Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

'Bara' byta hjullagren hjälpte ej, lika illa idag som innan..suck =/
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Hur mycket puttrar det om ljuddämparen?

Jag har ett litet hål på ljuddämparen,vilket även gör att den vibrerar lite(har släppt lite i fästet),och min hund tycker inte om att åka bil nu!
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Ljuddämparen är tiptop, inga hål där eller putter eller annat ljud, och sitter som den ska. Hela avgassystemet är genomkollat för sådär 3 v sen.

Sen kan det ju finnas ljudtoner människor inte uppfattar, men hundar. Och ffa så om han i X tid har upplevt obehag från hjullagren, så kan han ju sammanknippat bur- och bilåkning med något negativt, och det sitter i än.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

DAP = noll effekt (än iaf)

Inköpt fläkt på Biltema = noll effekt.

Mentalsjukdom hos matte = nära.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

öronproppar! köp de där mjuka engångs på apoteket i storlek L och tryck in så långt det går i örat. man hör ingenting med dom på sig.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

När min hane var superstressad bak som yngling, så körde jag helt helt enkelt en långresa!
Ingen hund orkar hålla på i så många timmar, utan inser att det inte är något farligt och lägger sig ner för att sova.

Han höll på som värst i några mil, sen blev det lite bättre och som bäst blev det efter ca 2 timmar i bilen. När vi, efter över 60 mils resa var framme, så hade han sovit i några timmar ;)
Efter den gången så stressade han aldrig igen, även om han gärna sitter upp och håller utkik i början - för att se vart vi ska.. Är det den närliggande skogen, så lägger han sig inte. Är det långt, då däckar han efter en stund.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Får inte stänga igen öronen på knatten tyvärr (alltså för veterinären, vad knatten själv tycker vet jag inte). Men tanken har slagit mig, jag drömde ju om just det.

EN kort bit skulle man ju kunna prova dock, men ingen längre stund.

Dock, jag tror inte det är ljud ffa, utan endera minne/invand stress, eller så någon form av vibration eller nåt?
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

När min hane var superstressad bak som yngling, så körde jag helt helt enkelt en långresa!
Ingen hund orkar hålla på i så många timmar, utan inser att det inte är något farligt och lägger sig ner för att sova.

Han höll på som värst i några mil, sen blev det lite bättre och som bäst blev det efter ca 2 timmar i bilen. När vi, efter över 60 mils resa var framme, så hade han sovit i några timmar ;)
Efter den gången så stressade han aldrig igen, även om han gärna sitter upp och håller utkik i början - för att se vart vi ska.. Är det den närliggande skogen, så lägger han sig inte. Är det långt, då däckar han efter en stund.

Det längsta jag kört sen det här började är 3½ h. INGEN effekt whatsoever tyvärr. Han åker sällan mindre än 1h btw, då är det till hemmavet, det tar 30 min.

Idag har han åkt 2 * 1.5 h - lika illa när vi stannar som när vi startade.

Inte ens när han varit tvärslut fysiskt innan vi åker, så hjälper det. Tänkte att han borde vara så utmattad att han skulle somna av ren trötthet. Jag hade fel dessvärre. Däremot i princip DÖR han när man sen kommer hem.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Jag hade faktiskt tagit en längre långtur ändå.. I sträck, inte stanna alls när hunden är uppe i stressen.

Vissa hundar orkar inte mer än 5 mil, men jag vet om många som orkar stressa i över 40 mil... Beror väl på hur envis och tuff hunden är ;)
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Stanna brukar jag inte, mer än att rasta. Han blir garanterat skitnödig efter ett tag, av stressen antar jag.

Men jodå, jag har lekt med tanken att köra tills han lugnar sig. Haken är väl dock om han gör det, eller om han får totalt värmeslag eller stresslag eller vad man ska kalla det, dvs går över någon form av gräns. Just med tanke på att 3½ h i sträck gav noll effekt, däremot blir han ju kokhet, förlorar säkert rejält med vätska också (han dricker inte när han är så stressad) och får diverse stresspåslag på systemet. Är rädd just det ska gå över någon gräns. Är väl det som hindrat mig från att ta sikte på Haparanda eller något och köra.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Har du AC i bilen? Isf kan du ju hålla en rätt låg temperatur, för att minska risken för värmeslag. Även om han blir varm i sig själv, så är risken mindre om han har det kallt runt sig.

Eftersom han är relativt gammal nu, nästan vuxen, så hade jag inte varit så orolig. En liten valp ska dock inte bli stressad på det viset, dom får ju mycket lättare värmeslag och andra problem av stress/värme/rädsla etc..
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Fat det gör väl de flesta? Dvs ungefär som jag - försöker ta reda på vad det är som hunden reagerar på? (Åka själv, om den vill se ut, om den åker bättre om den inte ser ut, om den är fysiskt åksjuk eller stressad osv osv). Bilen hade ju inte åkt till verkstad nu om inte Viktor varit som han är i den nu.

Så nog lyssnar de flesta, märks ju i tråden med på förslag, vad folk provat i samma läge etc. Det svåra är ju inte att lyssna, det är att räkna ut VAD 'flås-flås-flås' t ex på hundspråket betyder att det är stressade FÖR? ;)

Menade det inte som kritik, vet att du prövat allt och fått många förslag.
Det jag ville ha sagt var, att Viktor skulle nog platsa in som mekaniker. :laugh:
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Japps, har AC, frågan är hur mkt den gör därbak. Jag har ju ett lakan över buren, öppet bara in mot bilen. Han är aniiingens lugnare då (dvs han ligger och tokstressar istället för sitter/står, iofs reser han sig och lägger sig ofta, men ändå bättre än med fri sikt), men märkte idag när jag tog ut honom hur varmt det ändå var pga hans stress därbak i buren. Och då var det svalt ute, AC:n gick på maxblås (jag satte på mig en tjock tröja) OCH han hade ju den separata fläkten som blåste rakt in i buren (så ja han satt i drag, men om det skulle ha hjälpt hade jag översett med de ev neg effekter man kan få av drag).

Änå var det varmt därbak, inte hett givetvis, men varmt, inte kallt som i resten av bilen.

Men, får väls e, just nu har jag inte riktigt tid & möjlighet att göra en maratonkörning, men på semestern om inte annat. Om man proppar bilen full med godis, dricka, redbull osv, startar sen kväll och så kör till jag endera måste sova, bränslet tar slut eller hundskrället ger sig. Dock stanna ibland kommer man ju dock aldrig ifrån, men..
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

För mig var det ju lagom med den där 6 timmarskörningen, för jag behöver inte pausa längs vägen då. Kan den så väl, och ser alltid till att ha ätit innan samt ha med mig lite snacks och dricka i bilen också. Bara om jag har valp med i bilen som jag stannar, eller om sonen måste byta blöja eller annat akut. Nu är han nästan rumsren, så nuförtiden behöver vi inte stanna eftersom han sover större delen av tiden och inte kissar särskilt ofta :D

Jag ska köra upp till Sthlm med TVÅ valpar plus deras föräldrar nästa månad! Det ska bli spännande :) Fast dom har åkt bil redan, och somnar nästan direkt.. Men många stopp lär det ju bli!
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

*KL*

Viktor är fortfarande lika stressad, inget har hjälpt tyvärr. Så efter mycket vånda tog jag faktiskt och diskuterade med veterinären med att prova att bryta beteendet med lugnande under en period. Dvs att ge honom lite lätt med lugnande innan resa, så han förhoppningsvis kan slappna av och INSE att det finns inget otäckt kvar. Får väl se om det fungerar, ska börja om några veckor, har lite 'måste'resor till vet nu närmsta tiden, samt hans MH. Så vill varken ha karens, eller hatta med en resa sederad, en utan osv. Störst chans till effekt var det om man en period kan göra ALLA resor lätt sederad.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

När min hane var superstressad bak som yngling, så körde jag helt helt enkelt en långresa!
Ingen hund orkar hålla på i så många timmar, utan inser att det inte är något farligt och lägger sig ner för att sova.

Han höll på som värst i några mil, sen blev det lite bättre och som bäst blev det efter ca 2 timmar i bilen. När vi, efter över 60 mils resa var framme, så hade han sovit i några timmar ;)
Efter den gången så stressade han aldrig igen, även om han gärna sitter upp och håller utkik i början - för att se vart vi ska.. Är det den närliggande skogen, så lägger han sig inte. Är det långt, då däckar han efter en stund.

Hehe, kompisen malle orkar. Hon var med om en ganska allvarlig krock och efter det är bilen pest och pina. Hon satt mellan Sthlm - Skåne, tränade supermassor hela helgen och åkte sedan Skåne - Sthlm. Hon orkade fan hela vägen och mer energi fanns det :D
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Hehe, kompisen malle orkar. Hon var med om en ganska allvarlig krock och efter det är bilen pest och pina. Hon satt mellan Sthlm - Skåne, tränade supermassor hela helgen och åkte sedan Skåne - Sthlm. Hon orkade fan hela vägen och mer energi fanns det :D

Ja men sen e ju mallar som dom e..:cool:




:D
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

jag åkte lund-sundsvall en gång och lille loke var vaken och flåsade hela vägen... jag upptäckte det i uppsala (hyrd minibuss, hundarna syntes inte bakom sätena). sedan var han visserligen rätt trött men vi hade åkt dit för att träna och tävla så det var inte mycket att be för. han sov rätt gott hela vägen hem ;)
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Jaja, men jag räknar inte Mallar som några normala hundar inte :angel:
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Min lilla vovve har också haft en period i sitt liv då hon satt och flåsade jämt när vi skulle åka bil.. Men de har hon slutat med nu (förutom dom gånger jag kör som en galning efter dåliga vägar :o )

Nu är ju min hund liten så hon brukar få sitta i framsätet.. O de gjorde hon alltid under denna period när hon stressade upp sig så mkt. Inte för att hon slutade flåsa men ändå..

Men nu idag kan hon ligga o sova i baksätet o va alldeles lugn. De är skönt o egentligen har jag inte gjort nått åt de heller. Kanske kan säga att de försvann med året.. Lr nått? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 186
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Min kisse, sibirisk Kastrerad hane 1,5 år, har aldrig haft problem att åka bil. Haft samma bur sen vi hämtade honom från uppfödaren och...
Svar
8
· Visningar
974
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Om jag vill slippa betala för parkering när jag åker till jobbet så kan jag ställa mig på en gratis infartsparkering som ligger ca 15...
Svar
3
· Visningar
1 932
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp