Fjordingtråden

Har inte hängt med på sistone så vet inte tvärsäkert vem som är vem Men antar att den vänstra är Ariel baserat på ryggen (och pälsen).
Är nog inte duktig nog på rasstandard osv för att bedöma korset men i övrigt håller jag mes.
Ariel var bra vacker redan som ettåring.
Ja precis, mamma till vänster och dotter till höger. Ariel var liksom färdig i kroppen redan när hon var två, lite oväntat. Hon växte bara några cm efter det (tror hon var 138 cm som tvååring och 143 cm som slutmätt). Jag hoppas att Leia gör likadant, men vi får se om hon klarar ponnymåttet. Inte för att det spelar nån större roll, jag får köpa en större pall bara. ;)
 
Vad har ni för tränsstorlek? Jag blir galen, cob är för smal runt nos och har för kort pannband, full har för långa sidostycken, eller precis på gränsen.
 
Vad har ni för tränsstorlek? Jag blir galen, cob är för smal runt nos och har för kort pannband, full har för långa sidostycken, eller precis på gränsen.
Jeg har satt sammen mine trans med deler fra Hooks. Du kan kjøpe anatomisk nakke og sidestykke i cob, nosrem i full (om du tåler å ha en som går under eller over nakkeremmen) hakerem har de også som enkel del, og pannrem. Jeg har 2 flotte trans som er kjøpt og satt sammen sånn
 
Vad har ni för tränsstorlek? Jag blir galen, cob är för smal runt nos och har för kort pannband, full har för långa sidostycken, eller precis på gränsen.
Oftast cob men byter pannband till full annars blir det för kort. Om jag köper full så måste jag ofta göra fler hål i sidostyckena. På mina ston räcker cob oftast till på nosgrimmor men de hingstar/valacker jag haft har haft grövre ganascher och behövt full i nosgrimma (speciellt om man har t.ex. Micklem)
 
I måndags red vi en rolig ridlektion där vi jobbade med små serpentinerna på ena långsidan och övergångar/tempoväxlingar på andra långsidan. Ariel blev allt piggare ju mer kroppen fick jobba. Hon mår verkligen bra av lite tuffare pass, det gäller bara att jag framhärdar och inte ger upp när det känns som att rida i sirap. Ridläraren tyckte hon var riktigt duktig och en åskådare frågade tom ifall det var en ny ridskolehäst. Hen fick ett "Nej, tyvärr inte" tillbaka, så jag tar det som en komplimang å Ariels vägnar. :)
 
Idag fyller fina Simson 21 år🥳❤️
 

Bifogade filer

  • photostudio_1682597967147.jpg
    photostudio_1682597967147.jpg
    155,3 KB · Visningar: 45
Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Vad har ni för upplevelser kring att rida in fjordhästar?

Jag vill helst köpa en som är grundriden iallafall men har nu börjat kika åt treåringar också.
Red in ett halvblod innan jag fick barn och en New Forrest så har ändå viss vana.
Men som nämnt innan, de ridna är svåra att få tag i.
 
Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Vad har ni för upplevelser kring att rida in fjordhästar?

Jag vill helst köpa en som är grundriden iallafall men har nu börjat kika åt treåringar också.
Red in ett halvblod innan jag fick barn och en New Forrest så har ändå viss vana.
Men som nämnt innan, de ridna är svåra att få tag i.
Nu är det många år sen jag hade häst, men jag hade en som jag fick som föl och honom red jag in själv. Han var extremt cool och orädd även för att vara fjordhäst, så det gick som en dans. Typ: "hm, det är väl dags att vänja honom vid sadel". Så sadlade jag och så gick vi på promenad. När jag började rida följde vi med de andra på uteritt gång tre eller så. När de skrittat fram sina hästar satt jag av och gick hem. Några gånger senare provade vi att trava osv. Cider verkade mest nöjd över att jag äntligen fattat att han skulle följa med de andra hästarna när det var uteritt och inte vara kvar hemma. Så jäkla nöjd med sig själv!

Jag jobbade på fjordhästridläger som ung och då var det en del hästar som fick ridas in. Med ett undantag (ett sto som var ett hår av hin!) gick det väldigt smidigt. Inklusive en sjuårig valack som säljaren inte upplyst om att han inte var inriden. Han skulle provridas och en av mina kollegor satt upp. Hästen gjorde en liten brall, men inte mer. Sedan började hon skritta och det gick bra. Men när de skulle trava... han vinglade omkring över hela ridbanan och förstod uppenbart inte hjälperna och ryttaren förstod inte vad hon gjorde för fel. Jag ropade åt henne att sakta av och sitta av. För jag insåg att hästen inte var ordentligt inriden. Sen klagade jag hos ägaren som ringde säljaren och då kröp det fram att hästen över huvud taget inte haft sadel på sig! Men faktiskt blev det en trevlig lägerhäst av den också - men inte den sommaren.

Stoet från hin blev däremot såld som privathäst. Hon passade inte på ridläger.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 603
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 324
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 991
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 701
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp