Bukefalos 28 år!

Fjällnoraritten

Habina

Trådstartare
Så var det äntligen dags för mig att debutera! :banana: Efter att ha varit intresserad av (och tränat) distansritt i tio år så blir det Hampus som får vara försökskanin på Fjällnora.

110323-003_139297127.jpg


Någon fler som skall dit? Någon som vet när proppen kommer ut? :confused: Är enda tävlingen kvar nu som inte har propp...
 
Sv: Fjällnoraritten

Ja, nu är proppen ute, men det verkar bara vara jag som kommer... Ingen fler som känner för en rolig Uppsalaritt?

Ingen som red ritten i fjol och vet ungefär vad det är för bana?
 
Sv: Fjällnoraritten

Nu väntar jag bara på ryttarbrevet. Hoppas det kommer i helgen... Ser ganska glest ut med startande på PP och CR, men desto fler i T50.
 
Sv: Fjällnoraritten

Jag kommer och rider T50:)

Så om det är någon som ska mesrida lite i T50 med nån unghäst eller så, säg till! Ska bara rida för godkänd ritt med lillgrabben;)
 
Sv: Fjällnoraritten

Kul! Jag har ännu inte bestämt om jag skall rida 10-tempo eller långsammare på farbrorn, han har ju mest gått i skrittempo på våra långturer, men han är ju samtidigt väldigt mycket grundriden, så han borde klara lite högre tempo. Får se vilket sällskap jag får. :p

Det verkar ju vara ganska många starter i T50, så du borde hitta ett trevligt sällskap. :D
 
Sv: Fjällnoraritten

Nu har ryttarbrev, karta och beskrivning av banan publicerats, så nu börjar fjärilarna i magen sätta fart...

Tror jag tar det säkra före det osäkra och skrittar på asfalten, Hampus är ju inte lika van vid asfalt som "vanliga" distanshästar.

Mindre än sex dygn kvar till start! :banana:
 
Sv: Fjällnoraritten

Fast om du med 10-tempo menar 10 km/h, så snabbare KAN du ju inte rida? Eller kan och kan, allt är ju relativt - men då kommer du ju få stanna och plocka blommor utefter banan eller något för att passera minimitiden? 2 mil, minimi 2 h = som snabbast 10 km/h.

Jag siktar på ett snitt på 7 km/h jag och en ridtid på 3 h. Det är dels min egen plan, och dels veterinärens (som behändigt nog råkar vara FEI-veterinär i distans) rekommendation. Nu är ju träning träning och tävling tävling, men med ledning av tävlingen tror jag att vi kommer ligga lite högre än så i tempo, jag underskattar alltid tempot och får nästan alltid högre tempo än jag 'trott'.

Å andra sidan, ska vi ta med vattnet i beräkningen så har vi ju 'blomplockningsstoppet' där. Att stå och stirra på krokodilernas hemvist i 45 minuter sänker ju snittempot en del ;P
 
Sv: Fjällnoraritten

Skulle ha ställt upp där men hade ingen som kunde åka med(Jag e inte myndig) så det blev inget i år,isf hade jag ställt upp i PP men nästa år ska jag ställa upp i rätt så många...:) :heart Lycka till och ha så kul!:D
 
Sv: Fjällnoraritten

Ja, det är det jag grunnar lite på, skall jag rida 10-tempo och försöka klara tiden exakt eller kommer krokodilerna ta sådan tid att vi ändå slutar på 5-tempo. :p

När jag varit ute och tränat har ju tempot legat kring 5-5,7 km/h så vi kan rida långsamt när det behövs. ;)
 
Sv: Fjällnoraritten

Ska du rida 7 tempo så kommer det gå väldigt långsamt(det är vad min häst skrittar i...)

Jag har iofs en ponny, men han slöskrittar i 6 km/h (högre tempo när han är på alerten/taggad). Så du kan ju gissa varför vi aldrig brukar lyckas hålla det tempo jag siktar på... ;)

Idag tog vi en liten 4 km tur (han har bara tre skor för stunden, så blev tre skor och en easyboot som är ett halvt nummer för stor), i skritt och trav på lång tygel. Hade JAG fått gissa tempot hade jag gissat vi låg på ca 8 km/h-tempo.

Snittempo 12 km/h..

Men ja, meningen är att ligga på ca 7 km/h, dvs gå i mål på ca 3 h. Dvs övervägande skritt och lite trav här och var. Sen, det blir säkerligen något titt-stopp och det där förbannade vattnet kan bli ett enormt problem. Så, blir väl något högre tempo när vi rör oss så att säga. Men, snigelekipaget det är vi det. Siktar vi på i alla fall, som sagt, vi är inte sååå bra på att ligga i rätt tempo. På genrepet höll vi 7.6 km/h i snitt över 15 km, men då gjorde kass väg att det blev myyyycket skritt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjällnoraritten

Rider du 10-tempo så du kan ju slå av på det på slutet (om du känner dig säker på att han orkar hålla 10-tempo såklart), och man FÅR ju som jag fattat TR plocka blommor om man vill, bara inte för nära mål ;)
 
Sv: Fjällnoraritten

Jag tror egentligen att det kommer sluta med att vi ligger runt 8 km/h, i och med att vi skrittar på all asfalt. Sedan vet man aldrig med farbrorn... Han har en långsam skritt när han är ridskolehäst, men ibland blir det lite partydjur av honom och då kan det mycket väl gå snabbare än snabbt. :p
 
Sv: Fjällnoraritten

Vi red ungefär i 6,7 km/h men vi gjorde en liten avstickare från vägen :angel: för att sörpla lite betforvatten hos hästägaren till den häst vi hade sällskap med. Tror inte det blev en alltför lång avstickare, men är för lat för att gå in på lantmateriet.se och mäta. :p

Långsammare tempo än jag tänkt mig, men det gör ingenting så länge vi blev godkända. Vi skrittade på alla asfaltspartier och sedan blev det en hel del skritt i nedförsbackarna. Vill skona farbroderns framknän... Inte så mycket galopp som jag tänkt mig, då herr gul inte ville lämna vackra fröken grå som han blivit förtjust i. :rofl:

Tackar Rönningens Kör- och ridklubb för ett riktigt bra arrangemang, trevliga funktionärer och välmarkerad bana. Vi kommer garanterat igen 2012, antingen jag och herr gul eller jag och unga fröken gul. Drömmen vore förstås att komma med båda, men då gäller det att hitta en till ryttare. ;)
 
Sv: Fjällnoraritten

Mina groomar hann fota lite då och då under dagen, det blev inte så jättemånga kort på andra ekipage men några blev det:
bilder.html

Om någon inte vill vara med på bild så säg till och om någon vill låna bild så släng in en kommentar eller ett mejl så jag vet bara;)

Förövrigt så tackar vi för en trevlig tävling:)
 
Sv: Fjällnoraritten

Din bild syns bara som kryss.

Jag har bilder på en hel del ekipage även i T50 (och ev lite andra) om någon vill ha, lägger dock inte upp dem men kan göra det (eller skicka) om någon önskar bild på sig. PP har jag på alla ekipage tror jag, åtminstone nån bild även om min snälla groom som sig bör mest fotade mig, men hon fotade alla som kom i mål på T50 med tror jag - majoriteten iaf.

Edit - du har lagt en länk som bild, därför det blir ett kryss =)
 
Sv: Fjällnoraritten

KOllade faktiskt, ska kolla igen bara skummade nu, men det verkar sanslöst nog som min fotograf helt MISSAT er - skandal!

Jag gillar btw er färgmatchning SKARPT!

Kanske för att vi ser ut såhär :angel: (Skulle varit en röd tröja med bara - men vädret blev för varmt så fick ändra)

(Jag HAR ett knallrött träns med, men kände det skulle bli 'overkill'. Jag hade ju INTE behövt oroa mig so to speak ;) Å andra sidan kör vi lika rött, minus hjälmöverdraget, vad vi än gör, så.. *s*)

315648_146017792160869_100002579461412_217979_100301799_n.jpg


311923_146285062134142_100002579461412_219107_2016883898_n.jpg


298965_146016628827652_100002579461412_217966_180611145_n.jpg
 
Sv: Fjällnoraritten

Hehe red väl för långsamt, pålle gjorde sin sista start på travet för 4 månader sen och har innan dess gjort 30 travstarter så vi tränade på att springa långsamt...;) Kom runt på 11.6 ganska exakt enligt plan men rätt långt efter klungan.

Att vara overkill med färg i distansen behöver man aldrig oroa sig för...;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
821
Senast: Nova123
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 269
Senast: mars
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 269
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp