapplig, hälta som vandrar, trött/flåsig, sadeltvångstendenser mm mm) och blivit TYDLIGT bättre av behandling. Jag är dock inte mer insatt i ämnet men på henne verar ju diagnoserna stämt och behandlingen fungerat - det borde finnas :p
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Jag har varit med om (allt för) många fall i min bekanskapskrets, där veterinären inte kan sätta fingret på vad det är för fel på hästen (rörelsestörningar av olika slag). Man provar div led behandlingar och annat t.o.m en artroskopioperation med spolning av led, där det sedan visar sig att hästen har kiropraktiska låsningar i överlinjen (nacke, bäcken SI-led mm). När en kiropraktor behandlat hästen blir den helt symtomfri...!!

Vad är en kiropraktisk låsning?

Om hästen blir så spänd i någon muskel att den får en rörelsestörning eller hälta så finns det troligen en bra anledning till det. Vanligtvis en smärta någonstans som den försöker avbelasta.

Jag har själv haft ute kiropraktor till min häst och ja, symptomen försvann. Det gjorde dessvärre inte orsaken till symptomen. Enda sättet att få veta var att vända sig till en klinik med god kunskap om denna typ av skador och, voila, felet hittades.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Jag skrev en tråd vid ungefär samma tidpunkt förra året, när min häst började röra sig konstigt. Han var ovillig till rörelse, såg stel ut och var allmänt hängig. Första kliniken vi var till vägrade testa för fästingsjukdomar, så de behandlade istället lederna i de tre ben han var halt i. Detta gjordes tre gånger, utan resultat. Då åkte jag till en annan klinik, som tyckte att han var halt på det fjärde benet (som han dittills inte visat hälta på), röntgade hela hästen utan fynd, testade för muskelsjukdom samt fästingsjukdomar. Titrarna för Borrelia var över maxgränsen (minns inte vad gränsen låg på), och veterinären beslutade om fem dagars intravenös behandling.

När jag hämtade hem min häst den femte dagen var det en helt ny upplevelse- han rörde sig så glatt, så obehindrat! Veterinären sade att han var hältfri, och vi åkte hem. Efter cirka två månader togs nytt blodprov, och titrarna hade sjunkit till hälften. Ytterligare två månader senare gjorde jag nytt prov, som inte visade på några antikroppar.

Min häst är idag helt hältfri, glad och pigg. Från att han varit ofräsch i ett halvår så blev han som ung igen på bara fem dagar. Sedan får veterinärer säga vad de vill- min häst blev bättre av behandlingen. Jag kan också tillägga att mitt försäkringsbolag täckte rubbet, heder åt dem.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

blir lika förundrad över att du av alla, fäller en sån kommentar.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Vad är en kiropraktisk låsning?

Om hästen blir så spänd i någon muskel att den får en rörelsestörning eller hälta så finns det troligen en bra anledning till det. Vanligtvis en smärta någonstans som den försöker avbelasta.

Ja men vad är hönan och vad är ägget?? Blir hästen halt av "låsningen" eller får den "låsningar" i kroppen av att den är halt? BÅDA måste troligtvis bort för att hästen ska bli helt återställd. Om veterinär inte hittar någon direkt orsak till hältan kan man ju kanske tro att hästen har "låsningar" i kroppen som skapar problem. Eller??

En kiropraktisk låsning kanske kan förklaras ung. så här:
Om rörligheten inte är lika på båda sidorna av kroppen t.ex att man kan titta långt bakåt på höger sida genom att vrida huvudet men bara hälften åt vänster så finns en låsning i lederna mellan kotorna i nacken plus att även musklerna runt om är spända, vi blir "låsta" i området och runt omkring. Det sker genom att det bildas mer bindväv på grund av att vi inte rör lederna i det området. En låsning kan sitta i alla kroppens leder.
Det är denna låsning som kiropraktorer tar bort genom specifika tekniker med händerna så att låsningen försvinner.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Ja men vad är hönan och vad är ägget?? Blir hästen halt av "låsningen" eller får den "låsningar" i kroppen av att den är halt? BÅDA måste troligtvis bort för att hästen ska bli helt återställd. Om veterinär inte hittar någon direkt orsak till hältan kan man ju kanske tro att hästen har "låsningar" i kroppen som skapar problem. Eller??

Jag är ganska säker på att hästen får "låsningar", eller spända muskler som det egentligen är, för att den har ont av något. Inte tvärtom. Det behöver inte vara en hälta. Det kan lika gärna vara ett rygg- eller SI-ledsproblem som är orsaken. Eller en sadel som inte ligger bra. Felaktig träning eller skoning osv.

Min häst visade sig ha artros i SI-leden. Finns ingen kiro i världen som kan bota det.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Varför det?Sadeltvång, lösa benbitar, oförsäkrad, och oförmåga att galopera redan som unghäst?!?!?
Jag tränar förvisso såna hästar åt andra men det är ett jobb, men varför lägga ner tid och pengar på en sådan pålle? Med tanke på att det i sverige finsn massor av friska individer.
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

ja även om det är ett jobb så är väl den tiden också pengar och tid eller hur? för mig rimmar det ännu mera illa än ngn som tagit in en häst och skapat en relation till den som handlar om annat än pengar och tid. Varför ödsla tid på såna individer om det är en business ni bedriver? Ts är ju en privat person utan vinstdrivande intresse och kunde väl knappast se in i framtiden för 4 år sen hur många problem som faktiskt skulle infinna sig, och synska lär knappast de flesta vara i det fallet. Vad jag vet har du väl inte haft purfriska eller purpresterande individer som alltid varit i privat ägo heller, så varför vara så dömande liksom?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

KL

Vi har nu varit på klinik och röntgat rygg och de opererade hasorna. Böjprov visade inte direkt ngt dock trav under ryttare på extremt böjda spår. Efter bedövning av ena hasen blev det ngt bättre så han behandlades i hasen samt glidlederna och står nu i sjukhage. På torsdag ska vi på återbesök och kontrollera hältan. Om han är ohalt ska vi antagligen rida lite försiktigt och se vad som händer. D.e. återbesök och fortsätta utredningen eftersom vi tror att hältan är ett sekundärt problem.

GreyHaven: I så fall måste de diagnoserna vara rätt gamla? Jag vet också flertalet hästar som fått diagnosen men det var några år sedan. Numera säger man att hästar kan ha antikroppar mot borrelios vilket innebär att de har stött på bakterien. Däremot har man aldrig kunnat påvisa bakterien i blodet hos en häst. Det innebär att man heller inte kan ställa borrelios som diagnos. Det är inte bara försäkringsbolaget som säger så utan även våra egna veterinärer samt de kollegor som de kontaktat under utredningens gång.

Hambo: Intressant det du säger om utländska hästar… Hittar du mer info om det får du gärna tjoa till här :) Ang. hästen så är han kollad av fysioterapeut på kliniken. Han har en knöl i nacken som uppkommit av yttre trauma och en aning strama muskler på ett ställe i ryggen. Ingen direkt spänning dock. Vi masserar honom varannan dag med värmande liniment.

Elisha: Kiropraktor och duktig ryggvet kommer att kontaktas senare ifall det behövs.

Kryddelydd: Se svaret till GreyHaven. Ang. försäkringsbolaget så säger de samma sak som vet och rekommenderade utredning istället för behandling.

Fourlegs: Vi brukar åka till en viss Jonas T i Skåne som är mkt duktig vet samt har kontakt med kiropraktor där nere. Dessa kontaktar vi när kliniken här hemma har gjort vad de kan. Kiropraktorer kan göra ett kanonjobb men vi vill utreda hästen grundligt av vet först eftersom det känns som slöseri med tid och pengar att åtgärda kiropraktiska problem ifall det finns klara veterinära orsaker till dessa.

The connemara: Erlicios finns hos häst och är behandlingsbart. Vi har själva haft två
Hästar med diagnosen som behandlats. Proverna på erlichios visar dock ingenting på min häst.

Amk: Skönt att höra om din häst! Penicillinbehandlingarna kan ju göra nytta även på andra sjukdomar så jag tror absolut att en sådan behandling kan göra gott om hästen visar symptom. Jag tycker själv att det är märkligt att hästar inte skulle kunna ha sjukdomen, man har ju behandlat den framgångsrikt tidigare??? Om de inte hittar några uppenbara fel på honom kommer han troligen penicillinbehandlas ändå.

Djurjouren: Lite underlig fråga kan jag tycka. Lösa benbitar är knappast något ovanligt och i hasorna är prognosen mycket god. Om man har en riktigt fin och lovande unghäst med syskon i svår klass så avlivar man den knappast för ett par lösa benbitar??? Jag kan tycka att det är lite märkligt att du säger att du jobbar med den här typen av hästar men samtidigt anser det vara slöseri med tid och pengar att ge dem en chans??? Menar du att dina kunder egentligen borde ta bort sina hästar? Sadeltvång är knappast heller något ovanligt och galoppera kunde han när benbitarna tagits bort.

Tillägger att vi inte ångrar en enda krona eller sekund av vad vi har lagt ner på den här hästen och vi tror och hoppas fortfarande att han kommer att bli bra. Resan har varit en utmaning men också en erfarenhet och lärdom. I långa perioder har han ju dessutom varit fräsch och då är han underbar att arbeta med. Snäll, lättlärd och positiv. Jag tror och hoppas att de flesta skulle ha givit sin häst samma chans som vår har fått
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

"Dessutom: när blev försäkringsbolag "medicinskt" kunniga?"

Ungefär i samma veva som försäkringskassans handläggare ersatte läkare ;)
(Skämt åsido - det är för sorgligt när pappersvändare står för expertutlåtanden)
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

*Uppdaterar*

Vi har haft ett :devil: elende med försäkringsbolaget rent ut sagt. Ärendet hamnade hos en handläggare som häromkring är ökänd för att vara otrevlig och trångsynt. Hon påstod att skadan inte skulle ersättas och gav hästen reservationer på ena bak. Hästen är inriden som treåring, sju år idag och aldrig behandlad tidigare, aldrig utnyttjat försäkringen.
Vårt ombud hamnade på sjukhus samtidigt men var superhygglig och hjälpte oss ändå. Vi fick rätt och försäkringen täcker.

Vi har varit på återbesök 2 ggr. Första gången var han jättehalt fram :confused
Mycket märkligt eftersom han var helt ren fram första gången. Behandlade en framkota, en has och ett bakknä. Nytt återbesök förra veckan och han var mkt bättre. Nu ska vi in igen om ca 14 dgr och hoppas på ohalt. Om han kan galoppera sedan återstår att se.

Mvh JV
 
Sv: Vad ska man göra? Hästen är inte frisk.

Har ni kollat halsen? Om inte så gör det då en häst i stallet hade liknande besvär (halt, svårt med galopp, rädd för träns/grimma, sned svans, osv)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 178
Senast: Sirap
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 282
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp