Fjärilar!

Ser lite märklig ut, säker på att den är svensk och inte invasiv? Har för mig att jag läst att vi börjat få in sånt som inte hör hemma här. 🤔
Tänkte också det. De svenska har inte så många prickar.
@Scandi skicka bilden till jourhavande biolog, på Naturhistoriska tror jag de har en sån tjänst.

Ser lite märklig ut, säker på att den är svensk och inte invasiv? Har för mig att jag läst att vi börjat få in sånt som inte hör hemma här. 🤔
Absolut att vi har det, för några år sedan så hade vi uteplatsdörren till lägenheten öppen uppenbarligen vid helt fel tillfälle. För sedan var ett hörn i taket proppfull med invasiva nyckelpigor 😱

De var dock lite mera orangeröda än vanliga riktiga nyckelpigor tyckte jag.

Aj då, så kan det vara! Hade ingen aning om att vi hade problem med invasiva nyckelpigor. :(

Blev nyfiken och googlade. Vi har visst 82 arter av nyckelpigor i Sverige 😅 Men hälften av Sveriges nyckelpigearter är små som knappnålshuvuden. Den vanligaste är den med 7 prickar.

Den invasiva arten heter harlekinnyckelpiga och den vanligaste varianten är orangeröd med massor av prickar eller en svart med två till fyra röda prickar. Kan tydligen vara svår att identifiera då den kan se ut på många olika sätt, se nedan.
2836079_570_338.jpg

Blev nyfiken och googlade. Vi har visst 82 arter av nyckelpigor i Sverige 😅 Men hälften av Sveriges nyckelpigearter är små som knappnålshuvuden. Den vanligaste är den med 7 prickar.

Den invasiva arten heter harlekinnyckelpiga och den vanligaste varianten är orangeröd med massor av prickar eller en svart med två till fyra röda prickar. Kan tydligen vara svår att identifiera då den kan se ut på många olika sätt, se nedan.
2836079_570_338.jpg
Oj vad många vi har! Ja, den jag hittade var stor, så det var nog en sån harlekinnyckelpiga ändå. Väldigt fina, men tråkigt att de är invasiva.

Aj då, så kan det vara! Hade ingen aning om att vi hade problem med invasiva nyckelpigor. :(
Harlekinpigan kommer egentligen från östra Asien men används som biologisk bekämpning mot bladlöss i växthus då den är mycket glupsk och enkel. Vilket är ju bra men tyvärr kommer den ut i den vanliga naturen och verkar konkurrera ut de inhemska nyckelpigorna pga dessa egenskaper. Samt att den äter ägg och larver av andra insekter som äter bladlöss, både andra arter och sin egen.

2836079_570_338.jpg
Så läckra de svarta är ändå! Den sista skulle bli en häftig tatuering.

Så läckra de svarta är ändå! Den sista skulle bli en häftig tatuering.
Jag håller med, men det finns en hel del andra läckra nyckelpigor också :love:
Schackbrädspiga
500px-Propylaea.quatuordecimpunctata.6982.jpg

Eller en Alnyckelpiga
images

Hittade en hemsida med foton av olika nyckelpigor och deras namn: https://pbase.com/botb/nyckelpigor
Fanns en hel del svarta pigor med häftiga röda prickar utöver harlekinpigan, som hednyckelpigan, så läcker :love:

Edit: Hittade en ännu mera omfattande lista med 66 st: https://vilkenart.se/Oversikt.aspx?Namn=Coccinellidae

Senast ändrad:
De vill säkert veta var den sågs och det vet bara du. Lämpa inte över det på mig tack.
Jag har inget intresse av att skicka in bilden. Men iom att du verkade såpass angelägen om att den ska skickas in och artbestämmas av någon biolog att du säger till mig vad jag ska göra så gav jag dig tillåtelse att göra det själv. Känner du inte för det så spelar det ingen roll för mig.

Imorse fick fjärilen komma ut i friheten! Egentligen är det bäst att släppa dem samma dag eftersom det blir mindre tid i bur där de kan slita på vingarna i onödan om de flaxar runt. De hinner bli väldigt pigga om de får massa honungsvatten i ett dygn och släpps dag 2 dock så det kanske kan vara en fördel det med.

Det var ingen sol imorse och då brukar de vara lite lugnare oavsett så jag trodde jag skulle få lite tid att ta kort men icke!
"Ha det bra, hej!" sa den och stack:
1.20250703_081221_3.gif

Grässtrået skrämde den nog lite. :o Med tanke på vädret så släppte jag den nära skogsbrynet iom att amiralerna verkar söka sig till träd där de får användning av undervingarnas bark-liknande kamouflage och den flög mycket riktigt rätt upp i trädet. Lycka till!

Stillbild från filmen:
1-Video-Capture-20250703-135941.jpg

Hittade fler larver med, så nu har jag 32 st små amiraler att ta hand om: <3
20250703-164336.jpg

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
38
· Visningar
4 887
Senast: SaraXX
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 358
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 13 14 15
Svar
282
· Visningar
41 992
Senast: Johanna1988
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 31
  • Cushings syndrom hund

Katt, Andra Djur