Ser lite märklig ut, säker på att den är svensk och inte invasiv? Har för mig att jag läst att vi börjat få in sånt som inte hör hemma här.Bonusnyckelpiga. Den var så fin och röd!
Visa bifogad fil 170334

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser lite märklig ut, säker på att den är svensk och inte invasiv? Har för mig att jag läst att vi börjat få in sånt som inte hör hemma här.Bonusnyckelpiga. Den var så fin och röd!
Visa bifogad fil 170334
Tänkte också det. De svenska har inte så många prickar.Ser lite märklig ut, säker på att den är svensk och inte invasiv? Har för mig att jag läst att vi börjat få in sånt som inte hör hemma här.![]()
Absolut att vi har det, för några år sedan så hade vi uteplatsdörren till lägenheten öppen uppenbarligen vid helt fel tillfälle. För sedan var ett hörn i taket proppfull med invasiva nyckelpigorSer lite märklig ut, säker på att den är svensk och inte invasiv? Har för mig att jag läst att vi börjat få in sånt som inte hör hemma här.![]()
Aj då, så kan det vara! Hade ingen aning om att vi hade problem med invasiva nyckelpigor.Ser lite märklig ut, säker på att den är svensk och inte invasiv? Har för mig att jag läst att vi börjat få in sånt som inte hör hemma här.![]()
Definitivt mera än sju prickar, så det är nog en harlekinnyckelpiga.Bonusnyckelpiga. Den var så fin och röd!
Visa bifogad fil 170334
Oj vad många vi har! Ja, den jag hittade var stor, så det var nog en sån harlekinnyckelpiga ändå. Väldigt fina, men tråkigt att de är invasiva.Blev nyfiken och googlade. Vi har visst 82 arter av nyckelpigor i SverigeMen hälften av Sveriges nyckelpigearter är små som knappnålshuvuden. Den vanligaste är den med 7 prickar.
Den invasiva arten heter harlekinnyckelpiga och den vanligaste varianten är orangeröd med massor av prickar eller en svart med två till fyra röda prickar. Kan tydligen vara svår att identifiera då den kan se ut på många olika sätt, se nedan.
![]()
Harlekinpigan kommer egentligen från östra Asien men används som biologisk bekämpning mot bladlöss i växthus då den är mycket glupsk och enkel. Vilket är ju bra men tyvärr kommer den ut i den vanliga naturen och verkar konkurrera ut de inhemska nyckelpigorna pga dessa egenskaper. Samt att den äter ägg och larver av andra insekter som äter bladlöss, både andra arter och sin egen.Aj då, så kan det vara! Hade ingen aning om att vi hade problem med invasiva nyckelpigor.![]()
Helt fantastisk bild![]()
Tack så mycket! Det var en väldigt tjusig och fräsch blåvinge!
De vill säkert veta var den sågs och det vet bara du. Lämpa inte över det på mig tack.Du får gärna skicka bilden om du vill!![]()
Vi har massor av sådana på jobbet.Oj vad många vi har! Ja, den jag hittade var stor, så det var nog en sån harlekinnyckelpiga ändå. Väldigt fina, men tråkigt att de är invasiva.
Döda!Vi har massor av sådana på jobbet.
Så läckra de svarta är ändå! Den sista skulle bli en häftig tatuering.Blev nyfiken och googlade. Vi har visst 82 arter av nyckelpigor i SverigeMen hälften av Sveriges nyckelpigearter är små som knappnålshuvuden. Den vanligaste är den med 7 prickar.
Den invasiva arten heter harlekinnyckelpiga och den vanligaste varianten är orangeröd med massor av prickar eller en svart med två till fyra röda prickar. Kan tydligen vara svår att identifiera då den kan se ut på många olika sätt, se nedan.
![]()
Jag håller med, men det finns en hel del andra läckra nyckelpigor ocksåSå läckra de svarta är ändå! Den sista skulle bli en häftig tatuering.
De flesta dör där faktiskt. Men vi har haft skadedjurs-person där och de konstaterade mest att de finns där..Döda!
Jag har inget intresse av att skicka in bilden. Men iom att du verkade såpass angelägen om att den ska skickas in och artbestämmas av någon biolog att du säger till mig vad jag ska göra så gav jag dig tillåtelse att göra det själv. Känner du inte för det så spelar det ingen roll för mig.De vill säkert veta var den sågs och det vet bara du. Lämpa inte över det på mig tack.