Finns det marknad för bränd hästgödsel på torvströ ?

För 50 kronor får vem som vill gå ut på min gamla stack och hämta så mycket h*n vill, jag är bara så glad att bli av med det! (det är fin brunnen nästan jord, jag har flera stackar)Folk kommer med lastbil, t.o.m. ,bara bra!
Bonden här är inte intresserad, han vill inte ha ngn "flyghavre" säger han. Och aldrig i livet att JAG betalar för att bli av med det.
och lat som jag är har jag tröttnat på att skotta in det i säckar!
packeteringsmaskin, ja det blir en skit-investering, så att säga :D
/P
 
ALL hästgödsel är Eko godkänd, var nyligen på ett "skitmöte"...gödselhantering och då kom frågan upp....
 
För några år sedan använde vi torv och det var jättelämpligt. Vi köpte löstorv, lastbilsvis. Sedan sålde vi hela stacken på plats till kommunens parkförvaltning som själva kom med traktor och bil och hämtade.

Vill minnas att vi under de omständigheterna köpte torven för 90,- per kubik, och sålde gödslet för 100,- per kubik.
 
Syrran som är verterinär sa att det där med maskmedel ska man se upp med, många maskmedel bryts knappt ner ute i naturen och som ni säkert vet går flera preparat på flera maskar/organismer - det påverkar odlingen för att inte tala om naturen :( Tror att vår "hästhålling" inte är så kollad av myndigheter som har med natur att göra - på gott och ont, förståss. En jord som är utan maskar och fåcelliga organismer är en död massa och fungerar mycket dåligt för odling. Tror att det kan vara ett försäljningsargument att säga/skriva att gödseln inte innehåller avmaskningsmedel eller andra tillsatta gifter (typ antibiotika mfl).

Har själv köpt av ett stall i närheten, både "plocka själv" och i färdiga påsar - det hänger en burk/postlåda för att lägga pengar i - det verkar fungera utmärkt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 735
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 332
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 015
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp