fiskolja till häst

T

tummelisa

Jag har blivit rekommenderad av vet. att ge fiskolja till min häst för de goda omega-3 skull. Fick en hemsida från norge att beställa från (www.drbaddaky.no) men skulle gärna vilja hitta samma sak på närmare håll. Är det någon som vet vart man kan få tag på det?
Denna fiskolja är special utformad till djur bla häst.

Vet att det finns t.ex linfröolja och fisklever olja men vad jag lärt mig så innehåller de inte lika mycket omega-3 och jag är ute efter så mycket som möjligt av detta.
 
Sv: fiskolja till häst

Fodertran på granngården. HH
 
Sv: fiskolja till häst

Jag läste mig till att fodertran inte innehåller samma som ren fiskolja i förhållande låga a och d vitaminer och höga halter av omega-3.

Finns det någon som vet vart man kan köpa fiskolja.? Kanske om det finns något svenskt företag eller så som man kan beställa ifrån?
 
Sv: fiskolja till häst

Är den linfröoljan från österlen hållbar? Vad kostar en flaska?
Vad är rekommenderad dos till en Häst?

Men vill egentligen gärna följa vet. med att ge fiskolja. Finns det ingen som ger det till sin häst?
 
Sv: fiskolja till häst

Vet inte vad Lysin innehåller, men det är torskolja. Du får kolla med försäljaren (även om det är slut just nu):
http://www.islandshestbutiken.com/6.html

Vi kör linfröolja från www.gunnarshog.se - väldigt prisvärd :)

Äter hästarna linfröoljan utan besvär -det är ju så j_vla äkligt:eek:

Äter linfröolja själv, 1/2-1 tsk i maten, råkade en gång hälla i ungefär 2 tsk i woken:crazy: fick kasta, det var så vidrigt!
 
Sv: fiskolja till häst

Jo, de verkar älska oljan ... Jag ger det för magen, men dessa pållar är vana vid lite olika smaker - vill att de ska sätta i sig maten ändå.

tummelisa, vi köper 10-litersdunkar med extra tillsatt e-vitamin. Sist blev det ett literpris på 32,- inklusive frakt, det sistnämnda varierar självklart med avståndet för leveransen.
 
Sv: fiskolja till häst

Är det linfröolja till häst specifikt? Jag har föräldrar på Österlen, vart åker man för att köpa? Är det på den gården i hammenhög? Lät billigt i pris!

Har hört att linfrö innehåller gift och inte är så bra till häst det var därför jag "proppsar" på lite att ge fiskolja istället, men sen kan man ju fundera över om det är bra då det är från fisk och hästar äter inte det i normala kosten......

Men eftersom vet. på helsingborgs djursjukhus rekommenderat fiskolja för att stärka min hästs immunförsvar så tänker jag på det i första hand men å andra sidan kan jag inte se några större skillnader i innehåll.......
 
Sv: fiskolja till häst

Jag läste mig till att fodertran inte innehåller samma som ren fiskolja i förhållande låga a och d vitaminer och höga halter av omega-3.

Finns det någon som vet vart man kan köpa fiskolja.? Kanske om det finns något svenskt företag eller så som man kan beställa ifrån?


Fodertran innehåller högre konc av n-3 fetter än de flesta fiskoljor. Rapsolja är ett alternativ men där är inte andelen av de eftertraktade fetterna lika hög så man får ge mera.

Jag ger fodertran till mina omväxlande med rapsolja. Fodertran i rimliga mängder är inte farligt ur vitaminsynpunkt. 50 gram = 5 msk per dag innehåller den mängd Avitamin (50000 IE per dag) med lagom mgd D-vitamin som man kommer att rekommendera arbetande 500 kgs hästar i den nya kommande upplagan av NRCs råd för hästnutrition. NRC är USAs jordbruksmyndighets organ för råd om nutrition för människor o djur.

Man bör dock inte kombinera mineraler med AoDvitaminer och fodertran. På sommaren får hästarna D-vitamin från solen och A-vitamin från gräset så då är fodertran onödigt. De som har förmånen att gå på naturbete får sannolikt i sig de nyttiga fetterna där också.

Som jämförelse har man beräknat att 1 dags lusernbete i vissa delar av världen ger många gånger ovan dos av a-vitamin utan att man noterat bieffekter. Men de betar ju inte 12 månader om året. HH

PS i varmpressad linfröolja finns inte vätecyaniden från linfröna kvar, jag är osäker på kallpressad. Men det rör sig om små mängder rimligen, så jag skulle inte tveka om det inte var en dräktig individ som skulle äta den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fiskolja till häst

Det finns att köpa på Gunnarshögs Gård (0414-32003) i Hammenhög i 5 och 10 l dunkar med eller utan E-vitamin. Linfröoljan är till häst och de säljer en hel del till Jägersro och andra travstall.
Har själv använt det i två år snart.

Linfröolja med extra E-vitamin:
1dl = 1000 IU E-Vitamin
100% Kallpressad Linfröolja

60% linolensyra (omega 3)
15% linolsyra (omega 6)
16% oleinsyra
9% mättade fettsyror

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: fiskolja till häst

Jag undrar hur man ens kan tänka tanken att ge animaliska produkter till hästar?

Och för övrigt är jag helt övertygad om att växtriket innehåller allt de hästarna behöver, annars hade nog arten inte överlevt...
 
Sv: fiskolja till häst

Det är bara att gå till Island, där det är vanligt med fiskleverolja. Har hört från äldre och har läst om att när det varit dåliga tider satte man ut en silltunna i hagen till hästarna så de överlevde vintern.
Kan tänka mig at de gjorde så redan 1783 när stora vulkanutbrotten var, de varade under drygt ett halvår. Då Islands befolkning minskade med en femtedel och hästarna var nere på ett antal av 5000-8000 st.

I det perspektivet tycker inte jag att det är så underligt längre....

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: fiskolja till häst

För ett antal år sedan rekommenderades det att en viss del av proteinet med fördel kunde vara animaliskt.
Tror det var Kvarnbyfoder som då tillverkade Sillfix (?). Sill i form av mjöl.
Konstigt nog luktade det gott och hästarna åt det med god aptit!
 
Sv: fiskolja till häst

Hur mycket linfröolja är att rekommendera? Ger 3 dl rapsolja per dag, mycket billigare. Men skulle det vara bättre att ersätta delar av den med linfröolja?
 
Sv: fiskolja till häst

Vi ger våra Islandshästar 0,5-1 dl/dag. Har hört att travhästar som är aktiva får 3 dl/dag, från person som talat med någon på Jägersro.
Vi hämtar själva på Gunnarshög och betalar 26:50/l med extra E-vitamin, utan är billigare.
Ett tips är att sätta en pump på dunken så häller sig oljan o E-vitaminen längre, den oxiderar av syret.

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: fiskolja till häst

KALLPRESSAD linfröolja är inte giftig.
 
Sv: fiskolja till häst

Tack rolle för svaret ang innehållet av de olika komponenterna!

Eftersom jag haft min häst på undersökning i Helsingborg och det då visade att han hade ett försvagat immunförsvar så rekommenderas det egentligen att ge kortison. Men, då biverkningarna är många och en av dem är fångrisk (vilket min häst haft en gång) så skulle jag först testa att ge fiskolja. Visserligen inte bevisat att fungera immunstimmulerande på hästar men teorin ska tydligen finnas och hos människor finns det bevis......enligt vet.

Nu är ju frågan om linfröolja kan ge samma resultat? Annars är det nog så att jag fortfarande undrar vart man kan köpa fiskolja?
 
Sv: fiskolja till häst

Anledningen till att jag inte vill ge fodertarn är just det att det innehåller större mängder A och D vitaminer vilket jag inte är ute efter. I fiskolja finns de bara i små mängder men omega-3 finns i stora + E-vitamin (om tillsatt).

Meningen enligt vet. är att jag behöver stimmulera immunsystemet och detta finns det en möjlighet att omega-3 kan görat (säger inte att det absolut gör det) Detta är ett test innan vi går på att ge honom kortison mot det dåliga immunförsvaret. Därav är jag inte intresserad av A och D-vitaminer. Detta får han på annat sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 838
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 929
Senast: Polibek
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 977
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 205
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp