Fjordingtråden

Bifogade filer

  • 20230423_173507.jpg
    20230423_173507.jpg
    178,6 KB · Visningar: 85
Jag kan såklart inte låta bli att jämföra. Mor och dotter 1 år gamla. Eftersom Ariel är född i juli och Leia i april så är det lite skillnad på pälsen. ;)

1 år.PNG


Tycker att Ariel har längre rygg och Leia bättre kors. Frågan är om inte Ariel är mer grovbent också. Med lite mer danskt huvud och större öron. Eller vad tycker ni andra?
 
Jag kan såklart inte låta bli att jämföra. Mor och dotter 1 år gamla. Eftersom Ariel är född i juli och Leia i april så är det lite skillnad på pälsen. ;)

Visa bifogad fil 117375

Tycker att Ariel har längre rygg och Leia bättre kors. Frågan är om inte Ariel är mer grovbent också. Med lite mer danskt huvud och större öron. Eller vad tycker ni andra?

Håller med. Så himla söta! 😍♥️
 
Det känns som ett rätt riskabelt sätt att köpa/sälja hästar på. Om du aldrig ens träffat henne så hade det ju kunnat vara så att du inte trivdes. Du köpte grisen i säcken och den här gången gick det bra. Men om hon hade varit en toppenhäst men inte klickat alls med dig så hade hon skeppats vidare igen. Tar inte säljarna mer ansvar för hästarna de säljer än så? Får man inte provrida först för att se om man faktiskt trivs med hästen? Jag förstår att de vill sälja men det är ingen TV-apparat de säljer! Det är en levande individ som ska fungera tillsammans med en annan levande individ. Jag är är glad för din och din hästs skull att det gick bra den här gången men det gör mig ledsen att läsa att det är så det går till.
Stopp ett tag här nu! Säljaren var jätteseriös! Det var jag som ville reservera innan jag satte mig och åkte 75 mil med släp för att hämta! Jag antar att de var väldigt trygga med att hästen fungerade i alla situationer som beskrivits och var trygga med att sälja till det jag ville ha henne till.
 
Stopp ett tag här nu! Säljaren var jätteseriös! Det var jag som ville reservera innan jag satte mig och åkte 75 mil med släp för att hämta! Jag antar att de var väldigt trygga med att hästen fungerade i alla situationer som beskrivits och var trygga med att sälja till det jag ville ha henne till.

Men de hade ju inte ens träffat dig eller sett dig rida henne? Eller ni kanske kände varandra sen innan? I så fall kan jag flrstå det mer.

När man köper en häst är det ju en relation man ska ha. Då är det ju att köpa grisen i säcken att inte ens träffa den man ska ha en relation med. Som "Gift vid första ögonkastet" fast hästköp istället för giftemål.
 
Men de hade ju inte ens träffat dig eller sett dig rida henne? Eller ni kanske kände varandra sen innan? I så fall kan jag flrstå det mer.

När man köper en häst är det ju en relation man ska ha. Då är det ju att köpa grisen i säcken att inte ens träffa den man ska ha en relation med. Som "Gift vid första ögonkastet" fast hästköp istället för giftemål.
Men hur många säljare har koll på det? Det är väl mest köparen som kan bedöma om hästen passar en själv.

Säljaren hade ju kunnat neka mig att köpa om något hade känts fel när jag kom.
 
Men de hade ju inte ens träffat dig eller sett dig rida henne? Eller ni kanske kände varandra sen innan? I så fall kan jag flrstå det mer.

När man köper en häst är det ju en relation man ska ha. Då är det ju att köpa grisen i säcken att inte ens träffa den man ska ha en relation med. Som "Gift vid första ögonkastet" fast hästköp istället för giftemål.

Jag har köpt osett två gånger, en fölunge och ett dräktigt sto som endast skulle användas till avel. Bägge gångerna har det slutat med att jag sålt efter två år då vi inte klickat. Så jag har lärt mig att jag måste träffa mina hästar innan köp. :)
 
Men hur många säljare har koll på det? Det är väl mest köparen som kan bedöma om hästen passar en själv.

Säljaren hade ju kunnat neka mig att köpa om något hade känts fel när jag kom.

Jag kan på sisådär två minuter avgöra om personen som rider min häst passar med henne eller inte. Men så känner jag henne väl också. Hon har sagt "ja tack" till två personer förutom mig, samt "okej, jag står ut" till ett par ytterligare. Samtidigt som hon sagt "tvärnej" till flera personer också (vilket alltid är fascinerande att se, det brukar hänga ihop med hur ryttarna bemöter henne).
 
Jag kan på sisådär två minuter avgöra om personen som rider min häst passar med henne eller inte. Men så känner jag henne väl också. Hon har sagt "ja tack" till två personer förutom mig, samt "okej, jag står ut" till ett par ytterligare. Samtidigt som hon sagt "tvärnej" till flera personer också (vilket alltid är fascinerande att se, det brukar hänga ihop med hur ryttarna bemöter henne).
Fast du kan ju inte veta om de ”klickar” i längden även om hästen säger ja vid första tillfället.

Vi är ju alla olika och har olika preferenser när det gäller häst! En okomplicerad häst som funkar med de flesta ryttare i de flesta miljöerna och en vanlig hobbyryttare som gillar de flesta hästarna och som inte behöver ha ”ett klick” kommer ju att fungera ihop.
 
Min lille kille kunde inte stå still idag. Det kröp i skinnet. Kanske pga kylan? Nåja, vi körde lite slow walk ute i det gråmulna vädret. Ca 20 min.

För er som inte vet vad slow walk är så är det att man ber hästen gå fram sakta och med ett ben i taget. Det får dem att behöva tänka på sin balans och använda sin kropp samt hjärna. Det tröttar ut hästen ganska fort och den börjar vanligtvis gäspa eller tugga inom 5-10 minuter om man gjort allt rätt. Halle blir helt slut efter en sån här slow walk. Det får honom att varva ner och släppa spänningar genom att han gäspar/tuggar.

Vad brukar ni göra med era fjordingar när de inte kan stå stilla och bara kryper i benen på dem? 😂🤨
 
Jag körde ett dressyrpass på utebanan idag. Brr, det var kallt! Håller ju fortfarande på att lära känna Mariella och ta reda på vad hon kan/ tycker om/ inte tycker om så det blev lite av varje. Hon är pigg och travar på framåt utan att jag behöver driva alltför mycket. Bromsen måste finliras lite, men jag körde mycket övergångar och sen en del volter från medellinjen med övergångar emellan och några ryggningar. De blev bättre efter ett par repetitioner. Hon är lite stel i vänster varv där jag fick jobba en hel del för att hon skulle spåra. Samma med galoppen, hon ville inte gärna fatta vänster galopp i början. Gick bättre efter några repetitioner. Testade sedan lite skänkelvikning på förvänd halvt igenom i skritt och trav och travade över några travbommar som låg på banan. Avslutade sedan med några kvarts vändningar på framdelen och bakdelen och några steg i öppna i skritt. Öppnan gick bättre i dag än förra gången när jag testade och i dag fick jag loss henne lite bättre på vänster sida. Styrkan och konditionen förbättras långsamt!
 
En fråga till hela tråden.
Hur ser era vecko-upplägg ut med era fjordingar?

Halles ser ut såhär den här veckan:
Måndag: Vila
Tisdag: Löshoppa
Onsdag: Vila
Torsdag: Löshoppa
Fredag: Vila
Lördag: Rida ut
Söndag: Rida ut
Mina går 5 dagar i veckan. Jag har inget specifikt så att jag alltid rider dressyr en viss dag osv utan jag anpassar efter väder, vind, tävlingar, hur de känns och när mina medryttare ska komma. Just nu är det fyra ridhästar som går fullt igång plus att jag gör lite med treåringen och ibland nåt pass på mammas valack så jag har det jag gör.

Men på sommarhalvåret när inte väglag som is, massor av snö etc sätter käppar i hjulet är en veckas upplägg ungefär så här:
-ett tuffare längre konditionspass
-ett pass backträning
-en lugnare uteritt
-två pass på bana, kan vara dressyr, tömkörning eller hoppning
Sen anpassar jag efter individen. Vissa behöver mer jobb ute och andra kan behöva mer trim på bana. Den som är inkörd körs också.

Det jag märkt är att mina får ett väldigt bra grundflås då det är backigt här. Var man än rider lutar det åt nåt håll och sen har vi gott om riktiga bra backar att köra intervaller i. Varje gång en ny häst kommer till gården tar det ett tag innan den kommer in i detta och inte blir trött av att det är så backigt.
 
Om några timmar blir den här lilla skiten 4 år gammal. Hur kan tiden gå så fort? :o :heart

Idag var han busig och energisk på ridbanan. Han galopperade runt och vi körde lite röstkommando träning. Sen sprang vi tillsammans runt. Han är så lojal och vill alltid göra rätt för sig. Det är roligt att utvecklas tillsammans med honom. 😍🙌

20230425_180741.jpg
 
Jag kan såklart inte låta bli att jämföra. Mor och dotter 1 år gamla. Eftersom Ariel är född i juli och Leia i april så är det lite skillnad på pälsen. ;)

Visa bifogad fil 117375

Tycker att Ariel har längre rygg och Leia bättre kors. Frågan är om inte Ariel är mer grovbent också. Med lite mer danskt huvud och större öron. Eller vad tycker ni andra?
Har inte hängt med på sistone så vet inte tvärsäkert vem som är vem Men antar att den vänstra är Ariel baserat på ryggen (och pälsen).
Är nog inte duktig nog på rasstandard osv för att bedöma korset men i övrigt håller jag mes.
Ariel var bra vacker redan som ettåring.
 
Den bästa skrutten Halifax Unik fyller 4 år idag!

26 april 2019 föddes du till världen. Det bästa som kunde hända jorden. ♥️🥳 Ikväll blir det tårta!

Halle och hans mamma till vänster och Freja och Halle till höger. ♥️
picture_1682488258361.png
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 299
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 850
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp