Fjärilar!

Bukefalos 30 år!

Detta är en Tosteblåvinge, den arten som är först ut av blåvingar här i Sverige. Gillar skogsmark och buskrika betesmarker. Värdväxten är främst brakved men också t.ex blåbär. Jag tror detta var en hane men den ville inte visa ovansidan av sina vingar för kameran så är inte säker:
Blåvinga164951.webp

Letade lite larver idag men det var mest spindelbon och bladlöss bland nässlorna.

Jag hittade bara en pytteliten (antagligen en amiralfjäril) men jag gillar inte riktigt att rumpan ser lite svullen ut på den. Det kan betyda att den blivit attackerad av parasiter. :( Men vi får se!

Lillen:
VideoCapture_20250606-182014.webp

Såhär bor den:
20250606-173145.jpg

Min lille larv lever fortfarande och växer på. Håller tummarna för att min känsla är fel. Jag har inte hittat några fler lämpliga larver än men det kommer väl.

Däremot hittade jag denna bjässen:
VideoCapture_20250611-153449.webp

Vet dock inte vad den är så då får de inte följa med mig hem. Men fin!

Vet någon annan vad den är för något får ni gärna hjälpa mig! Ska försöka kolla upp det när jag har tid annars. :)

Min lille larv ser ut att vara parasitfri trots allt! Men herregud vad den lille stackaren har fått känna på att den är första larven jag tagit hand om ett tag. Det är inte mycket man behöver göra när man bara har en men jag har ändå lyckats störa den när jag väl behövt byta nässlor till den. Första gången försökte den ömsa:
20250613_184238.webp

Andra gången var den påväg att puppa och jag fattade det för sent. Den hade spunnit sitt fäste och hängt sig i prayer-posen men när jag såg det hade jag redan klippt av bladet. :banghead:

Okej, lite orolig där då, men jag tänkte att då knyter jag bara fast lövet i burtaket och så får den puppa där!
När jag gjorde det lossnade larven och trillade ned på golvet och bara låg där. :arghh:

Plockar upp den och försöker komma på en lösning för här blir jag ju helt förstörd, jag har ingen aning om hur jag ska fixa det (!?) visste inte hur långt in i processen den var och hur fäster man en mjuk larv i något så den hänger upp och ned om den inte kan göra det själv!?

VideoCapture_20250618-170850.webp

Så mycket skuldkänslor! Men sen vaknade den tack och lov till och började krypa. Den hade nog inte hunnit speciellt långt alls i puppandet så jag hade tur och den har nu sprunnit ett nytt bo där den hänger fint och nu rör/stör jag den inte mer föränn den blivit en hård puppa!!! Puh!

Min enda larv lyckades puppa fint trots att jag störde den. Den har knutit ett så fint bladbo:
20250624_142050.webp

Och nu är det bara att vänta!

Jag hittar inga fler larver... :( De bekämpar björnloka kemiskt på min favoritplats för att hitta fjärilslarver så det kanske kan vara orsaken till att det är så få i år? Men jag har sett fler fjärilar på senaste än tidigare i år iaf.

Senast ändrad:
Min lille larv lever fortfarande och växer på. Håller tummarna för att min känsla är fel. Jag har inte hittat några fler lämpliga larver än men det kommer väl.

Däremot hittade jag denna bjässen:
Visa bifogad fil 169157
Vet dock inte vad den är så då får de inte följa med mig hem. Men fin!

Vet någon annan vad den är för något får ni gärna hjälpa mig! Ska försöka kolla upp det när jag har tid annars. :)
Den här larven var en gräselefant! Den ska bli en sån här söt tjockis: :love:
m-F-fdrinker.jpg

09049-Drinker-moth.jpg

Imorse kom fjärilen ut! <3
20250702_113145.webp

Den hann inte torka klart innan jag drog iväg på morgonpromenad så det blir utsläpp i eftermiddag eller imorgonbitti för den istället.

Passade på att leta larver på morgonpromenaden och hittade äntligen ett gäng! Det blev 11 st små amiraler så nu jäklar kommer det kanske igång!

Här är en av de pyttesmå:

Video-Capture-20250702-123143.jpg

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka