Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

zannahgirl

Trådstartare
Har en 8 årig Islandsvalack som är väldigt ranglåg, går alltid undan när det är bråk eller tjafs i flocken, han blir lätt stressad och nervös om kompisarna surar..
Går på lösdrift med tillgång till gruppbox, men boxen delas nu på sto med föl, sto, valack och snart 2 ston till.
Häromdagen åkte min kille på en del sparkar av stoet då hon hade fölet vid sig i boxen, jag band upp honom längst in i hörnet men hon kom åt honom iallafall :(
Han fick ju panik stackarn och jag tog sedan ut honom, han vägrade gå in efter det.
Inatt stod han inne och torkade med ett annat sto och när jag kom i morse va dom i luven på varandra, hon hugger efter honom och markerar och han stod intryckt i hörnet och vågade inte röra sig, jag gick in till dom och delade upp dem vid varsin hö hög men stoet motade bort honom och han blev rädd varpå jag åkte på en snyting rakt över ögat..
Fick hjälp att binda upp honom ute istället och han blev lugn igen.
Detta känns inte alls bra :(
Livrädd för skador och han känner ju ingen ro i boxen längre, vill bara därifrån.
Vill ogärna byta stall då jag har så många goa vänner där, känner mig bara ledsen :(
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Mitt sto som jag hade hamnade ofta i slagsmål i det andra stallet vi stod i, jag tror att det berodde mycket på att dom inte fick tillräckligt med mat. Min hade fri tillgång på nätterna men ute i hagrn gick hon på samma giva som dom andra. Dom slogs ofta runt fordringarna eftersom alla var hungriga, OBS de var inga svårfödda hästar. Dom fick i sig allt dom behövde!!!

Vi blandade aldrig valacker och ston vid brunsterna, det funkade inte. Jo mitt sto hade sin loverboy på 35 år tillslut pga att dom gick ihop utan problem och bägge två fick äta lika mycket ute. Enklast för oss alla.

Men att blanda ston, valacker och ston med föl!?! Aldrig!!!

Jag skulle se mig om efter ett annat stall!!

Numera går mitt sto i en flock med runt 10 ston och hon har aldrig bråkat i det här stallet!!!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det låter helt galet.

Sto med föl ska inte blandas med andra.

låter som en dålig stallägare. Flytta.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Håller med Axel! Och gruppbox passar inte alla individer. Uppenbarligen passar det inte din häst. Så om du inte kan ge honom en egen box så får du nog lov att flytta (eller aldrig ställa in hästen med andra hästar utan ständig uppsikt). Eftersom det verkar blandas vilt mellan individer så skulle jag också undra om stallägaren egentligen vet vad h*n håller på med :crazy:
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Nä det passar honom inte alls :(
Vi står ute from nu så mycket vi kan! Får börja jaga ny stallplats ändå, känns sorgligt då man måste lämna alla goa vänner :(
Men han måste ju kunna stå inne han också och vi får inte låna annan box..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det verkar vara en ovanlig flocksammansättning och som gjord för trassel, allt från kärleksgnabb till överbeskyddande ston och så har de helt olika behov när det gäller mat.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Om någon häst behöver stå i sjukbox, vad händer då? Finns det bara en box till 7 hästar?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vad tycker/säger stallägaren?

Kan han gå ute på lösdrift? Dvs. inte stå uppstallad?

Att sätta ston och valacker i samma box låter inte som en bra idé: vettesjutton om en del ston ska dela box i över huvud taget.... :crazy: mitt "sista" sto skulle jag ALDRIG under några som helst omständigheter stoppa i samma box som en annan häst. Jösses. Det hade tagit ände med förskräckelse.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det låter helt galet.

Sto med föl ska inte blandas med andra.

låter som en dålig stallägare. Flytta.

Det är inte min erfarenhet. Det beror på vilka hästar som går i flocken.

Här hemma har ston med föl alltid gått i en blandad flock med äldre ston, unghästar, hingstar/ston upp till 1års ålder innan de skiljts från sin moder. Och det har gått hur bra som helst.

Och för att spä på det har det gått kvigor, tjur och kalvar på samma bete.

Visst har det funnits några få hästar som har varit utstötta för att de inte har kunnat inordna sig i flockens sociala regler. Men så fort de har lärt sig så är de med i flocken.

MEN det har alltid funnits plats att gå undan.

Men nu kanske missförstod jag dig angående sto med föl?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Ny boxplats eller prata med stallägaren så ni kanske kan reda ut det.:)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det låter livsfarligt ur skadeaspekt med en grupp box , fine om det var en stor rymlig ligghall men detta är ju inte det . Jag hade flyttar direkt om inga alternativ finns . Om det nu dessutom är så att din häst inte vågar gå in har du ju ingen laglig human djurhållning på honom :(
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

I hagen går dom tillsammans allihop just nu, en jättehage med massor av utrymme, ston, valacker, föl och det går superbra :)
Dom ska snart delas upp dock, mest pga att dom har olika foderbehov :)
Där har jag inga som helst invändningar utan det är en bra flock!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Då får man samsas om boxen, det finns tre boxar i privatstallet, hingsten har en av förklarliga skäl, sen två ston i en och vi 6 delar på den större boxen.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Stallägaren säger att det är den boxen vi ska stå i, blir det många på en gång får man binda upp dem kort..
Han går på lösdrift men får mat inne i boxen, behöver ibland stå inne och torka eller bli ompysslad och det är då det kör ihop sig :/
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jag tror inte det finns något annat alternativ än detta tyvärr då vi är många :/
Finns ingen box över..
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Idag gick han in :) Han och ett av stona stod tillsammans och vi ägare var med dom, inget bråk av större karaktär hon markerade bara lite men han slappnade av ändå då jag stod mellan dem..
Hoppas det kan lösa sig för vi stormtrivs på alla de sätt annars!
Jag kommer aldrig mer att försöka ha honom tillsammans med stoet o fölet dock, det är för stor skaderisk.. Dom andra två nya stona vet jag inte hur det kommer gå med..
Jag får stå uppbunden med honom utanför eller något om der kör ihop sig framöver tills det blir någon bra lösning..
Han ska känna sig lugn och trygg i boxen!!
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det är inte min erfarenhet. Det beror på vilka hästar som går i flocken.

Här hemma har ston med föl alltid gått i en blandad flock med äldre ston, unghästar, hingstar/ston upp till 1års ålder innan de skiljts från sin moder. Och det har gått hur bra som helst.

Och för att spä på det har det gått kvigor, tjur och kalvar på samma bete.

Visst har det funnits några få hästar som har varit utstötta för att de inte har kunnat inordna sig i flockens sociala regler. Men så fort de har lärt sig så är de med i flocken.

MEN det har alltid funnits plats att gå undan.

Men nu kanske missförstod jag dig angående sto med föl?
Det du beskriver är ju en naturlig flock där hästar föds o växer upp tillsammans. Ngt helt annat.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Men har de ligghall utöver detta ? Om inte är ju lösningen helt oacceptabel om vissa individer inte vågar vara där !
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Ja det finns ligghall i vinterhagarna..
Stallägaren tycker nog att det bör funka på detta sätt, jag är av en annan åsikt dock..
Jag tänker inte se min häst rädd, nervös och orolig och dessutom uppbunden kort i den känslan.. Jag binder upp honom ute eller i gången när vi pysslar och blir det boxvila av någon anledning så måste jag propsa på att han får stå själv eller med nån han kommer överens med i värsta fall.
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Jag tror inte det finns något annat alternativ än detta tyvärr då vi är många :/
Finns ingen box över..

Vad tråkigt när du trivs där förövrigt, men som sagt man får tänka på hästens bästa och du kanske hittar ett minst lika bra ställe med bra kamrater.:)

Uppdatera sen men vad du hittat :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
835
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 387
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 042
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp