Fler olyckor utan spö

Sv: Fler olyckor utan spö

Vissa ser spöet som den stora boven, och du har hakat upp dig på sporrar ;)

Missbruk ska alltid beivras, oavsett vad det är. Sporrar är per definition inte elaka utan ska användas som en förfinad hjälp. En dutt med sporren är som att picka med ett finger :devil:
Visst ska det gå att även förfina sina benhjälper? En dutt med hälen..liksom.
Piska är per definition inte elak, utan ska användas som en förfinad hjälp. Vi vet att detta missbrukas? Det gör sporrar också...om inte mer än pisk. Du kan trycka rätt hårt med sporrar, då är det ingen fin lite dutt det handlar om.
Och nej jag har inte hakat upp mig på sporrar, utan jag undrar varför piska anses värre än sporrar. Var i ligger problemet att driva frågan om att både pisk OCH sporrar ska förbjudas?
gulan

Missbruk ska alltid beivras, oavsett vad det är. Sporrar är per definition inte elaka utan ska användas som en förfinad hjälp. En dutt med sporren är som att picka med ett finger :devil:

Precis, det går att missbruka det mesta, om man vill vara elak finns det sätt.

Förövrigt tycker jag det är konstigt att så många tycker det är SÅ HEMSKT att peta med spöt på hästen - men helt okej med "ponnyskänklar" eller dra, såga och fixa med munnen på hästen om "den är dum". Jag får inte ihop det. För hästen är det ju faktiskt ingen skillnad om du petar med ett spö en sporre, stöveln, en hand eller vad som - det är ju vi människor som har gett spöt namnet "spö". Min f d tränare kallade alltid spöt för pekpinne - just för att ordet spö skrämmer så många och ger lite fel signaler ang. vad det ska användas till.

Du vem tycker det är hemskt att peta med spöet (som är helt tillåtet med det aktuella försalget) men okej att sparka, dra och såga?

Troligen får du inte ihop det för att det inte finns någon som tycker så.

Du vem tycker det är hemskt att peta med spöet (som är helt tillåtet med det aktuella försalget) men okej att sparka, dra och såga?

Okej, "peta" kanske var över(under?)drivet men, men - flera stycken, speciellt på ridskolor. Vet inte hur många gånger jag har hört folk säga att de ALDRIG skulle rida med spö och sedan sågar samma människa ner hästen i form eller sparkar friskt på den stackars hästen för att "lära" den att den inte får stanna på hinder...

Eller en sådan sak som om någon verkligen spöar upp sin häst - då är denna människa hemska osv kanske är det tom någon som säger till men om någon sågar sin häst till "form" då är det få som ens reagerar. I mina ögon är det ungefär lika illa, våld som våld.

Troligen får du inte ihop det för att det inte finns någon som tycker så.
Detta blir jag lite nyfiken på, vad skulle jag annars få det ifrån, om det inte var någon som tyckte så? DU kanske inte har samma erfarenheter som jag och kanske har träffat bättre hästfolk än jag, men jag har, tyvärr, sett på en hel del skit.

Jag tor du måste skilja på vad folk anser och vad de gör, har du frågat personerna om de tycker det är okej att slå, sparka och slita i munnen på hästen? Väldigt få svarar ja på en sådan fråga. Troligen säger de nej och inser inte att det är just de de gör eller så har ni helt enkelt olika definition på vad begreppen innebär. Bara för att du anser att en person sågar ner hästen behöver inte den som rider anse att det är sågande, och om det beror på att du anser att folk sågar när de tar tyglarna eller ställer hästen eller att den som rider inte anser att dennes kraftiga sågande tygeltag är just sågande utan bara en normal förhållning kan man knappast avgöra utan rörliga bilder.

Sedan ger du mig rätt genom att peka på att du nog inte menade peta utan syftade på lite grövre användning av spöet.

Jag tycker det är bra med spöförbud i drivande syfte. Däremot förstår jag mycket väl att kuskar och jockeys vill ha en pisk att peta till hängades hästar för att undvika en olycka.

Jag tor du måste skilja på vad folk anser och vad de gör, har du frågat personerna om de tycker det är okej att slå, sparka och slita i munnen på hästen? Väldigt få svarar ja på en sådan fråga. Troligen säger de nej och inser inte att det är just de de gör eller så har ni helt enkelt olika definition på vad begreppen innebär. Bara för att du anser att en person sågar ner hästen behöver inte den som rider anse att det är sågande, och om det beror på att du anser att folk sågar när de tar tyglarna eller ställer hästen eller att den som rider inte anser att dennes kraftiga sågande tygeltag är just sågande utan bara en normal förhållning kan man knappast avgöra utan rörliga bilder.
Nu hänger jag inte med. Är det vad folk anser och inte vad de gör som räknas? Jag skulle påstå att det är tvärt om. Ja, väldigt få svarar "jag tycker det är okej att slå, sparka, dra, slita i hästar" men om de ändå gör det så visar det väl att de ändå "tycker" det?

Och vadå olika definition, är det okej att slå sin häst om man inte själv anser att man gör det? Det verkar ju väldigt märkligt. X blir anmäld för misshandel. Ska X frias då för att X inte anser sig misshandla sin häst?

dennes kraftiga sågande tygeltag är just sågande utan bara en normal förhållning kan man knappast avgöra utan rörliga bilder.
Och detta blir jag jättefundersam ang. Du inser väl att det jag talar om är sådant jag har sätt i verkligheten? Och där är det vad jag vet, mest "rörliga bilder".

Sedan ger du mig rätt genom att peka på att du nog inte menade peta utan syftade på lite grövre användning av spöet.
Ja? Jag menar en vanlig spödrivning, dvs spöt snuddar vid hästen.

Visst ska det gå att även förfina sina benhjälper? En dutt med hälen..liksom.
...

Rent teoretiskt är det kanske så, men inte enligt mitt sto:s sätt att se på det. Bättre att ha en häst som är glad och samarbetsvillig än någon som tjurar ihop för att anläggningsytan på skänkeln är för stor :devil:

Nu hänger jag inte med. Är det vad folk anser och inte vad de gör som räknas? Jag skulle påstå att det är tvärt om. Ja, väldigt få svarar "jag tycker det är okej att slå, sparka, dra, slita i hästar" men om de ändå gör det så visar det väl att de ändå "tycker" det?

Om man påstår det du gör "Förövrigt tycker jag det är konstigt att så många tycker det är SÅ HEMSKT att peta med spöt på hästen - men helt okej med "ponnyskänklar" eller dra, såga och fixa med munnen på hästen om "den är dum"." så är det ju tyckandet som gäller och inte handlingen, ska jag utgå från att du inte menar det du skriver? Och att du egentligen menar att en del säger en sak men gör något helt annat.

Och vadå olika definition, är det okej att slå sin häst om man inte själv anser att man gör det? Det verkar ju väldigt märkligt. X blir anmäld för misshandel. Ska X frias då för att X inte anser sig misshandla sin häst?

Olika definition har vi lite till mans, en person anser att det där var ingenting och den andra menar att det var storstryk. Med ditt exempel så blir det väl antingen så att X frias pga bristande bevisning eller pga att rätten håller med X om att ingen misshandel skett eller att X blir dömd för misshandel.

Och detta blir jag jättefundersam ang. Du inser väl att det jag talar om är sådant jag har sätt i verkligheten? Och där är det vad jag vet, mest "rörliga bilder".

Jag vet inget om dig så jag kan inte inse något utan bara utgå från av du skriver och dra slutsatser om det.

Ja? Jag menar en vanlig spödrivning, dvs spöt snuddar vid hästen.
Också det här kan vara en definitionsfråga, en person kan anse att det är misshandel det en annan anser är en vanlig spödrivning där spöet snuddar vid hästen.

Senast ändrad:

Om man påstår det du gör "Förövrigt tycker jag det är konstigt att så många tycker det är SÅ HEMSKT att peta med spöt på hästen - men helt okej med "ponnyskänklar" eller dra, såga och fixa med munnen på hästen om "den är dum"." så är det ju tyckandet som gäller och inte handlingen, ska jag utgå från att du inte menar det du skriver? Och att du egentligen menar att en del säger en sak men gör något helt annat.
Men det är väl helt olika saker? Vi diskuterar ju endast med text, dvs du kan ju inte veta vad jag gör och jag kan inte vet vad jag gör. Vi skulle i teorin båda vara djurplågare. Så ja, HÄR måste du ju förutsätta att jag menar vad jag skriver. Men om jag träffar X och X säger att h*n är helt emot att slå djur men sedan går fram till sin häst och rappar till den upprepade gånger - ska jag då fortfarande tycka att X är en toppenperson som inte tycker man får slå djur, trots att jag VET att X slår sin häst? (Och bara för att tydliggöra; diskussionen handlar inte om dig och mig utan om mina och dina erfarenheter, folk vi har träffat, i verkligheten, utanför datorskärmen).

Olika definition har vi lite till mans, en person anser att det där var ingenting och den andra menar att det var storstryk. Med ditt exempel så blir det väl antingen så att X frias pga bristande bevisning eller pga att rätten håller med X om att ingen misshandel skett eller att X blir dömd för misshandel.
Men någonstans måste väl gränsen gå? Jag vet inte vad du tycker men jag anser att hästens välmående ska vara det viktiga här - inte någon definition. Och jag kan lova att en häst skiter fullständigt i om förövaren tycker att h*n slår sin häst eller inte. Sedan är det självklart att man kan aldrig bli helt överens men jag hoppas att de flesta friska kan se skillnad mellan ingenting och storstryk - annars får man nog omvärdera.

Jag vet inget om dig så jag kan inte inse något utan bara utgå från av du skriver och dra slutsatser om det.
Det kanske var dumt av mig men jag antog att folk här har sett en häst på riktigt och pratar utifrån riktiga erfarenheter, inte utifrån vad de ser på bild.

Också det här kan vara en definitionsfråga, en person kan anse att det är misshandel det en annan anser är en vanlig spödrivning där spöet snuddar vid hästen.
Jag tror det är väldigt få som skulle anse att när spöt snuddar vid hästen är det misshandel. Tycker man det är det väl bara ut och anmäla varenda sate som petar på sin häst.

Du nu börjar det bli tröttsamt och jag orkar inte läsa ditt inlägg, allt detta för att jag menar att det är få om någon som medvetet säger/anser /menar att man inte får peta på hästar med spöet men det är fritt fram att slå, rycka och banka på annat vis.

Det är förstås vanligt att folk förbiser att de faktiskt bankar med skänklarna och sågar ner hästen, vissa inser helt enkelt inte att de gör hästen illa och menar det inte alls utan gör det helt omedvetet. Och så finns det de som överreagera och anser att i stort sett allt är misshandel. I vilket fall som helst, det är inte vanligt bland dem som misstycker att man använder spöet att de faktiskt med vett och vilja gör illa hästen på annat vis.

Du nu börjar det bli tröttsamt och jag orkar inte läsa ditt inlägg, allt detta för att jag menar att det är få om någon som medvetet säger/anser /menar att man inte får peta på hästar med spöet men det är fritt fram att slå, rycka och banka på annat vis.

Det är förstås vanligt att folk förbiser att de faktiskt bankar med skänklarna och sågar ner hästen, vissa inser helt enkelt inte att de gör hästen illa och menar det inte alls utan gör det helt omedvetet. Och så finns det de som överreagera och anser att i stort sett allt är misshandel. I vilket fall som helst, det är inte vanligt bland dem som misstycker att man använder spöet att de faktiskt med vett och vilja gör illa hästen på annat vis.

Du måste inte läsa, eller diskutera detta om du inte vill. Jag är fortfarande nyfiken på hur du kan "veta" att få/ingen säger bu och gör bä, eftersom jag själv har andra erfarenheter?

Sedan finns det självklart de som gör sina hästar illa utan att inse detta - men återigen, hästen struntar i om förövaren gör det med mening eller "inte förstår bättre".

Har du träffat på någon som säger att man inte får peta en häst med spöet men det är fritt fram för den som vill att rycka i tyglarna och banka med skänklarna? Tillåt mig tvivla, nog för det finns puckon där ute men det där låter otroligt.

Är det helt främmande för dig att vi kan ha olika erfarenheter? Dubbelmoral finns det överallt.

Inte sjutton är det dubbelmoral att tycka det är fel att dutta med spöet men okej att sparka den och rycka den i munnen. Det är mest bara obegripligt, och inkonsekvent. Dubbelmoral är exempelvs att säga att det inte är okej att sparka hästen men göra det ändå.

Vad gäller heta/starka hästar och sporrar och bett, som egentligen är OT, så måste jag bara inflika här.

En het häst rider man framåt genom sätet, och skänklarna ramar in. Sporrar här ser jag som en onödighet, men det är oxå min personlige åsikt. En het häst kräver mycket driv med sätet fram till handen för att ta kontakt. Ett skarpt bett gör att de inte tar kontakten utan faller bakom hand, vilket kräver ännu mer drivning bakifrån.

Min erfarenhet av starka och heta hästar är att en lugn, metodisk ridning, med stadiga och följsamma hjälper är det absolut bästa sättet att angripa "problemet". En stark häst blir lydig på vanligt tränsbett om man jobbar aktivt med att få den mellan hand och skänkel. Ofta blir de starka när de inte har en ärlig framåtbjudning som kommer bakifrån fram till handen. Mycket jobb, men i min värld finns inga genvägar. Vill man hitta en långsiktig lösning måste gå till botten med det som orsakar att hästen upplevs stark/het och inte bara angripa symptomen genom att sätta på sporrar/skarpa bett/graman osv. Man får helt enkelt lära sig rida på ett sätt som funkar på en het häst :)

Åter till ämnet som tråden behandlar:

Tycker straffen ska bli hårdare på alla tävlingar om spö missbrukas, även "rid"tävlingar. Att förbjuda spö totalt vore i min värld vansinne, även om jag själv sällan rider med spö alls. I vissa situationer behöver man spö för att inte utsätta sig själv/hästen/andra för skada, nu eller långsiktigt.

det är väl dubbelmoral att tycka att det är fel att slå hästen (med pisk), men att slå med hälarna eller 'slå' i munnen är ok?

KL

Jag tycker att de drivningsregler som finns idag inom travet är bra, det som däremot inte är bra är de låga straffen för överträdelser. Det ska kännas att bryta mot reglerna och ffa vid upprepade förseelser, sen får kuskarna tjura bäst de vill och anpassa sig. Följ reglerna eller bli kännbart straffad, punkt. Samma sak med ridsporten, inför bötesstraff för dem som bryter mot reglerna på tävlingar. Stäng av ponnyungarna som inte kan bete sig, kan man inte hantera sin häst på ett vettigt sätt så har man inte på en tävlingsbana att göra.

Det stora problemet är enligt mig inte det som sker på tävlingar där det finns kontroller och gott om folk som ser vad som försiggår, utan det som händer hemma på rakbanan, i skogen och på hopp/dressyrträningar i ridhus utan utomstående åskådare. Jag har sysslat både med ridsport och trav och sett både det ena och det andra och då ffa utanför tävlingsbanan.

Detta är naturligtvis inte lätt att kontrollera, det krävs civilkurage och att vi som sysslar med dessa sporter ställer oss upp och säger att det inte är okej. Talesättet "där kunskapen slutar tar våldet vid" är tyvärr väldigt sant. Jag har själv varit i situationer av frustration där jag haft svårt att kontrollera mig själv, det ligger i människans natur tror jag. Då är det folk runt omkring, åskådare och tränare som måste säga "Stopp! kliv av hästen/ur vagnen och gå ut och lugna ner dig!"

Det finns många sätt att åsamka ett djur orättvis smärta, spöet är bara ett av dem.

det är väl dubbelmoral att tycka att det är fel att slå hästen (med pisk), men att slå med hälarna eller 'slå' i munnen är ok?

Är det knapplån eller? Vi diskuterade att dutta (det betyder alltså peta/röra) med spöet alternativ sparka hästen i sidorna och rycka i tyglarna.

Jag har som sagt inte diskuterat det ovan, men nej det är inte dubbelmoral. Dubbelmoral är när man har en tro eller åsikt men inte följer den. När man säger sig vara emot våld men agar sina barn (eller djur). Det är fel att ge folk och fä stryk, men dubbel moral blir det först då man säger sig vara emot våld.

Det är inte trevligt att folk gillar att slå hästar, men det är snarare omoraliskt än dubbelmoral.

Senast ändrad:

Inte sjutton är det dubbelmoral att tycka det är fel att dutta med spöet men okej att sparka den och rycka den i munnen. Det är mest bara obegripligt, och inkonsekvent. Dubbelmoral är exempelvs att säga att det inte är okej att sparka hästen men göra det ändå.

Jag vet inte va du tycker men jag känner att vi inte kommer någonstans. Jag har hört och sett det jag har vare sig du vill tro på det eller inte.

Just nu känns det som att du mest hänger upp dig på ordet dubbelmoral som, ja, kanske var fel ord men om du anstränger dig lite kanske du ändå kan förstå vad jag menar? Eller inte, mig kvittar det faktiskt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Problemen med så kallade räddningshästar är svåra att komma åt. Det säger djurskyddsinspektör Mattias Gårdlund efter Sveriges Radios...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt... 17 18 19
Svar
372
· Visningar
27 545
Senast: LenaH
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Sörmland har i år betydligt fler fall av den smittsamma hästsjukdomen kvarka rapporterats, uppger Sveriges Radio Sörmland. ... Källa...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka