Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Jag tror också på att testa att placera buren på ett annat sätt i bilen, kanske ställa den på en filt eller liknande som dämpar? Kanske byta bäddningen i buren mot något mer ljuddämpande?
Inget lätt problem faktiskt:D
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Jag kom nyss in efter att ha slagits med buren en stund. Det går tyvärr inte att ställa den längre in, eller det går - fast man får inte in hunden :devil: Tyvärr, annars hade jag ju tänkt prova att han åkte alldeles bakom framsätena i buren nu i em när vi ska till vet.

Provade dock att starta bilen men inte åka, liiite svårtolkat då det är 30 grader varmt här idag så han var lite flåsig av att bara ha varit ute.

Men så fort jag startade bilen ökade flåsandet i intensitet iaf, och han började resa sig, snurra runt, lägga sig etc. (Jag hade kylt ner bilen med AC:n först så var inte för det var vaarmt i bilen dock)

Dock så om han är 'van' med att det är läskigt när man kör, och han är ju van med att man kör när bilen startats, så säger det ju eg inte så mkt att han trissar så snart bilen startas.

Jag har tagit ur buren nu dock (och släpat upp den för att ta in den, bara för att inse att den går inte in genom dörrjäveln till verandan. Det går att öppna en dörr till men då måste jag möblera om lite så spar det en stund). Och så provar jag köra utan bur till vet idag får vi se om det gör skillnad.

Han hoppade glatt in i både bil och bur stup i kvarten när jag höll på och donade, irriterande påflugen på att vara i bilen & buren faktiskt...

Glömde lite saker:

Buren står ju på bagaerumsmattan. Det är som nålfiltsmatta modell mjuk på ovansidan, och så är det ju rent skumgummi på undersidan. Sen är det plywoodgolv i buren, på det ligger en tunn ribbad gummimatta, och ovanpå den ett människosovtäcke.

Och nä, inget lätt problem. Jag drömde den natt härförleden att jag löste hela problemet med öronproppar - på hunden *s* Illa när jag börjar DRÖMMA om eländet med och försöka lösa det när jag sover.
 
Senast ändrad:
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Jag har samma problem som dig med våran hund.

Flåsar, reser på sig för att lägga sig precis likadant igen osv..

Så jag förstår hur du känner, när du är som jag tydligen att det ska vara tyst i bilen..

Han sitter i bur. Tyst bil med bra komfort. Inge rusk, inge skak.

Har en bur för två dock tagit bort mellanväggen så han har hela buren att
vara i, hjälper dock inte vare sig man har mellanvägg eller inte i..

Och han åker mycket bil.... Är alltid med oss överallt.

Har bur inne som han älskar, springer alltid in där om han får kex osv.. där inne flåsar han inte alls.

Dock har jag haft bur på jobbet i fikarummet, inne i den är han orolig också.

Konstigt beteende då det är jobb-buren och bilen han inte gillar...

Om vi tar våran andra bil när vi inte haft den på ett bra tag, då ligger han tvärstill och tyst (!). Men har man den bilen ett tag så då är detta tillbaka...

Har 3 bilar vi provat detta med, både med bur och utan burar. Som sagt byter man bilar så är han snäll och lugn tills den bilen är "uttjatad" eller vad han nu tycker när han gör som han gör.

Han vill helt enkelt att vi byter bil ofta :D
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Ingen som helst bättring utan bur, om något så var han värre då han kunde flamsa runt på större yta.

Dock la han sig så långt från bakluckan som möjligt. Men lika stressad..

SÅ bara hoppas bildoktorn hittar något fel. (Skulle köpa DAPspray men den var slut)
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Jag har samma problem med min hund!
Fast han har inget emot att åka bil och blir ofta glad när vi säger åka bil och går mot bilen men när man väl kör så flåsar han och det blir ofta värre och värre. Saktar jag ner till 50 så blir han ännu värre och gnyr och småylar och har sig för han blir så uppspelt när man saktar ner.
Detta är oavsett om han sitter i sin bur eller själv i sätet eller i någons knä och helt oberoende vilken bil.

Blev nyfiken på DAP-sprayen nu och undrar var denna finns att köpa och om det är dyrt?
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Finns hos vissa (många) veterinärer, samt på apoteket. En sån där sprayflaska kostar 298 riksdaler på apoteket, och 290 kr hos min vet. Dock så sa han att enligt andra kunde hade de fått betala upp till 40 kr mer på apoteket, vet inte om apoteket sänkt priset eller om det skiljer sig på ngt höger?

Jag ska försöka hinna köpa en imorgon på apoteket.
Viktor är tacksamt nog inte gnällig (då skulle jag bli mentalsjuk) eller så, och bryr sig inte om man saktar ner, svänger, står i bilkö etc. Han är lika trissad ändå.

Är nog första gången jag HOPPAS att bilmekanikern hittar något fel.. (Men även om de gör det, är jag rädd att 'minnet sitter i', så kan nog vara bra prova med DAP ändå)

Har släpat in buren nu, och så har vi kört lite shejping på att gå in i buren, lägga sig och ligga kvar. Inga som helst problem. Ville inte gå in först, men det blir ju annorlunda när den står på golvet jmf med hoppar in, och han slår lätt i ryggraden när han går in när den står på golvet. Efter lite klicker slank han in där om och om igen iaf.

Och jag låste buren och gick på toa. Han låg och sov när jag kom tillbaka. Så det är verkligen BILEN och inte buren, och jag hoppas nu det var/är missljud/vibrationer eller ngt. Och att det går att vrida klockan tillbaka sas. Han åker ju MASSOR med bil, så himla trist ffa för honom om man inte får ordning på det.

Glömde - Viktor spinger också glatt först ner till bilen, hoppar in så fort man öppnar osv. Så verkar inte heller ha ngt emot åkandet, men så fort man startar så börjar flåååset.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Räddningsdroppar är knepigare få tag på än DAP, annars skulle jag gärna prova det.

Åksjuketabletter vill jag inte ge, dels för det är i 9 fall av 10 väldigt olämpligt han medicineras och/eller blir flåsig, dels för att det är ett stressbeteende och inte ett fysisk åksjukebeteende.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

unga hundar kan ju vara åksjuka fast dom tycker eg om att åka, det brukar ju växa bort i ettårsåldern
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Då skulle det ha visat sig tidigare, fysisk åksjuka alltså. Aldrig haft minsta lilla tendens till det, mellan födsel och i maj när buren kom (han var 10 månader då)
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

*KL*

Han är förlåten, och hade han inte stått på eliminationsdiet skulle han fått sig ett saftigt köttben.

För dagens koll på verkstad resulterade i att mekanikern skjutsade mig till biluthyrningen så jag kunde hyra en bil. Min bil borde nämligen inte rulla en endaste mil till innan den reparerats.

Hjullagren båda bak var dåliga, det högra var glapp dessutom, riktigt jävla glapp, ren tur att det inte brustit hitills, men kunde göra det när som helst. Därför 'körförbud'.

Bilen är besiktigad i maj - u.a. (morr... de måste slarvat), och det har enbart varit minimala 'symptom' nu på slutet att något övht varit fel. Aningens vibration i sätet vid farter över 100 km/h, och lite ökad ljudstyrka, inte missljud, bara lite högre, än innan. SCary..

Så, tack Viktor! Och matte ska köpa DAP, och så får vi hoppas han kan lära sig bilen är trevlig igen.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Man kanske skulle lyssna på sina hundar mera ;)

Fat det gör väl de flesta? Dvs ungefär som jag - försöker ta reda på vad det är som hunden reagerar på? (Åka själv, om den vill se ut, om den åker bättre om den inte ser ut, om den är fysiskt åksjuk eller stressad osv osv). Bilen hade ju inte åkt till verkstad nu om inte Viktor varit som han är i den nu.

Så nog lyssnar de flesta, märks ju i tråden med på förslag, vad folk provat i samma läge etc. Det svåra är ju inte att lyssna, det är att räkna ut VAD 'flås-flås-flås' t ex på hundspråket betyder att det är stressade FÖR? ;)
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Vilken tur att bilen inte brakade medans du körde.
Har läst alla svar och de första jag kom å tänka på, vart i skuffen sitter hunden när du inte använder bur??? De kan nämligen vara så enkelt att avgaser sipprar in genom bakluckan och att han då mår skit. men jag hoppas att de bara var hans sätt att tala om att bilen mådde dåligt och att de slutar när han har fått känna att vibrationerna är borta!
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Nu senast när jag provade i tisdags, så la han sig ju tryckt mot lastgallret, dvs precis bakom förarstolarna. Innan har han valt att ligga lite varstans, oftas längst bak vid bakluckan (där buren sen hamnade). Så förhoppningsvis var det 'bara' hjullagren och att det inte finns något mer. Men räknar med att få jobba lite för han ska inse det är lugnt igen.

Men ja, VÄLDIG tur det inte brakat när jag kört. Jag körde hästtransport (med häst i) i måndags liksom :crazy: Och pendlar ju 8½ mil till jobbet, och stor del av sträckan går på motorväg med 120 km/h.. Riktigt läskigt tänka på vad som kunde hänt. Så himla tur att jag är så 'lättirriterad' vad gäller flåsande i bilen. Annars hade jag knappast kollat på verkstad nu liksom.. Och då hade den i princip garanterat kraschat ganska snart..
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Rätt skönt ändå, att du har en hund som reagerar!

Min bil har gått igenom nästan helt kraschad länkarm, spindelleder, hjullager, koppling som rasade osv osv.. Min hundar har aldrig visat något öht vid ökade vibrationer, ljud eller annat. Kanske hade jag fått bättre förvarningar om dom hjälpt till liksom ;)

Tiken lägger sig alltid platt på mage och SOVER, oavsett om vi kör i 5 min eller 5 timmar. Hanen sitter oftast upp vid korta sträckor, och flåsar bara vid värme.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Nu senast när jag provade i tisdags, så la han sig ju tryckt mot lastgallret, dvs precis bakom förarstolarna. Innan har han valt att ligga lite varstans, oftas längst bak vid bakluckan (där buren sen hamnade). Så förhoppningsvis var det 'bara' hjullagren och att det inte finns något mer. Men räknar med att få jobba lite för han ska inse det är lugnt igen.

Men ja, VÄLDIG tur det inte brakat när jag kört. Jag körde hästtransport (med häst i) i måndags liksom :crazy: Och pendlar ju 8½ mil till jobbet, och stor del av sträckan går på motorväg med 120 km/h.. Riktigt läskigt tänka på vad som kunde hänt. Så himla tur att jag är så 'lättirriterad' vad gäller flåsande i bilen. Annars hade jag knappast kollat på verkstad nu liksom.. Och då hade den i princip garanterat kraschat ganska snart..


De kan vara så enkelt som att han är lite känslig imot lukten som kommer när bilen startar å körs, att de just sipprar in lite lite vid bakluckan och att han då har sökt sej så långt ifrån som möjligt eller så va de hjullagrena som gjorde han flåsig och osäker.
Jag har under 1 månads tid påtalat för min make, att de känns konstigt om hans bil, att ett av bakhjulen liksom vobblar. Han kollade bilen i måndags å ett hjullager va slut.
konstigt att den gick igenom besiktningen!
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Min gick igenom besiktning u.a. i maj, så man kan ju undra ibland vad de pysslar med.

Att det både ska ha blivit hjullagerknas och att det börjat läcka in avgaser genom bakluckan samtidigt får vi hoppas är osannolikt dock..
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Att det både ska ha blivit hjullagerknas och att det börjat läcka in avgaser genom bakluckan samtidigt får vi hoppas är osannolikt dock..

Ja de får vi absolut hoppas för hur stor chans är de att de ska hända igentligen!
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Rätt skönt ändå, att du har en hund som reagerar!

Min bil har gått igenom nästan helt kraschad länkarm, spindelleder, hjullager, koppling som rasade osv osv.. Min hundar har aldrig visat något öht vid ökade vibrationer, ljud eller annat. Kanske hade jag fått bättre förvarningar om dom hjälpt till liksom ;)

Tiken lägger sig alltid platt på mage och SOVER, oavsett om vi kör i 5 min eller 5 timmar. Hanen sitter oftast upp vid korta sträckor, och flåsar bara vid värme.

Jo, väldigt trevlig, även om det ju tog ett bra tag för mig att fatta vad han sa, då det sammanföll med så mkt annat (buren, Utters död etc).

Utter fanns ju kvar ett tag efter att Viktor börjar vara orolig i bilen. Utter sov som en gris han. Och pappas tik åkte ju med mig för några veckor sen, sov som en gris hon med. Och hon kan vara KINKIG med bilar och just flåsa och stressa i vissa. Men en bullrig sak med kassa hjullager dög visst finfint ;)

Ska prova kör honom imorgon igen, velar om jag ska slänga i buren eller han ska få åka utan bur sådär första gången?

Räknar iskallt med att han inte bara kommer 'ah, fixat, bra matte, nu åker jag tryggt igen', utan att det kommer ta både tid och insatser för att han ska bli tillfreds med bilåkande igen dock =/
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Min kisse, sibirisk Kastrerad hane 1,5 år, har aldrig haft problem att åka bil. Haft samma bur sen vi hämtade honom från uppfödaren och...
Svar
8
· Visningar
974
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Om jag vill slippa betala för parkering när jag åker till jobbet så kan jag ställa mig på en gratis infartsparkering som ligger ca 15...
Svar
3
· Visningar
1 932
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp