Bukefalos 28 år!

Fjällnoraritten

Sv: Fjällnoraritten

Haha, okej?

Såhär ser han (och jag.. :crazy:) ut mindre utspökad. Lär väl varit den enda 'skinheadsen' (jag tycker han har ful man och är mycket snyggare med avrakad man ;))

294428_146017188827596_100002579461412_217972_1731099372_n.jpg


302021_146016782160970_100002579461412_217968_674928692_n.jpg
 
Sv: Fjällnoraritten

Ah, då kan det varit därför. Jag fick hela upploppet i T50 om mig på slutet (inte bra för rookieponnyns nerver, han är 5, men inriden i våras pga skador och konv, och hans första start i nåt alls, och första gången 'ute på lattjo lajbans med massa andra hästar), men sen var det lugnt ett tag, så jag kom antagligen i mål innan dig, och därför hon lämnat målfållan för att följa slutbes för mig och fota den. Elände. Fast du hade ju många fiiina bilder på er av din egen fotograf. Och för någon som red på 7,4 över 2 mil är 11.6 över 5 mil jättefort ;P

Snäll lillasyster du har =)
 
Sv: Fjällnoraritten

AHhh skönt att det gick bra med pulsningen!
 
Sv: Fjällnoraritten

Var det du som hjälpte mig där inför slutbesiktningen?

I så fall - superduperjättetack! :bow:

Som jag skrev i min andra tråd ( den om ändra betsling under ritt, vilket jag fö är glad jag INTE gjorde, nu drack och åt han ju på bett insåg jag innan, men jag hade inte haft en sportkepa hålla honom när T50 upploppet kom om oss om jag haft bara hack då)

"Gick åt helvete med min plan dock där på slutet när jag blev omriden av 50 km upploppet och han blev taggad, så tempot blev högre än tänkt, och jag var lite bekymrad över pulsen. TACK för övrigt till personen jag glömde fråga om namnet på som inte bara erbjöd sig kolla hans puls och gjorde det flera gånger, utan även hjälpte mig kyla och gav tips om hur jag skulle göra för att få ner pulsen!

Med 35 sekunder 'tillgodo' pulsade vi 60 slag/minut i slutbesiktningen dock, phu. Fick en 1a på tarmljud (väntat) men i övrigt nollor på allt i slutbesiktningen. (54 slag/min i puls och nollor rakt igenom i förbes)."

Utan hjälpen där och ffa 'ordern' om att 'inte äta mer' hade jag knappast fått ner pulsen. Nu var det ju på håret, och vi hade 35 sek tillgodo när vi gick in för puls. Men ibland ska man ha tur med. Men skulle tacka sen, men då var det tomt och bilen borta tyvärr och tog ju inget namn. Men var och är enormt tacksam för hjälpen! Och 'god reklam' för sporten för en förstagångsryttare var det! Jag kommer tillbaka =)
 
Senast ändrad:
Sv: Fjällnoraritten

Hehe
Jo det var jag och självklart hjälper man till om man kan och hinner. :)
MVH Caroline
 
Sv: Fjällnoraritten

För mig betydde det jättemycket som sagt, så tack återigen. Dels delen att 'få hjälp bara sådär', och dels för annars hade jag låtit honom stå att äta (iom att jag visste magen var tooom och räknade med få anmärkning på tarmljud) då han blir lugn av det. Och då hade vi knappast klarat pulsgränsen. Hade ingen aning om/tanke på det höjer pulsen att äta.
 
Sv: Fjällnoraritten

Han är jättefin din häst i sin stubbman! Snygg grå färg också.
 
Sv: Fjällnoraritten

Ett tips ifall du vill att din häst ska äta lite under ritten är att låta groomarna ta med en hink med lite kraftfoder ute på banan. Då kan hästen få lite under resans gång! Annars är det ingen fara att få en etta. Ifall du tänker rida längre i framtiden så kommer hästen hinna äta i grinden efter besiktningen och troligtvis kommer det inte vara några problem i nästa grind.
Det är inte hela världen att få "ettor" på mage och hudturgor, oftast kommer de igång och äta och dricka under tävlingen. :)
 
Sv: Fjällnoraritten

Är ju inga problem få honom äta så, tvärtom hade vi disussioner om man fick (svar nej) försöka käka gräs, buskar osv.

En IR-ponny på strikt diet är aldrig problem få äta ;)

Dock sket han typ en miljon ggr under ritten och på slutet märktes ju magen var tooom.

Men, för ev framtid är det ju jättenkelt att låta honom få äta lite på lämplig plats längs banan, lite silage t ex. Äter gör han ju utan minsta problem, och då slipper man ju tom mage-problemet och även att han vill kasta sig över gräset när man går runt med honom och blir 'stressad' av det.

Hurturgorna var u.a. i slutbes med, bara etta på tarmljud annars nollor. Drack (lucernkryddat vatten) gjorde han ju både direkt före och efter ritt =)
 
Sv: Fjällnoraritten

*kl*
Någon som fick lite fina bilder att dela med sig av? :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
821
Senast: Nova123
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 270
Senast: mars
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 269
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp