Fjordingtråden

Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Vad har ni för upplevelser kring att rida in fjordhästar?

Jag vill helst köpa en som är grundriden iallafall men har nu börjat kika åt treåringar också.
Red in ett halvblod innan jag fick barn och en New Forrest så har ändå viss vana.
Men som nämnt innan, de ridna är svåra att få tag i.

Jag har min 4 åring som jag köpte som 3 åring. Han var tiden ca 3 gånger typ när jag tog över honom. Nu är han riden i skritt och trav och börjar förstå vikthjälperna mycket bättre. Väldigt cool kille. Men galoppen lämnar jag över till min bästa kompis Jojjo som gått hippologen. Men annars gör jag allt själv. 😊
 
Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Vad har ni för upplevelser kring att rida in fjordhästar?

Jag vill helst köpa en som är grundriden iallafall men har nu börjat kika åt treåringar också.
Red in ett halvblod innan jag fick barn och en New Forrest så har ändå viss vana.
Men som nämnt innan, de ridna är svåra att få tag i.

Jag har ridit in de tre hästar jag haft sen de var föl, samt ridit in min första häst fast jag inte visste att hon inte var riden innan.

Bortsett från den första har det varit noll problem, men jag har varit supernoga med att läsa av hästen och inte gå för fort fram. Min senaste började jag rida in på hösten som treåring, men märkte ganska snabbt (3:e uppsittningen) att han verkligen inte var mentalt mogen, så han fick vänta ett år.
 
Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Vad har ni för upplevelser kring att rida in fjordhästar?

Jag vill helst köpa en som är grundriden iallafall men har nu börjat kika åt treåringar också.
Red in ett halvblod innan jag fick barn och en New Forrest så har ändå viss vana.
Men som nämnt innan, de ridna är svåra att få tag i.
Jag köpte en 3- åring när jag var ung och red in den själv. Han var bara sutten på några gånger. Jag ledde ut han i skogen och satt upp och red hem. :laugh: Skulle inte göra så idag. Men det gick bra! Red mest ut i skogen första halvåret och började sedan träna lite mer dressyr och hoppning. Var tyvärr tvungen att sälja honom när han var fem. Då gick han LC dressyr och hoppade 80 cm bana på träningstävling.
 
Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Vad har ni för upplevelser kring att rida in fjordhästar?

Jag vill helst köpa en som är grundriden iallafall men har nu börjat kika åt treåringar också.
Red in ett halvblod innan jag fick barn och en New Forrest så har ändå viss vana.
Men som nämnt innan, de ridna är svåra att få tag i.
Köpte min 2 månader innan hon skulle fylla 4 år och var då inriden i alla gångarter och uteriden, ej utbildad (såklart). Jag har hoppat in henne 🤩😍
 
Här är min nyblivna 4 åring. I sommar kommer vi sätta galoppen på honom.

V på bilden kommer få låna han på en ridtur på söndag så hon fick testa honom idag ute. Hon red jättebra. Halle har blivit en matte-häst och tycker det är lite jobbigt med andra ryttare på sig men han får lära sig V's ridstil iaf. Det är nyttigt för honom. Tacksam över att vi har V i stallet. 🙌😍

Halle är för övrigt en trevlig 4 åring med egen bjudning i alla väder men med en tydlig broms. Så skönt. Å han gillar barn vilket är tur då det bor en del barn här ute. Inte för att de rider honom utan för att de har studsmattor som man rider förbi osv. Jättebra miljöträning 😎🤌

Screenshot_20230427_193953_Gallery.jpg
 
Jag upplever fjordhästar som okomplicerade att rida in. Vi har dock haft några som levt lite i skyddad verkstad och då måste en del grundjobb göras först. Efter det är det inte så svårt.

De har generellt mycket lätt att förstå och har man lärt dem en sak så brukar det sitta och det är oftast de utvecklas snabbare ridmässigt än t.ex halvblod. Då tänker jag utbildningsstegen (Takt, lösgjordhet o.s.v).

Ett exempel är när kompanjonen red sitt femåriga halvblod samtidigt som han red vår då fyraåriga fjordhäst, för instruktör.
Fjordhästen inriden det året han blev fyra.
När kompanjonen ridit några månader så utbrister instruktören att "Det märks att fjordhästen är ett år äldre" (vilket ju var helt fel) endast av den anledningen att han lärde sig snabbt, fann sin takt tidigt och lösgjordheten började bli stadig medan halvblodet hade en del att önska.

Oftast rider vi in dem genom att sätta sadel på och rida ut bara. De är ju oftast inkörda och gjort en hel del annat så det är balans och att någon sitter uppe som eventuellt kan göra de lite konfunderade.

Med det sagt är det ju ändå bra att, som @Habina skriver göra allt i sin och hästens takt och vara uppmärksam. Gå inte får fort fram om inte alla är med. Dock brukar fjordhästen inte vara så känslig och kan ta rätt mycket mentalt tryck och bearbeta snabbt.
 
Jag upplever fjordhästar som okomplicerade att rida in. Vi har dock haft några som levt lite i skyddad verkstad och då måste en del grundjobb göras först. Efter det är det inte så svårt.

De har generellt mycket lätt att förstå och har man lärt dem en sak så brukar det sitta och det är oftast de utvecklas snabbare ridmässigt än t.ex halvblod. Då tänker jag utbildningsstegen (Takt, lösgjordhet o.s.v).

Ett exempel är när kompanjonen red sitt femåriga halvblod samtidigt som han red vår då fyraåriga fjordhäst, för instruktör.
Fjordhästen inriden det året han blev fyra.
När kompanjonen ridit några månader så utbrister instruktören att "Det märks att fjordhästen är ett år äldre" (vilket ju var helt fel) endast av den anledningen att han lärde sig snabbt, fann sin takt tidigt och lösgjordheten började bli stadig medan halvblodet hade en del att önska.

Oftast rider vi in dem genom att sätta sadel på och rida ut bara. De är ju oftast inkörda och gjort en hel del annat så det är balans och att någon sitter uppe som eventuellt kan göra de lite konfunderade.

Med det sagt är det ju ändå bra att, som @Habina skriver göra allt i sin och hästens takt och vara uppmärksam. Gå inte får fort fram om inte alla är med. Dock brukar fjordhästen inte vara så känslig och kan ta rätt mycket mentalt tryck och bearbeta snabbt.
Måste verkligen instämma!

Att de är lättlärda och att det sedan sitter bergfast är dock på gott och ont... Motiverade min 3-åring till att löshoppa genom att ha havrehinken efter hindren på kortsidan. När han väl lärt sig det ville han gärna löshoppa. Tyvärr följde det med till uppsutten hoppning att man skulle tvärdö efter hindret och leta godis.
 
Anekdot från f d fjordhästägare (fortfarande entusiast):

En sak som kan vara värt att nämna när det gäller fjordhästar och inridning är att (enligt min uppfattning) har många individer av rasen ett temperament som förutsätter tydlig men respektfull behandling för gott kamratskap och samarbete. Det går inte att mesa med en fjordhäst. Man behöver vara tydlig. Men det går inte heller att tro att hårda tag är vägen framåt, för då kan man få stora problem. Fjordhästar är snälla, men de tar inte skit. Man behöver ha hästen med sig. Det behövs väl alltid, men det finns de som tror att bara för att fjordhästar är rätt små, snälla och lugna så är de inte så mycket häst. Men de är faktiskt väldigt mycket häst!

Jag insåg vidden av detta för många år sedan när jag hjälpte en amerikansk kvinna med info om rasen. Hon fick sen tag på en treåring och lämnade honom för inridning till den lokala tränaren (aka horsebreaker). Som misslyckades. Hästen tänkte verkligen inte göra som tränaren ville (förmodligen för att han inte förstod) och när tränaren gick på hårdare utbröt krig. Ägaren var förtvivlad.

Jag visste inte vad jag skulle säga, men rekommenderade henne att gå med i en fjordhästmailinglista jag själv var medlem i. Där fanns en massa amerikanska fjordhästmänniskor och när de fick höra om tränarens metoder sa flera av dem direkt "tränare som jobbar med att hästen ska lyda blint är inget för fjordhäst!". Ägaren fick hjälp av dem att hitta en annan, mer passande tränare och sen gick inridningen hur enkelt som helst. Den första tränaren hade inte känt av hästen och sett till att honom med sig utan bara kört på. Hästen blev förbannad och så var kaoset ett faktum. Men fjordhästar är ju ofta otroligt schyssta, så med rätt behandling var det inga problem.
 
Anekdot från f d fjordhästägare (fortfarande entusiast):

En sak som kan vara värt att nämna när det gäller fjordhästar och inridning är att (enligt min uppfattning) har många individer av rasen ett temperament som förutsätter tydlig men respektfull behandling för gott kamratskap och samarbete. Det går inte att mesa med en fjordhäst. Man behöver vara tydlig. Men det går inte heller att tro att hårda tag är vägen framåt, för då kan man få stora problem. Fjordhästar är snälla, men de tar inte skit. Man behöver ha hästen med sig. Det behövs väl alltid, men det finns de som tror att bara för att fjordhästar är rätt små, snälla och lugna så är de inte så mycket häst. Men de är faktiskt väldigt mycket häst!

Jag insåg vidden av detta för många år sedan när jag hjälpte en amerikansk kvinna med info om rasen. Hon fick sen tag på en treåring och lämnade honom för inridning till den lokala tränaren (aka horsebreaker). Som misslyckades. Hästen tänkte verkligen inte göra som tränaren ville (förmodligen för att han inte förstod) och när tränaren gick på hårdare utbröt krig. Ägaren var förtvivlad.

Jag visste inte vad jag skulle säga, men rekommenderade henne att gå med i en fjordhästmailinglista jag själv var medlem i. Där fanns en massa amerikanska fjordhästmänniskor och när de fick höra om tränarens metoder sa flera av dem direkt "tränare som jobbar med att hästen ska lyda blint är inget för fjordhäst!". Ägaren fick hjälp av dem att hitta en annan, mer passande tränare och sen gick inridningen hur enkelt som helst. Den första tränaren hade inte känt av hästen och sett till att honom med sig utan bara kört på. Hästen blev förbannad och så var kaoset ett faktum. Men fjordhästar är ju ofta otroligt schyssta, så med rätt behandling var det inga problem.

Just det där tror jag är nyckeln till varför mitt sto "väljer" sina ryttare. De som sitter upp med inställningen "du ska lyda mig" de får henne inte ur fläcken. Medan de som mer ser det som ett samspel, är ödmjuka inför henne verkligen kan få henne att dansa. Det blev rätt pinsamt en gång när en riktigt skicklig ryttare förutsatte att hon var okänslig (fördom gentemot rasen) och satte sporrarna i sidorna på henne helt utan föregående hjälper. Den ryttaren lyckades inte ens få upp henne i trav...
 
20230428_174214.jpg


Idag red vi helt själva i paddocken. Inte mycket som rubbar den här killen vilket är skönt. Fullblodet och coben i hagen vid paddocken brukar racea runt och försöka få andra hästar utanför hagen med sig. Jag red ner till paddocken för jag är lat. Orka sitta upp där nere. Men han stod snällt och tittade på medan fullblod och cobben galoppade runt. Jag är så stolt över mig själv och min häst. Hade detta varit Morces förra året så skulle hon inte tro på sig själv och bara övertänka. Vi hade ett litet hopp upp i luften i paddocken men det var för att gamla buskar råkade daska till han på benen 🙈

Det är väl det enda som rubbar honom. Å man får inte ha skänklarna i sidorna hela tiden heller. Han är så känslig så som man inte tror att fjording kan vara. 🤣

Men idag skrittade vi bara på ridbanan, han har en tendens att elda iväg och bli för ivrig. Han har en broms och det är jag glad för 🤭
Vi körde lite volter, vikthjälper, lite sidvärtes rörelser och stannade upp ibland bara för att "hänga" där.

Jag rider med positiv belöning, dvs godis. Det finns olika smak om det men för oss funkar det kanoners! 👍🥰
 
Blev en mysig tur ikväll. Trodde det inte först, då Ariel verkade vara tveksam till att bli sadlad, men sen ändå stod stilla. Jag har djävulskt träningsvärk från i måndags (ridlektion) och onsdags (bowling) så jag nästan inte kan gå och tänker att hon kanske också har det? Hon var ju så himla ambitiös i måndags, så man vet aldrig.

Skrittade iaf på kantzonen bortåt i tjugo minuter och det gick lite snabbare än när vi skrittar till ridskolan, så helt klart gillar hon underlaget. Sen vände vi och travade och galopperade hem fem minuter innan tio minuter avskritt. Fullt lagom pass just nu, speciellt som hon har så lite framåtbjudning.

IMG_3847.jpeg
 
Red ut i går och tränade kondition med trav och galoppintervaller och det kändes som om hon har fått en del ork nu. Idag hade jag först tänkt rida lite markarbete, men så tyckte jag det skulle bli så jobbigt att släpa fram bommarna så jag ändrade mig och tänkte ta ett skrittpass på utebanan istället. Så på med dressyrsadeln. Men väl där var det en ryttare som hade tagit fram bommar och stöd. Men jag började mitt skrittpass men det gick så fruktansvärt långsamt så jag ångrade mig och körde på i trav och galopp ändå. Jobbade med böjning och flytta för skänkeln. Och galoppfattning. Det går riktigt bra nu, tror orken har blivit bättre. Hon bjöd också på ett ordentligt bocksprång när hon nog tyckte att hon hade jobbat tillräckligt. Ignorerade detta och fortsatte övningen ett tag till, men avslutade med att trava och skritta av på serpentiner. Bra jobbat tycker jag!
 

Bifogade filer

  • E4B732B5-6653-40DD-AE18-CC3E938B7967.jpeg
    E4B732B5-6653-40DD-AE18-CC3E938B7967.jpeg
    474,2 KB · Visningar: 56
Har ni ridit in era fjordhästar själva, ni som haft dem sedan de var unga?
Vad har ni för upplevelser kring att rida in fjordhästar?

Jag vill helst köpa en som är grundriden iallafall men har nu börjat kika åt treåringar också.
Red in ett halvblod innan jag fick barn och en New Forrest så har ändå viss vana.
Men som nämnt innan, de ridna är svåra att få tag i.
Jag har precis så smått börjat inridningen av min sjätte Fjord. På ett sätt kan det nästan vara svårare att rida en häst som är präglad av en annan ryttare än en man format själv från start.

Jämför jag med de SWB jag ridit in har de varit enklare för de är så mycket tryggare i sig själva. Vi har gjort det mesta i skogen, kanske suttit på dem totalt 15 ggr det år de varit tre. Då har de kunnat start - stopp - styrning i alla gångarter. De är ju inte så stora och ofta ganska balanserade i sin kropp vilket gör att de får lätt för sig. Jag är 40+ och kommer inte rida in fler SWB i livet men Fjord kan jag tänka mig att fortsätta med ett bra tag till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 200
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 850
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp