Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Låter någon mer påläst svara utförligare :)
Men ja!! Jag tycker Islänningar är speciella i sitt beteende och det va just därför jag fastande för dem..
Så tajta med sina kompisar, så förälskade i sin flock som betyder så mycket.. Gemenskap, trygghet, närhet..
Isisar ska liksom vara i en klump :D Massa lurviga goa personligheter!
Men som sagt, någon påläst kanske kan förklara detta bättre :)

Får bara lägga till en grej.
Kan det inte också var så att man kanske har ett gemensamt intresse i stallet för just rasen islandshästen!? Islandshästen är ju lite speciell om man jämför med andra raser pga fler gångarter, finns specifika tävlingar för islandshästar, lite mer myshäst tycker jag som man rider mycket i natur med. Många som tävlar dressyr och hoppning skaffar ju inte sig en islänning. Ett annat utvecklingsmönster osv..Tror inte din häst hade mått sämre av att gå med andra pollar, men roligare att vara i ett stall där man har mer gemensamt än bara just hästintresset. :) Kan jag ha rätt??

Såg att du skrivit något liknande ovan i tråd när jag läste igenom nu men då har jag uppfattat det hela rätt..
 
Senast ändrad:
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

den motiveringen har nog ingen annan så du har många vänner där. de flesta väljer islandshästen för gångarternas skull och så temperamentet.

Tror jag med.
Underbara individer. Min mamma har inte ridit på väldigt länge sen åkte dom iväg och skulle rida islänningar.Hon var frälst, älskade dessa hästar mestadels för deras underbara temperament.:)
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Det hände i ett stall där min isis stod med en hel del olika raser , 4 st, och när vi var ute och red med en isisdam från ett annat stall blev min en helt annan häst. Skitglad för att nån töltade :bump: Så nog 17 ser dom vad som är vad.
Travaren och halvblodet hade inga problem när vi
töltade, men nordsvenskan fick stora nippran. Så det blev bara en gång, deras beslut:cool:

Här blev det ju värsta såpadramatiken just ang raser.

Welsh + shettis har bott ihop sen 2009 och var riktigt tighta bästisar.
Kom en lite åring, welsh. Teamade ihop med shettisen och de är jättebra kompisar. Den äldre welshen fungerar inte med åringen dock. Men åringen försöker förtvivlat (fortfarande, ett knappt halvår senare) vinna äldre welshens gillande. Han anser de två hör ihop. Äldre welshen är som sagt inte så snäll när de går samman, men håller noga koll på lillknatten, och ropar ibland på honom. Varvid den lille kommer som ett skott upp till stängslet.. (De går separerade).

Sen kom en inackorderingsshettis. Tanken var då ha åringswelshen med den, och så shettisen och äldre welshen (de som varit bästisar) ihop.

Jo men tjena, min shettis stod och trånade vid staketet efter den andra shettisen. Hela dagarna. Inte nyhetens behag, utan han hade ÄNTLIGEN fått en dvärgvän - kärlek.

Min shettis fungerar med i princip allt och alla (utom ston, han betäcker) och är sån där som är vän med alla. Men det är en markant skillnad mellan honom och den andra shettisen, han VET att de är samma sort, och jag har aldrig sett honom så glad som med andra shettisen. Inte ens att andra shettisen i början var en riktigt pina och betedde sig skit mot min minskade det.

Så, nog har de koll på ras allt, och lika barn leka bäst är ganska ofta applicerbart. (Om än inte alltid).
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

*delvis kl*
Bästa stallet jag stått i var en salig blandning av tävlingsmänniskor inom alla dicipliner, skogsmullar och raser om vartannat. Vi hade gemensamt vår kärlek till hästar, vi lärde av varandra och vi tog ut vilka tränare vi ville inom de olika diciplinerna och alla var välkomna oavsett om man ville träna inför tävling eller för att det var roligt. Vi hade två stora hagar där det gick ston och valacker åtskiljda + ytterligare två mindre hagar för ett par mindre grupper, sommarhagarna var två och där gick alla gårdens hästar uppdelade efter kön och inte ras. Vi som inte tävlade följde med på tävlingar som stöd och hjälp.

Mina är uppfödda i flock på stora arealer, de har få stå både på stall och lösdrift och två småttingar är som ler och långhalm, den tredje lilla älskar min ena stora och den andra stora gillar att retas med de små. Tar jag ut de stora blir de små upprörda och vill följa med, tar jag ut de små är de stora upprörda för att de små fattas.

Jag skulle inte vilja stå i ett renodlat hopp-, dressyr-, trav-, galopp- osv stall utan för mig är det viktiga god sämja mellan både folk och fä, bra och stora hagar med bra sammansättning av flockarna och bra foder samt långa utevistelser.

Ju mer jag läser här desto tråkigare är det att inse att det finns allt färre stall där folk kan samsas med sina hästar oavsett ras och inriktning och tyvärr så verkar islandsfolk vara av samma skrot och korn när det gäller snobbism som många kavajryttare. :crazy:
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Vad är det för snobbigt med att exv vilja ha tillgång till en ovalbana, Islandhästtränare och utfodring (och bete) i hagen avpassad efter hästens behov, täckeshantering som passar ens behov, boxar som passar ens eget behov....? Samma gäller för andra discipliner, vad är det för snobbigt att vilja ha de faciliteter och rutiner som passar ens egna behov?
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Knapplån!!
I veckan delas flocken upp och det kommer bli SÅ bra :)
Och det ska nu ordnas mer plats där vi kan vara med hästarna, jag behöver inte flytta!! SÅ skööööönt!!!
Det löser sig på plats så nu slipper vi den stressen :)
Lycklig matte och häst :D
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Knapplån!!
I veckan delas flocken upp och det kommer bli SÅ bra :)
Och det ska nu ordnas mer plats där vi kan vara med hästarna, jag behöver inte flytta!! SÅ skööööönt!!!
Det löser sig på plats så nu slipper vi den stressen :)
Lycklig matte och häst :D

Vad skönt att det löste sig för er två:bow::bow:
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Tack :)
Ja det känns så skönt!!
Igår var hela "nya" flocken inne i ligghallen efter uppdelningen tillsammans utan att nån blev utanför, tom nyaste stoet fick vara med, blir nog en bra flock detta efter uppdelningen :)
Min lilla snöboll tycker detta är toppen:D
 
Sv: Flera hästar delar box och min valack blir biten o sparkad :(

Tycker detta är väldigt intressant. Har varit med om ett flertal tillfällen där nordsvensk dras till nordsvensk. En gång när vi var iväg på en träning med 15-20 hästar varav två nordsvenskar. En var min och hade inte träffat den andre som var ett yngre sto, lite osäker på att vara i ny miljö.
Stoet drogs genast som en magnet till min valack, och mullrade igenkännande när hon fick syn på honom. Ingen annan dög, trots att de aldrig träffats tidigare. Min häst är ändå väldigt osocial och undvikande okända hästar, han tittar inte åt andra hästar än de hemma och är de för nära blir han upprörd och vill iväg.

Gick förbi en hage med tre nordisar, vi hade med oss en haflinger, en fjording och så min nordis.
De i hagen var ENBART intresserade av sin rasfrände. Visade upp sig, "pratade" och hade sig. De andra hästarna som gick förbi hagen först tittade de på men det var min de fäste sig vid.

Så jo, något finns det ju!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
835
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 387
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 042
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp