Fjordingtråden

:o
Skåla höftknölarna? Kan du förklara vad du menar? Ledsen att jag kapar fjordingtråden lite, men jag fick just nya ögon för vår B-ponny. Måste hem och klämma på nytt sätt!

Ja, kolla filmen jag satte in så beskriver de hur man ska känna höftknölarna. De beskriver väldigt bra, tycker jag.
De ska inte vara gömda i fett. De ska ju heller inte skålas djupt men man ska kunna hålla en lätt böjd hand över.
 
Att hitta en inriden fjordhäst visar sig inte vara lätt! Kollar hästnet 25 gånger om dagen :angel:
Har nu börjat höra av mig direkt till stuteri för att fråga om de har någon de planerar att sälja.
 

Tänkte att jag skulle dela med mig av gårdagens löshoppning i video också.
Detta var andra gången 70cm på höjden igår och han har ett litet tvek men verkar ändå tycka att det är roligt då han springer tillbaka till början på hopp serien och ber om godis för sin insats. Han är så söt och arbetsvillig. Nu lär vi dock inte hoppa på ett tag så nu ska han få låta hjärnan processa de här två hopp-passen denna veckan. Får se när det blir igen. 🌞😍
 
Här är fjording stoet som jag är medryttare på två dagar per vecka också. Båda överhoppar något enormt! 😂

Freja som stoet heter är dock väldigt lat om hon får bestämma själv. Direkt efter hindret gick hon ner i trav och sen skritt för att ställa sig och äta. 😂

Båda hästarna känns som att de har potential för att komma långt i sin hopp-utbildning med rätt hoppgalna ryttare. Som tur är så har jag en väldigt bra kompis som ska hoppa in Halle. Först ska vi dock sätta galoppen då.

Bilden nedan är på Freja.
Screenshot_20230421_163743_Gallery.jpg
 
Promenadpremiär för Leia idag. Vi vågade oss inte så långt, men hon vågade iaf nosa på alla farliga saker längs vägen (finns en hel del här). Kändes bra trots att vi var själva (vilket inte var planen från början) men nästa vecka hoppas jag på sällskap.
 
Alltså vilken underbar sommardag!
Så himla varmt och härligt ☀️

Halle mättes idag också. Gamla ägaren hade med sig en mätsticka. Han har vuxit 1 centimeter så nu är han 142cm hög. (143 med skor)

På bilden nedan går Halle längst fram och jag rider på Freja.
20230422_122424.jpg
 
Att hitta en inriden fjordhäst visar sig inte vara lätt! Kollar hästnet 25 gånger om dagen :angel:
Har nu börjat höra av mig direkt till stuteri för att fråga om de har någon de planerar att sälja.
Jag började leta för två år sedan och insåg detsamma. Köpte en annan häst och plötsligt började det komma ut ridna fjordingar lite titt som tätt. Till sist hörde jag av mig på några annonser men var alltid för sent ute. Den här gången reserverade jag min fjording utan att ha sett henne och körde 75 mil för att hämta henne. Har inte ångrat mig en sekund!
 
Jag började leta för två år sedan och insåg detsamma. Köpte en annan häst och plötsligt började det komma ut ridna fjordingar lite titt som tätt. Till sist hörde jag av mig på några annonser men var alltid för sent ute. Den här gången reserverade jag min fjording utan att ha sett henne och körde 75 mil för att hämta henne. Har inte ångrat mig en sekund!
Jag har insett att jag behöver acceptera att jag inte kommer hitta en som vi kan provrida flera gånger..
Har även kollat mot de yngre åren men vill helst ha en som är inriden iallafall.

Har mailat några stuterier men alla är dräktiga nu. Har fått enstaka respons från några som planerar att sälja sina ston men det är först till årsskiftet. Det är så långt bort!
 
Jag började leta för två år sedan och insåg detsamma. Köpte en annan häst och plötsligt började det komma ut ridna fjordingar lite titt som tätt. Till sist hörde jag av mig på några annonser men var alltid för sent ute. Den här gången reserverade jag min fjording utan att ha sett henne och körde 75 mil för att hämta henne. Har inte ångrat mig en sekund!

Det känns som ett rätt riskabelt sätt att köpa/sälja hästar på. Om du aldrig ens träffat henne så hade det ju kunnat vara så att du inte trivdes. Du köpte grisen i säcken och den här gången gick det bra. Men om hon hade varit en toppenhäst men inte klickat alls med dig så hade hon skeppats vidare igen. Tar inte säljarna mer ansvar för hästarna de säljer än så? Får man inte provrida först för att se om man faktiskt trivs med hästen? Jag förstår att de vill sälja men det är ingen TV-apparat de säljer! Det är en levande individ som ska fungera tillsammans med en annan levande individ. Jag är är glad för din och din hästs skull att det gick bra den här gången men det gör mig ledsen att läsa att det är så det går till.
 
Idag fick Lill killen gå låååångsamt. Mot sin besvikelse. Men har man med sig en nybörjare ut på den snälla hästen Freja som går långsamt så måste man göra sitt yttersta för att gå som Freja. 😂

Det blev typ som jobb för honom. För än så länge så går han snabbare av att man länger tygeln till fullo på den lilla rackaren. Men det var så nyttigt för honom att köra långsam skritt. Å vi testade ett nytt bett också. 🤩

Screenshot_20230423_145904_Gallery.jpg
 
Idag fick Lill killen gå låååångsamt. Mot sin besvikelse. Men har man med sig en nybörjare ut på den snälla hästen Freja som går långsamt så måste man göra sitt yttersta för att gå som Freja. 😂

Det blev typ som jobb för honom. För än så länge så går han snabbare av att man länger tygeln till fullo på den lilla rackaren. Men det var så nyttigt för honom att köra långsam skritt. Å vi testade ett nytt bett också. 🤩

Visa bifogad fil 117353
Fin han är och svansen 😍 så fin har inte min...hmpf 😂. Vad för bett använder du? :) Jag varierar med tredelat med fasta ringar och rakt bett med fasta ringar :).
 
Fin han är och svansen 😍 så fin har inte min...hmpf 😂. Vad för bett använder du? :) Jag varierar med tredelat med fasta ringar och rakt bett med fasta ringar :).

Ååh tack! Han har bra gener från sin far 😍🙌 så det är riktigt tjock svans! Men han har tyvärr tuggat av svansen på en häst i hagen hehe... Försökte skylla på fölet men sen såg vi honom på bar gärning. 😅

Varierar mellan rakt gummibett med rörliga ringar, ett rakt d ringsbett från hööks (testade idag och han lyssnade amazing på det!), Hjulhackamore har vi också. Han har tredelat också men jag tycker att han är bättre i munnen med raka bett. Han tuggar annars lite för mycket på bettet liksom biter på det med tredelat. Går egentligen att rida på alla sorters bett tror jag för han är så känslig i sin mun. 🥰
 
Ååh tack! Han har bra gener från sin far 😍🙌 så det är riktigt tjock svans! Men han har tyvärr tuggat av svansen på en häst i hagen hehe... Försökte skylla på fölet men sen såg vi honom på bar gärning. 😅

Varierar mellan rakt gummibett med rörliga ringar, ett d ringsbett från hööks (testade idag och han lyssnade amazing på det!), Hjulhackamore har vi också. Han har tredelat också men jag tycker att han är bättre i munnen med d ringsbett. Han tuggar annars lite för mycket på bettet liksom biter på det med tredelat. Går egentligen att rida på alla sorters bett tror jag för han är så känslig i sin mun. 🥰
Spännande med D-ringsbett, varit lite nyfiken på det men aldrig provat :). Min gamla häst som använde sin styrka mer trivdes fint på kimblewick med rakt och så tredelat 😊
 
Spännande med D-ringsbett, varit lite nyfiken på det men aldrig provat :). Min gamla häst som använde sin styrka mer trivdes fint på kimblewick med rakt och så tredelat 😊

Just den från hööks har en liten rulle i mitten som han kan leka med om han vill med sin tunga. Tycker också att han lyssnar mer på ledande tygeltag då det blir som spå parerstänger. 🙌😍 Har testat stora såna på tredelat men tyckte inte han var bra på den. Som att han störde sig av att de var så långa 🤨

Låt er inte luras av hans virvlar bakom bettet där. Ibland stirrar jag mig blind på om jag satt bettet okej och tycker att han har många valkar men så är det virvlarna som lurar en! 🥴
Screenshot_20230423_161557_Gallery.jpg
 
Just den från hööks har en liten rulle i mitten som han kan leka med om han vill med sin tunga. Tycker också att han lyssnar mer på ledande tygeltag då det blir som spå parerstänger. 🙌😍 Har testat stora såna på tredelat men tyckte inte han var bra på den. Som att han störde sig av att de var så långa 🤨

Låt er inte luras av hans virvlar bakom bettet där. Ibland stirrar jag mig blind på om jag satt bettet okej och tycker att han har många valkar men så är det virvlarna som lurar en! 🥴
Visa bifogad fil 117360
Aha, ja de reagerar ju klart olika 😄. Haha vad roligt med virvlar där 😅
 
Aha, ja de reagerar ju klart olika 😄. Haha vad roligt med virvlar där 😅

Japp, jag trodde först det var skav... Men de är virvlar. På båda sidorna 🤔 men kikade på gamla föl bilder och jo visst har han virvlar där också. 😎

Han har även en vit bakhov så han är inte enligt rasstandarden heller. 😂
 
Japp, jag trodde först det var skav... Men de är virvlar. På båda sidorna 🤔 men kikade på gamla föl bilder och jo visst har han virvlar där också. 😎

Han har även en vit bakhov så han är inte enligt rasstandarden heller. 😂
Haha var väl inte min gamla heller med vitt tecken i pannan men nästan som ett hjärta så jag tyckte det var fint ändå 😍🥰
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 820
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 072
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 893
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp