Fjordingtråden

Såhär ser han ut när settet är komplett 🥰
Gammal bild från oktober 22. Screenshot_20230430_160459_Instagram.jpg
 
Idag fick Ariel ha min kompis på ryggen och Leia hängandes i svansen. ;) Vi tog en kort skrittrunda för att testa hur det funkar med Leia promenerandes bakom. Det gick superbra och Ariel var så himla nöjd. :) Hon gick med spetsade öron och raska steg (så jag hade lite svårt att hänga med, Leia tyckte dock att det gick långsamt). Tanken är att vi ska fortsätta med de här promenaderna (men göra dem längre och längre) så ofta kompisen har tid. Leia var inte alls lika tittig med sällskap, så jag tror att det är en bra plan.

Längtar dock tills hon är inkörd och jag slipper traska själv. ;)

Vi provade ponnyns sele igår, men den var för liten. Nästa helg ska vi prova Ariels sele, men jag tror den är för stor.

IMG_3853.jpeg
 
Jag har räknat ut att Ariel får ungefär 5-6 kg hö per dag, hennes behov är 8 kg. Så nu kommer jag mata på henne, för hon börjar faktiskt bli mager nu. Hon har fortsatt noll energi, vilket såklart delvis beror på flytt och pälsfällning, men runt 10 MJ under underhållsbehovet hjälper såklart inte till. Plus att Leia fortfarande diar en del.
 
Red vår första markarbetslektion i går. Har tidigare bara provat att trava över bommar och hoppa någon enstaka galoppbom. Och oj så pigg hon var! Detta gillade hon.
Men måste få bort lite av den runda magen så att sadeln ligger still lite bättre. Men magneter har minskat från 188 till 183, så det går åt rätt håll.
 
Hej, hopp! Hittade just en P&R i närheten som jag blir sugen på. Tänkte rida LC1 i såfall. Fast vi inte riktig är där än, tror jag. Men träna tävling kan vi ju. Och helgen efter har de ”riktig” tävling som jag egentligen hade planerat att starta halvblodet på:cry:.
 
Lite roligt att titta tillbaka på när han precis kommit till mig. Detta (övre bilden) är i augusti/september 2022 tror jag. Hade haft han en månad då och han var tre år här. Nedre bilden är från idag. Vilken skillnad
🙈♥️

picture_1683402490166.png
 
Red denna pinglan idag på ridbanan. Hon är såååå slö och det är normalt men ändå! Så idag körde vi tempoväxlingar för att få igång henne. Det gick sådär tills jag belönade henne med godis när hon gått framåt. Då verkade det som att hon fick en motivation att se fram emot. Så helt plötsligt blev hon piggelin 😂

Vi avslutade med att skritta bortåt på en gräslänga längs med åkern och trava hemåt. Gick som på räls! Älskar att jag kan rida två olika hästar. Den ena snabb som en räcerräka och man får tänka på att inte skänkla så mycket och denna som är snigelfart och man behöver jobba jobba jobba! 🤭🙌

Fina frejsan. 🤩

20230507_181001.jpg
 
Måste bara få berätta att nu har Simson bytt stall, han har flyttat till ett ställe som bara har fjordingar. Jag hoppas han ska trivas här och kanske gå ner lite mer i vikt så han kan gå på bete senare i sommar med sin nya gula vänner🤗
 

Bifogade filer

  • IMG_20230517_140951.jpg
    IMG_20230517_140951.jpg
    205,9 KB · Visningar: 49
Dere som har fjordhester på beite, hvor mye må de trenes for å holde vekten nede mens de står på beite?

Vi får se om det blir bete för min herre. Just nu har vi eventuellt en som inte kan gå på bete. Men om bete blir av så kommer han att hållas igång 5 av 7 dagar. Å då menar jag att han kanske springer kravlöst i paddock, går promenader, rider två-tre gånger i veckan etc.
 
Vi får se om det blir bete för min herre. Just nu har vi eventuellt en som inte kan gå på bete. Men om bete blir av så kommer han att hållas igång 5 av 7 dagar. Å då menar jag att han kanske springer kravlöst i paddock, går promenader, rider två-tre gånger i veckan etc.
Og det er nok til å holde vekten nede?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 200
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 027
Senast: _Elly_
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 850
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp