Fjordingtråden

Alltså denna hästen. Han gör mig så glad 😊

Idag tömkörde vi bettlöst. I skritt och trav. Lyhörd och mycket fin kille idag ute i regnet. 🌟❤️

Screenshot_20230324_193516_Gallery.jpg
 
Jag har också spanat på Santacruz, det var flera fjordingar på lägret i somras som hade sån.
Jag har fått valt bort prestiges sadlar pga v-formad bom, behöver u-formad (till Haflinger men det är nog liknande) men hon kan ha deras D2 men den är ju snordyr men också den hon trivts bäst med pga jätte-jättekort, bogfri och rundbossa.
Kika på Lippo och Santa Cruz om det är i ungefärlig prisklass.
 
Äntligen red vi träning igen! Det är ihop med sex ridskolehästar och en privathäst. Perfekt grupp på lagom nivå för oss.

Ariel hade jätteroligt! Första träningen sen hösten 2020… Vi jobbade med skänkelvikning och jag fick vara noga med att ta pauser (vi är inte igång helt ännu) så att Ariel skulle orka att ta sig hem också.

Vi skrittar ca 20 min till ridskolan (perfekt avstånd!) men igår var det snö upp till carpus då det drivit över fälten. Tufft för liten fröken som alltid ska ge 100 %.

Vi kommer fortsätta att rida i denna grupp, längtar redan till markarbete om två veckor. :)

59A191C0-AFDF-44D2-8E07-5D31778DED5F.jpeg
 
Har inte kommit så långt med Mariella än. Bara provat en del sadlar och det kommer inte att bli lätt! Ryggen är så pass kort så mina 17 tums Prestige ser alldeles för stora ut på henne! Frågan är vad sjutton jag ska prova som jag får plats i och som ligger bra på kort, bred, rund häst utan manke. Hmm, den får inte kosta skjortan heller.

Longerade lite i paddocken i går, i snön. Det fixade hon galant, men galoppkommandot satt inte (är så bortskämd med halvblodet som snällt börjar galoppera om man säger "gaalopp"), men vad gör väl det när hon utan att knota sprang på en stor fin cirkel runt mig utan att ens försöka falla in mot mitten och kom till fin form med upphöjd rygg (tror väl att den djupa snön gjorde sitt där). Så jag var noga med att inte hålla på för länge. Idag blir det nog ett litet ridpass (barbacka) bara för att känna på henne lite.
 
Fjordingar 😍
Min första egna var en fjording, Fido f.1988
En riktig buse som tappade mig otaliga gånger, gillade att hoppa och var superrolig att köra. Tävlade både hoppning och körning på klubbnivå.

Nu har jag börjat kolla lite åt fjordhäst igen. Vill ha den moderna och sportiga modellen som lämpar sig bättre för både dressyr och hoppning.
Ligger minst ett år framåt i tiden men kul att kolla på fina hästar och drömma lite 😍
 
Har inte kommit så långt med Mariella än. Bara provat en del sadlar och det kommer inte att bli lätt! Ryggen är så pass kort så mina 17 tums Prestige ser alldeles för stora ut på henne! Frågan är vad sjutton jag ska prova som jag får plats i och som ligger bra på kort, bred, rund häst utan manke. Hmm, den får inte kosta skjortan heller.

Longerade lite i paddocken i går, i snön. Det fixade hon galant, men galoppkommandot satt inte (är så bortskämd med halvblodet som snällt börjar galoppera om man säger "gaalopp"), men vad gör väl det när hon utan att knota sprang på en stor fin cirkel runt mig utan att ens försöka falla in mot mitten och kom till fin form med upphöjd rygg (tror väl att den djupa snön gjorde sitt där). Så jag var noga med att inte hålla på för länge. Idag blir det nog ett litet ridpass (barbacka) bara för att känna på henne lite.

Det kan vara så att hon lärt sig att börja galoppera med puss-ljud istället. Testa det nästa gång. Har märkt att vissa lär ut det kommandot istället för ga-lopp.
 
Fjordingar 😍
Min första egna var en fjording, Fido f.1988
En riktig buse som tappade mig otaliga gånger, gillade att hoppa och var superrolig att köra. Tävlade både hoppning och körning på klubbnivå.

Nu har jag börjat kolla lite åt fjordhäst igen. Vill ha den moderna och sportiga modellen som lämpar sig bättre för både dressyr och hoppning.
Ligger minst ett år framåt i tiden men kul att kolla på fina hästar och drömma lite 😍

Vän av ordning. ;) Vill bara påpeka att den ”moderna” modellen egentligen är den ursprungliga modellen. Man tog medvetet in de allra grövsta fjordhästarna till Sverige och avlade på dem på 60-talet då man hade en idé om att avelsvärderingsnämnden skulle se mer positivt på den ”nya” rasen om de liknade en mindre ardenner.
 
Vän av ordning. ;) Vill bara påpeka att den ”moderna” modellen egentligen är den ursprungliga modellen. Man tog medvetet in de allra grövsta fjordhästarna till Sverige och avlade på dem på 60-talet då man hade en idé om att avelsvärderingsnämnden skulle se mer positivt på den ”nya” rasen om de liknade en mindre ardenner.

Får väl kalla den för den nymoderna 😁
Tycker de flesta man ser i Sverige är för grova med väldigt lågt ansatt hals.

Följer några utländska som är riktigt snygga, ädla, högresta med väldigt fin gång 😍
En sån vill jag ha 😁
 
Får väl kalla den för den nymoderna 😁
Tycker de flesta man ser i Sverige är för grova med väldigt lågt ansatt hals.

Följer några utländska som är riktigt snygga, ädla, högresta med väldigt fin gång 😍
En sån vill jag ha 😁

Du får åka till Danmark och shoppa. ;) Nä men tyvärr är det många svenska fjordhästar som är i rejält överhull och då ser de ganska tråkiga ut.
 
Du får åka till Danmark och shoppa. ;) Nä men tyvärr är det många svenska fjordhästar som är i rejält överhull och då ser de ganska tråkiga ut.

Jo, men även i bra hull är många för kortbenta, korthalsade och lågställda för min smak 😁
Men mina planer ligger långt fram i tiden så vi får se om det dyker upp någon fin.
 
Jo, men även i bra hull är många för kortbenta, korthalsade och lågställda för min smak 😁
Men mina planer ligger långt fram i tiden så vi får se om det dyker upp någon fin.

Jag tror du måste ut och titta lite mer. Skulle säga Grevagården. Där ser man hästar av alla sorter.

Men, ärligt håller jag med @Habina , de flests fjordingar går med minst 70-150 kg övervikt och då är det svårt att se högrest och långhalsad ut.
Nu har jag inte kvar exemplet jag använde förut men jag har två bilder på en godkänd hingst där den på ena bilden ser ut som du beskriver och på den andra som en riktig räser-fjording.
Den enda skillnaden är hullet Och musklerna. Tyvärr är det fakta i de allra flesta fallen.

Vi har riktigt fina hästar i sverige. Det gäller bara att hitta dem och träna dem rätt samt hålla dem i hull året om.
 
Jag tror du måste ut och titta lite mer. Skulle säga Grevagården. Där ser man hästar av alla sorter.

Men, ärligt håller jag med @Habina , de flests fjordingar går med minst 70-150 kg övervikt och då är det svårt att se högrest och långhalsad ut.
Nu har jag inte kvar exemplet jag använde förut men jag har två bilder på en godkänd hingst där den på ena bilden ser ut som du beskriver och på den andra som en riktig räser-fjording.
Den enda skillnaden är hullet Och musklerna. Tyvärr är det fakta i de allra flesta fallen.

Vi har riktigt fina hästar i sverige. Det gäller bara att hitta dem och träna dem rätt samt hålla dem i hull året om.

Jag har nån rolig bild på Ariel när hon är i perfekt hull och när hon är superfet. Ska se om jag kan leta fram bilderna i helgen när jag sitter på privata datorn. Fast hon kanske ändå ser kortbent och tråkig ut i @Bison s ögon? ;)
 
Jag tror du måste ut och titta lite mer. Skulle säga Grevagården. Där ser man hästar av alla sorter.

Men, ärligt håller jag med @Habina , de flests fjordingar går med minst 70-150 kg övervikt och då är det svårt att se högrest och långhalsad ut.
Nu har jag inte kvar exemplet jag använde förut men jag har två bilder på en godkänd hingst där den på ena bilden ser ut som du beskriver och på den andra som en riktig räser-fjording.
Den enda skillnaden är hullet Och musklerna. Tyvärr är det fakta i de allra flesta fallen.

Vi har riktigt fina hästar i sverige. Det gäller bara att hitta dem och träna dem rätt samt hålla dem i hull året om.

Just nu slökollar jag bara annonser och än har jag inte hittat något som ens är lite intressant tyvärr.
Titta på tävlingar, utställningar osv är tråkigt om jag inte är med själv 😁
 
Skulle man säga att min är "modern" eller mer åt det grövsta hållet? Hans pappa är en riktig snygging. 😍

(Halle i regnet på bilden nedan. Han fyller snart 4)

Screenshot_20230318_233805_Gallery.jpg
 
Vän av ordning. ;) Vill bara påpeka att den ”moderna” modellen egentligen är den ursprungliga modellen. Man tog medvetet in de allra grövsta fjordhästarna till Sverige och avlade på dem på 60-talet då man hade en idé om att avelsvärderingsnämnden skulle se mer positivt på den ”nya” rasen om de liknade en mindre ardenner.
Har också lärt mig att det är som du skriver men för mig känns det "fel" men är väl för jag är uppväxt med att de är lite rejälare :).
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 702
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 353
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 024
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 773
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp