Bukefalos 28 år!

fiskolja till häst

Sv: fiskolja till häst

Är linfröoljan godare för hästar än vad vanlig olja är? Min gillar inte rapsoljan...
 
Sv: fiskolja till häst

Fiskolja och fiskleverolja är inte samma sak, men tack ändå.
 
Sv: fiskolja till häst

Jag personligen skulle inte ge mina hästar animaliska oljor, foder mm, för det äter inte hästar normalt. Hästar har svårt att smälta alla slags oljor. Jag tror bara att det är att kasta pengarna i sjön.
Mina får linfröpellets istället, innehåller omega 3,6,9. ca 2-3 dl om dan beroende hur stor häst det är. Det bästa är nog att ge så naturligt som möjligt. Det allra viktigaste är ett bra hö. :)
 
Sv: fiskolja till häst

Håller med om att det känns lite fel att ge animaliska fetter till häst, men eftersom det är en vet. som sagt detta som har studerat och doktorerat osv för att utvecklas så tror jag inte att det skulle ge några större men om det handlar om tidsbestämt.

Jag ska som jag skrev innan inte ge detta ur foder synpunkt för att bättra på foderstaten utan mer som medicin som en snällare variant än kortison som annars skulle använts för att behandla min hästs immunförsvagning. Vilket han har haft problem med ett tag men inte fått svar på förrän nu när vi gjorde en stor utredning.

Visst har jag ett bra hö men det är irrelevant i just detta läget.

Linfrö pellets eller linfröolja kan ju inte spela så stor roll....? Eller? Känns som olja blir lika "naturligt".

Jag ska försöka kontakta vet. igen och ge henne de olika för värdena : Linfröolja vs Fiskolja så kanske det går lika bra att ge linfröolja. Vad jag själv kan urskilja ser jag ingen större skillnad?
 
Sv: fiskolja till häst

Eftersom olja är svårsmält så är väl det bättre att ge själva växt delen istället.....eller?? Jag har läst mycket om foder mm och har kontakt med en tjej som är utbildad inom detta område. Jag frågade nämligen själv henne i höstas om linfröolja och då fick jag svaret att oljor är svårsmälta för hästarna. Men som sagt alla tycker olika, det forskas mm. Jag har gett mina tex vitlök med tron att det ska höja immunförsvar mm. Läste i en häst tidning alldeles nyss att det rent av kan vara giftigt, och hästar äter egentligen inte det i det fria.....så det har jag faktiskt slängt. Hoppas att det ordnar sig för din häst vad du än väljer att göra.
 
Sv: fiskolja till häst

Vegetabilisk olja ger 3 ggr mer energi än havre.

Ville bara säga det!

:)
 
Sv: fiskolja till häst

Har inte läst hela tråden, men jag skulle rekomendera att ge linfröolja istället för fiskolja, precis som någon skrev så är kallpressad linfröolja inte faligt, däremot så kan man tänka sig att om man köper fiskolja där man inte vet exakt var fiskarna kommer ifrån så kan dom lätt innehålla mycket gifter, tänk ex. på östersjön, är mycket vatten som det är utsläpp i, och både fisk - och fiskelever olja tycker jag bara man hör det låter sämre, levern är ju trots allt där allt "skit" samlas i kroppen, och att pressa ut den oljan för att sedan ge som tillskott tycker jag låter lite konstigt, även fisk olja där dom pressar ut vätska från hela fisken....
nä jag skulle rekomendera en bra svensk kallpressad linfröolja!! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 853
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Senast: Polibek
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 059
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 207
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp