- Svar: 88
- Visningar: 7 923
(ATL) Ett spöförbud kommer troligen leda till fler olyckor, det tror framgångsrike travtränaren och kursen Fredrik Persson från Trolleboda, uppger Sveriges Radio Blekinge.
Läs mer...
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst ska det gå att även förfina sina benhjälper? En dutt med hälen..liksom.Vissa ser spöet som den stora boven, och du har hakat upp dig på sporrar
Missbruk ska alltid beivras, oavsett vad det är. Sporrar är per definition inte elaka utan ska användas som en förfinad hjälp. En dutt med sporren är som att picka med ett finger![]()
Missbruk ska alltid beivras, oavsett vad det är. Sporrar är per definition inte elaka utan ska användas som en förfinad hjälp. En dutt med sporren är som att picka med ett finger![]()
Du vem tycker det är hemskt att peta med spöet (som är helt tillåtet med det aktuella försalget) men okej att sparka, dra och såga?
Detta blir jag lite nyfiken på, vad skulle jag annars få det ifrån, om det inte var någon som tyckte så? DU kanske inte har samma erfarenheter som jag och kanske har träffat bättre hästfolk än jag, men jag har, tyvärr, sett på en hel del skit.Troligen får du inte ihop det för att det inte finns någon som tycker så.
Nu hänger jag inte med. Är det vad folk anser och inte vad de gör som räknas? Jag skulle påstå att det är tvärt om. Ja, väldigt få svarar "jag tycker det är okej att slå, sparka, dra, slita i hästar" men om de ändå gör det så visar det väl att de ändå "tycker" det?Jag tor du måste skilja på vad folk anser och vad de gör, har du frågat personerna om de tycker det är okej att slå, sparka och slita i munnen på hästen? Väldigt få svarar ja på en sådan fråga. Troligen säger de nej och inser inte att det är just de de gör eller så har ni helt enkelt olika definition på vad begreppen innebär. Bara för att du anser att en person sågar ner hästen behöver inte den som rider anse att det är sågande, och om det beror på att du anser att folk sågar när de tar tyglarna eller ställer hästen eller att den som rider inte anser att dennes kraftiga sågande tygeltag är just sågande utan bara en normal förhållning kan man knappast avgöra utan rörliga bilder.
Och detta blir jag jättefundersam ang. Du inser väl att det jag talar om är sådant jag har sätt i verkligheten? Och där är det vad jag vet, mest "rörliga bilder".dennes kraftiga sågande tygeltag är just sågande utan bara en normal förhållning kan man knappast avgöra utan rörliga bilder.
Ja? Jag menar en vanlig spödrivning, dvs spöt snuddar vid hästen.Sedan ger du mig rätt genom att peka på att du nog inte menade peta utan syftade på lite grövre användning av spöet.
Visst ska det gå att även förfina sina benhjälper? En dutt med hälen..liksom.
...
Nu hänger jag inte med. Är det vad folk anser och inte vad de gör som räknas? Jag skulle påstå att det är tvärt om. Ja, väldigt få svarar "jag tycker det är okej att slå, sparka, dra, slita i hästar" men om de ändå gör det så visar det väl att de ändå "tycker" det?
Och vadå olika definition, är det okej att slå sin häst om man inte själv anser att man gör det? Det verkar ju väldigt märkligt. X blir anmäld för misshandel. Ska X frias då för att X inte anser sig misshandla sin häst?
Och detta blir jag jättefundersam ang. Du inser väl att det jag talar om är sådant jag har sätt i verkligheten? Och där är det vad jag vet, mest "rörliga bilder".
Också det här kan vara en definitionsfråga, en person kan anse att det är misshandel det en annan anser är en vanlig spödrivning där spöet snuddar vid hästen.Ja? Jag menar en vanlig spödrivning, dvs spöt snuddar vid hästen.
Men det är väl helt olika saker? Vi diskuterar ju endast med text, dvs du kan ju inte veta vad jag gör och jag kan inte vet vad jag gör. Vi skulle i teorin båda vara djurplågare. Så ja, HÄR måste du ju förutsätta att jag menar vad jag skriver. Men om jag träffar X och X säger att h*n är helt emot att slå djur men sedan går fram till sin häst och rappar till den upprepade gånger - ska jag då fortfarande tycka att X är en toppenperson som inte tycker man får slå djur, trots att jag VET att X slår sin häst? (Och bara för att tydliggöra; diskussionen handlar inte om dig och mig utan om mina och dina erfarenheter, folk vi har träffat, i verkligheten, utanför datorskärmen).Om man påstår det du gör "Förövrigt tycker jag det är konstigt att så många tycker det är SÅ HEMSKT att peta med spöt på hästen - men helt okej med "ponnyskänklar" eller dra, såga och fixa med munnen på hästen om "den är dum"." så är det ju tyckandet som gäller och inte handlingen, ska jag utgå från att du inte menar det du skriver? Och att du egentligen menar att en del säger en sak men gör något helt annat.
Men någonstans måste väl gränsen gå? Jag vet inte vad du tycker men jag anser att hästens välmående ska vara det viktiga här - inte någon definition. Och jag kan lova att en häst skiter fullständigt i om förövaren tycker att h*n slår sin häst eller inte. Sedan är det självklart att man kan aldrig bli helt överens men jag hoppas att de flesta friska kan se skillnad mellan ingenting och storstryk - annars får man nog omvärdera.Olika definition har vi lite till mans, en person anser att det där var ingenting och den andra menar att det var storstryk. Med ditt exempel så blir det väl antingen så att X frias pga bristande bevisning eller pga att rätten håller med X om att ingen misshandel skett eller att X blir dömd för misshandel.
Det kanske var dumt av mig men jag antog att folk här har sett en häst på riktigt och pratar utifrån riktiga erfarenheter, inte utifrån vad de ser på bild.Jag vet inget om dig så jag kan inte inse något utan bara utgå från av du skriver och dra slutsatser om det.
Jag tror det är väldigt få som skulle anse att när spöt snuddar vid hästen är det misshandel. Tycker man det är det väl bara ut och anmäla varenda sate som petar på sin häst.Också det här kan vara en definitionsfråga, en person kan anse att det är misshandel det en annan anser är en vanlig spödrivning där spöet snuddar vid hästen.
Du nu börjar det bli tröttsamt och jag orkar inte läsa ditt inlägg, allt detta för att jag menar att det är få om någon som medvetet säger/anser /menar att man inte får peta på hästar med spöet men det är fritt fram att slå, rycka och banka på annat vis.
Det är förstås vanligt att folk förbiser att de faktiskt bankar med skänklarna och sågar ner hästen, vissa inser helt enkelt inte att de gör hästen illa och menar det inte alls utan gör det helt omedvetet. Och så finns det de som överreagera och anser att i stort sett allt är misshandel. I vilket fall som helst, det är inte vanligt bland dem som misstycker att man använder spöet att de faktiskt med vett och vilja gör illa hästen på annat vis.
det är väl dubbelmoral att tycka att det är fel att slå hästen (med pisk), men att slå med hälarna eller 'slå' i munnen är ok?
Inte sjutton är det dubbelmoral att tycka det är fel att dutta med spöet men okej att sparka den och rycka den i munnen. Det är mest bara obegripligt, och inkonsekvent. Dubbelmoral är exempelvs att säga att det inte är okej att sparka hästen men göra det ändå.