Flört bra för förhållandet?

Jennijames

Trådstartare
En bekant till mig har en flört med någon annan än sin sambo. Hångel och messande, men inget sex såvitt jag vet. Hen har inte för avsikt att lämna sambon, utan det här är en tillfällig grej. Flörten är singel, men är nog inte heller jätteintresserad av ett förhållande vad det verkar. Bekanten tycker det har gjort hens förhållande till sambon bättre, spicat upp det helt enkelt, och säger att många förhållanden räddats på samma sätt. Har det? Är det vanligt? Det är ju ändå ett steg från att fönstershoppa, liksom.
 
En bekant till mig har en flört med någon annan än sin sambo. Hångel och messande, men inget sex såvitt jag vet. Hen har inte för avsikt att lämna sambon, utan det här är en tillfällig grej. Flörten är singel, men är nog inte heller jätteintresserad av ett förhållande vad det verkar. Bekanten tycker det har gjort hens förhållande till sambon bättre, spicat upp det helt enkelt, och säger att många förhållanden räddats på samma sätt. Har det? Är det vanligt? Det är ju ändå ett steg från att fönstershoppa, liksom.
Det är nog omöjligt att få reda på om det är vanligt eller inte. Finns ju inte direkt statistik på sånt.
Men jag vet folk som lever så och är nöjda med det.
 
För mig låter det inte sunt. Frågan är om hon delar sitt liv med sin sambo eller om hon bara har en sambo där båda lever var sitt liv men delar hem och kanske något mer som är gemensamt.

Men nu var det inte det frågan gällde och jag vet inte om det är vanligt.

Såvitt jag vet så delar hen och sambon livet med varandra och har ett bra förhållande. Intressant att du tar för givet att det är en hon, btw. ;)
 
Eftersom jag inte har Plus tjänsten på AB själv, kan jag inte verifiera för artikeln, men enligt rubrikerna i vissa av "sexexpertens" spalter ska vist en flört pigga upp förhållandet hos sambos och gifta ...
 
Om man får tro vad vissa säger, så visst kan det vara det. Men det är väl högst individuellt där det inte finns något rätt eller fel så länge man kommer överens inom relationen?

Personligen skulle jag inte tycka det var okej alls, men det är helt mina egna problem.
 
Hur vanligt det är vet jag inte men jag har träffat några som tycker det är OK med en flört vid sidan av men det det är inte min cup-of-tea.
 
Eftersom en del säger att det piggar upp förhållandet att ha en flört vid sidan av, så får man ju anta att de talar sanning. Oavsett om lite flörtande har den effekten eller inte, tänker jag att förhållanden som är starkt präglat av exklusiva idéer verkar vara mer lätthotade än förhållanden som i lägre grad präglas av sådana idéer.
 
Senast ändrad:
Alltså, för mig är en flört att en person flirtar med någon, alltså lite extra trevlig, ger en komplimang som är mer än vänskaplig etc. Hångel och sex är en helt annan grej, det skulle jag nog kalla affär.

Flirtande tror jag är bra, för min del iaf. Allt annat är upp till varje förhållande att komma fram till, jag lägger inga värderingar i det.
 
En bekant till mig har en flört med någon annan än sin sambo. Hångel och messande, men inget sex såvitt jag vet. Hen har inte för avsikt att lämna sambon, utan det här är en tillfällig grej. Flörten är singel, men är nog inte heller jätteintresserad av ett förhållande vad det verkar. Bekanten tycker det har gjort hens förhållande till sambon bättre, spicat upp det helt enkelt, och säger att många förhållanden räddats på samma sätt. Har det? Är det vanligt? Det är ju ändå ett steg från att fönstershoppa, liksom.


Vet parten utanför parförhållandet om att hen bara flirtas med för att "liva upp" din bekants förhållande med sin sambo?
 
Alltså, för mig är en flört att en person flirtar med någon, alltså lite extra trevlig, ger en komplimang som är mer än vänskaplig etc. Hångel och sex är en helt annan grej, det skulle jag nog kalla affär.

Flirtande tror jag är bra, för min del iaf. Allt annat är upp till varje förhållande att komma fram till, jag lägger inga värderingar i det.

Jag tycker också att hångel är mer än en flört. En flört är lite ögonkast, en osynlig laddning som inte leder till någon form av fysisk kontakt. Blir det det så har man passerat en gräns i min värld i alla fall.
Sedan handlar det också om med vem flörten görs med - en i bekantskapskretsen där flörten pågår vid varje tillfälle man ses - är för mig inte ok.
En flört är ett tillfälle när man stöter på en person som man attraheras av byter några blickar, känner laddning, men båda vet precis vad det handlar om, och sedan försvinner personen ur livet igen. Den formen av flört tror jag kan pigga upp både en själv och förhållandet. För mig håller jag sådant för mig själv och delar inte med min partner. Finns ingen anledning då det inte har med hen att göra utan är som ett tomtebloss, gnistrar till en kort stund och sedan försvinner.
 
Tycker väl som några andra att i detta fallet är det mer än flirt.

Om flirt kan vara bra för ett förhållande beror väl på om det sker i samförstånd mellan alla tre parter.
Om flirten innebär att det måste mörkas och ljugas för att någon inte ska bli sårad är det bara oärligt och falskt. Sånt är aldrigt bra i längden.
Om man känner att man behöver ljuga och smyga i ett förhållande för att ge det glöd och krydda upp det, ja då tycker jag det är bättre att bryta för bådas skull.
Ett förhållande bör bygga på ärlighet och samförstånd.
 
Det beror väl på vad man kommit överrens om. Jag ser inget hinder i att ha ett mer eller mindre öppet förhållande för att "liva upp" det med sin sambo. Det är ju värre om flirten leder till lögner och sårande. Jag har själv både varit utsatt för otrohet (från båda hållen) och varit otrogen själv och även om det i slutändan ledde till något bra var det inte roligt när det väl pågick. Jag inser såhär i efterhand att det var mitt undermedvetnas sätt att påpeka att mitt förhållande var värdelöst!

Jag tror inte att jag är så monogam, men jag har lärt mig att värdesätta ärlighet. Så om jag nån gång i framtiden skulle känna för att hångla med någon annan skulle jag vilja ha ok från min partner först. Och förutsätter att han hör med mig innan han hånglar upp nån annan.
 
Vet parten utanför parförhållandet om att hen bara flirtas med för att "liva upp" din bekants förhållande med sin sambo?

Det vet jag faktiskt inte. Jag tror dock inte hen gick in i flörten med den intentionen, utan "det bara hände", och sedan har effekten på samboförhållandet kommit.
 
Jag och en kompis har diskuterat just det där ganska mycket och jag tror att ja, en sån flirt som beskrivs i TS, eller mer dvs även sex, kan göra ens förhållande bättre, men då menar jag att då har man ett öppet förhållande, inget ljug och otrohet eller sånt.

//r
 
Jag tycker frågan är konstig. Om personen upplever att det känns bra så gör det antagligen det? Måste det vara vanligt?

Nu ska jag poppa popcorn och vänta på att den klassiska otrohetsdiskussionen drar igång.

Jag är bara nyfiken på om det kanske är vanligare än man (eller i alla fall jag) tror, det är ju liksom inget man diskuterar vid fikabordet på jobbet. ;) Det behöver förstås inte vara vanligt för att det ska vara bra eller dåligt.
 
Det vet jag faktiskt inte. Jag tror dock inte hen gick in i flörten med den intentionen, utan "det bara hände", och sedan har effekten på samboförhållandet kommit.


Jag tänkte mer på om personen utanför parförhållandet vet om att din bekant är i ett förhållande överhuvudtaget? Den personen kanske tror att hen träffat en presumtiv partner?

Att din bekant vill "liva upp" sig lite är ju hens sak, möjligen i kontakt med sambon. Men att utsätta någon annan för eventuell hjärtesorg genom att luras känns ju rent elakt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 078
Senast: Elendil
·
Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
16 087
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 713
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp