Bukefalos 28 år!

Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Capable Case

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, finns det någon bra metod för detta?
Jag håller på att bli galen på min ena häst som är en riktig skitlisa!!
Hon har en box på 17 kvm och ändå ska hon skita och kissa precis överallt för att sen röja runt allt i hela boxen.. Det är inte alls kul att försöka hålla den här boxen fräsch! Hennes dotter som har en lika stor box kissar och bajsar i ett hörn, superenkelt att mocka och hålla boxen superfräsch.
I dotterns box fyller jag på en en säck pellets vart 3:e vecka ungefär och i den andra får jag fylla i en, ibland 2 i veckan och den ser ändå inte lika fräsch ut som den andres.

Finns det något smart knep för att få henne mer renlig av sig? Jag förstår inte ens själv varför hon ska göra ifrån sig precis överallt och dessutom så är hon en häst som sover liggandes så hon har ju skit i pälsen varje morgon.. Äckelmaja!!:eek:
Tips mottages tacksamt!!
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Många hästar vill kissa meddetsamma de kommer in i boxen. Om hon gör det så försök fånga upp det i en hink. Har läst om någon som lyckats med detta.

Vad hon gör sedan när hon är själv är lite svårare. Om man har en ströfri ränna längst bak i boxen kan det funka och/eller lägga in en bajshög från en annan häst i denna ränna kan trigga hästen att bajsa över.
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Hon brukar inte kissa direkt när hon kommer in utan det brukar bli efter en 10-15 minuter..
Ska testa att göra en ströfri ränna längst bak och se om hon gör ifrån sig där.. Det är så frustrerande att man inte bara kan tala om för henne fördelarna med att göra ifråns ig på ett ställe.. Behöver jag ta ut en hästpratare kanske? ;-)
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Själv är jag väldigt intresserad av nån lösning som fungerar då grabben min är en elvisp av stora mått som ligger mycket i boxen.

Hade faktiskt varit kul att höra vad en hästpratare skulle kunna få i hop för historia :)
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Horse+diaper.gif


En sådan kanske? :D
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Hahaha! Åhh vilken fruktansvärt ocharmig pryl!! :D
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Ja eller hur :o
Tänk dej om hästen kissar och bajsar i den där, och sedan rullar sig... :s
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Och så ska den tömmas och rengöras, helst innan det blir fullt....
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Kisseriet kan jag inte tipsa så mkt om. Min dam kissar oftast ganska mitt i boxen. Då hon kissar när hon kommer in, eller när man kommer för fodring och då står hon ju mitt i boxen med huvudet mot krubban o väntar otåligt ;)

Men bajseriet har jag löst genom det tips du fått från annat håll. Jag kör ett grephuvuds ströfri kant runt om i boxen faktiskt Oftast bajar hon längst bak, men det kan även vara på sidorna. Och det är jättesmidigt att ta ut och jag slipper bruna fläckar i ansiktet på damen när hon legat på en "olämplig huvudkudde"... Så nu för tiden, har jag en riktigt ren häst till skillnad från för några år sedan :D

Vi har spån i boxarna, så jag försöker ha ett bra lager, vilket gör att boxen håller sig fräsch till "dagens mockning".
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Ahh.. Då ska jag testa det.. Det är faktiskt bajset som är det värsta! :D
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Hade samma problem med nyinköpt häst. Sopar allt spån i en gigantisk hög mitt i boxen. Sen småmaskigt hönät så var det inte lika lång natt att vandra runt i. Nu rikrigt lättmockat:idea:
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Prova lägg en hög med en annan hästs skit där du "vill" att hon ska lägga sina högar. Det kan hjälpa ibland. Om din häst känner lukten av en annan häst så kan hon förhoppningsvis vilja markera sitt "revir" där också. :)
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Tyvärr har jag bara henne och hennes dotter i stallet och henne bestämmer hon redan över så frågan är om hon kommer bajsa revir men jag ska prova så får vi se vad som händer! :-) Vet inte om jag har lust att "låna in" bajs ifrån svägerskans stall som ligger en bit ifrån. Hon har inackorderingar och jag är lite fånigt nojjig när det gäller vad som kan komma in i smittoväg. Annars hade det ju absolut varit ett bra alternativ då jag ju vet att hingstar bajsar på hög för att märka revir och då borde en ranghög märr göra detsamma troligen! :)
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Min märr skulle sky det stället där ngn främmande häst har pinkat revir, hon går runt skithögar ute o i ridhuset.
Om jag vore du skulle jag pröva med dotterns bajs.
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Ta träckbollar från en häst som är högre i rang än den häst du pratar om och lägg det i det hörn du vill att hästen ska göra ifrån sig, nu pratar vi om åtminstone 2 hela högar. Låt det ligga kvar, ev byt ut, så ska du se att hon snart kommer börja skita där istället ;) Brukar alltid funka!
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Oj! Jag kollade inte innan jag skrev om någon gett samma tips! :grin:

Men prova att istället samla ihop hennes egna träck och lägg i ett hörn, som är fritt från spån, och ge det en vecka.. kanske det fungerar det också :)
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Ahaa! Det kanske funkar bättre med dotterns! Hur mycket ska man lägga in ungefär? Jag la in några bollar häromdagen men det räckte inte, behöver man lägga in en hel hög?
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Det ska vara nya ångande högar:D
 
Sv: Finns det något sätt att "Pott-träna" en gammal häst?

Min donna är också en skitgris om jag låter henne vara det!

Halmpellets som suger upp allt blött till 10000% :love::love::love: och allt hösilage i slowfeedingnät så att boxen slipper se ut som ett fågelbo varje morgon! :grin:

Fungerar kalas och min donna har ÄNTLIGEN en fin bädd! :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 853
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 304
Senast: hastflicka
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp